Nakomelingen van Voice!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 23:16

mellamoshan schreef:
De mijne is juist heel braaf in omgang, maar zodra je opstapt heb je een heethoofd. Wel heel braaf, geen stap verkeerd, ook niet met inrijden. Maar wel erg druk.

Dit herken ik Haha. Vooral als er rondom het rijden heel veel gebeurd... dat moet hij natuurlijk allemaal in de gaten houden en tja, dan let je niet altijd goed op ;) Soms ziet hij ook iets waardoor hij zich heel groot maakt, zich oppompt en begint te snurken. Guppie heeft nog veel te leren ^^.

lizzy1

Re: Nakomelingen van Voice!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 07:28

Die van ons is net Voice. Erg druk op stal en in de omgang maar zodra je erop zit is ie mega braaf. Soms wel druk maar oh zo braaf.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 11:52

Gisterochtend lekker met Franco voor het eerst in de buitenbak gereden, heerlijk in het zonnetje. Morgen is de onderlinge in de buitenbak en het leek me een goed idee om Franco die bak ook eens even te laten zien, omdat daar veel langs komt. Ook voor het eerst een slofje eraan gehangen en dat deed hij ook keurig! (Wil nog wel eens protesteren tegen nieuwe dingen, maar we hadden hem op zich wat lossig hangen). Echt heerlijk gereden! Grote trekkers, treinen, auto's met aanhangers, fietsers, andere paarden.... hij keek niet op of om. Echt zo goed van hem! Brn benieuwd wat hij morgen doet! ^^

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:41

Slim dat je hem even de buitenbak hebt laten zien. Aan de voorbereiding kan het in ieder geval niet liggen ;) succes morgen!!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 17:21

Dankjewel RivellaLight! ^^. Ben wel heel bang dat we morgen nat gaan worden, maar we zullen het zien! Duimen voor een kwartiertje droogte!! :D

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:44

Nou vandaag had ik regiokampioenschappen in het z2 met mijn voice, losrijden was heel fijn maar in de proef ging het eigenlijk niet zo denderend... Nog wel gedeelde 3e plek en morgen kur rijden :-) Echt zooo trots op hem! Zal morgen eens voor foto's kijken ;-)

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:59

Haha, enigszins hetzelfde als mijn onderlinge wedstrijd als vandaag haasje20! XD Franco is nu 8,5 mnd ohz en het jongste en meest onervaren paard dat ertussen reed. Het losrijden ging echt super, ondanks alle paarden en mensen en rumoer. Hij liet mooi los en bleef nageeflijk en controleerbaar. De twee proeven gingen matig, voornamelijk door het slechte weer (door de harde wind kon ik de voorlezer geregeld niet goed verstaan) plus Franco's overijverigheid / heetheid. Uitgestrekte draf werd galop, door zijnonrust galoppeerde hij overkruist aan en bokte hij met aangalopperen. Wel bleef hik mooi controleerbaar en gaf hij me het gevoel dat hij alles aankon wat ik hem zou opdragen. Zo lekker! 184 en 185, dus helaas niks, maar voor onze eerste wedstrijdje ben ik echt mega trots op hem! ^^

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:34

Dat is een heel mooi debuut Kim. Jammer van de foutjes maar dat gaat vanzelf beter als jullie een paar keer gestart zijn.

Ik kom morgenmiddag kijken Desiree. Vandaag lukte niet want had les om half 5. Tot morgen! Good luck!

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:59

Goed gereden Desiree!! Gefeliciteerd! *\o/* +:)+
Leuk om de gelijkenissen met mijn Voice te zien. Ook zo'n knapperd en wat kan hij lekker lopen! Maar ook wel verschillen.. die van jou staat zo goed stil ;)

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:31

Haha Thanks! Ik weet alleen nu natuurlijk niet wie je bent he ;-). Voor de eerste keer kur ben ik zooooo tevreden. En dan overall 4e met het idee dat ik eerst niet mee wou doen omdat ik dacht dat ik er nog niet klaar voor was. Nu lekker een weekje rust en dan trainen richting het zz licht :-)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:50

goed gedaan met de wedstrijden zeg!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:17

Super gefeliciteerd! Echt geweldig wat die Voicejes kunnen! :D Jij bent mijn inspiratie haasje20! Hopelijk ga ik met Franco ook ooit zo hoog rijden! We gaan er hard voor werken :p

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:19

haasje20 schreef:
Haha Thanks! Ik weet alleen nu natuurlijk niet wie je bent he ;-). Voor de eerste keer kur ben ik zooooo tevreden. En dan overall 4e met het idee dat ik eerst niet mee wou doen omdat ik dacht dat ik er nog niet klaar voor was. Nu lekker een weekje rust en dan trainen richting het zz licht :-)

Jij was makkelijk te herkennen met je Voiceje! Weet niet of ik je herkent had zonder paard en cap ;)
En jullie zijn er dus zeker te weten wel klaar voor! Echt heel goed gereden. Ik hoop dat ik met Evitha ook zo ver kom...

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:23

Oja en de fotografe zat trouwens vlak voor ons.. volgens mij zijn er mooie plaatjes van jullie geschoten!!

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:11

Voor wie het leuk vindt, er staat een filmpje van m'n kur op YouTube.... Door iemand aan de kant gemaakt en geplaatst, maar zeker leuk om een idee te krijgen. Niet alles is perfect, maar voor pas net begonnen in de z2 en de eerste kur in mijn leven ben ik tevreden . Kan je via pb naar de kur loodsen... Hier de link zetten durf ik dan weer niet haha

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:13

Lijkt me leuk te zien!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:44

haasje, zo gaaf! dat is wel echt mijn ultieme droom hoor! Mja eerst maar weer eens erop :+ :+

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:51

Moet zeggen dat het voor mij ook echt een droom is. Überhaubt zie ik mezelf op het moment geen wedstrijden rijden. We zijn weer opnieuw in de zadelshit beland. Hij liep maar kort fijn onder dit zadel. Vind dat ook de bespiering zo tegen valt. Of ik hem nu rijd of longeer, bespiering komt niet echt op. Misschien omdat hij weer een flink aan het groeien is, dat daar zijn energie in steekt, maargoed, vervelend is het wel.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:03

Mellamoshan, vervelend zeg! Hoe oud is hij nu? Ik longeer zelf met dubbele lijnen en longeerhulp (afgewisseld) en hij is echt veel gespierder in een half jaar tijd. Ik moet wel zeggen dat ik heel erg op zijn voer let, want als ze te weinig binnen krijgen kunnen ze ook niet opbouwen natuurlijk. En daarvan is hooi/kuil het allerbelangrijkst maar dat wist je vast allang :)
Toen mijn uk kissing spines bleek te hebben, werd wel duidelijk waarom zijn bespiering zo gek was en zijn rug was bijna kaal. Drukt die van jou zijn rug weg met rijden/longeren? Daar wordt hij ook niet gespierder van natuurlijk. En ach, misschien issie inderdaad gewoon aan het groeien, kan niet alles tegelijk hebben :)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:42

Ja klopt ik longeer ook op dubbele lijnen of bijzet, hier loopt hij erg fijn op. Alleen als hij dan onder het zadel iedere keer onder me vandaan probeert te rennen dan ben ik alleen maar bezig met remmen, aanleuning geen sprake van dus. Bovendien hield hij van de week mega vast op rechts. Had echt een blok beton vast. Dacht op een gegeven moment, prima eikel, gooi de druk wel los rechts en zoek het uit wat je ermee doet. Toen gingen we dus linksaf... 0.o
Vraag me beetje af in hoeverre dit gedrag door het zadel veroorzaakt wordt of dat er ook een stuk puberaal gedrag bij speelt. Vind het erg lastig. Degene die me soms helpt die zegt niet vasthouden dan rechts, en als hij dan naar links wil, dan binnenbeen erbij. Maarja zodra ik been aanleg dan spuit hij er weer vandoor. We zitten in zo'n cirkel, wordt er gek van... ;(

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:47

Mellamoshan,

die van mij kon ook zo vreselijk hard gaan. Ik longeerde eigenlijk altijd voor de tijd, toen ik m 3 maandjes had was hij al uit de running dus niet meer verder kunnen sleutelen. De eerste tien minuten na t longeren ging hij ook alleen maar hard, heb me laten vertellen dat dat wel echt ongehoorzaamheid is. merk dat ook aan de longe van draf naar stap. Is hij al naar de tandarts geweest? dat hielp wel bij de mijne, want die deed dat ook!
Voicejes schijnen overigens goed te kunnen puberen! De mijne is soms ook heel erg puberaal, waar ik achteraf stiekem om moet lachen maar op het moment zelf..grrrrr! En maar rustig blijven haha. Heb je les? Zou met zo'n jonkie niet te lang doormodderen.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 12:38

mellamoshan schreef:
Ja klopt ik longeer ook op dubbele lijnen of bijzet, hier loopt hij erg fijn op. Alleen als hij dan onder het zadel iedere keer onder me vandaan probeert te rennen dan ben ik alleen maar bezig met remmen, aanleuning geen sprake van dus. Bovendien hield hij van de week mega vast op rechts. Had echt een blok beton vast. Dacht op een gegeven moment, prima eikel, gooi de druk wel los rechts en zoek het uit wat je ermee doet. Toen gingen we dus linksaf... 0.o
Vraag me beetje af in hoeverre dit gedrag door het zadel veroorzaakt wordt of dat er ook een stuk puberaal gedrag bij speelt. Vind het erg lastig. Degene die me soms helpt die zegt niet vasthouden dan rechts, en als hij dan naar links wil, dan binnenbeen erbij. Maarja zodra ik been aanleg dan spuit hij er weer vandoor. We zitten in zo'n cirkel, wordt er gek van... ;(

Ik herken dit gedrag heel erg. Franco hield in het begin ook heel erg vast op rechts en keek helemaal naar links, viel wef over zijn binnenschouders en als je dan met je binnenbeen kwam, begon hij te rennen. Daar hrb ik goed doorheen kunnen rijden. Toen begon hij links vast te houden, op die hand naar buiten te kijken, gooide zijn hoofd omhoog en drukte zijn rug weg. Op zo'n moment let hij ook totaal niet op, is heel erg met omgeving bezig en kan bij het minste of geringste gaan rennen. Mijn valkuil was ook om vast te houden als hij dat deed, maar daar werd het gedrag alleen maar erger van plus hij werd heet. Nu krijg ik hem er aardig doorheen, ik moet er gewoon voor zorgen dat ik contact houd (maar geen druk) en ik vraag super veel aandacht van hem door voordurende wendingen, slangenvoltes, voltes 15m, uitgestrekte draf, verzamelde draf en overgangen te rijden. Als hij loopt te drammen dan halthouden. Vinden ze niet leuk, maar het zorgt wel voor een pas op de plaats en aandacht voor jou. En wanneer gup weer eens niet op let en met een paard bezig is dat langs de bak loopt, schop ik met mijn binnenbeen er tegenaan, vraag ik stelling naar binnen en zeg ik streng: " Franco, let op!". Uiteindelijk loopt ie dan als een tierelier, maar het zijn inderdaad goede pubers.... (zucht). Wat ik nu ook mer gestart ben is om hem 1x per week met een slofje te rijden. Deze heb ik er op zich losjes aan hangen, maar op de een of andere manier weet hij dan 'o ik moet opletten'. Het zit allemaal tussen de oren ^^

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:07

Kijk, wel leuk dat er herkenningspunten zijn. Toch wel fijn die bevestiging, ik ga toch serieus twijfelen aan mezelf.

Eigenlijk moet ik ook altijd even longeren van tevoren, soms door laksheid doe ik dat niet. Daar pluk ik zelf de vruchten van. Eigen schuld dan maar... Tandarts staat op de planning, maar eerst zeker zijn van dat het zadel goed ligt. Dat is volgende week donderdag, dan komt de zadelmaker langs.
Les is een groot woord. Maar ik krijg geregeld wat tips en een meekijkend oog. Dit voelt alleen als een fase waar ik doorheen moet met hem. Ik denk namelijk als we hier doorheen zijn, dat vast houden en rennen, dat ik er echt een mega fijn paard aan ga hebben en dat denk ik ook ahv jullie verhalen. :)

Kim, hoe ben je door het rechts vast houden heen gereden? Easy die wisselt nog wel eens van kant. Meestal is het rechts, deze week was hij echt beton, maar soms is het plots ook Links.

Vind het echt leuk en fijn dat er zoveel herkenningspunten zijn zeg! :D

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:09

Kunnen trouwens wel een x een voice meeting houden haha :D

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:12

mellamoshan schreef:
Kijk, wel leuk dat er herkenningspunten zijn. Toch wel fijn die bevestiging, ik ga toch serieus twijfelen aan mezelf.

Eigenlijk moet ik ook altijd even longeren van tevoren, soms door laksheid doe ik dat niet. Daar pluk ik zelf de vruchten van. Eigen schuld dan maar... Tandarts staat op de planning, maar eerst zeker zijn van dat het zadel goed ligt. Dat is volgende week donderdag, dan komt de zadelmaker langs.
Les is een groot woord. Maar ik krijg geregeld wat tips en een meekijkend oog. Dit voelt alleen als een fase waar ik doorheen moet met hem. Ik denk namelijk als we hier doorheen zijn, dat vast houden en rennen, dat ik er echt een mega fijn paard aan ga hebben en dat denk ik ook ahv jullie verhalen. :)

Kim, hoe ben je door het rechts vast houden heen gereden? Easy die wisselt nog wel eens van kant. Meestal is het rechts, deze week was hij echt beton, maar soms is het plots ook Links.

Vind het echt leuk en fijn dat er zoveel herkenningspunten zijn zeg! :D

Ik heb toen inderdaad ook de tandarts laten komen en naar mijn zadel laten kijken, maar Franco bleef sterk vasthouden. Dus bij hem was het echt puberen. In het begin longeerde ik ook altijd aan het begin van het rijden, maar eigenlijk was het onzinnig, aangezien meneer aan de longe niets deed en zodra ik ging rijden knetterheet werd. Nu longeer ik hem al twee maanden ofzo niet meer voor het rijden, maar dat komt omdat de longeerbak op mijn nieuwe stal onder water staat (een paard heeft de drainage omhoog gegraven en ze zitten nu te wachten op vorst om het te kunnen maken), waardoor ik eigenlijk noodgedwongen direct erop moest. Als hij wat heter was, liep ik gewoon enkele rondjes, maar meestal is dat niet nodig. Structureel 3x per week (en vanaf eind maart 4x per week), rijden is voldoende om zijn temperament onder controle te houden (met daarnaast nog lekker in de paddocks uit kunnen razen erbij).
Voorheen reed ik ook alleen in lesvorm (2x in de week) en daarnaast longeerde ik hem. Nu heb ik 1x per week les en rijd ik hem daarnaast 2x zelf. Ik weet namelijk nu veel beter door het dwarse gedrag heen te rijden, al gaat dit de ene keer makkelijker en de andere keer wat moeizamer.

Ik merk dat ik heel veel heb gehad aan de dressuurclinic van GP ruiter Tom Horemans eind november 2013. Hij vertelde mij dat je geen spanning moest houden op de teugels en dan vooral niet terugtrekken op de teugel waarop het paard zich vast zet, maar een constante druk. Dus ook niet vast-los-vast-los, maar een constante contact met de mond. En binnen dit contact kan je kneden in de teugels, dus kneepjes geven. vaak moet je aanvoelen in welke teugel je dit moet doen. Vaak is het links-rechts-links-rechts, maar als je paard wat meer links vast houdt of daar net wat meer er doorheen moet, geef je daar een kneepje meer.
Hiermee ben ik begonnen met Franco. In het begin vroeg ik alleen het constante contact en vroeg ik nog geen aanleuning of nageeflijkheid, omdat ik wist dat als ik dit in het begin deed hij zich daar nog meer van opfokte. Pas als hij wat ontspande begon ik te kneden en wat meer te vragen. Dit kon wel eens 20 min duren, maar dan liep hij aan het eind echt goed. Nu ben ik die tijd aan het verkorten, omdat Tom Horemans (heb ik nog contact mee) aangaf dat je uit moet kijken dat een paard die elke keer als jij gaat rijden een kwartier zijn rug wegdrukt, geen verkeerde spierontwikkeling gaat krijgen. En dan met name met jonge paarden. Omdat ik nu het gevoel heel goed herken bij Franco waar we naartoe moeten en hij zich nu geregeld beter kan ontspannen, vraag ik al vanaf minuut 1 meer van hem en start ik direct met kneden. Dit is ook iets wat je bij je eigen paard goed moet leren aanvoelen. Wat voor Franco werkt, hoeft niet per se te werken bij een ander paard. Maar daarom gooien we nu ook 1x per week de slof eraan, als een soort 'reminder' voor hem waar hij zijn hoofd dient te houden, waarin hij zich kan ontspannen en zijn rug en achterhand optimaal kan gaan gebruiken. Ook om de juiste spierontwikkeling te bevorderen. Ik gebruik de slof ook alleen nog maar in de les, omdat ik dan iemand op de grond heb staan die meekijkt en die kan vertellen of hij veel te los hangt of net wat te strak. Ik weet dat hij bij Franco wat lossig kan, omdat het bij hem puur een kwestie is van 'tussen de oren'.

Wat ook apart is aan Franco, is dat hij in een vreemde situatie, dus met een dressuurclinic in België of met een onderlinge wedstrijd op stal waar het mega druk is met paarden en mensen, veel beter oplet en op mij vertrouwd dan wanneer ik gewoon aan het trainen ben in de bak. Dan is alles wat er gebeurd, vreemd en raar en eng. Het is een gek paard ^^. Plus, wat ik nu vind, is dat hij veel lekkerder loopt als hij iets heter is, dan wanneer ik hem bij elke pas vooruit moet drijven.

Maar dit is een stukje uit de dressuurclinic waarin Tom Horemans die constante aanleuning uitlegd:
http://www.youtube.com/watch?v=ddcNcwwEk8I

Hierin legt hij ook uit wat het voor een jong paard is om te moeten lopen met een ruiter op de rug en wat dat betekent voor ons met het trainen. Zoals hij zegt: het is hetzelfde als een kleuter een rugzak voor stenen te geven en te zeggen daarmee te gaan lopen en spelen. Dat dit heel vervelend en moeilijk is, dat ze hierin veel in onbalans raken en dat wij eigenlijk zo stil mogelijk moeten zitten op de rug. Ook legt hij uit dat een paard soms best even met "de neus in de wind" mag lopen, maar dat jij dan je handen moet laten staan. Het paard merkt dan dat het niet prettig is om met zijn neus in de lucht te lopen, omdat de druk op de teugels dan versterkt wordt en dat het voor hem veel prettiger lopen is als hij nageeflijk over de rug blijft lopen. Het was echt heel erg leerzaam!!
Plus, wat ik ook een hele goede tip vond van mijn instructrice (zij rijdt zz-licht) is dat wanneer Franco afremt, hij eerder met zijn neus de lucht in gaat, om zich heen gaat kijken en zigzaggend gaat lopen (in onbalans). Dat als ik hem meer naar voren rijd (dus van achteren naar voren), hij rechter gaat lopen, eerder ontspant en dus sneller zakt. Ook dit werkt erg goed!!

Ik hoop dat ik je wat hem kunnen helpen en dat het een beetje begrijpelijk is wat ik heb opgeschreven. Het is in ieder geval wel weer een mega verhaal geworden. Veel succes met uitproberen en ik ben benieuwd of het bij jou net zo uitpakt als bij Franco ^^. Laat het me maar weten! :p
Laatst bijgewerkt door Kimmutjuh89 op 12-02-14 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt