Nakomelingen Rhodium?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:22

Bij de hand is erg goed omschreven!! Mijn droompaardje (westenwind zie andere topic) is superlief, heel trouw en volgzaam maar zodra er een zwiepje met de zweep word gegeven moet hij even laten merken dat hij daraniet van gedient is en geeft hij een banketstaaf bokje naar de zweep (word gestraft maar is toch wel grappig als karaktertrekje )

Zitah

Re: Nakomelingen Rhodium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:14

Ik denk dar Sunnamay gelijk heeft:

Citaat:
Ik ben dan ook echt weg van rhodium paarden. Wees er maar zuinig op, want let op mijn woorden, over een paar jaar zijn ze zeer gewild! Dan zijn de al iets oudere rhodium paarden actief in de wedstrijdsport en bewijzen ze hun kwaliteit. Zo heerlijk lichtvoetjg, tikkie beidehand, maar erg lief. Ik kan niet wachten tot het zo ver is....

Geplaatst: 09-03-06 21:24

Het zijn paarden die willen werken, maar wel erg lief zijn en dat zijn natuurlijk gewilde paarden. Ik doe de mijne lekker niet weg, maar wil er wel mee verder fokken!!!

Kijken wat de toekomst brengt en de aankomende keuring als de W-tjes naar de keuring ga. Ik ben zo benieuwd!!!!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:17

Of ik uit kan leggen, waarom ze brutaal maar braaf is.
Nou dat hoop ik:

Ze is van de duivel niet bang, ik ben al met de meest rare dingen de wei en de bak ingelopen om te kijken hoe ze reageert, neem nu een paraplu, de ervaringen die had, was, grote neus, staart erop en vanaf de verste hoek gaan staan kijken en na heel veel lieve woordjes en geslijm (van mijn kant natuurlijk) kwamen ze dan eens kijken.

Deze niet ...... wel nee, hoofd omlaag en onder de plu kijken wie er onder zit.
Neem een vlag mee de bak in, slepend achter mij aan. Opeens een ruk aan de vlag ..... mevrouw staat er gewoon bovenop en maar snuffelen.

Gooien we de grote waterton gevuld met water om, dan weet ze niet hoe snel ze moet komen kijken wat er nu dat lawaai maakt, ik ben toch echt gewend dat ze eerst wegrennen, van een afstand kijken wat er loos is en dan voorzichtig komen kijken, maar nee zij dus echt niet, nou ja maar hopen dat ze dit onder het zadel ook blijft doen, dan kan ik er een hoop voordeel van hebben later in de ring.

O we hebben haar trouwens aan de longe ook een sprongetje laten maken (eigenaar is en blijft een echte springruiter) en ik moet zeggen dat viel dus echt niet tegen.

Zoals het er nu naar uitziet gaat ze 1 april weg om zadelmak gemaakt te worden.

Is het een beetje gelukt denken jullie om brutaal maar braaf uit te leggen of moet ik nog meer voorbeelden geven

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:32

Nou Beppies, wat jij opsomt, zo is die van mij precies zo. Als we gaan wandelen dan loopt ze voorop, over bruggetjes langs hekken, fietsers enz.

Ook wij zijn met van alles het land ingelopen, klapperende zakken in de wind (kan je die eten??), zakken op de grond (daar kan je op staan), Skippieballen (daar kan je tegenaan trappen) en zo kan je wel doorgaan.
Maar hoe brutaal ze zo is, zo lief is ze naar andere paarden en naar de mensen. Alle paarden zijn leuk (ik heb ze nog nooit d'r oren naar achter zien doen naar andere paarden) en ieder mens is intressant. Maar luisteren doet ze wel het best naar een persoon (en dat is gelukkig wel naar mij!!!!)

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:34

Jeetje Zitah wat leuk om te lezen dat ze qua karakter veel op elkaar lijken.
Nu maar hopen dat ze straks onder de man ook zo braaf is, ik hou je wel op de hoogte (ze gaat pas begin april weg om zadelmak gemaakt te worden).

We hebben al wel geoefend met het aandoen van een hoofdstel, longeren doen we echter aan een halster over het hoofdstel heen en het dragen van een zadel aan de longeerlijn.

Nou je zou ook kunnen zeggen dat ze 13 wordt in plaats van 3, ze heeft zich er nog geen seconde druk om gemaakt, zelfde met het deken, peesbeschermers, poetsen etc. etc.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:53

Ook daarin zijn ze dan hetzelfde qua karakter. Ik heb een Z-tje dus daar doe ik in principe nog niks mee, maar ik heb ze al een paar keer gelongeerd (echt maar 5 minuten) en ze snapt het helemaal. Stap, draf en weer terug (echt beter als al die paarden die ik ken), maar zodra ik niet oplet, dan staat ze stil (ze houdt me dus echt heel goed in de gaten).
Verder heeft ze ook al eens een longeersingel omgehad (zo'n hele uitgebreide met allerlei ringen en daaran weer ringen, dus die kletteren lekker), nou het boeit mevrouw helemaal niks. Gaaf hè!

Maar mevrouw heeft wel energie. Ik zat net te denken, eigenlijk zouden alle paarden zo'n karakter moeten hebben, maar ik denk dat niet alle mensen ermee om kunnen gaan. Mijn vriendin vindt haar soms eng. Niet dat ze gemeen is, helemaal niet, maar ze heeft zoveel energie. En ik denk ook dat het paarden zijn, die als ze eenmaal aan het werk zijn, dat ze echt elke dag moeten werken. Het zijn geen paarden die je een dagje stil kan laten staan. En dat terwijl de moeder van Zita (een Jet Set D merrie) maar zo'n twee keer in de week liep.

Ik ben er erg blij mee!

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:22

@ Beppies, kan je geen foto plaatsen, ik ben erg benieuwd naar die van jou!

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:47

Fijn om te horen dat hij zijn karakter niet doorgeeft, Rhodium zelf was/is een rotzak. Ik was erg gecharmeerd van de Rodiums op de HK het zou fijn zijn als ze ook goede karakters hebben.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:15

Ja, maar ik heb ook gehoord dat het wel meevalt met Rhodium. Kijk het is wel zo, met die van mij dan, dat als iets d'r niet zint, ze het licht uit je ogen kan slaan en dat is iets wat je van Rhodium zelf ook hoort. Je moet ze geen dingen vragen die tegen d'r eer in gaan.

Ikzelf heb het dus gehad met de hoefsmid, die wilde een praam doen en zij niet. En na drie keer, toen ging ook nog d'r neusje kapot, ja toen was ze kwaad, heel kwaad en sloeg ze echt gericht. Nu is er niks meer aan de hand, want daarna is het oog gewoon weer over.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:14

Helaas Zitah, ik ben zo'n kneus zonder digi maar ...... ik ga proberen iemand te vinden die foto's maakt en mij uitlegt hoe ik ze dan op bokt kan krijgen dus wie weet komt het ooit nog eens goed.

Wij hebben dus een Wtje, en als ze haar zin niet krijgt dan krijgt ze haar zin niet, geen gemor van haar kant in de vorm van slaan absoluut niet.
Het enige wat ze deed als veulen en ook toen ze afgelopen winter thuis kwam was kappen ( en echt hoog) met het voorbeen en dan het liefst als je voor haar stond, dat hebben we haar met een paar flinke klappen heel snel afgeleerd, ik moet zeggen dat ze ook goed luistert naar de stem, nee (en dan boos gezegd) is meteen ophouden met waar ze mee bezig is, ze probeert hen dan nog wel eens even om toch door te gaan maar heeft aan een echte boze NEE !!!, meestal wel voldoende om te weten dat het nu echt genoeg is.

Het enige wat ik haar echt niet aangeleerd krijg is manentrekken, dan is het echt paniek en probeert ze inderdaad je met de voor en achterbenen te raken. Nu ben ik dit gewend van moeders en zus, dus geen manentrekken maar heel simpel de schaar erin.

Kom ik b.v. met een scheerapparaat, iets wat de meeste paarden eng vinden en soms ook eng blijven vinden, zij niet hoor geweldig al die aandacht, 1x happen naar het machientje omdat het toch wel kriebbelde op haar kin (een Neentje van mijn kant) en heb daarna alles bij haar kunnen doen.

Ze mogen van Rhodium zeggen dat het een rotzak is maar de meeste jonge hengsten laten zich wel eens (wat in de ogen van sommige rotstreken zijn) van een mindere kant zien. Ach het hoort er gewoon bij en ze hebben allemaal een moeder, en wij hebben nu 3 merrieveulens uit dezelfde moeder en kunnen echt zien wat moeder doorgeeft.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:26

Die van mij deed dat ook met het voorbeen. En echt hoog komen, maar inderdaad, een paar keer zeggen dat het niet mocht en het was over.

Ik zeg steeds: Als d'r naam met een D-tje had moeten beginnen, dan had ik d'r Dametje genoemd. Dat past zo goed bij d'r.

En inderdaad, een goede stemverheffing is meestal voldoende (misschien ook omdat ik dit niet zo vaak hoeft te gebruiken).

Ik ben benieuwd wat de hengsten van Rhodium gaan doen op de keuring aankomende tijd, maar qua karakter mogen ze van mij door!

sunnymay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:05

De mijne is ook een echte knuffel. Voordat ik haar kreeg, is er weinig mee gedaan. Stond samen met een andere jaarling in stal en is dus erg aanhankelijk aan andere paarden geworden. Ze staat nu een paar maanden bij mij en veranderd langzaam. Wel is en blijft het een jong ding. Als ze naar buiten moet, raakt ze door het dolle heen. Ze komt elke dag buiten (zeker 2,5 uur per dag, soms langer afhankelijk van weer). De zomer zou haar goed doen. Dan kan ze nog even lekker uitrazen en spelen. Ze is juni 2004 geboren, dus voorlopig zit ik er nog niet op.
Poetsen vindt ze heerlijk. Blijft netjes stil staan en ik kan alles bij haar aanraken. Haar manen trekker was ook geen probleem. Haar oortjes kan je ook knippen. Daar verbaasde ik me over, omdat ze buiten soms zo heet kan zijn en in stal met dit soort dingen het geduld heeft. Soms schrikt ze nog wel eens, als ik een deken bij mijn andere paard dat naast haar staat, opgooi. Dan schrikt ze echt en verspringt ze met vier benen te gelijk. Ik ga niet voorzichtig doen, ze zal er aan moeten wennen....
Gewoon consequent blijven op een eerlijke en nette manier, dat is het beste voor haar.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:29

Dat maaien doet die bij mij ook heel erg, maar wel alleen in stal.. Hij is tot nog toe echt een schat! En dat NEE! helpt ook goed genoeg bij hem! Hij schrok de vorige keer ergens van, en hij liep achteruit dus ik zei heel lief "braaf jongen is goed"maar hij liep nog achteruit.. Dus toen zei ik "HEE MEEKOMEN LOPEN!!!"en toen liep hij braaf mee

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:22

Leuk dat ze toch wel een beetje hetzelfde karakter en in positieve zin de streken hebben, nou als onze tante pollewop (bijnaampje) zadelmak is laat ik het zeker weten.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:14

Ook erg leuk, er komt een rhodium merrie een maandje naar ons toe om zadelmak gemaakt te worden (ik hou jullie op de hoogte!!)

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:13

mmmm Ridderkerk, nee dat is de onze niet, die brengen we hier in de buurt weg. Dit wordt dan wel info van 2 kanten, eens kijken of ze hierin ook overeenkomsten vertonen, nog een weekje of 2 en dan brengen we haar weg

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:15

Rhodium komt van een goede vriendin van mij vroeger (haar vader heeft hem gefokt, de moeder van Rhodium ken ik wel)

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:07

beppies schreef:
mmmm Ridderkerk, nee dat is de onze niet, die brengen we hier in de buurt weg. Dit wordt dan wel info van 2 kanten, eens kijken of ze hierin ook overeenkomsten vertonen, nog een weekje of 2 en dan brengen we haar weg
Als je die van jou ok naar ons wil brengen hihi Maar wel gaaf!! Ik hou je op de hoogte

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:31

Het is dat Ridderkerk net te ver weg is. We brengen ze nu een kilometertje of 10 hiervandaan. Dat komt mooi uit, als ze bellen van we gaan er over een uurtje op dan ben ik er zo, ik moet natuurlijk alles zoveel mogelijk volgen.
Heb dan waarschijnlijk ook een digi voor het nemen van "live"foto's
Vandaag was de smid er en ze was nog niet los geweest, moet zeggen dat we dan wel eens even op moeten treden, ze heeft nog niet zo heel veel geduld. Moet zeggen dat dit ook logisch is denkt ze los te mogen moet ze stil blijven staan op 3 benen, dat valt ook niet mee als je zo jong bent.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:57

Op de site: www.de-bekelaar.com
staat een heel mooie bruinschimmel van Rhoduim te koop.
Er staan ook meerdere foto's bij.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:46

ik zou dan ook niet twijfelen Is wel fijn als je ook zelf een beetje weet wat er allemaal gaat gebeuren enzo..
maar dat is dan wel even balen voor der ja Staat ze daar op 3 benen met smacht te wachten op der race en rol actie's
Ik heb Westenwind gisteren nog gelongeerd, hij pakt de commando's zo snel op! Hij is superbraaf!

zow!! kwijl!! Die is inderdaad erg mooi!!

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:19

Die Rhodium is inderdaad erg mooi die op de site van de Berkelaar te koop staat.

Effe wat anders: Gaan jullie in het voorjaar naar de keuring????

En zo ja, welke? Ik kom zelf uit Puttershoek dus wil in ieder geval in heerjansdam gaan kijken. Ga jij daar ook heen Maestroe?

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:32

Wij gaan denk ik wel, zitten in Noord Brabant en gaan dan naar Boxtel.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:20

Ik denk dat ik ook wel naar de keruign ga, dat is toch 7 Juli??
Ik ben trouwens wezen kijken naar de merrie die naar ons toe kotm. Ze is 1,67 hoog, zwart, en is een Rhodium x Rubinstein. Ze lijkt kwa rug erg op Westenwind!! Ze was ook superbraaf en lekker aanhankelijk!!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:23

Wat is het toch jammer dat ik geen foto's kan plaatsen. Gisteren met de merrie weer geoefend met de paraplu en daar zijn foto's van gemaakt. Ik had het gewoon even willen laten zien.
Nog een paar daagjes en dat gaat ze een maandje uit logeren. Het de afgelopen dagen nog wat geoefend met afspuiten van de benen wat dat kende ze nog niet.

Ging super goed, een hoop geblaas en ze werd ongeveer een meter korter maar bleef zoals te verwachten heel braaf, probeerde zelfs ondanks de spanning om de slang op te eten.

Het voorbij stromende water op de grond was eigenlijk nog het engste van alles.