Willem van Nassau (Bonte Willem)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nuka

Re: Willem van Nassau (Bonte Willem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:42

ziet er erg goed uit sefanja, is denk ik wel een brutaal mannetje of niet, heeft iig wel een brutale uitdrukking :)) maar te gelijkertijd wel weer lief.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:55

Nee in tegendeel, hij is ontzettend rustig, lief, aanhankelijk, zachtaardig en super in omgang...

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:33

Nuka, PB

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:26

sefanja schreef:
Nee in tegendeel, hij is ontzettend rustig, lief, aanhankelijk, zachtaardig en super in omgang...

Klinkt herkenbaar Sefanja, Balou is ook zo lief en aanhankelijk.
Gelukkig maar, ik wou hem eigenlijk niet voor 3 jaar castreren dus als hij zo blijft kan ik het inderdaad nog wel een jaartje uitstellen... ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:29

Zijn die van jullie ook allemaal zo ernorm groot??

Mijn Chaos was met 2.5jaar al 1.73m. :))

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:32

Wij hebben hem vorig jaar op onze hengsten show gehad. Dat paard kan een show maken hoor! Geweldig paard..

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:45

douwe van nassau is wel enorm..word in mei 3, en is nu ok al 1.75

gaaf paard sefanja..!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:46

Abano is eergisteren 2 jaar geworden, maar niet zo groot. Ik schat hem rond 1.50- 1.55 meter... Maar ik moet er wel bij zeggen dat hij uit een merrie van 1.37,5 komt (haar ouders waren 1.60 meter)... Ik hoop dat hij 1.58 haalt, want dan kan ik hem laten keuren...

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:47

pinto_1 schreef:
sefanja schreef:

Klinkt herkenbaar Sefanja, Balou is ook zo lief en aanhankelijk.
Gelukkig maar, ik wou hem eigenlijk niet voor 3 jaar castreren dus als hij zo blijft kan ik het inderdaad nog wel een jaartje uitstellen... ;)

Balou was toch 2 maanden jonger dan Abano?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:50

LiiNd_Y schreef:
douwe van nassau is wel enorm..word in mei 3, en is nu ok al 1.75

gaaf paard sefanja..!

Heeft die van jou al geveulent? Ben wel benieuwd.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:28

nope nog geen veulen :n

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:50

Ze laat je wel in spanning zitten!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:51

bonte willem geeft niet standaard bont he? Ik weet ook niet hoe dat precies zit moeten beiden ouders dan een homozygoot gen hebben? Tijdje geleden stond er een hele knappe 2,5 sierlijke nrps merrie op marktplaats. Ook een afstammeling van Bonte willem. Maar die was echt donkerbruin met ''gewone'' witte sokjes. Zonder extra vlekken :p dat paard leek ook echt totaal niet op papa.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:23

sefanja schreef:

Klopt, Balou is van mei 2009. ;)

Edit: ik denk dat hij rond de 1.55 is, dus ook niet heel groot. Zijn moeder is 1.65, dus verwacht dat hij uiteindelijk rond die grootte wordt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:30

svdijk86 schreef:
bonte willem geeft niet standaard bont he? Ik weet ook niet hoe dat precies zit moeten beiden ouders dan een homozygoot gen hebben? Tijdje geleden stond er een hele knappe 2,5 sierlijke nrps merrie op marktplaats. Ook een afstammeling van Bonte willem. Maar die was echt donkerbruin met ''gewone'' witte sokjes. Zonder extra vlekken :p dat paard leek ook echt totaal niet op papa.

Bonte Willem is geen homozygoot, hij geeft dus niet altijd een bont veulen. Er is natuurlijk wel kans dat dat donkerbruine paard met witte sokjes later een bont veulen geeft... ;)
Ik weet niet wanneer een paard homozygoot geboren wordt, ben benieuwd of iemand dat wel weet. Zou mijn Bonte Willem veulen bijvoorbeeld homozygoot kunnen zijn of had zijn vader dat dan ook moeten zijn?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:36

Veulens kunnen volgens mij altijd homozygoot geboren worden.
Ik weet wel dat als een bont paard van die 'aparte' wit/zwarte (of wit/bruine) vlekjes heeft, hij dan wel 9 van de 10 keer homozygoot is. Deze vlekken zie je ook bij bijvoorbeeld Colorance en Don A'parte M (deze staan op de barockpinto site)

Maar een paard kan altijd homozygoot zijn ongeacht de ouders dacht ik zo
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 29-03-11 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:38

Ik vind bonte willem ook een prachtig paard.
Ben ook benieuwd naar de vraag hierboven interassant onderwerp :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:27

Nee ik dacht al dat Willem niet homozygoot was vandaar de vraag idd..

Maar toch hebben veel kruising-Friezen toch vaak wel wat "Fries" over zich heen, had dat
paard ook totaal niet. Twijfelde eerst zelfs of de papieren wel klopten maar dat zal wel want
tegenwoordig worden ze allemaal gechipt natuurlijk.

Ze werd net voor mn neus verkocht dus dat was wel jammer hihi was wel een mooi compact
paard om te zien. (niet dat ik met mijn nieuwe paard niet blij ben die is ook heel mooi aan het worden)

Ze zeggen dat ook Pion bijv. altijd schimmel vererft.. maar dat is ook niet waar.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:45

Een paard is homozygoot bont als hij van beide ouders het tobiano-gen (dat ze vlekken hebben) erft. Een homozygoot veulen moet een bonte vader en een bonte moeder hebben en dan ook nog van beide ouders het bont-gen hebben geerft. Een veulen met een homozygote bonte vader en een heterozygote bonte moeder is zelf altijd bont, maar hoeft niet homozygoot te zijn in de genen omdat hij/zij van moeder het niet bonte gen kan erfen....

Een bruin paard met witte sokjes kan nooit een bont veulen krijgen (tenzij je er een bonte vader op zet) want als een paard zelf geen vlekken heeft dan heeft hij ook het gen niet gekregen van één van zijn ouders... Het bont-gen is namelijk een dominant gen, wat betekend dat ze er maar één van hoeven te hebben om tot uiting te komen.

Hoop dat jullie het snappen?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:17

LiiNd_Y schreef:
nope nog geen veulen :n

Ze laat je wel in spanning wachten, nietwaar?
Wel een update met foto's :j als het geboren is ;) ...
Ik ben heel erg benieuwd.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:22

svdijk86 schreef:

Bonte Willem geeft idd niet altijd bont, maar heeft op het moment wel een bontgarantie :)... Ik ken een veulen van hem dat helemaal zwart is... Het is wel jammer als iemand zodanig op bont hoopt, en het wordt maar één kleur... Bij mij was het ook niet zeker dat het bont geboren zou worden, de moeder van mijn bonte merrie is een volbloed arabier. Gelukkig voor mij, een bonte hengstveulen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:23

pinto_1 schreef:
sefanja schreef:

Klopt, Balou is van mei 2009. ;)

Edit: ik denk dat hij rond de 1.55 is, dus ook niet heel groot. Zijn moeder is 1.65, dus verwacht dat hij uiteindelijk rond die grootte wordt.

Dat hoop ik ook met Abano... Hij is in ieder geval al groter dan zijn moeder... Dat die zo klein is gebleven is een raadsel, maar vermoeden hebben wij wel....

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:26

Citaat:
Een bruin paard met witte sokjes kan nooit een bont veulen krijgen (tenzij je er een bonte vader op zet) want als een paard zelf geen vlekken heeft dan heeft hij ook het gen niet gekregen van één van zijn ouders... Het bont-gen is namelijk een dominant gen, wat betekend dat ze er maar één van hoeven te hebben om tot uiting te komen

dat is dus in mijn geval geweest.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:49

haha ze laat me idd in de spanning zitten :j
maar zal jullie zeker op de hoogte houden!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:44