Nakomelingen rubus B?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:20

MariekeA schreef:
Sirius, Zichem, Chablis, Saron, Elegant, Laurentz, Danser (wel terugfokken op Ahoy), maar allemaal Koss-vrij.. En binnen het KWPN

Ook Olivier is erkend...Koss-vrij..

Ahoy lijkt me niet handig, dat is haar opa.
Ja we gaan denk ik wel kijken, maar ik vind zelf Elegant en laurentz helemaal niks, chablis vind ik ook geen verbetering behalve het springen bij haar.

MariekeA

Re: Nakomelingen rubus B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:22

Is haar Opa en ook de Opa van Danser... Ik zou er ook niet voor kiezen hoor, maar er zijn er ook die dat juist wel doen om bepaalde eigenschappen te verankeren..

Wat een prachtige foto's zitten er tussen!!! Moeilijk kiezen!!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:24

Of ik haal nu chablis en saron door elkaar haha

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:24

MariekeA schreef:
Is haar Opa en ook de Opa van Danser... Ik zou er ook niet voor kiezen hoor, maar er zijn er ook die dat juist wel doen om bepaalde eigenschappen te verankeren..

Wat een prachtige foto's zitten er tussen!!! Moeilijk kiezen!!

ach we zien nog wel! we zetten er ook niet de eerste beste op, en we hebben nog even

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:26

Saron is de springer v. Creool inderdaad. Chablis is de bruine van Upperville. Is wat alrounder.. Mooie hengst!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:50

Mag ik vragen waarom er geen Koss op mag?
Zoals ik zei, ben er niet zo mee bekend. Maar wel nieuwsgierig!

Of is het omdat er al Koss in zit?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:16

Nemurin, bij de Gelderse is de bloedbasis nogal smal. In erg veel Gelderse paarden zit al Koss-bloed. Vandaar dat het interessant is om Koss-vrij te fokken.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:05

Ook daarom ja, en koss zijn vaak niet de meest brave/makkelijke paarden. Omdat bling aan de ene kant lancet bloed heeft zitten, krijg je denk ik nogal een veulen met een zwaaaaar k*lote karakter haha

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:19

Lynn_x schreef:
Ook daarom ja, en koss zijn vaak niet de meest brave/makkelijke paarden. Omdat bling aan de ene kant lancet bloed heeft zitten, krijg je denk ik nogal een veulen met een zwaaaaar k*lote karakter haha

Dat is ook iets wat vooral rond blijft zingen. Ik ken een aantal heeeele brave Kossen. Misschien zitten er verhoudingsgewijs wat meer klootzakken tussen dan tussen de Rubussen. Het gaat vooral om de combi idd, zoals je wel uit je laatste zin laat blijken.
Een Koss (klein)zoon kan ook weer veel verschil maken, want die hebben ook een moeder die meespeelt.

Wat is het doel van het dekken? Ik vind Bling erg rijpaard ogen, als je daar een rp opzet is het echt geen Gelders paard meer. En wie er op een rp uit een Gelderse moeder zit te wachten vraag ik me ook af, maar als je voor jezelf fokt is dat niet aan de orde.
Persoonlijk zou ik het t interessants vinden om er een herkenbaar Gelderse uit te fokken. Dan denk ik wel aan bijv. een hengst als Wilson, Laurentz, Alexandro, Sirius, Vitens.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:54

Tja GJ9, mensen die van te voren weten dat er Gelders bloed in zit hoor je niet vaak maar als ze dan in de afstamming gaan kijken terwijl ze het paard al hebben en er blijkt Gelders bloed in te zitten, hoor ik ze vaak toch wel positief praten over hoe nuchter hun paard eigenlijk is.
Maar dat is allemaal achteraf gebabbel. Als de KWPN-lovertjes dat nou ook even algemeen zouden verspreiden, misschien werd er dan gewerkt aan een sterkere basis voor het Gelderse paard.

Want als er overal zo veel Koss in zit, helpt dat niet echt en gaan we de kant van de Friese paarden op.
Als ik genetisch gezien aan één ras (nou ja ook gewoon qua uiterlijk en karakter) een hekel heb... :=

Ik vind ook dat het paard herkenbaar Gelders moet blijven, daar zijn ze juist zo mooi om!
Daar zijn ze ook niet per se "tuigers" om, officieel wel natuurlijk maar ze kunnen wat mij betreft alles want ze zijn vaak leergierig en werkwillig zat.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:56

Er zijn genoeg lieve Koss paarden, maar we zijn toch bang dat de combi met Lancet verkeerd uitpakt, en dat willen we niet.

Bling komt ook uit een rijpaardmoeder, en vader is Gelders. Het veulen zal ook vast niet worden verkocht, of misschien door mijzelf haha.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:01

Mee eens Lynn, en als iets niet goed voelt moet je het niet doen.
Maar wat is het doel van het veulen? Willen jullie graag een RP fokken of een GP? Of iets daartussenin (wat dus niet interessant is voor fokkerij/handel, maar wel bij je persoonlijke voorkeur kan passen).

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:05

We willen gewoon een fijn rijpaard. Een paard waar je alles mee kan, springen dressuur crossen, gewoon een fijn veelzijdigpaard met genoeg potentie. Zoiets als bling zelf, maar dan nog wat beter :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:12

Dan zou ik toch Saron niet uitsluiten. Zijn springcarriere spreekt voor zich, en dan ook nog eens binnen een paar maanden ZZ-L dressuur.
Krijg je qua papier ook een veulen dat interessant is.

Wilson vind ik ook nog een goede optie. Papa kennen we allemaal als een veelzijdig paard met potentie, moeder is ook niet mis. Wilson zelf heeft ook een mooie carriere, en springen doet hij ook goed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:33

Wacht even, wie is Wilson z'n papa ook alweer?
Wilson zelf vond ik inderdaad indrukwekkend!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:21

Wilson is van Koss..
Staat wel bij in zijn rapport dat hij superbrave nakomelingen gaf.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:24

Oh dat is dan weer een ander verhaal.
Maar toch, als je een wat bredere basis wil hebben niet zo'n strak plan.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:32

Dat ligt net aan het gebruiksdoel. Ik zie Lynn niet zeggen dat ze een fokmerrie willen fokken, maar een gebruikspaard. En daarnaast zijn er ook nog leuke hengsten zonder Koss hoor, om nou gelijk alles met Koss af te schrijven.

Wilson heeft dit jaar hele brave veulens gegeven, staat in de rapportage. En hij komt uit een geweldige moeder (zoek maar op op internet), alleen al daarom zou je hem gebruiken.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:34

Maar daarbij moet het wel op haar passen he. Bling is zelf redelijk langgelijnd, zou iets korter mogen. Ook mag ze wat meer front hebben, een betere galop en zou ze zich wat meer mogen dragen

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:34

Ik heb een veulen lopen van Alexandro (van Koss) en die is ook superbraaf. Wel wakker en bij de hand, maar niet gemeen of moeilijk.

Lynn, dat klinkt wel alsof Wilson zou kunnen passen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:36

Ik vind Wilson ook gewoon een tof beest hoor GJ9. ;) Zeker als ie Koss niet op die manier doorgeeft (gedrag) zou er geen bezwaar tegen zijn natuurlijk.
Langgelijndheid zit inderdaad in Rubusje... woeps. ;)

(Z'n mama was ook tikje lang, die foto van haar als 3-jarige is nog steeds te grappig. _O-)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:52

Rubusjes lang? Nee hoor, ik ken er ook korte propjes van. Hij strooit een beetje volgens mij, maar op een kort paard zou ik Rubus nooit durven gebruiken!

Lynn_x schreef:
Maar daarbij moet het wel op haar passen he. Bling is zelf redelijk langgelijnd, zou iets korter mogen. Ook mag ze wat meer front hebben, een betere galop en zou ze zich wat meer mogen dragen

Wilson is idd wat korter, heeft veel front, prachtige hals (die van Bling mag wel wat voller en ronder, als ik me goed herinner van het viertal), en hij heeft een fantastische galop. Ben het dus met Marieke eens, dat hij mooi zou kunnen passen!

En over karakter: ik zou een hengst, die zelf brave nakomelingen geeft, niet laten staan omdat zijn vader toevallig veel hengst is en daardoor een imago heeft, en omdat er rotzakken (zoals bij bijna iedere hengst) tussen zijn nakomelingen zitten. (Elegant staat bekend als braaf, maar die heeft ook rotzakken gegeven hoor.) Heb een tijdje 2 hele brave Kossen gereden, was heel fijn en veilig, en zo'n goede ruiter ben ik niet.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:55

Klopt, blings nekje is dus ook een punt om op te letten.

Wilson zou idd wel kunnen, maar denk toch dat ik de grote baas niet kan overhalen op koss haha

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:57

Als je met hele goede argumenten komt misschien wel ;)
Topsportmoeder van Wilson is daar misschien 1 van.
Hij vindt het toch leuk als jullie een eigen kijk ontwikkelen en kritisch meedenken.