Sir Oldenburg nakomelingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mara

Re: Sir Oldenburg nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:27

Zo het gaat dus ook goed met jullie paardjes. Die van mij is denk ik toch wat minder nuchter als die van jullie, maar hij pakt het op dit moment toch wel braaf op. Hij vind het soms allemaal erg spannend en op zo'n moment is ie dan wel ril.

Ze hebben er helaas nog niet opgezeten, de jongen die er voor het eerst er op gaat, had nog geen tijd. Ze hebben me beloofd dat hij er deze week op zou gaan, want met longeren is ie nu echt braaf. Heb het vorige week zelf ook een keer gedaan en hij had geen stap verkeerd gezet. Vandaag eindelijk zn vieze staart kunnen uitpluizen en kammen, wat zaten daar vieze strontplekken en klitten in zeg. Ik heb het al een paar dagen ingespoten met antiklit en vandaag durfde ik het aan om het uit te kammen, want hij heeft zo'n mooie volle staart. Hij stond heel braaf stil te wachten tot ik klaar was. Verder ook rondje met hem gestapt op het erf en onder het motto van: Jong geleerd is oud gedaan, maar gelijk geoefend met door de plassen heen stappen. In het begin durfde hij niet en stapte hij erom heen, later had ie al een paar kleine pasjes er door heen durven te zetten. Van de week maar verder oefenen, zijn die regen(plassen) toch nog ergens goed voor ;)

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:39

Hallo dames,
Even afwezig geweest. Enorm druk met paarden beleren en keuringsklaar maken.
Nu even snel een broodje (mijn ontbijt) en dan de stal weer in, maar was erg nieuwsgierig hoe het met jullie paarden gaat.

@WD Heel fijn te lezen dat hij zo braaf en lief is. Wat een kadootje dat het zo fijn gaat en je zo happy de peppy op en afstapt. En wat stoer dat hij zo braaf buiten is.

@Marieke Wat een sprekend paard voor de wagen, prachtige verschijning. Men jij zelf of ga je hem ook onder de man laten beleren? Braaf voor een 2e keer zo buiten met een wagen!

@Mara Beter dan er nog niet op gereden is als hij geen tijd of haast heeft. Haastige spoed is zelden goed natuurlijk. Liever dat hij de tijd er voor neemt, beleren kun je maar 1 keer goed doen. We gaan het mooie weer tegemoet dus daarna kun je lekker een hele zomer zelf nog rijden.

Met mijn SO gaat het goed, is net als die van WD erg braaf. Zowel thuis als op les. Ik rijd hem om de dag ongeveer met af en toe longeren als afwisseling.

Als we zo fijn door kunnen blijven rijden dan vraag ik eind van de zomer een startkaart aan om hem zo nu en dan eens mee te nemen voor ervaring. Twijfel nog of ik hem zal aanhouden of verkopen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:59

74Joanna schreef:
@Marieke Wat een sprekend paard voor de wagen, prachtige verschijning. Men jij zelf of ga je hem ook onder de man laten beleren? Braaf voor een 2e keer zo buiten met een wagen!

Dank je!
Ik men zelf, maar ik rijd ook, dus ze is ook onder het zadel beleerd. Daar heb ik alleen nog geen foto's van.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:22

Wat een leuk topic. Ik ga hem zeker nalezen maar nu geen tijd voor.

Ik heb gister mijn Sir Oldenburg opgehaald. 3 jarige ruin.
Sir Oldenburg x TCN Partout..
Hij is nu nog lekker rustig en niet snel onder de indruk van dingen, hopelijk blijft hij ook zo ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:25

Gefeliciteerd met je SO Amigo!
Heppie ook foto's??

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:39

Ik heb wel foto`s van hem maar toen zag die er nog niet al te best uit ;) Zal straks eens kijken of ik hem op de foto kan krijgen :)

Hij lijkt wel een beetje op die van wittedirk

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:41

Wat leuk! Nog iemand met een SO nakomeling! *\o/*

Ben benieuwd naar de jouwe Amigo! ;)

Ga je er zelf op rijden? Hopelijk issie net zo braaf als alle andere SOtjes +:)+

@ Joanna, heeft je dochter al een foto op de pc kunnen zetten zodat ze die voor jou ook hier kan plaaten? Dan kunnen wij ook zien hoe jou SO eruit ziet :D

Ik zal binnenkort weer nieuwe foto's maken en plaatsen zodra we weer wat beter weer krijgen :j

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:38

Ja ik ga er zelf oprijden.. eind van de maand gaan we hem zadelmak maken.. en dan mag die vanaf oktober mee op concours.. dus ben wel heel benieuwd hoe die t gaat doen.. :)

waren die van jullie moeilijk om zadelmak te maken?? of was t echt opstappen en wegrijden? en hoe zijn ze in de mond??

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:19

De mijne was al heeeeeeel veel in handen geweest dus schaapmak. :+

Het beleren ging super en totaal niet rillerig. _/-\o_

Zijn mond is zacht maar niet "te" zacht, na enkele weken begon hij echt fijn het bit aan te nemen.

Veel su6 met het maken van nieuwe foto's van je nieuwe topper! *\o/*

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:30

De mijne is ook goed voorbereid en was opstappen en wegrijden.
Ze heeft een fijne zelfhouding en is zacht in de mond.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:35

Nou de mijne doet het nu super goed! Ze hebben al 2x wezen hangen en vervolgens echt zittend, stappend door stal gereden. En hij gaf geen kik, was helemaal braaf. Ze hadden het niet verwacht dat hij zo braaf zal reageren, dus dat is goed nieuws! Ze gaan het nu deze week verder uitbouwen en als alles goed blijft gaan kan ik er ook binnen 2 weken op :D

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:01

Whaaaaaa.....stoer Mara!!!! *\o/*

Hoelang heb je in de planning staan om hem daar in training te laten?

Alleen zadelmak maken of ook een paar weken doorrijden?

Ik ben vrij veel bezig met cavaletti's lopen om zijn kont wat meer "vorm" te geven gigi :Y)

Kzou er gisteravond op maar na een zeer heftige bui in de namiddag was de rijbak blank komen te staan, deze is nu alweer 100% droog dus ik moet vandaag of morgen maar weer even tijd vrij zien te maken om erop te klimmen :j

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:13

Nou die van mij is Zadelmak :)
Gister had ik eerst longeersingeltje er om gedaan en hij deed dit eigenlijk wel zo braaf dat we er een zadel op hebben gelegd.. Hij kneep iets met staart maar werd niet rond of wat dan ook. Jonge die altijd voor ons zadelmak maakt heeft ook al gehangen en opgezeten. :) Ik zat helemaal op een roze wolk gister want wat deed ie het goed en wat was die braaf O:)
Vandaag weer zadeltje erop en los laten bewegen in de bak. Hij was weer erg bvraaf maar werd nu wel 2x flink rond met hoofd tussen z'n voorbenen. Zelf ook nog even gehangen in gangpad en liet dit eigenlijk wel erg braaf toe..

Afbeelding

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:58

Nou Amigo...als je nu niet happy bent dan weet ik het ook niet meer hahaha *\o/*

Mooi dier hoor! Hoe groot issie en wat voor opa zit erachter?

Ik heb vanavond ook weer gereden, heeeeeeeeerlijk!!! Kom nog steeds elke keer met een big smile van hem af! :D

Hij krijgt zoveel meer balans en kan al heerlijke achtjes draven en lichte buigingen vragen en heel makkelijk omzetten van links naar rechts en andersom ook, happy!!! :))

Amigo, heb je ook een "naaktfoto" van je topper? ;)

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:53

altijd leuk als ze t zo goed doen! hoe lang is die van jou nou onder t zadel??

ik heb hem nog niet onder de lat gehad maar ik denk dat die rond 1.65 zit.. hij lijkt niet zo groot..
verder kwa bloed is het: tcn partout x wolfgang x joost.. dus als t goed is moet ie ook nog een beetje kunnen springen. ja die heb ik wel maar daar staat ie niet erg fraai op, this niet echt een fotomodel ;)

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:24

Ik zit er nu 3 maandjes op maar rij maar 2x per week een ruim half uur omdat hij nog heel iel/puppy is.

Hij mag nog flink groeien qua breedte maar stiekem issie ook in de hoogte gegaan en meet nu 1m72. :oo

Verder longeer ik hem nog een 2tal keren per week 15 a 25 minuutjes, geen belasting maar wel leren.

Eerst was hij met rijden na 10-15min al uitgeblust maar ik kan nu rustig 30-45min doorrijden, mij hoor je niet klagen en ik geef hem alle tijd om rustig door te groeien en te spelen met zijn maatjes in het land +:)+

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:08

Welkom Amigo, wat een mooi SOtje heb jij
Wittedirk wat fijn dat het zo goed gaat, groot gelijk dat je hem niet teveel belast met rijden
Mara, geweldig en mennen en rijden. Ik heb vroeger veel gement, maar eigenlijk door drukte en kinderen mee gestopt. Nu ik jou filmpje zie krijg ik gewoon de kriebels

Met mijn SOtje gaat alles prima. We rijden heerlijk en hij is braaf met andere paarden. Weinig nieuws eigenlijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:40

Mooie paarden, ik ben aan het rondkijken i.v.m. hengstenkeuze volgend jaar; ik zoek Duits bloed. :)

Wat mij opvalt dat ze eigenlijk allemaal wat op dezelfde manier bewegen, met heel veel ruimte aan de voorkant en een goed ondertredend achterbeen die hier en daar wel iets sterker/actiever mag, maar de paarden zijn nog jong, dus geen probleem; dat komt wel met goeie training. Goeie karakters wordt ook veel genoemd, vind ik ook erg belangrijk.
Succes met jullie mooie paarden, ik hou SO in gedachten!

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:58

SO voordelen: fokt lange benen, maat, super karakters, grote schouders, ruime bewegingen
SO nadelen: halslengte mocht iets langer, achterhand kon krachtiger

Vooral de buiging in de achterbenen (spronggewricht) mocht beter, dit zie je bij vele nakomelingen weer terug.

Als je een merrie hebt met een goede achterhand qua kracht en buiging dan is het een interessante hengst om mee te fokken. :D

Wat voor merrie heb je Lante?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:08

2,
1. Een kleine Houston x Airport x Wendland II, mooi paard, krachtig achterbeengebruik, erg mooi en goed bewegen, maar te klein, dus maat is enorm belangrijk.

2. Dan nog een Turbo Magic x Airport x Wendland II, Iets groter, ook erg mooi en harmonieus gebouwd, maar had ook meer maat en massa mogen hebben, Z dressuur, erg appart bewegen, hele mooie, lange hals, zeer hoogbenig, zou achter iets makkelijker tot dragen mogen komen.

Beide paarden TOP karakters, dus daar wil ik niks op toe geven. Omdat ze uit een Duitse moeder komen (ook zo'n superpaard; is nu 25 en loopt nog steeds onder het zadel, ijzersterk paard, mooi en top karakter) wil ik graag terug fokken naar Duits bloed.

Foto's: Zie profiel. :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:45

MIjn SO heeft idd het krachtige achterbeen van haar moeder.

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:23

Lante, het lijkt mij echt de moeite waard om met SO te insemineren, zeker om meer maat te fokken!

De mijne komt heel makkelijk tot dragen en is mooi lichtvoetig, hij speelt gewoon met zijn gedragenheid en hoeft daar totaal geen moeite voor te doen om tot dragen te komen :D

De moeder van de mijne is een Jazz Z2/stermerrie, ook wat compact van model met een ietsiepietsie kort voorbeen wat je heel vaak terug ziet bij compact type's maar de mijne heeft in alles mooi lengte meegekregen. De hals mocht ietsjes langer maar draagt deze gelukkig erg netjes dus dat valt niet meer op.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:10

Met mn SO'tje gaat het echt heel goed. Ik kwam gisteravond net op stal toen ze aan het opzadelen waren. Dus ik mocht weer zelf longeren en daarna ging ze er weer op. Ze zeiden eergister dat ze volgende week pas los gingen, maar dat gaan ze nu vandaag of morgen al gaan doen. Als hij daar ook braaf mee is, dan mag ik er volgende week dus al op! Leuk en spannend man! Gisteravond had ik ook een vergelijkeing met hoe de andere jonge paarden, die nu zadelmak gemaakt worden, zijn. Ik wist wel dat de mijne het goed deed, maar ik wist niet hoe dat in verhouding met de anderen was. Nu zijn ze ook met een Johnson bezig en daar waren ze eerder mee begonnen dan met die van mij en die is nu echt het tegenovergestelde. Zoals mijn SO in het begin wel rillerig kon zijn en zo braaf nu. Nou die Johnson is omgekeerd, heel braaf met longeren, maar nu met rijden nog niet zo makkelijk. Wat een verschil! Die Johnson liep telkens over de buitenschouder weg of draaide de kont naar buiten in draf (in de binnenbak, dus geen omheining zoals in longeerbak) en ging stilstaan of bokken. Daartegen loopt de mijne heel braaf een normaal rondje aan de longeerlijn in de binnenbak. Ik ging weer weg zo trots als een pauw.

Zo dat is wel weer een heel verhaal geworden ;)

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:16

@ Mara...de jouwe klinkt veel cooler/relaxder dan die Johnson want die is lekker aan het puberen met beleren...not funny! :(

Tot nu toe zijn alle SO'tjes op dit forum eerlijk en braaf met beleren O:)

De mijne krijgt steeds meer kracht in zijn kontje en nog meer balans terwijl die al veel balans heeft voor een pas 3 jarige, je hoort mij niet klagen over mijn SO'tje! +:)+

Hoe gaat het met de anderen? :):)

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:52

Hier een aantal foto's van de afgelopen week. Khad een nieuwe camera en die moest natuurlijk even getest worden vandaar dat ik een heleboel foto's heb. Die in het land gemaakt zijn is met een mobieltje, duidelijk slechter van kwaliteit maar wel leuk. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding