Wie heeft/krijgt een nakomeling van Peru's scen Tao

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Re: Wie heeft/krijgt een nakomeling van Peru's scen Tao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:55

Het zit in de ooghoek, op het derde ooglid, dus is op zich wel te verwijderen, echter is ze nu drachtig dus wil ik haar niet laten opereren, aangezien ze dan onder narcose moet met alle risico's van dien..

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:06

Vervelend Donja.
Trouwens ik woon vlak bij jou :) Wist ik helemaal niet, ik zag in je profiel en ik dacht huh, wat komt dat paard mij bekend voor... Ik woon in warten. Mijn paardjes staan langs de waldwei aan de linkerkant als je bij jou vandaan komt bij die boer met die nieuwe stal ;)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:52

Ik dacht al dat je daar woonde Chefke, tot het begin van de winter had je je paarden in het land staan, zichtbaar vanaf de waldwei, toch?
Mijn paarden stonden in de zomer in het weiland tegenover mijn huis (alleen de weg Warten/Earnewald ligt ertussen). 2 appies (waarvan dus 1 scen-tao) en 2 kwpn en het veulen was ook een Scen-Tao, veulen is verkocht. Dit jaar verwacht ik geen Scen-Tao, maar wel een Casanova (staat nu oo bij Rudolf, deze jonge hengst heb ik zelf gefokt en is goedgekeurd bij het NAS)

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:12

Ik woon in warten. Mijn paarden staan bij die boer. Ja dat klopt. Ik heb mijn paardjes zo veel mogelijk ikn het land. Morgen mogen ze weer ;). Ik heb je paardjes vandaag nog zien staan. Welke id dan van scen tao? vandaag stonden ze in de bak te genieten van het zonnetje :). Jaa, ik heb je paarden deze zomer ook gezien, het veulen ook. Gewoon bruin toch?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:39

Jow ik maar weer. Heb zondag oefenparcour gedaan met mn scen tao en toerde zo rond. Tralalala ze dacht, dit kan ik wel :) Dat is leuk :P Ik hoop in april 4 jarigen te rijden in Tolbert met haar. En Linde in warga ga ik ook rijden met haar en ik start 2 na jou volgens mij :).

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:52

Avond,
Het is hier indd rustig ;)
Dat is wel fijn dat ze gewoon lekker loopt ipv dat je zo'n zenuwachtig paardje onder je hebt :P
Ben vandaag met die van mij ook even bezig geweest, even op de volte op commando in draf en weer terug en op het ho dat hij dan gelijk stil moet staan, echt leuk om te zien dat hij het zo goed oppakt.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:00

De Scen-Tao is de appie met groene dek op, die met blauwe dek is haar moeder. Zij staan over het algemeen s'ochtends in de bak, s'middags komen de 2 kwpn'ers buiten (bruine en vos, beide met zwart dek).
Veulen was idd gewoon een bruine...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:19

Wat super Chefke! Ik hoop dat Stip het straks ook zo oppakt!

Ik hoop toch zo op een gestipt veulen... De naam heb ik al voor als hij/zij gestipt is :D

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:53

Ik heb al een paar namen in gedachten.. hangt er bij mij ook vanaf of het hengsten of merries zijn.. Hengsten uit de 2 appies gaan rechtstreeks naar bij het nas geregistreerd worden, merries eerst kwpn, dan nas, dus dan moeten ze met de G beginnen.. hengsten krijgen dus gelijk mijn stalnaam ervoor...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:16

Donja zou jij mij per PB willen sturen hoe je dat precies doet? Ik weet nog niet helemaal hoe ik dat met Stip's veulen moet doen... Wil ook dubbel inschrijven in ieder geval.

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:50

Weet iemand of Scen Tao ook FPS (Friese) merries gedekt heeft en hoe die veulens eruitzagen?

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 14:47

Ja Scen Tao fokt elk jaar wel een aantal Friese merrie's.
Er is ook eens een heel leuk shabrakbont veulen uit gekomen. Staat wel op www.appaloosahengsten.com en dan bij archief een leuke foto van.

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:33

Heb je met leopard x zwart dan meer kans op schabrakbont? Hoe vererft hij zijn kleur bij effen merries dan?

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:13

Donja is hier de kleurenexpert. Die kan dat altijd erg mooi uitleggen ;)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:42

Gefeliciteerd met je punten Linda!
Net even die filmpjes gekeken van hem op de site, hij kan ook aardig bokken haha :+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:46

Om het simpel uit te leggen... Appaloosa (tekening) is dominant over niet appaloosa. Dat betekend in theorie dat 50% van de kinderen van Scen-Tao appaloosa zou worden (Scen-Tao is nl heterozygoot (niet fokzuiver) voor appaloosa). Met appaloosa worden dan alle mogelijke tekeningen bedoeld, dus panterbont, schabrakbont, snowflake, etc..

echter.. het werkt natuurlijk anders.. Ieder veulen van Scen-Tao heeft 50% kans om appaloosa te worden. In de praktijk is het dus niet zo dat 50% van de nakomelingen appaloosa is, maar kan dit bv 65% of 15% zijn.
Er zijn 2 genen die meespelen in dit kleurverhaal. Het ene gen zorgt ervoor dat het appaloosa-patroon kan ontstaan (het leopard-gen(Lp), we noemen dit nu even de stippen), het andere gen zorgt ervoor dat de stippen ook zichtbaar worden, door een witte ondergrond te geven (het wit-gen). Dit laatste gen zorgt voor het patroon, hoe meer wit, hoe groter het patroon. Dit gaat weer aan de hand van plusjes en minnetjes.. het wit-gen met veel plus, levert een dier op met een groot patroon (panterbont of groot schabrak), het wit-gen met veel min levert een heel klein patroon (klein schabrak of een snowflake) op.
Nu komt het lastige.. de genen (Lp en wit) komen in dit geval van de vader (Scen-Tao), echter de moeder kan de plus en min voor het wit-gen ook beinvloeden.. Een moederdier die veel minnen doorgeeft, kan daarmee dus de hoeveelheid wit die getoond wordt beinvloeden (dat kan dus minder worden). Een moederdier die zelf veel wit heeft (denk aan een brede bles en hoge witte benen, etc) kan makkelijker plus doorgeven, dan een dier zonder wit (bv een fries..).

Er zijn dus verscheidene dingen die meespelen in wat voor een patroon een dier zal krijgen, en of het dier een patroon krijgt. Ik kan nog wel meer dingen uitleggen, maar daar wordt het niet makkelijker op. Mocht iemand toch nog iets willen weten, vraag gerust.. Let wel, nog lang niet alles op gen-niveau is in kaart gebracht, dus er zullen nog steeds dingen blijven die een verassing zullen zijn bij de geboorte, maar dat maakt het toch juist zo leuk !?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:56

Wauw Donja wat kun jij dit goed uitleggen! Ik snap het gewoon in een keer!

Bij stip heb ik dus nu iets meer dan 50% kans op een appie. De hengst die haar gedekt heeft geeft over het algemeen veel wit...

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:32

Super Donja, ik heb er veel van opgestoken! Zelf blader ik veel in Jeanette Gower's boek over kleuren bij paarden, maar veel vond ik niet over de vererving van 'stippelpatronen'. Scen Tao spreekt me van type en maat en tekening ENORM aan, maar tja....als het veulen zwart wordt dan is zo'n gekruist veulen erg moeilijk verkoopbaar. Moet ik het dan toch bij de fewspot hengsten zoeken? Net als homozygoot bont tenminste een gekleurd veulen, maar HOE het patroon is blijft een verrassing.

Wat vinden jullie van Amazing Achilles, of de in Duitsland staande Knabstrupper (Gestuet Falckenhorst) - ben effe zijn naam kwijt..-

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:54

@fokkerstrots: Amazing Achilles spreekt mij persoonlijk niet erg aan. De andere hengst die je noemt weet ik niet maar ik ben wel benieuwd welke dat is! ;-)

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:58

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:04

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 08:51

Ik vind Attila wat grof, maar dat kan je nu eenmaal krijgen met een volle knabstrubber. Achilles is op zich wel een leuk dier, echter geen fewspot... (hij heeft er zelf eigenlijk ook teveel stippen voor, maar een aantal nakomelingen zijn gewoon effen... dus dat gaf de doorslag :+ )

@iorrr, je hebt nog steeds 50% kans op appie (dat is nl wat stip doorgeeft), alleen als de hengst veel wit aan zijn nakomelingen geeft, is de kans groter dat het veulen (als het een appie is) een groter patroon heeft.

@fokkerstrots, mijn zwarte merrie (Scen-Tao x kwpn) heb ik toch heel goed kunnen verkopen.. mooi model, zwart met weinig wit en super bewegen... Haar volle broer (donkerbruin) was afgelopen jaar een stuk lastiger (maar afgelopen jaar zaten meer mensen met problemen om 'gewone' hengstveulens kwijt te raken)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:41

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:26

Oke thnx Donja

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:19

Wij hebben net vandaag 3 nakomelingen van Scen Tao gekocht.
Ik heb foto's van 2, ze komen a.s donderdag, dan zal ik ook even foto's van de ander maken ;)

Afbeelding
Peru's Flashback, hengst, v. Peru's Scen Tao, geb. 2010

Afbeelding
Peru's April, merrie, v. Peru's Scen Tao, geb. 2010