Amor-paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:25

Suzanne F. schreef:
Ze zijn snel beledigd, zeer sensibel en hebben ook iets dominants waardoor dit extra complex wordt.
Je moet ze met respect behandelen en niet dwingen. Ze lopen op vertrouwen en respect, als dit ontbreekt doen ze het niet voor je.
Edit: De positieve kanten zijn de looplust, ze zijn niet moe te krijgen, het doorzettingsvermogen en de hardheid.

Dit herken ik echt volledig, heb een Goodtimes x Amor merrie. Ik heb er nu het volledige vertrouwen van en ze doet alles voor me. Maar zodra ik even niet correct rijdt, tegenstrijdige hulpen geef, gaat ze in de staak en kan ze zelfs flink gaan steigeren. Ze is wel moe te krijgen maar gaat toch door. Daar moet ik soms wel op letten want ze is niet zuinig op zichzelf, gaat echt door vermoeidheidsgrenzen om mij een plezier te doen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:27

Heel toevallig ken ik er ook een die heet ulexiet die staat in stompwijk.
Daar hebben ze ook een zorgboerderij die kan je opzoeken via internet naam VOF de winter zij heeft ervaring ermee want het is haar paard Ik weet dat deze best bang was en ze was hem op nieuw aan het trainen. misschien kan zij je helpen. Het is een apart soort paard dat weet ik wel.

HeldopSokke schreef:
Ik heb sinds een jaar een Amor-ruin van 16. Ik heb wat problemen met zijn gedrag sinds ik verhuisd ben naar een andere stal. Hij hangt de bink uit en ik lig er iets te vaak af. Leer dan rijden hoor ik je zeggen...
Wie o wie heeft ervaring met het aanpakken van Amor-paarden? Wat is er nu zo specifiek aan hun karakter?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:10

Afbeelding
Moeder Onivia en dochter Bravura (op foto resp. 32 jr en 21 jr)

En "het oog van Amor" bij beide:
Afbeelding
Afbeelding

Beide dames op de foto's dus al hoog bejaard. Onivia was een vosje van 1.62 maar heeft met barriere springen 1.85 steil gehaald.
Ze zijn er niet meer maar Amorbloed staat nog steeds voor mij hoog in het vaandel! (Al vraag ik me af in hoeverre je nog van Amorbloed kunt spreken na zoveel generaties...?)

Wil je meer weten over oude foklijnen van de zijde Amor kan ik je veel laten zien en vertellen.....(incl foto's) - was een hobby van me - :o

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:13

TJolieke schreef:
Ik heb er nu het volledige vertrouwen van en ze doet alles voor me. Maar zodra ik even niet correct rijdt, tegenstrijdige hulpen geef, gaat ze in de staak en kan ze zelfs flink gaan steigeren. Ze is wel moe te krijgen maar gaat toch door. Daar moet ik soms wel op letten want ze is niet zuinig op zichzelf, gaat echt door vermoeidheidsgrenzen om mij een plezier te doen.

Zo was ook het oude Amorbloed :j

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:15

Herkent iemand dit?

Bij mijn merrie ligt 1 oog wat dieper in de oogkas dan het andere oog.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:18

HeldopSokke schreef:
nou, toen ik hem net had, lag ik er ook nogal vaak naast maar op een zeker moment is er dan een soort "band". Nu staat hij op een stal met een binnenbak terwijl hij gewend is in de buitenbak te rijden. In die binnenbak is een enorme deur waar hij niet voorbij wil. Onder dwang (met een professional op z'n rug) gaat het een beetje (op z'n tenen...). Ik ga het niet eens meer proberen omdat hij gigantisch hard draait, bokt en wegrent... (ik lag dus al met een nekkraag op de ehbo...). Hij heeft op die stal een luchtwegprobleempje. Krijgt Ventepulmin. Nu lees ik ook dat Ventepulmin bijwerkingen kan hebben omdat het een anabole steroide is... Hij schrikt en draait overal van terwijl het zo'n coole dude is. Heb als een eerder op een andere stal gestaan en daar was hij binnen 24 uur gewend, op z'n plek en klaar... En nu ineens een draak van een paard...ik begrijp er niks van... alsof hij pepers eet ineens...

Trouwens heel herkenbaar gedrag. :D Die oude merrie (32 jr) is oud geworden met Ventipulmin, niks aan de hand, alleen geven wanneer echt nodig (of een Ventipulminspuit zoals wij lieten geven als het heel erg was).

Ayasha
Blogger

Re: Amor-paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:26

Pret heeft dat oog ook enorm :') Vooral als ze iets heel graag wil wat niet mag.... Dan zie je die ogen gaan....

Hebben jullie paarden ook dat ze soms echt vuur kunnen spuwen met hun ogen als ze iets willen wat je echt niet kan toelaten?

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:35

wij hebben een ulft x amor op de manege
een schat van een merrie ( wel al op leeftijd) het is een F-je dus reken maar uit
ze is met rijden heel braaf maar als ze schrikt kan ze ook echt goed over de zeik zijn, met springen wordt ze ontzettend heet en ook buitenritten en muziek in de bak zijn niet zo'n succes.
op stal is het echt een lieverd doet geen vlieg kwaad.
Afbeelding
hier een foto van haar oog
http://i225.photobucket.com/albums/dd28 ... border.jpg

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 07:40

Wat moet ik er aan zien? (ja weet het maar het valt me niet op... :? ). Trouwens mooi oud bloed Ulft x Amor. Vind je volgens mij niet veel meer.

TS, laat je paard eens zien en vertel eens wat meer! :D

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 07:56

randie schreef:
Heel vriendelijk mensgericht dier. Maar het werken had hij niet uitgevonden.. Wel ontzettend slim met een flinke dossis humor :+ & niet te vergeten een springkanon.
Citaat:
Eerlijk, macho, temperamentvol, eigen mening, actief, speels, werkwillig, beslist niet gemakkelijk met rijden (heb je ze eenmaal voor zich, dan heb je er wereldpaarden aan die voor je door het vuur gaan) maar o wee, geef ze niet op de kop als ze het niet verdienen, die kun je terug verwachten....en wel direct! Soms is het nodig om een compromis te sluiten als ze het ergens totaal niet mee eens zijn.

Kan ik me helemaal bij aansluiten..

Dit geldt ook voor mijn 3e generatie Amor ruin. Alleen WIL ie nu graag Macho zijn, maar is ie vaak nog een schijterd ;-) En knuffelen is ook meestal zijn ding niet. Af en toe ineens een dag, maar verder geen polonaise aan zijn lijf.
Af en toe heb ik ook wat schrik van zijn temperament, maar moet zeggen dat alles tot nu toe vrij probleemloos verlopen is. Maar als ie iets echt niet wil...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:03

ik heb een enricoXamor gereden

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:04

Ik heb een ruin met in de vierde generatie Amor-bloed. Ik herken sommige zaken wel, vooral dat niet laten dwingen. Ik dacht zelf dat dat van Gribaldi kwam, maar misschien komt het er gewoon van twee kanten uit. Hij is ook erg dominant, en als je hem op zijn lazer geeft als hij het niet verdient, berg je dan maar :o
Maar als je hem aan het lopen hebt, is het een heerlijk paard! Dat oog heeft hij trouwens niet, ik herken dat wel van paarden met Amorbloed.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:25

Ik heb, jaren geleden, een volle Amor gehad. Op een of andere manier lijk ik dit soort karakterpaarden altijd wel te treffen want het dier was op zich heel lief maar je moet een dusdanige verstandhouding zien te ontwikkelen dat het paard dingen voor je wil doen (en dit nog leuk gaat vinden ook). Ik zeg altijd maar: je moet dusdanig respect naar het paard toe tonen dat hij al staat te trappelen om jou te plezieren. Lukt je dat….dan heb je een wereldpaard (met nog steeds een ingewikkeld karakter).
Mijn huidige paard heeft een vergelijkbaar karakter en je moet echt niet proberen door middel van machtsvertoon de leider te worden; dat accepteert hij niet. Maar toon je respect…dan krijg je die terug….

Lees maar in mijn profiel…staat een heel stuk in over die volle Amor die ik had…

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:34

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:47

Imago01 schreef:
Lees maar in mijn profiel…staat een heel stuk in over die volle Amor die ik had…

Gondwana. :) Vind trouwens je verhaal over Imago erg boeiend.... ;(

@ HeldopSokke.... foto's en karakteromschrijving!!!! :D

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:49

ik ken een merrie AmorX rousseau. leuk dier maar wel met pit

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:05

Amorxrousseau? Zal wel Rousseau x amor zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:29

Bravura: die blik is heel herkenbaar :j

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:34

En het leuke aan het karakter was, dat zelfs die oude op 32 jarige leeftijd nog net zo mesjogge was als op 3 jarige leeftijd. :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:37

jazz heeft toch ook amor in zijn lijn zitten?
dacht via zijn moeder...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:47

Bravura schreef:
En het leuke aan het karakter was, dat zelfs die oude op 32 jarige leeftijd nog net zo mesjogge was als op 3 jarige leeftijd. :D

Het was wérkelijk een práchtbeest. Heb hem zelf op 28-jarige leeftijd nog mogen aanschouwen en het was een machtig dier!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:25

M_D_H schreef:
jazz heeft toch ook amor in zijn lijn zitten?
dacht via zijn moeder...

Yep, Cocktail x Ulster x Amor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:12

wist ik wel :D

ze zeggen dat het karakter van Jazz ook typisch Amor is...
maar bij de nakomelingen van jazz zeggen ze weer dat het typisch een jazz karakter is... ;)
ik denk dat het karakter van Jazz en zijn nakomelingen gewoon zowiezo bij Amor weg komt ;)

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:37

TJolieke schreef:
Suzanne F. schreef:
Ze zijn snel beledigd, zeer sensibel en hebben ook iets dominants waardoor dit extra complex wordt.
Je moet ze met respect behandelen en niet dwingen. Ze lopen op vertrouwen en respect, als dit ontbreekt doen ze het niet voor je.
Edit: De positieve kanten zijn de looplust, ze zijn niet moe te krijgen, het doorzettingsvermogen en de hardheid.

Dit herken ik echt volledig, heb een Goodtimes x Amor merrie. Ik heb er nu het volledige vertrouwen van en ze doet alles voor me. Maar zodra ik even niet correct rijdt, tegenstrijdige hulpen geef, gaat ze in de staak en kan ze zelfs flink gaan steigeren. Ze is wel moe te krijgen maar gaat toch door. Daar moet ik soms wel op letten want ze is niet zuinig op zichzelf, gaat echt door vermoeidheidsgrenzen om mij een plezier te doen.

Dit klinkt helemaal mijn merrie.
Net een diesel die niet wilt stoppen.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:15

[***] schreef:
Ik kan uit ervaring zeggen dat het wel 6 generaties doorwerkt :+
Maar een Amor karakter heeft ook voordelen hoor! Intelligent, ijverig, macho, dol op aandacht.

Dat verklaart veel hahaha, ik heb een Clovis de Goudal x First Mate xx x Krawall xx x Amor
Soms echt wel een koppige merrie, maar in het parcour gaat ze voor je door het vuur :-)

Dit klinkt helemaal mijn merrie.
Net een diesel die niet wilt stoppen.

Idd, heel herkenbaar !