is Jazz nou echt zo moeilijk paard? en de nakomelingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: is Jazz nou echt zo moeilijk paard? en de nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:46

Makkelijk is hij niet nee :+ maar wel koel van karakter.

Er lopen zoo gigantisch veel paarden op deze aardbodem dat het altijd maar weer een wonder is dat je net die ene vind die bij jou past.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:21

Nou, mijn paard is ook egt een schat alleen het verschil is erg groot. heb zelf net een 5 jarige ferro hengst verkocht ingereden.. dat was een schat alleen oer sterk,..
nu heb ik deze 3 jarige merrie waar ik graag de wedstrijden mee in wil, en ze kan super lopen heeft een lang zweef moment en rijd gewoon super makkelijk en soepel,
alleen als het haar niet aan staat is het egt een PIS merrie.. haha,.. ook mag ze graag naar vreemde mensen schoppen, en weer niet naar andere paarden, ik kan er juist alles mee.. maar de hoefsmit kwam en t was een probleem ik moest haar voet vast houde zodat hij zijn werk kon doen. en nu lopen er bij mij op stal nog wat meiden, maar die zijn gewoon bang van haar, omdat ze zoo groot is.. en ze zich ook heel groot maakt, als ik bij haar stal kom , dan hinnikt ze en kotm ze meteen naar me toe. doet iemand anders de deur open gaan de oren in haar nek en draai ze dr kont naar de deur. daar komt bij dat ik haar nu een maandje heb.ze kon niks ze komt ook uit opfok maar daarin tegen k heb haar in 2 week ingereden:s wat zo snel ging dat ik niet eens was gewend. en nu ik kan er zo op weg rijden. maar ze is inderdaad heel schrik achtig. en dr baal ik wel van aangezien ze gaat bokken als ze schrikt. dus heb al 1 keer een duik gemaakt nu naar de grond, maar dan komt ze wel meteen weer naar me toe en is ze heel zielig, maar ik weet nie wat ik moet doen met dat eenkennigheid????

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:02

Leuk paard :) Maar het is niet echt de bedoeling om msntaal op Bokt te gebruiken :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:29

Ieder paard moet je in z'n waarde laten,maar sommigen accepteren het gewoon echt niet als je het niet doet.Ik zie toch heel veel paarden van beruchte vaders die ontzettend veel pikken en dus super braaf zijn.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:40

0ojannekeo0 schreef:
Ik heb een contango x jazz, veel mensen denken dat het een heel moeilijk paard is. Juist in tegendeel. Wil dondersgraag werken, denkt goed mee, en wil constant leren, anders vind ze het saai worden.

Uit die merrie heb ik een Vivaldi veulen (dus twee keer jazz erin) en dat is helemaal niet te merken. Nog nooit zo'n braaf veulen gehad.

Simpele wiskunde - en - = + :-)!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:24

Ik heb een Johnson merrie met een ongelooflijk moeilijk karakter, of eigenlijk niet moeilijk maar angstig.
Ze is enorm eenkennig, een vreemde kan haar niet zomaar aanraken. Bij de hoefsmid moet ze verdoofd worden en peesbeschermers omdoen was in het begin echt een drama (steigeren, bokken, weg willen rennen).
Ze is erg vriendelijk en zeker niet gemeen, maar dus wel érg snel in paniek.

Terwijl ze met inrijden echt super braaf was, ze heeft dan ook geen pas verkeerd gedaan :)

Mijn andere Johnson merrie is ook best pittig, maar veel dominanter qua karakter, ook veel 'gemener' en dus lang niet zo snel onder de indruk.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:34

Ik heb 2 Johnsons gekend. Eéntje kon ik kopen, maar die was zo alert op allles, dat ik dacht, dit moet maar niet.

De andere heb ik een paar weken op stal gehad. Ook een erg druk en angstig veulen. Continue ogen op stokjes. Dominant en erg aanwezig. Verder vriendelijk, maar tilde gerust een achterbeentje op als het haar niet aanstond.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:35

FA --> FB

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 12:37

die van mij mag ook graag naar vreemde mensen slaan,.. alleen alsk er op zit en et staat haar niet aan.. dan gaat ze ook meppen haha

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:44

Ik heb ook een Jazz en kan er mee lezen en schrijven.
Ik doe er alles mee: dressuur (M1), springen (B) en in het bos rijden.
Ik kan haar alleen toiletteren met het scheerapparaat, in de winter helemaal scheren in mijn eentje (ook de oren).
Ze wordt zonder verdoving electrisch gevijld door de tandarts en noem maar op.
Maar.....dat alles kan alleen maar omdat ik er bij ben.
Ze is wel eenkennig. Als er een ander op rijdt, die beter rijdt dan ik (ZZ-zwaar, dus aan klungeligheid van de ruiter ligt het dan niet) dan is ze in de stress (angstig).
Als ik op vakantie ben is ze in de stress en eet ze een paar dagen niet, terwijl ze onze vakantie oppas goed kent.
Ze is heel gevoelig en sensibel en wil alles graag goed doen. Bij een fout (balk er af met springen, of verkeerd uitkomen en weigering, of bijv. per ongeluk aanspringen in de verkeerde galop) moet ik vooral heel subtiel en rustig de correctie toepassen, anders gaat ze door het lint van de stress.
Toen ik haar kocht was het paard helemaal stresserig. Haar vorige amazone had uit angst zoveel verkeerd gedaan, dat ze alleen maar op de achterbenen kon staan vanaf het moment dat het zadel in zicht was. Ze had singeldwang, angst voor opstijgen, angst voor galopperen en noem maar op.
Dit heb ik wel vrij snel weer recht weten te breien.
Ik vind het geen paard dat voor iedereen geschikt is.
Maar nogmaals....ik kan er mee lezen en schrijven.
Ze is wel altijd hetzelfde dier: hengstig of niet hengstig, winter of zomer, harde wind, regen, 30 graden of min vijftien....ze is altijd hetzelfde diertje met een beetje neurotisch gedrag.
Dit in tegenstelling tot onze nuchtere Fries, die veel wisselvalliger is, met haar hormonen mee en met het weer mee verandert.... Van dat paard weet je nooit wat je kunt verwachten....de ene keer scheer je haar in je upje, zonder problemen, de andere keer heeft ze de bokkepruik op en moet je eerst streng optreden en heb je hulp nodig, zodat ze tenminste rustig stil staat (om maar een voorbeeld te noemen).
Dus...als je mij vraagt welk paard ik lastiger vind, dan is het wel de Fries. Van mijn Jazz weet ik alle dagen wat ik van haar kan verwachten....en dat is makkelijk....

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 13:07

nja ik kan ook alles met haar verder.. maar zodra iemand mij moet helpen of iets dergelijks.. dan is het troubles

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:04

Beauty_J schreef:
nja ik kan ook alles met haar verder.. maar zodra iemand mij moet helpen of iets dergelijks.. dan is het troubles

je hebt al wel een heel sterke band met haar terwijl je haar pas een maandje hebt :P

Wij hebben een Lancet merrie en da's ook zo'n eenkennig dier. Snel beledigd, maar als je haar complimentjes kunt geven, kun je er veel mee.

Vorig jaar heb ik uit mijn merrie een Wynton (Jazz x Matador) gefokt. Ook zij is best ril, maar wel enorm op mensen gefocust. Wat dat gaat worden als ze 4 jaar is en onder zadel komt, is natuurlijk nog even afwachten.

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:46

Ik heb een 5 jarige Jazz x Ramiro.. en het is tot nu toe echt het fijnste paard wat ik gehad heb!!

Hij heeft echt een lief karakter en heeft me tot nu toe echt nog nooit laten zitten in alle proeven die ik nog gereden heb.
Hij is absoluut niet schrikkerig op wedstrijd en gaat overal langs..
Hij is wel een beetje angstig.. net zoals iemand bijvoorbeeld ineens een hele onverwachte schijnbeweging maakt dan is hij echt even bang.. of als ze met de veger zijn stal komen aanvegen dan is ie ook echt heel bang..

Ik zweer het beest gaat echt voor je door het vuur en heeft zo veel vertrouwen nodig dan is echt alles goed. ik ben dr echt heel gek mee..

Je hebt ook van die zeik jazzen maar de mijne is dat absoluut niet.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:01

nou mijne is ook echt een fijn en aanhankelijk paard, alleeen sommige dingen moet ik erg aan wennen, omdat ze overal meteen fel op reageerd, ik hoef me stem ma te verheffen en ze is helemaal gestressd. en ben ook super gek met mijn sgat. ik bedoel ik heb ernog ma een maandje hea.. dus, en als ik in de rijbak loop.. loopt ze me elke beweging achterna.. als ik naast dr sta en ik loop na achteren loop zei ook na agteren.. dus zooo lief gewoon

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:18

Ik heb een Jazz gehad (ruin) en ik kon er niet mee overweg. Hij schoot overal voor aan de kant en bokte soms net zolang totdat ik eraf lag. Met anderen erop ging het wel beter (en dan maakte het niet uit of ze goed of minder goed konden rijden). Op stal was hij redelijk braaf, maar moest niks van mij hebben :(:) . Ik kreeg na een jaar nog geen klik met dit paard en heb hem uiteindelijk verkocht. Nu heb ik na Jumper (Ahorn x Porter) weer een paard waarmee ik kan lezen en schrijven. Een Cabochon x Saros, dus ook redelijk veel bloed en met een stokmaat van maar liefst 1.84, maar ondanks dat hij af en toe superdruk is, altijd eerlijk en bereid naar mij te luisteren. En hij is ook echt mijn paard. Naar anderen toe lief en vriendelijk, maar hij kijkt altijd meteen langs ze heen of ik er ook wel ben :D .
Ik weet zelfs van een africhtingsstal hier in de buurt dat ze geen Jazz'en meer willen hebben... :+

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:25

De Jazz die ik ken was een drakepitje.....De eigenaresse viel voor zijn uitstraling, maar had heel veel moeite hem goed de bak rond te rijden. ER zaten hele goede stukken tussen maar hij heeft haar geregeld de hoeken van de bak goed laten zien. OOk buiten was hij pittig. Uiteindelijk (na 2 jaar) is hij naar de handelaar teruggegaan

Maar goed, ik had een Goodtimes x Elcaro die ik vanwege het niet klikken en zijn karakter (en ook nog eens in de pubertijd) heb moeten verkopen. Bij deze kruising krijg ik dezelfde reacties als die over de Jazz nakomelingen....

Nu geniet ik weer met volle teugen van het rijden met mijn kruising haflinger/ kwpner (samber)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:36

Mijn merrie is direct van Cocktail,En de dingen die ik hierboven lees zijn ook zeker punten bij haar. Ze is heel zenuwachtig en houdt alles in de gaten. Ik heb haar sinds 29 juli 2008 en in de loop van de tijd is ze wel een stuk rustiger geworden en heeft ze hier meer haar draai gevonden. Wel zijn er nog steeds momenten dat ze gestresst is.. En gaat staan weven..Doen die van jullie dat ook?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:39

Jeanine84 schreef:
Ik ken een Jazz merrie die dient aangesproken te worden met ú! Behandel je haar niet als de koningin voelt ze zich beledigd en laat ze dit zeer zeker merken! Op stal is het een braaf paard, onder het zadel wil ze werken..maak je haar boos dan gaat ze erg ver (slaan op je been, slaan op de zweep..) Paard loopt verder Z dressuur en komt altijd met prijs thuis en daar doe je het dan toch voor he :D Dit soort paarden hebben net dat kleine beetje meer..

ik kan de mijne niet beter formuleren!!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:43

*\o/* Dat is wel zo, helaas heb ik haar na3 keer niet meer mogen rijden.

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:11

Wij hebben 3 Jazzen gefokt, 1 helaas dood geboren, maar de andere 2 hebben zich goed ontwikkeld. Beide lastige en vooral ongeduldige paarden, maar wel vriendelijk in de omgang en nooit gemeen.
Als je ze de tijd gunt en niet te snel wilt zijn het super paarden. Onze oudste Jazz, nu 8, zijn we gaan opleiden toen hij 3,5 jaar was. Het bleek al snel dat het te vroeg was. Hij heeft een jaar langer de tijd nodig gehad om zich te ontwikkelen. En dan vooral in zijn hoofd. Nu is hij al 2 jaar in training in Florida en is zowel lichamelijk als geestelijk totaal veranderd. Hij loopt inmiddels ZZ zwaar en iedereen kan er op stappen. Dat was eerst wel anders...
De andere Jazz, 1 jaar jonger, loopt nu M1. Dat is wel met veel vallen en opstaan gebeurd. ;(
Heb je een Jazz, neem dan de tijd en wees geduldig. Heb je dat niet, begin er dan niet aan!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 17:44

JeDe schreef:
Wij hebben 3 Jazzen gefokt, 1 helaas dood geboren, maar de andere 2 hebben zich goed ontwikkeld. Beide lastige en vooral ongeduldige paarden, maar wel vriendelijk in de omgang en nooit gemeen.
Als je ze de tijd gunt en niet te snel wilt zijn het super paarden. Onze oudste Jazz, nu 8, zijn we gaan opleiden toen hij 3,5 jaar was. Het bleek al snel dat het te vroeg was. Hij heeft een jaar langer de tijd nodig gehad om zich te ontwikkelen. En dan vooral in zijn hoofd. Nu is hij al 2 jaar in training in Florida en is zowel lichamelijk als geestelijk totaal veranderd. Hij loopt inmiddels ZZ zwaar en iedereen kan er op stappen. Dat was eerst wel anders...
De andere Jazz, 1 jaar jonger, loopt nu M1. Dat is wel met veel vallen en opstaan gebeurd. ;(
Heb je een Jazz, neem dan de tijd en wees geduldig. Heb je dat niet, begin er dan niet aan!

inderdaad vind ik ook. haar haar nu zadelmak gemaakt licht maar toch goed aangereden.
dus nu maar even een time out voor haar en lekker genieten in het land. maar toch wel 3 x per week longeren..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:45

Een Jazz met een slechte ruiter kan idd een draak zijn.
Dit omdat deze beestjes vaak een heel sterk gevoel van rechtvaardigheid hebben.
Mensen die plukken en prikken roepen idd dat Jazzen rotzakken zijn ;)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:47

Ik heb maandag voor het eerst op een jong paardje (4) gereden met Jazz in het bloed, kan niet zeggen dat het het makkelijkste paard is geweest wat ik onder m'n kont heb gehad maar als ze liep dan liep ze ook echt fijn. Het enige probleem was dat ze nogal kijkerig was en daardoor eigenwijs, maar daar bleef het bij.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:50

essie_blue schreef:
Zeoliet geeft verdriet
Jazz geeft stress

Ik ken 'm anders :+

"Het is een spook, 'tis een miet, 'tis een echte Zeoliet *O* "

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 18:11

hahaha nou nou nou.. mijn Jazz is egt een Beauty(A) kwa innerlijk en uiterlijk. haha. ma stress inderdaad.. en wat lynne8 zegt , inderdaga als ze 1 keer lopen , dan lopen ze als een trein.
echt heerlijk. het is inderdaad een paard met echt KARAKTER.
maar dat is niet slecht voor mij(A). blijf je wakker bij haha.
Afbeelding
nog net zo groen als het gras

Afbeelding
die was in de eerste week. zoo braaf.

Afbeelding en daar gaan we dan(A).NET zo mooi:D. ben helemaal trots