Nakomelingen Odermus R

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:47

Ik ben inmiddels wel erg nieuwsgierig of Biertabje al goed nieuws heeft gekregen..?

Ik ben gisteravond nog even naar mijn kleine mannetje geweest. Wat een heerlijk dier is het ook. Even lekker staan knuffelen en kroelen, heerlijk! Dankzij mijn de-sensibiliteitstraining kan ik hem inmiddels overal aanraken, en klopjes geven. Zo grappig, begin dit jaar sprong hij weg als ik hem op zijn hals klopte, nu staat hij rustig te genieten als ik hem op zijn hoofd, hals en borst klop :D
Mijn stoere hengst :D

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:10

wat een stoer paard Utopie!!

wat leuk madelein!! Edje is wel lief dus :D laat je hem hengst? of zie je dat nog wel?

mijn gips is er inmiddels af :) voelt zo maf :o en zeer... alle pezen en spieren werken natuurlijk niet mee :P
de arts zei dat ik geheit last ga krijgen van de buitenkant(die was helemaal verbrijzeld)
en de pin overdwars kon breken... dan moest ik geopereerd worden (laten we hopen van niet zeg!!)
vannacht was echt een drama... net of je weer terug bij af bent...

hier een mooi timmermans werk :
http://i56.tinypic.com/qzqal0.jpg
http://i54.tinypic.com/oa1zx3.jpg
http://i54.tinypic.com/104m4r5.jpg

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:20

Hij ziet er echt goed uit Utopie!
Almelose ruiterdag is ook niet zo ver bij mij vandaan, maar heb er zelf toevallig nog nooit meegereden.

kom maar op emt foto's; werkontwijkende activiteiten hier :D :o

Wow, biertabje.... daar zit heel wat in!
duimen dat alles goed gaat met die pin. Hopelijk voelt het met de dag wat beter aan. Zal inderdaad wel ff ' terug naar af' voelen na zolang in het gips gezeten te hebben.....

Edje wordt nog eens een welopgevoedde meneer, hahaha. Volgens mij wilde je 'm geen hengst laten toch? heb je al een idee wanneer je 'm wil laten castreren?

Succes met je cursus Kao! en de rest succes met foto's en rustig aan emt jullie enkels, hersenschudding etc etc.
Ik ga nog even aan het werk hier en straks eens kijken wat er allemaal mee moet naar Friesland maandag.....
heeft een van jullie trouwens ervaring met een paard sederen voor transport?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:42

Pff ziet er lekker uit biertabje... Maar wel heerlijk dat je nu uit het gips bent!! Kan me voorstellen dat je nu veel last hebt. Alles heeft natuurlijk een paar maanden niks gedaan... AU... Heel veel sterkte de komende tijd!!

Haha ja die Edje, wordt nog wat met hem. Als ik bedenk hoe hij vorig jaar was, toen we hem net hadden ( bijna al een jaar geleden, 12 november!) pff... Dan hebben we er wel een leuk dier van gemaakt :D. En iedereen met zijn commentaar over mijn getut met het beestje het tegendeel bewezen ;) Mijn kleine Edje staat tegenwoordig het braafst stil bij de smid _O-

Ik laat hem geen hengst. Ik wil gewoon een leuk paard waar ik mee kan doen wat ik wil zonder dat ik er steeds rekening mee hoef te houden dat hij hengst is. En als je hem hengst laat dan ga je natuurlijk ook voor de keuring, daar heb ik de zin en het geld niet voor ( in ieder geval niet voor over.. :D). En stel dat hij goedgekeurd wordt dan gaat ie naar een dekstation het grootste deel van de week. Weg paard.... Nee hoor niet mijn ding. Dus komend voorjaar gaat het zaakje eraf. Dan hoop ik dat ie daardoor ook nog wat doorgroeid. Het gebeurd dan gewoon op de stal waar hij nu staat, in het land, niet in de kliniek.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:43

Oh ja over je vraag over sederen bij transport:
Ik ben er niet voor. Ik heb jaren geleden een keer meegemaakt dat het paard iets heftig reageerde op het middel, en net te ver weg was. Kon zich niet staande houden tijdens de rit. Beestje is omgevallen met ataxie als gevolg...
Maar ik weet ook dat er veel mensen zijn die het wel doen, met succes. Maar door bovenstaand verhaal zou ik het niet snel doen.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:21

ff snel nog reactie; als je gewoon een leuk paard voor jezelf wil zie ik ook geen rede om 'm hengst te laten. Leven voor het paard is als ruin misschien ook wat relaxter/ makkelijker (zeker als je nog afhankelijk bent van weidegang bij iemand anders i.p.v. thuis).
en aanbieden voor de keuring, is echt niet realistisch als je geen topmateriaal hebt + proffesioneel laat voorbrengen/ mede-eigenaar hebt.
en als je als hobby-fokker echt top keuringsmateriaal in de wei hebt lopen meldt zich meestal al wel iemand ;-)

Ik ben er ook altijd wel een voorstander van om het thuis in een (schone) wei te laten doen; met weinig modder en nog weinig vliegen in het voorjaar. Weet dat sommige dierenartsen dat niet (meer) doen na een bepaalde leeftijd, was benieuwd wat jouw plan was.

Sederen voor transport ben ik normaal gesproken ook niet voor (bij 'ons' gingen de paarden als veulen meestal al met de merrie naar de keuring en de jaren erna rustig wennen aan de trailer; nooit problemen), maar dat is helaas een ander geval.
Het Balingehof adviseerde me juist wel te sederen, en dan niet met gel of muisjes, want als ze daar doorheen breken loop je inderdaad een veel groter risico op dat soort ongelukken die jij beschrijft.
Maar laten spuiten door dierenarts. Daar breken ze niet opeens doorheen en wat het balingehof van haar gezien had die dag dat ze zijn komen oefenen met haar en de trailer achtte ze de kans op schade aan haar zelf groter als ze niet gespoten wordt.
Heb gelukkig een paardenarts die er veel ervaring mee heeft, en met name ook van die bloedkikkers.
(Hij heeft haar vorig jaar trouwnes 1 maal gespoten om een wond op d'r achterbeen (staand) te kunnen hechten, dat ging prima).
en m'n rijstijl aanpassen (als jullie een filemelding horen maandag eind vd ochtend tussen twente en friesland rij ik voorop :+ ).
Ben niet zo heel bang dat ze teveel krijgt of om zal vallen (afkloppen, een bepaald risico is er natuurlijk altijd) meer over hoe lang het duurt voor ze weer drukker worden, of ze uberhaupt drukker worden of dat het feit dat ze langzaam wakkerder worden er genoeg voor zorgt dat ze niet overvallen worden door alles.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:46

@Jolo, nee precies mijn motivatie om hem te laten ruinen. Zie het nut er echt niet van om hem hengst te laten. Kost hem alleen maar energie, en mij ook als hij lastig wordt :D
Bij de opfok waar hij staat doen ze het in principe het liefst in het jaar dat ze 2 worden. Liever eerder niet. Later kan nog wel. Geloof dat vanaf 4-5 jaar de risico's een stuk groter worden. Ze doen het inderdaad gewoon op het land, en dan blijft hij 5 dagen in een grote loopstal staan. Paar keer per dag wandelen en afspuiten. Vorig jaar is er een gelijk het land op gegaan, maar die kreeg problemen met infecties en wild vlees, dus dat doen ze niet meer.

Pff ja dan is het bij jou inderdaad een ander verhaal. Als ze het je aangeraden hebben, en je dierenarts heeft ervaring met sederen van jouw paard dan zou ik het ook doen. Hahaha zal de filemeldingen even in de gaten houden :D Heb toch niks te doen hahaha! ;)

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:53

voorjaar dat ie 2 wordt lijkt me ook vroeg genoeg inderdaad
kan best dat ie ook nog een beetje extra de hoogte in gaat qua groei.
hoe groot denk je nu dat ie wordt?

ach, zal allemaal vast goedkomen, maar ben blij als ze veilig op stal staat.

Hoe gaat het met je pootje? heb je er veel last van of valt het mee nu ie in het gips zit?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:04

Volgens die procenten berekeningen wordt hij tussen de 1.61 en 1.64. Maar hoop stiekem dat hij nog wat doorgroeit. Hij is nu 1.51 met 17 maanden. Papa is 1.72 en mama 1.64 dus....... Wie weet?

Ja kan me voorstellen dat je blij bent als ze er is... Ik vind het ook niks. Helemaal niet als ze zo onrustig zijn met transport.

Gaat wel redelijk. Gister leek het of de pijn minder werd, maar vanmorgen was het weer terug. Wordt wel langzaam minder scherp, maar toch irritant aanwezig. Had verwacht dat ik een stuk minder pijn zou hebben als het in het gips zat.... Helaas...

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:43

hmmm, balen dat je er nog veel last van hebt...

oh, zou mooi zijn als ie ietsje groter uit valt, of niet? (volgens mij ben jij iets langer dan ik?). Ach, het totale plaatje staat of valt ook niet meteen met stokmaat, als ie zich een beetje toont en wat body of front krijgt hoef je helemala niet zo'n kasteel te hebben (moet je ook maar bij elkaar rijden).
De mijne is 'maar' 1.62 m en als ik er op zit na de andere gereden te hebben (1.71 m) voelt het wel klein, maar op foto's of film valt het beeld me elke keer weer mee.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:58

Ik ben 1.76, weet niet hoe lang jij bent :D

Het paardje wat ik nu rijdt ( die vos uit mn profiel) is ook maar 1.62 en dat ziet er nog best oke uit. Maar voor het echt mooie mag hij wel 5 cm groter zijn haha!
Ik heb ook liever een paard wat kleiner is. Bij ons op stal staat nu een 3 jarige merrie, die is nu al 1.73 m. Pff wat een ding is dat zeg! Dat vind ik wel erg groot hoor!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:40

vervelend madelein... pijn is echt niet fijn!!
ja het is misschien ook maar beter om Edje te ruinen. en op tijd :) mijn 4 jarige is pas als ruim 3 jarige gecastreerd... hij houdt soms wat hengstentrekjes :o

de grootste die ik rijd ik misschien 1.71m, groter hoeft ook echt niet!!

denk dat Cros(van geeske) wel groot gaat worden :P maar dat vind ik dan weer niet het type lomp en hoe moet ik die bij elkaar rijden ;)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:24

Bietje is echt een ukkie... die meet nu pas 1.61 op ruim 4 jaar.
Maar oke hij is op dat 317 geboren en was met 2 maandjes wees. Wilde niet uit de fles drinken. Dus moest het met babybikjes, water en hooi doen. Hoezo vechtertje???

Gecastreerd is ie met 2 jaar, dat moest ik vanwege de merries hier.

Biertabje zooooo wat een plaat en schroefwerk.
Kan het me heftig voorstellen hoe jouw eerste nacht zonder gips nu voelde. Gaat het nu beter??

Jolo ik heb wel positieve ervaring met sederen bij een trailerrit.
We hebben niet zo heel veel gegeven, de scherpe randjes waren er net af. Dat maakte dat het paard het allemaal net iets makkelijker over zich heen liet komen maar nog stevig genoeg stond.
Halve sedalin op een paard van 1.72
Hij kon een rit van ruim drie kwartier rustig doorstaan.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:17

Kao wat mooi dat Bietje het toch gered heeft! Die heeft al pech gehad in zijn eerste maanden zeg! Hebben jullie hem zelf groot gebracht?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:21

Jep, hij is bij mij geboren.
Zijn mama was mijn merrie waar ik helemaal verknocht aan was.
Wij zijn ons suf geschrokken toen Be Honest ter wereld kwam. Honey had nog een deken op, ze was kouwelijk. Ze toonde nog niks, geen uier, geen slappe banden helemaal geen tekenen.
's morgens stond die kleine er ineens naast op dag 318 van de dracht.
Gelukkig schoot de melk bij Hon wel dezelfde dag nog toe. Dat is goed gegaan.
Toen we Honey weer wilden laten dekken ontdekte de DA een obstructie in haar buik.
Dit zou van de bevalling kunnen komen maar ook wat ergers kunnen zijn.
2 weken rust, daarna bleek dat het een tumor was die explosief groeide. Hij was nu al zo groot als een voetbal, ze konden er niks meer aan doen. Hon zou een koliekaanval krijgen waar ze niet meer uit zou kunnen komen.
Tijdbommetje dus. Maar vanwege Bietje moesten we door, tot de fatale koliek.
Een drama. Biet voelde wel dat het foute boel was en heeft zijn mama kort en klein getrapt en gebeten.
Ze moest koste wat het kost telkens opstaan.
Natuurlijk hebben wij direct de DA gebeld zodra we in de gaten hadden dat Hon koliek had.
Hij heeft haar laten inslapen.
Bietje was radeloos en gigantisch boos. Ik was ook radeloos, want Honey was mijn alles.
Bietje wilde niet drinken, alles hebben we geprobeerd.
De enige die hij accepteerde was onze tinkerhengst. Die hebben we dan ook uiteindelijk bij hem in de stal gezet. Bietje mocht zelfs "drinken" bij de hengst. }> Helaas kwam er niks uit.
Toch heeft ie het gered en moesten we die twee zelfs echt afspenen na een paar maand.
Daarna is ie in de kudde gekomen met zijn broer (die ook nog hengst was), nog een hengstveulen en 2 volwassen ruinen.

Dit alles speelt m nu waarschijnlijk zelfs nog parten, tis nog zo'n puppy daarnaast zo hyper en onzeker.
Geen makkelijke combi.
Hij is wel ontzettend lief, knuffelig en mensgericht dus daar genieten we van.

Hoe is het met jouw pootje vandaag???

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:31

pff wat een heftig verhaal! Lijkt me vreselijk om dat van zo dichtbij mee te maken. Wat een verdriet voor die kleine man.

Voet gaat iets beter. Dus gaat de goeie kant op :D Mag ook wel na bijna een week!! Morgen is het alweer een week geleden.

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:49

madelein fijn te lezen dat de pijn bij jouw wat minder wordt. Zelf heb ik vandaag weer wat meer pijn. Per dag is het nog erg wisselvallig, zelfs met het uur kan het nog verschillen.

Utopie is hier volgens mij de grootste, met zijn 1.78 :D . Ben zelf ook 1.80, dus de groote vind ik wel fijn. Zelf heb ik hem laten castereren toen hij 2,5 jaar was. Wilde graag dat hij iets meer hals en zo kreeg, kon ik ook makkelijk doen omdat hij toen nog in de opfok stond. Toen hij op stal terug kwam heb ik hem direct laten castereren. En dan zijn ze eerst zo zielig ;)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:55

jeetje heftig Kao :oo dat gun je niemand... gelukkig heeft de kleine het gered... dat is denk ook wel een beetje je troost of niet? anders had je helemaal niks!!

madelein: jeetje wat gaat de tijd dan snel bij een ander :P mijn weken gaan zo traag :)

utopie: balen dat je weer pijn hebt :o

ben gister even op stal geweest (Geeske ging mijn schimmel scheren) heb Cros ook weer even gezien, knuffelkont :) Geeske kan daar ook wel zowat het scheerapparaat overheen halen :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:04

@ utopie: Vervelend zeg dat je nog steeds zo'n last hebt! Hoop dat het snel minder wordt.
Jeetje, 1.78m!!! Dat is wel erg groot voor mij :D

@ biertabje, nou de tijd gaat hier ook langzaam hoor. Maar ik ben er als het goed is weer snel van af... Jij zit natuurlijk al een hele tijd... Kan me goed voorstellen dat je de tijd dan voorbij ziet kruipen. Lijkt me vreselijk!
Gaat het al wat beter zonder gips?

Ik heb net via internet ( ja lang leve thuis zitten :D) 2 zadeldekken besteld, ze worden geborduurd met de naam van Edje ( Eduardus dus) Spannend! Worden zijn eerste echte zadeldekjes :D

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:06

pfff, Kao, heftig verhaal, wens je niemand toe inderdaad (zowel jullie als Bietje niet).... wel bijzonder dat je Bietje nog hebt; die gaat vast ook niet snel weer weg!
Op de foto eerder in dit topic toont ie veel groter dan 1.61 m. Maar kan ook net de hoek zijn geweest waaronder die genomen is natuurlijk.
(Oh, en die flexibele hals zie ik weer nu ik 'm weer even terugkijk...zo herkenbaar :-) )

Pfff, 1.78... mijn grootste is zo'n 1.71 m, vind ik eigenlijk wel groot zat. het schimmeltje zou iets groter mogen zijn, maar ze heeft vrij veel body en ik ben zelf ong. 1.71 m (en vrij smal), dus kan wel met die 1.62 m.

Biertabje, begint het al te wennen zonder gips?
Balen Utopie, zal helaas nog wel een tijdje duren dat het op en af gaat.... doe maar rustig aan!

Hahaha, Ed heeft al 2 dekjes?! waar zo'n weekje rust al niet goed voor is :-) Hoop toch dat het volgende week mee blijkt te vallen in 't ziekenhuis Madelein.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:11

hahaha ja lachen he?! Hoop maar dat ze passen straks onder mijn zadel :D Ach en anders hebben we leuke longeer dekjes hahaha!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:39

Pff nou ik had niks moeten zeggen gister...
Blijkbaar is een wasje draaien en de afwas opruimen en wat in de keuken rommelen nog te veel gevraagd... Verging van de pijn gisteravond. Heb bijna niet geslapen... :(

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:20

he gatver Madelein..... balen dat het niet mee valt -O-
dus nu rustig aan doen tot ze in het ziekenhuis verder gaan kijken? Jammer dat, dat pas na het weekend gebeurt.... (toch?)
sterkte ermee!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:22

ja baal er ook van... Heb er nu nog net zo'n last van als gisteravond.
Ja dinsdag gaan ze kijken. Dus hou me maar rustig tot die tijd...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:33

Jaja daar zijn ze al!!! Super snelle service, jammer dat ik ze pas over 1,5 jaar kan gebruiken ;)

madelein schreef:
Nr 1: Het is een lichtbruin dekje, maar dat zie je niet zo goed op de foto :D
Afbeelding

Nr 2: Is toch echt wit, maar lijkt ook een beetje wazige kleur
Afbeelding