Afstamming van mijn Flo van moederskant:
v.m. is Respect (v. Rubinstein I)
v.m.m. is Branco (volbloed)
Ik weet niet hoe het inrijden is verlopen maar waarschijnlijk niet al te best. Ik heb hier op bokt gelezen dat hij als jaarling is verkocht door de fokster. Van zijn vorige baasje heb ik begrepen dat de eigenaren die hem van de fokster hebben gekocht er niet mee konden rijden. Zijn nieuwe baasje heeft hem in de zomer van 2010 laten beleren door Gert van 't Hof. Daar heb ik ook filmpjes van gezien. Na 6 weken is hij weer thuis gekomen waar hij is doorgereden door een springruiter omdat hij nog steeds alles eng vondt. Uiteindelijk is die eigenaar er een paar keer afgevallen waardoor ze er niet meer op durfde en hem aan mij heeft verkocht. Ik heb hem nu een jaar (ik ben dus de 4-de eigenaar) en hij is nog steeds heel rillerig. Zowel in de omgang als met rijden. Het gaat al veeeel beter dan een jaar geleden maar ik had verwacht dat hij nu al wat meer volwassen zou zijn. Nou moet ik er wel bij vertellen dat we in het afgelopen jaar maar een half jaar echt getraind hebben met rijden. Toen ik hem net had ging ik verhuizen waardoor ik hem nog niet op kon pakken, toen was hij er 2 maanden uit door een beenwond. 1 september 2011 begonnen met rijden. Ben er toen in het begin 2 keer afgevallen omdat hij schrok. Hij springt dan opzij en gaat rennen. Als ik dan uit balans raak schrikt hij nog erger waardoor hij naar de andere opzij springt waardoor ik er opzeker vanaf val :-(.
Daarna ging het beter en heb in april voor het eerst gestart. Ging echt super! 2 x 1e en 4 winstpunten! Daarna op vakantie geweest en sinds we terug zijn is het alsof ik helemaal opnieuw kan beginnen.
We gingen onze eerste buitenrit maken. Hij had nog geen 5 passen in het duinzand gezet of ik lag er al naast. Hij vond een opstaande rand eng, stapte opzij, hierdoor bleef ik met mijn been achter een bordje hangen waar hij weer van schrok. Hij wil wegrennen maar mijn been zat nog steeds achter het bordje dus ik viel. Meteen weer opgestapt en alsnog een buitenrit gemaakt. Hij was super braaf, schrok nergens van en vond het echt leuk. Ook langs de weg is geen enkel probleem. Tractors, vrachtwagens, vlaggetjes, hij loopt gewoon door. Zo vreemd.
Daarna nog 2x gevallen, thuis in de bak. Hij schrok van de kinderen die op de trampoline aan het springen waren.
Het gaat altijd hetzelfde. Hij schrikt en wil wegrennen, draait razendsnel naar rechts waardoor ik uit balans raak en naar links ga hangen. Hiervan schrikt hij nog meer en draait dan zo hard onder mij uit dat ik in het zand beland. De tweede keer brak ik daarbij mijn vinger. Kon ik weer 2 maanden niet rijden.
Daarna weer opgepakt (begin juli 2012) en er weer een keer afgevallen. Dit keer tijdens de les. Ging hartstikke lekker schrikt ie opeens van iets in de bosjes. Daarna ging het weer lekker tot hij van de week als een speer over het land vloog met mij op z'n rug. Ben echter nog nooit zooooo hard gegaan met een paard. Misschien kan ik hem wel verkopen als renpaard, hihi.
Als ik er niet op zit is hij ook heel rillerig. Bijvoorbeeld met zijn deken. Die kan je 100x op doen maar de 101x vindt ie het opeens heel eng en staat ie in de hoek van zijn box!?
Verder wel echt een super lief dier. Hij komt altijd naar me toe als ik hem uit de wei ga halen. Is dol op knuffelen, poetsen en tutten. Heel werkwillig en leergierig. Bokken, slaan, steigeren en bijten heeft hij nog nooit gedaan. Braaf bij de smid, op de trailer. Echt geen verkeerd paard.
Maar hoe krijg ik het aan zijn verstand dat de wereld niet zo eng is? 100x herhalen heeft bij hem totaal geen zin. Het enige wat helpt is vertrouwen geven. In zichzelf en ook in mij en andere mensen. Maar jeetje, wat is dat moeilijk zeg.
Als hij schrikt of iets eng vindt probeer ik het zoveel mogelijk te negeren en gewoon door te gaan met waar ik mee bezig ben en hem belonen als hij dan braaf doorgaat. Boos worden of straffen doe ik niet, daar wordt hij nog angstiger van. Maar ik wil ook niet dat hij er misbruik van gaat maken en op een eind overal van blijft schrikken. Ik vind het zo lastig.
Om me heen zegt iedereen dat ik hem weg moet doen maar dat ben ik dus echt niet van plan. Ik wil gewoon doorzetten maar weet even niet meer zo goed hoe.
Ik zou het fijn vinden als jullie tips/ervaringen willen delen.....