Nakomelingen Haarlem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Empress

Re: Nakomelingen Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:06

Ja inderdaad, dat valt mij ook wel op.. Merk wel sinds ik heb echt blijf gymnastiseren, en suuuper veel schakelen dat het beter wordt.
Ga vaak als ik merk dat hij in draf moeilijk doet, lekker galoperen. Vindt hij makkelijker en dan krijg ik hem ook sneller los. :)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:16

Haha ja dat is echt grappig. Wat ik bij Villie merk is dat hij zijn voorbeen minder snel weg zet en daardoor voor mijn gevoel dan meer problemen heeft met de oprichting. Hij is achter heel sterk, tikt zich ook regelmatig voor aan, en daar was ik dmv veel schijnovergangen en elke keer door mijn hand te sluiten en weer te openen op aan het trainen. Als ik hem beter op de achterhand kreeg merkte ik dat hij ook beter uit zijn schouder ging bewegen waardoor hij zijn voorbeen veel beter wegzette.

Ik wisselde het oprichten heel vaak af met weer even lang en laag als beloning. Nu probeer ik het ook af en toe maar ik vind het niet helemaal eerlijk tov hem omdat ik hem niet echt kan gymnastiseren en met alleen maar rechtuit kun je gewoon niet echt trainen.

Ik heb nu 4 keer weer in de bak gereden, dus veel gestapt en zo'n 10 minuten gedraaft en hij is veel sterker geworden door al het stappen/draven op de harde. Hij draaft nu met veel meer afdruk in de bak en als ik iets ophouding geef en daarna hand open en been bij geef dan heb ik eindelijk het gevoel dat we omhoog gaan, wat hij voorheen niet deed. Ik kreeg er ook geen fatsoenlijke middendraf uit. Ik durf het nu nog niet aan, maar ik heb wel het gevoel dat dat dadelijk een stuk beter zal gaan.

Haha die galop vond hij ook heerlijk :D . Daar kon ik ook alles mee, vliegende wissel, eenvoudige wissel, appuyeren, wijken, verruimen, goed op de achterhand heerlijk. Nog eventjes en dan mogen we hopelijk weer eens een galopje wagen ( na 14 maanden :+ ).

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:56

Oke! Wat jij zegt over het voorbeen is mij nog niet echt opgevallen in draf, wel heeft hij het afgelopen zomer in stap gedaan, dan spande hij zich op wedstrijd en ging hij lateraal stappen.. Erg hinderlijk in de proef! Adidas heeft enorme afzet, en daarmee ook erg veel kracht van achteren. Alleen dressuur matig vindt hij het nog erg moeilijk om te zakken met zijn kont en bergop te komen. Middendraf toonde hij eerst ook nooit, begint nu toch echt wel te komen! Wel erg blij om. :) Alleen jammer genoeg moeten we straks bijna uitgestrekte draf.. en dat wordt hem nog niet haha. Met de wissels etc ben ik nog niet bezig. De M2 beheerst hij grotendeels al wel, alleen moet hij nu eerst stabiel in draf gaan lopen in de juiste oprichting. Zodra dat bevestigd is ga ik pas door in het M2 en ook verder met de oefeningen. Vind dit nu toch echt eerst het belangrijkste, en wil hem ook niet overbelasten.
Ik hoop inderdaad voor je dat je hem snel weer verder kunt trainen! Zou wel erg tof zijn. Hij heeft in ieder geval een jaartje lekker bij kunnen komen. :)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:55

Ik vind het echt zo opvallend dat we alledrie tegen hetzelfde aanlopen. Maar ik ga zeker meer voltes rijden en overgangen. Focus nu nog teveel op aanleuning en rijdt daarom teweinig oefeningen. Vindt het wel fijn dat het bij jullie beter gaat en dat er schot in de zaak komt. Ik leer nog veel van jullie.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:18

Ik denk dat het ook best veel met hun bouw te maken heeft. De mijne is mooi rond gebouwd, stevige hals, maar in verhouding zijn zijn benen net iets te kort. En hij heeft achter inderdaad ook heel veel vermogen waardoor hij achter gewoon veel sterker is dan voor en het voor wat meer tijd kost.

Haha nou wij moeten gewoon nog in het B beginnen :) . Ik heb jaren geen wedstrijden meer gereden omdat ik geen zin had om elke zondag zo vroeg in de weer te moeten. Maar met hem is het gewoon leuk, van niveau niks heb ik hem in 1 jaar veel geleerd, ook gewoon omdat ik dat leuk vind om te doen, en ook omdat het met hem leuk is om te doen. Ik denk dat we het B en L wel door zullen vliegen en de rest zie ik wel :) .

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:23

bastiaan02 schreef:
Ik vind het echt zo opvallend dat we alledrie tegen hetzelfde aanlopen. Maar ik ga zeker meer voltes rijden en overgangen. Focus nu nog teveel op aanleuning en rijdt daarom teweinig oefeningen. Vindt het wel fijn dat het bij jullie beter gaat en dat er schot in de zaak komt. Ik leer nog veel van jullie.

Oh, wat ik trouwens ook deed is hem juist zonder aanleuning bovenin te zetten met een 'losse' hand, dus wel iets verbinding houden en verder niks, en me dan echt te concentreren op zijn gangwerk, dat dat goed was. En dan kwam hij uiteindelijk van daaruit in die aanleuning. Dus ipv voorwaarts neerwaarts, voorwaarts hoogwaarts zeg maar. Hij voelt zich heel comfortabel in vwnw, daarom deed ik het met hem juist vaker andersom :D . Soms liep hij echt met zijn neus in de lucht, als zeg maar een of ander manegepaard, dan moest ik echt lachen := , en als ik dan daar iets verbinding pakte ging hij gelijk in de aanleuning, maar dan bovenin. Het ziet er niet zo netjes uit, maar het had wel resultaat.

Trouwens die van mij is ook superlicht in zijn mond. Echt met 2 vingertjes te rijden zeg maar. Ik rij hem dan ook gewoon op een niet zo dik watertrensje. Hoe zijn die van jullie??

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:05

Bas rijden we op een dubbelgebroken Sprenger scholingsbit. Hij loopt ook graag met zijn neus in de lucht. Als we dan gaan vragen denkt ie: doei, mij te moeilijk. Hij is ook 5-6cm gegroeid sinds we hem hem hebben. En hij heeft, jawel hoor, een lekker nekkie. Hij staat wel hoog op zijn benen. Is ook compact gebouwd. Echt een springmodel. We hebben hem nu iets meer dan twee jaar. Eigenlijk zijn wij ook geen sterruiters, maar willen het wel goed doen. Hij verdiend dit. Het is zo'n lief beest. Dus hebben ook niet als doel om met zes jaar Z te zijn, zoals je toch wel weer vaak meemaakt. Zie al zes jarigen in het ZZlicht. Dat paard is dan nog niet eens volgroeid. Hebben een paard op stal dat op zijn derde al hele parcoursen moest doen. Dat dier is met 8 versleten.
Morgen mag ie ook lekker het bos in, lekker hard galopperen.
Het is ook leuk als jeje paard in een jaar tijd zo ziet veranderen. Dan komt alles vanzelf op zijn plaats. Dus ook je puntjes.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:15

Ik denk ook dat het aan de bouw ligt. Adidas is op zich wel redelijk hoog gebouwd, maar heeft een korte rug en een rond front. Als hij zijn nek erop zet dan heb ik niks meer haha.
Ik hou zelf helemaal niet zo van dressuur, spring veel liever. Alleen omdat hij het zo leuk doet vind ik het ook hartstikke leuk! We zijn in een jaar in de M gekomen, en hebben in het B/L altijd dikke punten gereden en vaak prijzen. Dit ging iets te gemakkelijk en ook te snel. Daarom benik hem nu een paar maanden alleen aan het trainen geweest om hem wat meer tijd te geven voor de M, dus nu weer wat wedstrijdjes, voordat we door gaan naar de M2 moet hij de draf in oprichting voldoende beheersen.
Afgelopen 2 dagen ging het al stukken beter!! Alleen linksom in draf heeft hij er nog moeite mee, en wil dan de binnen teugel vastpakken en steun zoeken. En dit maakt het schouderbinnen erg lastig. :P Heeft hij de neiging om te kantelen. Verder doet hij alles braaf. Morgen weer op wedstrijd, zien we het wel.
Adidas is op zich wel licht in de mond, maar als hij vastpakt doet hij dit ook goed.... Dan is het echt wachten tot hij zich weer ontspant omdat ik anders niet veel kan beginnen. Hij kan zich ook zo heerlijk op links vastpakken als ik een kleine volte wil maken, maar dat komt ook omdat hij de buiging in zijn lichaam op die kant er lastig vindt.

@ Bastiaan; ben het ook echt met je eens, belachelijk wat ze met die paarden doen.. Adidas is 6,5 en nog lang niet uitgegroeid volgens mij. Geef hem lekker de tijd, het komt allemaal van zelf. :) Het plezier is het belangrijkste.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:16

bastiaan02 schreef:

Komt me erg bekend voor, soms kun je de aanleuning maar beter de boel laten en veel overgangen, figuurtjes rijden (voltes/slangen voltes), en dan wachten tot ze zelf de aanleuning aangeven, dan heb je ze ook direct ligt in de hand.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:26

Precies en dat doe ik te weinig. Ben alleen maar recht uit aan het rijden. Van te voren denk ik : dit doen, dat doen,maar dan zit ik erop en ben alles weer vergeten. Zit alleen maar te pielen om hem naar beneden te krijgen. Voor 't beest ook niet leuk.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:30

Nee inderdaad, tuurlijk moet je wel op hem in blijven werken, steeds ophoudingen blijven geven die samengaan met been hulp, zodat ze ook aan het been leren nageven (en niet alleen hand).
Maar het blijft lastig.. Zit hier zelf ook nog vaak genoeg mee.

Adidas moet nu dus in de hoge aanleuning door zijn laatste nekwervel heen knikken, dit vindt hij nog zo lastig! Hij loopt wel mooi bovenin, maar dus vaak net niet met die laatste knik haha. En dan laat hij ook niet helemaal los, in de galop heb ik het nu zo goed als voor elkaar, en draf zijn we hard mee bezig, een kant begint het aardig te lukken. :)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:42

Hebbeb wij precies hetzelfde. Het allerlaatste stukje doet ie net niet. Dan ga je zitten pielen en loopt ie alleen maar rotter. Meestal. Soms doe ik het goed en ja hoor, dan laat ie zijn nek vallen. Heerlijk.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:43

Wooww wat gaan jullie hard!

Heb ik nog wat belangrijks gemist?
Geen zin om terug te lezen :+

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:45

Aanleuning, aanleuning en aanleuning. Ha,ha,ha.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:48

Pfff praat daar maar niet over.

Daar heb ik ruzie mee met Val. In het begin kreeg ik helemaal niks en het ging beter. Maar nu zitten we weer in een klein/groot dipje en is die heel slecht. :(

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:52

Hoi! Wat vervelend zeg. Waar loop je precies tegen aan dan?

Je moet niet gaan pielen haha, handen stilhouden en kleine kneepjes geven en snel loslaten en dit herhalen tot hij/zij loslaat!! En dan ook lekker zelf laten lopen. *zucht*

Als het kwartje valt is het echt heeeerlijk... !!

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:56

Dat moet ik ook. Maar meneer denkt er anders over. Moet veel met mijn benen rijden. Ach het kwartje valt wel een keer. Ga in ieder geval met jullie tips aan de gang. Is weer zo'n fase. Paardrijden bestaat continu uit fases waar je weer doorheen moet. Dat is ook wel weer de uitdaging.
Hoop dat het snel weer beter gaat Elise.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:59

Klopt, soms kunnen die fases best frustrerend zijn..
Maar naar regen komt zonneschijn! :D Als het resultaat er is .. !!

Kan soms wel lachen tijdens het rijden, doe je keihard je best om het voor elkaar te krijgen en wat doet het paard.. precies het tegenover gestelde! haha. t is best lastig om dingen duidelijk te maken zonder te kunnen spreken. En dan moet je ook nog zo consequent zijn met je hulpen omdat het anders al helemaal niet meer duidelijk is voor het paard..

Adidas wou van de week snoepjes (had ik in mijn zak), wat gaat ie doen nadat hij een snoepje heeft gehad (en vervolgens nog 1tje wil), mijn cap aflikken.. En die werd er niet schoner op!

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:01

Ha,ha de slijmbal.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:17

Behoorlijk, als het om eten gaat..

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:36

Vanavond weer voor het eerst een echt B parcours gesprongen! Was wel op oefen parcours maar waren foutloos en dat vond ik wel knap van mn toppertje.
Hindernis 9 was een dubbel, eerste was een behoorlijke oxer en de 2e een stijl. Alleen was hij niet meer voldoende op de achterhand dus liep die iets onder me weg dus ipv tegen houden heb ik hem maar door laten gaan, alleen toen ging hij veelste vroeg af (eigen fout) en maakte hij me toch een sprong en werd ik nogal gelanceerd, en voordat ik het doorhad sprong hij de 2e ook al haha. Vond het wel knap van hem want aan mij had hij op dat moment niet zo veel.
Rest van het parcours sprong hij super netjes. :) Waarschijnlijk donderdag weer officieel spring wedstrijd starten.

Hoe gaat het bij jullie met de paardjes?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:56

Super Empress!! Fijn is dat dat hij zo op de sprong aantrekt, en hoe vaker je het doet hoe beter je hem kun controleren. En als ze zo vroeg af gaan dan ben je gelijk je balans weg en zodoende ook je controle :) . Spannend dan donderdag!!

Ik ben gisteren voor het eerst sinds 14,5 maand langer dan een uur weg geweest waarvan we zo'n 20 minuten gedraaft hebben :D . Hij was best moe toen we terug kwamen, maarja, hij heeft ook niet meer de conditie die hij gehad heeft. Hopelijk krijgen we woensdag goed nieuws zodat we de rest ook weer op mogen bouwen :D .

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:29

Jaa we gaan weer lekker veel springen haha. Zelfs mijn moeder begint het echt leuk te vinden! (ze vond het altijd eng). Hij moet nu ook leren dat ik hem tussen de hindernissen sneller weer verzameld heb. Als hij bv in de verkeerde galop zit dan duurt het nog te lang voor ik hem weer in de goede heb (weer na draf, en dan weer galop). Dus dat even goed oefenen hij maakt zich op dat moment dan nog beetje te sterk.

Tof dat je zo lang met hem naar buiten kon! Echt leuk (: Hoop ook voor je dat je morgen goed nieuws krijgt! Laat maar even weten.

Hier nog twee fototjes van ons M1 proefje.
Tijdens de laatste middendraf (laatste foto) kreeg ik hem niet echt meer naar voren, haha. Hij was een beeeetje leeg. :o
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:13

Met mijn Haarlem gaat het Prima!! Trainen rustig door voor de Z2..
Nog even wat foto's

Afbeelding
Ook een springtalent ;)

Afbeelding

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:49

Wat een leuke foto's allemaal :)

Zullen we keer een meeting houden :D