wie heeft er een afstammeling van Jazz

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzie

Re: wie heeft er een afstammeling van Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:12

Ook ik heb een Jazz... En wat voor eentje een Jazz x Rubinstein. Echt een geweldig dier met ongekende mogelijkheden. In het begin was het even wennen aan elkaar maar als je eenmaal de knoppen gevonden hebt. Is het echt geweldig om ermee te kunnen sturen. Goede en regelmatige begeleiding doet een hoop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:14

Geen jazz, wel een Tango.
Ben benieuwd wat voor karakter die onder het zadel gaat hebben.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:56

Ik heb ook een tijdje een Jazz gereden. Vorige eigenaar kon er niet mee overweg, we hebben dus een paard ingeruild. Dit was een Jazz x Kristal uit de Padorijke of Madorijke stam.... De eerste keer onder zadel probeerde ze uit, daarna was het een heel fijn paard. Ze is later verkocht als fokmerrie (ze had het sterpredikaat.
Foto staat op onze website onder referenties. Http://www.handelsstalhuubvandinther.nl

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:32

hananya schreef:
Tess is een Jazz x Amor.
Hoe hebben ze die combinatie nu kunnen bedenken....!!
Dat vraagt toch om moeilijkheden...

wat is er dan met zo'n combinatie aan de hand?

je kunt ermee overweg of je kunt het niet.
zoals ik het nou lees kun jij er gewoon niet mee overweg.
maar ligt niet aan het paard, maar puur aan jouw.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:10

wij hebben een 2 jarige jazz x chronos merrie die nu al 1,71 is !!!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:16

Ketaki schreef:
hananya schreef:
Tess is een Jazz x Amor.

Pardon!
Dan moet je maar beter leren lezen!
Deze opmerking was duidelijk sarcastisch bedoeld... Zoals gelukkig andere mensen in dit topic wel hebben begrepen.
Zowel Jazz als Amor bloed staat erom bekend lastige dieren te geven...

Ik heb het geluk dat ik de kans heb gehad om heel veel (lastige) paarden te beleren en te rijden, waaronder een hoop Jazzen (zie o.a) mij profiel. En heb nog nooit een paard onder mijn kont gehad waar ik echt helemaal niets mee kon!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 00:37

Ik wil alleen maar het Jazz-bloed in de 2e of 3e bloed van mijn merrielijn en waarom omdat ik denk dan goed uit te kunnen komen qua zwakte/sterkte-analyse.

Een Jazz staat voor mij gelijk aan een paard wat misschien veel mogelijkheden heeft maar door het karakter daar niet helemaal zal komen, en vandaar dat ik Jazz wil accepteren in de 2e of derde lijn of ergens in de hengstenlijn.
De Jazzen staan niet bekend als paarden die als sterkte uit de bus komen als het gaat om de zwakkere delen maar ja ieder zijn keus.

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:31

Jazzie schreef:
Ook ik heb een Jazz... En wat voor eentje een Jazz x Rubinstein. Echt een geweldig dier met ongekende mogelijkheden. In het begin was het even wennen aan elkaar maar als je eenmaal de knoppen gevonden hebt. Is het echt geweldig om ermee te kunnen sturen. Goede en regelmatige begeleiding doet een hoop...

Jazz x Rubinstein?!! Geloof het of niet, maar die heb ik ook een op stal gehad! We noemde hem altijd Prada ( ja sorry, echt héél fout) omdat 't zo'n knapperd was. We kregen hem binnen als drie jarige hengst (is ie trouwens nog) en net zadelmak. hij was nog behoorlijkk bloot en moeilijk met opstappen. Wisten wij veel..... Op een feestje drie maanden later kwamen we er via de vorige eigenaar achter dat ze er net 3x OPGEZETEN hadden!! Laat staan gereden! Hij was echt super braaf, alleen een beetje bang, ook in de omgang. Maar twee weken later was het een grote zwarte knuffelbeer! We hebben hem verkocht naar Ierland en het gaat heel goed met hem. Haha!

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:41

Labine schreef:
Ik wil alleen maar het Jazz-bloed in de 2e of 3e bloed van mijn merrielijn en waarom omdat ik denk dan goed uit te kunnen komen qua zwakte/sterkte-analyse.

Een Jazz staat voor mij gelijk aan een paard wat misschien veel mogelijkheden heeft maar door het karakter daar niet helemaal zal komen, en vandaar dat ik Jazz wil accepteren in de 2e of derde lijn of ergens in de hengstenlijn.
De Jazzen staan niet bekend als paarden die als sterkte uit de bus komen als het gaat om de zwakkere delen maar ja ieder zijn keus.

Ik lees net pas je stukje.....

Sorry hoor, en ik wil je helemaal niet afkraken, maar als je de kwaliteiten van Jazz niet kent en/of waardeert, dan weet ik niet zo goed waar je dan wel mee wil fokken! Alle hengsten hebben wel een of meerdere min-, en pluspunten. De Jazzers zijn meestal bloedmooi en lopen kunnen ze allemaal. Lastige karakters? OPVOEDEN!! Ligt geheel aan jezelf! Ik heb laatst met mijn collega een beetje globaal zitten tellen, en wij hebben ergens tussen de 75 en de 100 Jazz nakomelingen gehad en allemaal onder het zadel. Er is er welgeteld één die we niet klaar kregen en dat was omdat ie een ontsteking in de rug had die niet weg wou en die pijnlijk was. Maar als ie op lichte pijnstillers stond, was ie super!

Ik zou je dan ook willen vragen of je aan mij kunt uitleggen wat je bedoeld met je berichtje, want waarschijnlijk begrijp ik je helemaal verkeerd. Ik zeg niet dat ik een grote trouwe Jazz fan ben, maar ik ben meestal wel heel blij met zijn nakomelingen!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:44

Vriendin van mij heeft een dochter van Jazz. Die merrie heet Par l' Amour. Deze merrie had Z dressuur gelopen (weet niet meer welke Z Tong uitsteken ) dat is een vosje. Heb wel foto maar ik weet niet of ze het goed vind dat ik hem plaats.. Mooi paardje is het wel. Loopt ook erg mooi..

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:53

Wij hebben 3 jazz' en en iedereen zegt waar begin je toch aan Tong uitsteken
Maar ze zijn allemaal nog jong, de oudste is nu 2,5 en een volle zus van Tango, nou echt, dat is in de omgang ZOOOON SCHAT! maargoed onder t zadel is dus nog afwachten...
En nog een 2 jarige hengst jazz x pion (halfbroer van Toricelli,lotje schoots) ook een lief beest in de omgang maar wel gigantisch veel hengst, dan merk je toch wel het verschil met de brave silvio hengst die erbij loopt...
En nog een merrieveulen van jazz x amor, inderdaad, lastig bloed, maar de bedoeling is (dat wanneer de opfok natuurlijk positief uitpakt) dat zij als fokmerrie gebruikt gaat worden. Dit veulen was super schichtig toen ze op stal kwam, maar nu kan je er alles mee doen, hoewel ze wel donderssnel is..je moet er dus wel bij op je hoede zijn...
Maar ik denk dat het 'lastige 'karakter van jazz wel waar is, maar dat veel mensen vergeten dat er ook nog een moeder is, die minstens zoveel bepaalt.. Maargoed nogmaals , ik ben het er wel mee eens dat de gemiddelde jazz geen beginnerspaard is..

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:00

bolle_henkie schreef:
Labine schreef:

Ik lees net pas je stukje.....

Sorry hoor, en ik wil je helemaal niet afkraken, maar als je de kwaliteiten van Jazz niet kent en/of waardeert, dan weet ik niet zo goed waar je dan wel mee wil fokken! Alle hengsten hebben wel een of meerdere min-, en pluspunten. De Jazzers zijn meestal bloedmooi en lopen kunnen ze allemaal. Lastige karakters? OPVOEDEN!! Ligt geheel aan jezelf! Ik heb laatst met mijn collega een beetje globaal zitten tellen, en wij hebben ergens tussen de 75 en de 100 Jazz nakomelingen gehad en allemaal onder het zadel. Er is er welgeteld één die we niet klaar kregen en dat was omdat ie een ontsteking in de rug had die niet weg wou en die pijnlijk was. Maar als ie op lichte pijnstillers stond, was ie super!

Ik zou je dan ook willen vragen of je aan mij kunt uitleggen wat je bedoeld met je berichtje, want waarschijnlijk begrijp ik je helemaal verkeerd. Ik zeg niet dat ik een grote trouwe Jazz fan ben, maar ik ben meestal wel heel blij met zijn nakomelingen!

Laat ik voorop stellen dat dit mijn persoonlijke mening is.

Ik ken Jazz zelf al van toen hij nog goedgekeurd moest worden en de tijd dat Tineke/Imke hem reed heb ik aardig van dichtbij meegemaakt, vandaar dat ik het karakter van Jazz zelf om mee te beginnen goed ken.

Omdat Jazz vlakbij stond hebben veel mensen uit de omgeving er mee gefokt bv. Maatschap Livi en daar is Olivi uit voort gekomen.
Er zijn in de regio heel veel problemen ontstaan door al die Jazzen [zelfs de hoefsmeden en daar zitten zeker geen achtelijke tussen hadden hun buik er van vol]

Natuurlijk zaten er ook fokkers/eigenaren tussen die niet deskundig genoeg waren maar ook de deskundige hadden er zeer veel moeite mee en kregen ze echt niet allemaal voor elkaar.

Wij persoonlijk hebben ons nooit kunnen zetten tot het gebruiken van Jazz wel hebben wij Olivi gebruikt en dat is ons tot op heden goed bevallen [wij hebben er nu nog 2 staan waarvan 1 maal Rubinstein en 1 maal Vincent] maar de moederlijn van Olivi is een zeer goed lijntje.
Afgelopen jaar hebben wij bv ook Valdez gebruikt en dat is Houston x Jazz dat is dus Jazz in de 2e lijn en van Houston hebben wij er ook staan en klopt ook niet het makkelijkste bloed maar eerder brutaal en daar kunnen wij iets mee.

Wat betreft de weke delen zoals de banden, aanhechtigen van banden, pezen etc staat Jazz niet als de sterkste vererver bekend en ook daar zijn verschillende voorbeelden vanuit de omgeving, ook deskundigen zoals dierenartsen hebben die ervaring al opgedaan.

Natuurlijk heb je uitzonderingen op de regel en met die dekaantallen van Jazz mogen er ook wel een aantal uitzonderingen zijn.

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:40

Labine: hihihi!! Ik snap nou wat je bedoeld!! Van problemen aan de banden e.d. zoals jij die beschrijft, heb ik eigenlijk nog niks gemerkt. Wij lopen meestal tegen een ander (goed te verhelpen) probleempje aan.... Grappig dat je over Olivi begint. Das namelijk niet een van mijn favoriete bloedlijnen.... sorry!! Ik vind zijn nakomelingen vaak nog "maffer" als opa Jazz zelf! Maar ook daar moet je gewoon mee leren omgaan en olivi zelf is een waanzinnige knapperd! Bart Bax kan er een heel leuk eindje op sturen en aangezien we hem regelmatig op wedstrijden tegen komen, vind ik het ook leuk om hem te volgen. Ik moet zeggen dat Olivi het laatste half jaar veel is gegroeid en erg mooi is geworden!!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:01

StephanieDK: Goh, je hebt m´n aandacht getrokken! Wat leuk dat jullie een Jazz x Pion hebben staan. Ik heb er zelf ook 1 gehad. Zou ik z´n aftekeningen mogen weten (als ie die heeft!)? Ben ik gewoon benieuwd naar!

Verder zie ik hier vaak staan van: zwakke delen, banden o.i.d. van Jazz.
Bedoelen jullie daar bijv. het krampentrekken mee?
Ik ken een aantal Jazz-en die daar "last" Knipoog van hebben en de mijne deed het ook! p.s.: met rijden nooit geen probleem geweest voor het geval er iemand over struikelt! Haha!

Euphorbia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:50

Ketaki schreef:
hananya schreef:
Tess is een Jazz x Amor.

Negatief x Negatief = positief!
Jazz x Amor hoeft zeker niet slecht te zijn!

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:21

Mijn dochter heeft een Jazz x Don Schufro.
Hij is nu 5 jaar en enorm ondeugend.
In het begin veel moeite gehad met z'n voorbenen op de grond te houden maar inmiddels gaat het al veel beter met hem.
Ook op stal is het een druktemaker. Staat nooit stil, moet overal aan plukken en trekken. Kan behoorlijk irritant zijn maar toch is hij wel leuk. Zit veel leven in. Momenteel hebben ze een beetje gas terug genomen en staat hij elke dag een paar uurtjes in de wei. Vindt hij heerlijk en hij knapt er (in z'n kop) erg van op. Ook maakt ze af en toe een sprongetje met hem en dat vindt hij geweldig. Ze wil zelfs binnenkort een oefenparcoursje met hem gaan springen. Zal leuk zijn, springen met een Jazz!
Verder rijd ze nog een stuk of 4/5 Jazz'n en terwijl ze vroeger toch een vooroordeel over ze had is ze daar toch op terug gekomen. Ze zijn niet allemaal even makkelijk maar als ze eenmaal lopen blijven ze gaan en zijn ze heel goed te bewerken.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:25

Ravenna schreef:

dan heb ik nog een leukere voor je jazz x krack c!

wat dacht je van Jazz x Krackc x Ferro

een bloed van een merrie, werd kampioen van flevoland afgelopen juli

maar een karakter
(om op te schieten)

kimm_touche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:39

jazz is de opa van mijn paard

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:19

augurk schreef:
Mijn dochter heeft een Jazz x Don Schufro.
Hij is nu 5 jaar en enorm ondeugend.
In het begin veel moeite gehad met z'n voorbenen op de grond te houden maar inmiddels gaat het al veel beter met hem.
Ook op stal is het een druktemaker. Staat nooit stil, moet overal aan plukken en trekken. Kan behoorlijk irritant zijn maar toch is hij wel leuk. Zit veel leven in. Momenteel hebben ze een beetje gas terug genomen en staat hij elke dag een paar uurtjes in de wei. Vindt hij heerlijk en hij knapt er (in z'n kop) erg van op. Ook maakt ze af en toe een sprongetje met hem en dat vindt hij geweldig. Ze wil zelfs binnenkort een oefenparcoursje met hem gaan springen. Zal leuk zijn, springen met een Jazz!
Verder rijd ze nog een stuk of 4/5 Jazz'n en terwijl ze vroeger toch een vooroordeel over ze had is ze daar toch op terug gekomen. Ze zijn niet allemaal even makkelijk maar als ze eenmaal lopen blijven ze gaan en zijn ze heel goed te bewerken.

He augurk!! Ook hier? Je gaat me toch niet echt vertellen dat Steef wil gaan springen met Jaques?! Ik kom kijken....!!! Haha!

mijnsnoepies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:16

Heb ook een jazz gereden voor een eigenaar.
Heel leuk paard kon heel goed bewegen en hij had een mooi front erop.
Soms achter ietwat traag maar hij was wel heel goed te motiveren om toch hard te werken. Groetjes Knipoog

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:22

bolle_henkie schreef:
He augurk!! Ook hier? Je gaat me toch niet echt vertellen dat Steef wil gaan springen met Jaques?! Ik kom kijken....!!! Haha!

Ja ze is levensmoe Haha!
Ja echt een oefenparcoursje maar hoor!
Toch beter als dat buitenritje wat ze met hem wilde gaan maken toch Blond

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:58

BUITENRITJE??!!

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:36

Ja buitenritje Haha!
Moet toch kunnen vindt ze Hamer
Heb het uit haar hoofd gepraat en ik ga nu dus maar akkoord met een oefenparcoursje Gestoord

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:01

Reactie op:
" wat een combinatie.." , "zoals ik kan lezen kun jij er niet mee overweg, het ligt niet aan het paard maar aan jouw" en " deze combinatie hoeft zeker niet slecht te zijn".

Nee, hoeft zeker niet slecht te zijn, misschien qua beweging juist goed! Maar de kans op een vervelend karakter is dan wel eens zo groot! vandaar dat ik de reactie heel goed begrijp...dus het hoeft dan echt niet aan die persoon te liggen, Jazz vererft nou eenmaal als je pech hebt een lastig karakter!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:51

Wil toch ff op bovenstaande reageren! Bloos
Vertel mij eens wat is een lastig of vervelend karakter is? Blond
Wat jij lastig of vervelend vindt, wil niet zeggen dat ik dat lastig of vervelend vind, toch?