Nakomelingen Haarlem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Empress

Re: Nakomelingen Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:11

T is wel een plaatje. (: Maar ook niet zo heel groot dus.
In welke klasse wil je hem weer gaan starten?

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:11

bastiaan02 schreef:
Dank je voor je tip. Dat ga ik zo gelijk proberen. Heb zo les.

Laat maar even weten hoe het is gegaan!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:20

Empress schreef:
T is wel een plaatje. (: Maar ook niet zo heel groot dus.
In welke klasse wil je hem weer gaan starten?

Nee, hij mocht voor mij wel iets hoger op zijn benen staan, maarja, ik hou dan wel weer van dat ronde en die dikke hals :) .
We gaan gewoon B starten. Villie heeft tot zijn 7e alleen maar op de wei gelopen en was zeg maar zadelmak toen hij bij ons op stal kwam en ongeveer 150 kilo te zwaar. Ik ben pas vanaf het voorjaar 2010 serieuzer gaan trainen met hem en wilde vanaf dit jaar gaan starten, dus we hebben nog niet zo heel veel gedaan.
Hopelijk komt daar vanaf volgend jaar verandering in want we waren er zeker klaar voor :D .

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:32

Ja precies. Hij kon in die jaren wel mooi uitgroeien, Haarlems blijken toch wel laat bloeiers te zijn.
Ik hoop het ook voor je, zou wel erg leuk zijn. :)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:18

Nou Bas was verschrikkelijk. Erg sterk en erg drammerig. Er lagen ook cavaletjes op de grond. Pas nadat ie daar over heen mocht werd het beter. Toch een springpaard. Als ie balken ziet is ie niet te houden.
MontyRulezz, jij hebt ook een leuke. Heb inderdaad gehoord dat het laatbloeiers zijn. Bas is ook erg gegroeid de laatste tijd. Misschien maakt hem dat ook alles nog een beetje lastiger. Heeft toch nu een groot lijf. Moet ie ook nog aan wennen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:31

Haha, dat heeft die van mij ook, als hij een hindernis of balkjes ziet trekt hij er heel erg op aan :D , maar dat mogen we voorlopig niet (of misschien wel helemaal niet meer).

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:39

Dus t zit in t bloed dat ze zo graag willen springen :). Hier is er nog een hoor.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:58

Dat is de reden waarom ik hem heb laten springen, ik ben zelf helemaal geen springruiter maar een echte dressuurmuts. Hij vond springen helemaal geweldig, oortjes erop zodra hij een hindernis zag plus hij had een hele goeie techniek, heel veel vermogen en basculeerde goed boven de sprong. Het plan was eigenlijk dat hij ook semi-professioneel gestart zou gaan worden vanaf afgelopen zomer, maarja, nu wordt er denk ik helemaal niet meer gesprongen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:05

Hoe is het karakter van jullie Haarlems?? Ok die van mij is van moederskant Haarlem, maar ik ben toch benieuwd of er bepaalde trekjes/karaktereigenschappen zijn die meer Haarlems hebben.
Die van mij is heel cool in de kop, wordt bijna nooit gek, kijkt nergens van op, is goudeerlijk en is altijd opstappen en wegrijden. Verder is hij wel heel eenkennig, kan zelfs sjagerijnig reageren naar vreemde mensen. Hij houdt ervan om aandacht te krijgen en bezig te zijn en als dat een paar dagen minder is kan hij ook erg sjagerijnig worden :D . Oja en hij vind het leuk om af en toe eens te happen als je het niet in de gaten heeft.

En het is geen snelle leerling, bij hem is het oefeningen heel vaak herhalen en vooral niet teveel dwingen. Als je teveel pusht blokkeert hij en wil hij wel eens rechtop gaan. Dat doet hij ook bij een te harde hand. Een vriendin van mij heeft hem ook wel eens gereden en dat ging dus absoluut niet terwijl zij echt wel kan rijden, teveel pushen en te harde hand.

Voor mij gaat hij door het vuur, hij vertrouwt mij 100% en dat vertrouwen is dan ook wederzijds. Ik heb nog nooit een moment op hem gehad dat ik bang/zenuwachtig was, terwijl ik het vertrouwen toch wel aardig kwijt was na een aantal vervelende vallen de laatste jaren. En dat is voor mij dus goud waard!

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:24

Bas is ook heel cool. Nergens van onder de indruk. Is ook heel sociaal, zowel naar mens als dier. Is van moederskant Zeoliet. Merk ik niks van. Goudeerlijk, super lief, betrouwbaar , maar geen banketstaaf. Heeft wel een "mening".
Maar als ik nee zeg, dan denkt ie" ook goed". Is wel erg speels. Laat niks in zijn buurt hangen ,of het ligt op de grond. Komt ook graag uit zijn box. Duwt af en toe zelf zijn hoofd in zijn halster. Tis echt mijn vriendje. Het paard waar ik altijd naar opzoek ben geweest.

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:33

Die van mij is ook wel een aparte ;)

Vooral toen heb kreeg vertrouwde hij mensen voor geen meter.
Met veel aandacht en rust mee omgegaan en nu kan ik echt alles met hem!
Helaas geen leider op buitenritten waardoor ik afhangkelijk ben..
Meneer is wel de eene dag totaal anders dan de andere dag! Soms een mak lammetje en soms iets lastiger.
Oefeningen aanleren gaat bij hem niet heel gemakkelijk.. Met name nu met de wissels ;).
Durf er inmiddels wel een kind op te zetten!

Van mij is trouwens ook echt een laatbloeier!!!

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:04

@ Bastiaan, jammer dat het niet zo goed ging.

Mijne heeft ook een enorm spring vermogen en vindt dit ook echt heel leuk. Heb hem afgelopen zomer 3/4x officieel gestart en nu al 7 winst. Gaat dus behoorlijk vlot, hij weigert op wedstrijd nooit. Thuis doet hij dit ook zelden.

Mijn Haarlem is op zich best drammerig (vooral als hij weet dat je wat lekkers hebt.... haha). T is echt een schat van een paard, maar als hij in zijn hoofd heeft: 'ik wil naar buiten!' Dan loopt hij je ook zo omver.. Hij is erg gevoelig voor voer, te veel dan gaan z'n ogen vel staan en is hij haast tegen het onhandelbare aan (omver lopen, hoofd omklappen en wegrennen etc..) dit hebben we nu gelukkig in balans. :D
Verder vertrouwt hij mij helemaal, voor bij het springen als hij het toch spannend vindt springt hij altijd op concour, zelfs een oefencros ging super! Terwijl het de eerste keer in het bos was, en dan ook nog al die gekke hindernissen.
Hij is erg leergierig maar heeft wel de tijd nodig om zich dingen eigen te maken. Zodra het kwartje valt (heel apart) maar dan is het ook ineens goed en perfect. Tijdens de dressuurproeven kijkt hij zelden ergens van op.

Toch vertrouw ik hem nog niet 100% het is heel wisselend hoe hij is. De ene dag is hij zo mak als een lammetje (losstaan met opzadelen etc). De andere dag heeft hij me toch een streken.. En is het echt een boef. Kan vaak wel om hem lachen, t is echt mn maatje geworden. Maar toch, ik hou hem altijd wel in de gaten haha!
Afgelopen zomer was mn zusje op concours even met hem aan het stappen (na de proef).. En toen (zag het op afstand gebeuren) ging meneer iets met zn hoofd de andere kant op en ja hoor daar ging hij, vol aan de kletter er vandoor. En ja dan heb je niks meer.. Liep die te paraderen in de ring, gelukkig hadden we hem snel weer te pakken (komt wel direct weer naar je toe..). Dus z'n hoofdstel gaat wel sowieso op de trailer om.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:32

Ik denk dat je ook geen enkel paard kunt vertrouwen. Hoe braaf ie ook is. Bas probeert ook als zijn staldeur open staat de pleitvaart te nemen. Gaat ie gelijk kijken bij de pony loopstal. Wordt ie meestal flink weggejaagd en dan gaat ie richting paddock of kijken of er niets te jatten valt. Ga maar niet rennen naar hem, ziet ie ook als leuk spel.
Heb trouwens ook gehoord dat Haarlem okk rugeproblemen zou vererven. Hebben jullie daar weleens mee te maken gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:38

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:24

bastiaan02 schreef:
Ik denk dat je ook geen enkel paard kunt vertrouwen. Hoe braaf ie ook is. Bas probeert ook als zijn staldeur open staat de pleitvaart te nemen. Gaat ie gelijk kijken bij de pony loopstal. Wordt ie meestal flink weggejaagd en dan gaat ie richting paddock of kijken of er niets te jatten valt. Ga maar niet rennen naar hem, ziet ie ook als leuk spel.
Heb trouwens ook gehoord dat Haarlem okk rugeproblemen zou vererven. Hebben jullie daar weleens mee te maken gehad?

Rug problemen.. De mijne heeft een tijd een verkeerd zadel opgehad en daardoor zijn rug volledig geblokkeerd. Hierdoor was zijn stap in de achterhand onregelmatig (ene pas groter dan de andere). Ik heb toen een zadel gekocht die perfect op hem lag, en omdat hij in de groei is ook met hem mee aangepast kon worden. Adidas is verschillende keren gekraakt, en dit houden we nu bij. Heb de stap al een hele tijd niet zo gezien en hij laat veel meer los vanuit de rug.
Hij heeft wel eens de nijging om zijn rug te blokkeren, als ik hem hier doorheen rijd is het over. Ik weet niet of hij het al had voor we hem kochten (niet gezien) of dat het alleen door het zadel is gekomen dat hij zich volledig is gaan blokkeren! (wat ik zelf denk).

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:24

Dat is wel herkenbaar. Hebben voor Bas ook een zadel moeten kopen. Hebben een drukmeting moeten laten doen omdat ie onregelmatig liep onder het eerste zadel. Bleek dat het te veel naar achteren lag. Liep echt nergens goed onder. Hebben foto's laten maken. Bleek dat ie twee wervels wat dicht bijelkaar had zitten achter het zadel. Nu hebben we 17,5 inch en nergens last meer van. Hij stond trouwens wel in de fotoruimte lekker met zijn hoofd omhoog, dus dan wordt zijn rug ook hol op de foto gezet. Waren we nog verbaasd over.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:06

Oke! Dat is inderdaad wel herkenbaar. Kan misschien wel meespelen hoor. Adidas vindt het nu erg lastig om opgericht in de aanleuning te komen. Maar hij heeft in verhouding ook een korte rug (zou wel langer mogen zijn..).
Ach we trainen veel, en het kraken houden we bij. Tot nu toe bevalt het goed. Hij heeft gewoon tijd nodig denk ik..

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:08

Bas vindt aanleuning best lastig. Probeert er wel onderuit te komen. Hoofd in de lucht enzo. Ik moet mijn handen geplaatst houden en als ie nageeft, ontspannen. Op een gegeven moment geeft ie zijn eigen over. Vaak na een diepe zucht.
Zadelmaker is ook pas geweest en zijn rug was niet gevoelig ofzo. Maar ik wil hem niet teveel dwingen . Ben altijd bang dat ik iets onterechts doe. Hij is verder heel gewillig.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:24

Oke! Ja dat qua aanleuning en eronder uit willen komen herken ik wel. Maar als ik hem dan blijf buigen, en zo snel mogelijk weer ontspan na druk geven gaat hij vanzelf op zijn eigen benen lopen en zijn hoofd zelf dragen. Gaat steeds beter, maar heb soms ook wel het gevoel dat hij er een spelletje van maakt.
Hij blijft de buiging erg lastig vinden. Moet van mijn instructeur nu oefenen om op de korte zeide ipv door een S van hand te veranderen (2 bogen), 4/5 bogen te maken. En dat is nog een behoorlijke klus!! Vind hij echt super lastig om zo snel om te zetten en te buigen in zijn hele lichaam.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:55

Hebben wij ook!!!!!!!!!!!!!!! Wat toevallig. Vooral rechts vindt ie moeilijk. Links niet.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:11

Haha dat is bij mij nu precies andersom. Links pakt hij vast en rechts niet!!
Dit komt denk ik ook van het zadel (zat hij links door vast) en links is ook mijn mindere hand.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:23

Links is ook mijn mindere hand, bij mijn vorige paard reed ik het liefst rechtsom, maar bij Bas liever linksom.
Zadelmaker zei ook dat het hem rechts blokkeerde omdat zo breed is, maar ik merk nog geen verschil nou dit is verholpen. raar he ?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:49

Hier nog eentje die moeite heeft om meer in de oprichting te lopen, hij verliest dan zijn gangwerk en gaat korter lopen. Nu hebben we al meer dan een jaar niks kunnen doen, maar op dat punt waren we voordat hij geblesseerd raakte. Steeds korte stukjes meer in de oprichting en dan weer 'ontspannen'. Ik heb een beetje het idee dat het ook gedeeltelijk door het zadel komt, dus wil ik in het voorjaar een nieuw zadel aan laten meten. Ik ben benieuwd hoe hij dan gaat lopen.

Hij is door al het stappen en draven buiten nu wel mooi recht en op 2 teugels. Normaal is links zijn favoriete kant.
Dat buigen vond hij in het begin ook lastig, maar ik ben goed met gymnastiseren :) . Nu hoef ik maar binnenbeen aan te leggen, even vragen met buitenhand en hem dan in te buigen. Goed op die buitenhand houden is de key. Die slangenvoltes heb ik ook flink gereden, nu mag ik nog geen volte :+ . Dus probeer hem door hem links rechts wat in te laten buigen te gymnastiseren, voorlopig mogen we niet meer.

En wat hij lastig vond was het wijken. Dat heb ik weet ik niet hoe vaak geoefend met hem en net toen het beter ging raakte hij geblesseerd. In de galop is het geen probleem en sb/travers ook helemaal geen probleem, maar wijken in draf..... tssss. Zijn beste gang is trouwens de galop.

Voorlopig zullen we nog rustig aan moeten doen dus echt trainen beginnen we pas volgend jaar weer mee (mits ik volgende week groen licht krijg na hopelijk onze laatste scan :) ). Dan wil ik hem ook na laten kijken door een vrouwtje die hier op stal komt voor de paarden. Die verricht wonderen met paarden die vast zitten. Hij heeft volgens mij nergens last van maar misschien heeft hij ergens nog een kleine blokkade doordat hij maanden zijn lichaam anders gebruikt heeft vanwege zijn blessure.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:00

MontyRulezz schreef:
Hier nog eentje die moeite heeft om meer in de oprichting te lopen, hij verliest dan zijn gangwerk en gaat korter lopen. Nu hebben we al meer dan een jaar niks kunnen doen, maar op dat punt waren we voordat hij geblesseerd raakte. Steeds korte stukjes meer in de oprichting en dan weer 'ontspannen'. Ik heb een beetje het idee dat het ook gedeeltelijk door het zadel komt, dus wil ik in het voorjaar een nieuw zadel aan laten meten. Ik ben benieuwd hoe hij dan gaat lopen.

Hij is door al het stappen en draven buiten nu wel mooi recht en op 2 teugels. Normaal is links zijn favoriete kant.
Dat buigen vond hij in het begin ook lastig, maar ik ben goed met gymnastiseren :) . Nu hoef ik maar binnenbeen aan te leggen, even vragen met buitenhand en hem dan in te buigen. Goed op die buitenhand houden is de key. Die slangenvoltes heb ik ook flink gereden, nu mag ik nog geen volte :+ . Dus probeer hem door hem links rechts wat in te laten buigen te gymnastiseren, voorlopig mogen we niet meer.

En wat hij lastig vond was het wijken. Dat heb ik weet ik niet hoe vaak geoefend met hem en net toen het beter ging raakte hij geblesseerd. In de galop is het geen probleem en sb/travers ook helemaal geen probleem, maar wijken in draf..... tssss. Zijn beste gang is trouwens de galop.

Voorlopig zullen we nog rustig aan moeten doen dus echt trainen beginnen we pas volgend jaar weer mee (mits ik volgende week groen licht krijg na hopelijk onze laatste scan :) ). Dan wil ik hem ook na laten kijken door een vrouwtje die hier op stal komt voor de paarden. Die verricht wonderen met paarden die vast zitten. Hij heeft volgens mij nergens last van maar misschien heeft hij ergens nog een kleine blokkade doordat hij maanden zijn lichaam anders gebruikt heeft vanwege zijn blessure.

Dik gedrukte stukjes is bij mij precies het zelfde. Als ik hem laag en rond rij begint hij enorm te dansen, nu begint hij het ook steeds meer te doen in de oprichting. Maar ja zodra ik ga doorzitten wordt het weer minder.. Ben ook continu bezig met gymnastiseren, dat is mijn dagelijkse kost haha. Wijken kan hij ondertussen perfect! Heeft enige tijd geduurd, maar sinds we in de M zitten is het lampje gaan branden (beetje te laat :P), schouderbinnenw kan hij ook erg goed, alleen zodra hij zijn linker teugel vastzet lukt het links om niet omdat hij dan zijn schouder wegdrukt..
In galop loopt hij heeeeerlijk! Dat is echt mijn favo gang. :D Dan springt hij zo lekker op, de overgangen stap - galop en andersom kent hij dan ook op zijn duimpje. Hier scoren we ook vaak punten op. De draf blijft erg moeilijk, maar wordt wel steeds beter.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:03

Nou ik heb weer wat inspiratie dankzij jullie. Ga zo weer proberen. Vindt het wel apart dat we tegen hetzelfde aanlopen.