Nakomelingen van Jazz?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Re: Nakomelingen van Jazz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:31

Wij hebben een Jazz x Amor staan. Oorlogsbloed bij elkaar als je het zo leest. Ze schijnen beide erg moeilijke paarden te kunnen geven. Maar eigenlijk is dit een erg braaf dier. Hij is 3.5 dus nog jong en hij heeft wel zijn kuren en streken maar welk jong dier niet. Maar er zit geen kwaad karakter in. Alleen lopen we nu nog tegen het feit aan dat hij erg moeilijk voorwaarts is en waarschijnlijk is dit een manier van staken dus we moeten hem flink aan het werk houden tijd het rijden. En verder oefenen we nu gewoon lekker aan de lijn. Hij is maar een paar dagen in de week aan het werk omdat hij nog zo jong, maar hij moet die dagen wel gewoon aan de bak en op het moment houd dat in vooral voorwaarts houden en veel overgangen

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:24

Ik had een Jazz x Haarlem. Erg apart dier... Toen ik ging kijken had ik direct een klik met haar, onder het zadel was het voor mij een geweldig dier. Ze was 5 jaar.

Helaas pakte alles een beetje anders uit... Na een week stootte ze haar hoofd in de trailer, waarop zij besloot NOOOIT meer er in te gaan. Echt nooit meer. Na een paar dagen schakelde ik Petra Vlasblom in. Ook voor haar is mijn Jazz een studie-object geworden...

Na een week of 7 werden op het weiland naast haar paddock koeien losgelaten. In paniek sprong ze in het landhek, met haar achterbenen er in en trok haar pijpbeen aan flarden. We hebben haar geopereerd (thuis uiteraard) en na 4 maanden stalrust (!), kon ik weer gaan revalideren. Ik zette haar maar op pension.

Nog eens drie maanden later startte ik haar in het Z1, ze liep 214 punten.. Inmiddels beheerste ze de wissels en kon ik lezen en schrijven met haar. Mja, je wil dan toch ook op pad kunnen..

Dus weer aan de slag met Petra. De strategie was 'voeren op de trailer'. Misschien mede hierdoor kreeg ze een verstopping in haar darmen. Ze heeft 6 dagen en nachten gruwlijk geleden (ik bleef bij haar slapen en stond overdag voor de klas...). Toen uiteindelijk de verstopping wonder boven wonder toch oploste, heb ik haar als fokmerrie verkocht.

Eeuwig zonde voor de sport, maar het was echt niet te doen. Bovendien denk ik dat de complete paniek die ze had (die keer voor de koeien, maar wie weet waarvoor nog meer) letterlijk levensgevaarlijk. Stel je voor wat voor situatie het oplevert als dat gebeurd als je er op zit.

Nu heb ik nog niet eens verteld van haar angst om ergens onderdoor te gaan. Ze ging de poetsplaats niet op, durfde haar stal vaak niet in, de deur om de rijbak in te gaan was eng, enz. Moeilijk dier, uiteindelijk heb ik het opgegeven (na een jaar). Ze is nu fokmerrie, veel beter voor haar...

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:26

Hier nog een foto van Umoja, 6 jaar inmiddels.
Afbeelding

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:35

poeh wel een plaatje hoor! Zonde dat het zo is uitgelopen allemaal. Als je ooit nog een x trailer problemen heb is conrad pruijsen (weet niet helemaal meer zeker hoe je het schrijft) ook aan te bevelen die heeft mijn paard met trailer trouma geholpen

Beezietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:00

Amai zo spijtig zeg. Echt wel een mooi paard!
Mijn lesgever heeft me deze week ook gezegd van ik zou toch als je 1 koopt (een Jazz) toch zorgen dat die al zadelmak is want zo zie je meer. En ik begin nu al wat te twijfelen aan de 2 jaar. Stel dat ik ze koop en genoeg voor betaal en dan blijkt dat ze gevaarlijk is, dan heb ik al mijn geld gewoon weg gesmeten eigenlijk.
Dus nu ga ik dan toch op zoek naar 1 die al zadelmak is. Dan zie je al meer.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:11

Afbeelding
By [URL=http://profile.imageshack.us/user/essiesilly]essiesilly[/

Afbeelding
By essiesilly

Afbeelding
By [URL=http://profile.imageshack.us/user/essiesilly]essiesilly

hier zit ik voor de 2e keer op adje Lachen (antonio)
is echt een suuper braaf beest kijkt nergens naar en heel fijn te rijden

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:37

was deze niet te koop? Dacht dat ik dat ergens te zien had. (maar kan uiteraard ook een andere zijn aangezien jazz wel meer nakomelingen heeft die erg op hem en elkaar lijken)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:12

ja marcella Pling goed gezien haha

marscha22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:25

Ik heb een een schimmel Jazz.
Wij hebben hem vorig jaar gekocht en toen was hij nog niet zadelmak. Hij heeft toen 2 weken bij ons thuis gestaan en is toen we gegaan om hem te laten beleren. Hij was niet de makkelijkste. Het duurde wel even voordat bij hem het knopje om ging en kort daarna kon ik er zelf ook mee rijden en is hij weer thuis gekomen. Heb toen een kwart jaartje lekker thuis gereden en begin dit jaar hadden we ons 1e wedstrijdje wat voor de 1e keer niet slecht ging ( uit mijn hoofd 168) mocht nie klagen vond ik zelf.
we hebben binnen 4 wedstrijden gereden en de laatste wedstrijd hadden we precies 180 punten.
de 1e buiten weftrijd was een ramp had maar 10 min kunnen in rijden want het opzadelen was een mega probleem alles was eng, maar toen ik erop zat was alles ook goed. Ik ben nu B+12. Maar meneer heeft nu een beetje een manier uit gevonden hoe hij probeert om onder zijn werk uit te komen, maar dat gaat gelukkig steeds beter.
De foto`s van mijn jazz komen er zo aan.

marscha22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:29

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:34

essiesilly schreef:
ja marcella Pling goed gezien haha

Mooi beestje hoor! Die ben je zo kwijt denk ik. Als ik al zie hoe die achter al zakt en lekker berg op loopt word het een fijn paard!

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:59

Bij ons op de manege staat een levensgevaarlijke.

Hij moet aan een ijzer ketting vast staan bij het opzadelen. Hij mept gericht met voor en achterbenen. Ook bijten doet hij veel vuldig. En alles bewust. Hij is echt zo dominant als het maar kan. pak je echter de zweep er bij is hij poes lief Knipoog

Niemand mag achter hem langs lopen want hij mept je.

Wel heel gave knol! Super lopen alleen ook weer lui. Het is echt een paard dat ver had kunnen komen al hij van eht begin af aan geod was opgeleid.

Het is echt een paard zonder respect!

Niet dat het wat over alle Jazzen zegt hoor Knipoog want ik denk toch dat je voor het grote gedeelte zelf ervoor zorgt dat je paard levensgevaarlijk word

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:16

bij sommige paarden zit het gewoon in het karakter en krijg je het er moeilijk uit. Ik heb er ook zo een gehad (geen jazz overigens) die sloeg in blinde paniek en begon gewoon om d'r heen te maaien. En niks werkte lief doen niet en aanpakken niet. Niks mee te beginnen.

Maar als het zoals jij beschrijft echt een respect probleem is kan je dat nog wel goed krijgen. Heel duidelijk zijn in wie de baas is en waarschijnlijk gaat dat met zo'n paard het best met 1 vaste ruiter

marscha22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:32

Marcella_e dat denk ik ook wel maar ik wil hem nog lang niet kwijt:p
ik wil nog heel ver met hem komen.
Mijn zusje heeft een friese merrie en die zit de hele tijd te zeggen van dat ik ook een fries moet nemen en mijn jazz er voor inruilen maar dat mag niet van mij.

Beezietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 21:50

Marscha dat mag je inderdaad niet doen, je hebt echt een mooie jazz!!
Ik zou ook nooit 1 van mijn paarden willen inruilen voor een fries, ik snap dat er mensen zijn die ze graag zien maar ik zou er toch nooit met 1 willen rijden Haha! gewoon mijn zin niet.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:40

ik meld me ook even met mijn jazz x rhodium x lord
hengstveulen en 5 mnd oud.
Het liefste veulen van de wereld Haha!

Afbeelding

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:51

ik doelde ook niet op die van jou marscha ik doelde op het verhaal van Robsi_Vigaro.

Gaat met die van jou toch best goed als ik het zo lees? Het zijn karakter beestjes maar je kan toch wel eind komen hoor! Dit is trouwens wel de eerste schimmel van jazz die ik zoe heb wel al bruine gezien.Maar dat ook herken ik wel!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:21

Marcella_e schreef:
Wij hebben een Jazz x Amor staan. Oorlogsbloed bij elkaar als je het zo leest. Ze schijnen beide erg moeilijke paarden te kunnen geven. Maar eigenlijk is dit een erg braaf dier. Hij is 3.5 dus nog jong en hij heeft wel zijn kuren en streken maar welk jong dier niet. Maar er zit geen kwaad karakter in.

Ik heb een Tango (vader dus Jazz) x Amor Tong uitsteken En inderdaad vaak een reactie van Gestoord van mensen gekregen... ben maar van een wetenschappelijke beredenering uitgegaan dat - en - nog altijd + is Knipoog

Aramis is van eind februari 2005 en tot nu toe ook erg braaf... inderdaad wat kuren en streken maar is net een goede maand uit de opfok dus nog in het beginstadium van zijn opvoeding.. ben erg benieuwd hoe hij het straks zal gaan doen als hij zadelmak gemaakt gaat worden... van erop hangen was hij nog niet echt onder de indruk maar misschien dat het met een singeltje enzo anders word..

meredith: wat heeft jou veulen een leuk koppie zeg! En puntoortjes als ik het goed zie?!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:29

volgens nol is het een rhodium en ja hij heeft vlgs mij ook punt oortjes Boos!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:25

bijna 3 dus. Wanneer ga je met hem aan de slag? Is de jouwe ook zo beer? Die van ons is nu al 1.75 en 3.5. Ik ben benieuwd hoe die van het gaat doen met zadelmak maken

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:27

@marcella: ja is een super leuk beestje! en echt een suuper goed karakter! heel erg nuchter nergens naar kijken altijd bij de les en super lief Pling kortom super fijn sportpaard. komt wel goed met hem denk ik zo Lachen

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:54

klinkt goed in ieder geval. Die van ons was gister erg fris en ging met 4 benen de lucht in. Gelukkig hadden we eerst lekker aan de lijn zodat hij zich uit kon leven. Als had die daarvoor al ruim een uur los gestaan Haha!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:37

Marcella_e schreef:
poeh wel een plaatje hoor! Zonde dat het zo is uitgelopen allemaal. Als je ooit nog een x trailer problemen heb is conrad pruijsen (weet niet helemaal meer zeker hoe je het schrijft) ook aan te bevelen die heeft mijn paard met trailer trouma geholpen

Petra Vlasblom is erg goed hoor, zoals ik al schreef was het probleem veeeel gecompliceerder dan een 'trailerlaad-probleem'. Ik heb bijvoorbeeld ook contact gehad met Machteld van Dierendonk van de universiteit Utrecht, gedragsdeskundige. Dit dier was door haar karakter echt te gevaarlijk: ze kon echt even helemaal blind van angst worden en keek dan niet meer uit voor haar eigen lijf. Laat staan het mijne.
Het blijft zonde van het paard, het was qua dressuur-talent een toppertje!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:14

zo een heb ik er ook gehad qua gedrag levens gevaarlijk. ben ook blij dat die weg is naar mensen die graag met dit soort dieren omgaan ik kon er niks mee

Ellen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:07

Wij fokken thuis regelmatig met Jazz: een geweldige hengst!!!
Wat de nakomelingen betreft: geweldige mooie en werkwillige paarden mét karakter, wat ze toch nodig hebben wil je er verder mee komen in de sport (o.a. Parzival komt bij ons vandaan).

Nu is dat karakter bij veel ruiters een probleem, de paarden zien alles en wanneer je hier niet mee om kunt gaan is een Jazz, naar mijn mening, niet het geschikte paard. Vooral niet als je weinig ervaring hebt.

Denk je dit wel te kunnen, dan zijn Jazz-nakomelingen de beste paarden die je kunt hebben. Ze zijn echt super om te rijden dan.
Zorg voor een goede en ervaren begeleider, dan komt het wel goed.
Als een Jazz je vertrouwt doet hij alles voor je!!

Succes!!!