Wie heeft er dit jaar met Zjengis Khan gedekt? of volgend ja

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

Re: Wie heeft er dit jaar met Zjengis Khan gedekt? of volgend ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:03

Maar ik wil eigenlijk helemaal nergens heen met mijn veulen haha.
We zullen het wel zien. Maar bedankt voor je uitleg!! Kan je wel thuis wel een premie behalen bij je veulen?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:10

Voor zover ik weet niet, Volgens mij kan je een premie alleen op de keuring krijgen

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:26

nou, vandaag weer wat mee gemaakt met de kleine.
De hoefsmid kwam langs om Zafira voor op ijzers te zetten.
Toen hij excelletje lopen zag zei hij meteen; die stond bij de geboorte wel week achter of niet..
Nou inderdaad. Nu wilde hij van zijn achterhoefjes een stukje van de nagel (de punt) afhalen zodat hij weer rechterop ging staan zodat de pezen sneller/beter zouden herstellen.
Zo gezegd, zo zeker niet gedaan.
Excelletje dacht er anders over. Resultaat: een hersenschudding (zeker 10 x tegen de muur opgevlogen) een schaafplekje op zijn tandvlees, een schaafplekje op zijn hak een een gebroken ego. Maar hij staat nu netjes op zijn hoefjes. Wel jammer want op stal ging voetjes geven echt super en nu met een tang erbij ging ie gewoon vechten. Heb aan de voorzijde wel een paar meppen te pakken gehad want maaien kan ie.
Op het laatst lag ie (na 5 keer zich laten vallen hebben we het laatste hoefje maar liggend bekapt) gewoon te kreunen omdat ie zo boos was.
Hoefsmid gaf al aan dat het een topper kon worden met zo'n doorzettingsvermogen...

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:08

Haha, wat een boef zeg.
Toen mijn andere paard gecastreerd werd, was die ook pislink op de dierenarts. Was eigenlijk de bedoeling hem staand te castreren maar ondanks dat hij nauwelijks op zijn benen kon staan door de verdoving, kon hij nog flink uithalen als je aan zijn ballen wilde komen :D
Uiteindelijk toch maar besloten om liggend te castreren. Hij kon amper bewegen van de verdoving, maar brullen... zo woest was hij :(:)
Was volgens de dierenarts echt niet van de pijn, maar puur aantasting van zijn ego ;)

Eskalando liet zijn hoefjes de eerste keer netjes bijwerken door de hoefsmid. Ze zou eigenlijk afgelopen vrijdag weer komen, maar was een paard op haar voet gesprongen en ze moest naar het ziekenhuis, gescheurde pezen in haar voet dus die komt voorlopig niet ;(
Net even een andere hoefsmid gebeld, want hij moet a.s. zaterdag tuurlijk wel netjes op zijn hoefjes staan met de keuring ;)
Hij wordt met het buitenzetten wel steeds brutaler. Braaf meewandelen aan het touw gaat niet meer vanzelf. Je moet hem echt korthouden anders steigert hij in je nek. Gisterenavond ook weer, had hem kort, maar toch proberen.. de rotzak. Heb hem even vriendelijk doch zeer duidelijk laten merken dat baasje daar niet van gediend is. Bleef hij braaf staan met het halster losmaken maar toen hij wegspurte kon hij het niet laten om even na te trappen :( . Kon hem nog net een mep tegen zijn billen geven met het halstertouw ~~}>
Wie het laatst mept, mept het hardst :(:)
Hij was vanochtend met het binnenhalen wel HEEEEELLLL lief, dus de boodschap zal toch duidelijk geweest zijn ;)

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:52

Wat een aapies zeg, die van ons heeft er ook een handje van om zo in je nek te willen springen. De eerste keer goed op z´n flikker gegeven en nu heeft ´ie ´t nog niet weer gedaan. Willen jullie de mannen (zo lang mogelijk?) hengst laten of zijn jullie bij voorbaat al van plan om ze te laten castreren?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:09

haha wat een boeven hebben jullie! Exclusive is nog steeds braaf, en is ook geselecteerd voor de nakomelingkeuring van ZK/ Jammer dat ik dadelijk in Italie zit. Ik wil hem komende 2,5/3 jaar hengst houden. Vind dat ze dan toch mooier uitgroeien. Bovendien werk ik altijd graag met hengsten.

Nou susy_q lekkere dag dus met de hoefsmid..

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:46

zoals het vandaag ging zeg ik: CASTEREREN!! meteen haha.
probeer hem zolang mogelijk hengst te houden maar denk dat ik bij 2 jaar toch een ingreepje laat doen (indien er nog geen miljonair langs onze weide is gereden en een goed bod heeft gedaan...) Met 2 jaar doe ik ze in de zomer altijd naar een groepsweide waar ze opgevoed worden door een paar oudere paarden. En daar mogen geen hengsten heen... begrijpelijk.
En ik heb de ervaring niet met oudere hengsten en mijn 3 zeer vrouwachtige merries.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:30

Duimen jullie morgen allemaal even voor mijn ventje als hij op de keuring moet lopen :D Half 10 begint zijn rubriek.
Gisteren thuis nog effe geoefend... ik hoop maar dat het gezegde klopt, een slechte generali geeft een goede uitvoering :7

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:45

Hahahaha nou ik zal duimen voor je, graag hoor ik dan natuurlijk ook zodra 'ie gelopen heeft hoe hij het er vanaf gebracht heeft! (en of het duimen dus zin gehad heeft... :P)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:18

Zodra we terug zijn zal ik het resultaat hier neerzetten, maar is 3 uur rijden dus zal wel pas eind van de middag, 's avonds zijn.

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:37

Ben nieuwsgierigggg!!

Edit; stom stom stom, zie dat je morgen pas moet, ga nog een keer duimen voor je! (Moet nu wel goed gaan want heb vandaag ook al geduimd voor je.. :P)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:37

Zo.. net terug uit Hengelo, heb het gevoel een wereldreis gemaakt te hebben :D

Eskalando ligt inmiddels languit in het stro, die is een beetje moe :(:)
Is ook niet niks om om 4 uur 's nachts wakker gemaakt te worden, dan moet je eerst wachten tot mams in de knotten zit en daarna zelf ook nog. Hij stond keurig stil dus die mini-vlechtjes zaten er zo in. Om 6 uur zijn we aangereden en om 08.30 waren we in Hengelo.
Hij stond braaf stil (2e keer op de trailer en 1e x was een rondje van 5 minuten) en stond rustig naast mams hooi te eten toen we daar aankwamen.
Om 9 uur van de trailer gehaald, nog even gauw een borstel eroverheen en naar de ring. Nu vond hij het wel heel erg spannend al die andere paarden. Had mijn handen vol om hem bij de merrie te houden. We waren om half 10 als eerste aan de beurt omdat nr 7 er nog niet was. Hij liet zich netjes opstellen, maar het rondje draven ging wat minder. Hij was lekker in galop rond aan het racen. Paar pasjes draf naar de jury toe en weer in galop terug naar mams. Onderweg mams nog even in haar ribben geschopt en daarna de voorbrenger bijna omver gelopen :7
Bij het rondlopen voor het opstellen nadien heb ik hem maar overgenomen van de voorbrenger want hij deed niets anders dan steigeren, bovenop mams klimmen en proberen los te komen.
Commentaar van de jury: veulen met veel formaat, correct gebouwd met een iets lang achterbeen. Veulen heeft veel uitstraling en beweegt zowel in galop als in draf met veel souplesse, ruimte en bergop. Achterbeen mag in draf iets actiever (knap dat ze dat konden zien aangezien hij misschien 10 passen gedraafd heeft en de meeste daarvan naar de jury toe). Staat meer in het rijpaard-type dan het gelderse type.
Uiteindelijk werden we als 4e opgesteld met een 1e premie *\o/*

Als die boef zich wat beter gedragen had en zo gedraafd had als hij eergisteren thuis deed had er vast wel een beter plekje ingezeten, maar ik ben allang blij met de 1e premie.
Kennis van mij die er ook was heeft foto's gemaakt, zodra ik ze heb zal ik ze laten zien.

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:22

Hee super Raiza, gefeliciteerd! Dat is goeie reclame voor het ZK nageslacht :P Hoeveel waren er in jullie ring?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:10

hey,
super om te horen dat het toch best goed ging.
Alleen de reis is al iets om trots op te zijn!
ben benieuwd naar de foto's!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:20

Goed Raiza! En wat fijn dat de reis ook goed ging! Ben ook heel benieuw naar de foto's.
Hadden iemand al een berichtje terug gehad van het meisje van ZK rijd? Jammer dat ik niet meer meekan als het mag!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:20

We zaten met 6 in de ring. Zie alleen bij de uitslagen staan dat hij een 2e premie gehaald zou hebben :(
terwijl er toch echt een 1e premie afgeroepen werd en een oranje strik omgehangen werd. Heb een mailtje gestuurd of ze het aan willen passen.

Ik heb niks meer van Nikki gehoord. Zal nog eens informeren, en anders zal ik Doris even mailen ofzo, aangezien dat de eigenaar is.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:02

Lijkt me erg leuk, mijn vakantie is al bijna afgelopen maar heb komende 3 maanden elk weekend vrij i.v.m. opleiding (ga gewoon 3 maanden paardrijden voor een opleiding tot regio ruiter van de politie Twente....wat naar zeg..hahahaha) Dus als je wat kan regelen dan heel graag in het weekend!

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:23

@ Susy_Q; Klinkt leuk, maar wat houd dat in?

Hier nog wat foto's van onze aap, hij groeit echt Onvoorstelbaar hard!

Stoer mannetje (met z'n vriendinnetje op de achtergrond)
Afbeelding

En natuurlijk even de stoere hengst uithangen :P
Afbeelding

Heb helaas nog geen drafmoment op de foto gekregen, maar daar gaan we vanavond mee aan de slag, tips om het-perfecte-draf-foto-moment-op-de-foto-te-krijgen zijn nog welkom :P

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:01

heeel veel klikken als ie draaft..
en niet te hard weg jagen..

@landra: regioruiter is politie te paard maar dan alleen in je eigen regio, dus twente en voornamelijk Enschede.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:38

Het wordt echt een stoer beest Landra, lekker fris koppie heeft hij :9

Eindelijk een paar fotootjes van de keuring. Kwaliteit is echt bagger omdat ik ze heel klein aangeleverd kreeg per mail. Krijg ze groter, maar dat kan wel effe duren, dus dan maar zo, hebben jullie toch een beeld. Paillet vond het erg leuk, kun je ook wel zien vind ik.

Eerst opstellen
Afbeelding

Dan lopen
Afbeelding

Afbeelding

Daarna met alle veulens rondstappen
Afbeelding

en de baas klieren hoort er ook bij
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 22:38

Die van jullie zijn er goed uit dames!! De mijn blijft dus echt zo ligt ;( maar goed. Een goed paard heeft geen kleur. Hij word morgen gechipt. En dan maak ik meteen even nieuwe foto's.
Heb ook het idee dat hij nu al helemaal uit elkaar begint te groeien. Word een grote denk ik!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:18

he zsazsa, heeft het kwpn contact met jou opgenomen omtrent het chippen of jij met de chipper in de omgeving? kreeg namelijk een rekening, welke ik betaald heb met daarop een telefoonnummer.. Maar ik dacht dat ze contact met mij op zouden nemen... Raiza, wat een prachtig veulen hoor! wel een dondersteentje maar das het karakter he.

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:07

Zelfde probleem hier, heb de rekening netjes betaald maar had ook begrepen dat er contact opgenomen zou worden, ook nog niks gehoord!

Eskalando blijft stoer Raiza!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:29

ok, dan blijven wij gewoon eigenwijs wachten... tot 6 maanden haha

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:04

Nou denk dat ik er maandag toch maar even een telefoontje aan ga wagen hoor, voor de zekerheid.. :P Heb je je thuiskeuring al gehad Susy_Q?