Wie heeft er een Andretti of gaat ermee dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jjessica12

Re: Wie heeft er een Andretti of gaat ermee dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:04

Moni_Q, ik lees net dat jouw Andretti nakomeling ook last had van ataxie! Ik zag toevallig dat Theo Hanzon, zijn Andretti namkomeling ook al om die reden heeft moeten laten inslapen. Nou is het zo dat ik mijn eigen Andretti veulen met precies hetzelfde probleem heb moeten laten inslapen.

Is dit toeval of zou het toch iets erfelijks kunnen zijn? Meer mensen die dit verhaal herkennen?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:26

Weet niet, mijne ziet er momenteel normaal uit.

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:22

Ik heb geen id, ik geloof eigenlijk niet zo dat het erfelijk kan zijn. Maar daarom zou het wel kunnen hoor. Als ik achteraf verder ga nadenken heeft hij t misschien vorig jaar ook al in een hele lichte mate gehad. Heb een filmpje van hem en als ik dat terug zie denk ik, ja daar was ie misschien achter ook iets stram in de draf, maar wel weer heel krachtig. Als hij draafde dan, want het liefst galoppeerde hij. Heb m weinig zien draven. Maar ja dat is nu achteraf.

Ik ben idd ook benieuwd of er meer mensen met een Andretti dit verhaal herkennen. Het kan misschien dan toch erfelijk zijn? Ik hoor ook zeer weinig meer van deze hengst. Misschien met een reden? Ik weet het niet..

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:40

Heb een beetje na gezocht, de wobbler komt vaak voor bij dobermans, en het is daar inderdaad erfelijk.
Maar zijn jullie zeker dat het echte wobbler is of gewone ataxie? Want daar is blijkbaar toch een verschil in. Daarvoor moeten wel de twee ouders draagbaar zijn, dan is er 25% kans op een wobbler product. Maar dan hier, 3 merries ook draagbaar vind ik wel toeval hoor. Dat het hengst het draagt waarom niet, maar al die merries ook?

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:45

Wobbler is een vorm van ataxie, dit wordt duidelijk beschreven in de volgende link http://paarden.dapbodegraven.nl/ataxie.html

Bij de mijne was helaas overduidelijk sprake van de spinale vorm van ataxie, oftewel het wobbler syndroom.
Al het andere is uitgesloten naar uitgebreid onderzoek. Wobbler komt veel voor bij hengsten in de opfok, door groeispurt en/of trauma. Over het algemeen komt het bij merries minder voor.

Om te weten of het erfelijk is zouden we onze merrie moeten laten onderzoeken of ze drager is. Maar ik denk als hij het geërfd zou hebben, dat dit al vroeg na de geboorte zichtbaar zou moeten zijn (wat ook in de link wordt aangegeven). En totdat hij de opfok in ging was hier niets van te zien. Zoals ik al eerder aangaf kwam het echt duidelijk aan het licht toen hij in augustus van de wei kwam. Het leek of hij een trap had gehad en dat hij daardoor wat onregelmatig was achter. Toen dit na 2 weken nog niet over was zijn we begonnen met de onderzoeken en behandelingen. Ik weet bijna cker dat dit door een trauma en en zijn enorme groeispurt die hij afgelopen zomer heeft gehad, is gekomen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:55

Hier geen Andrettie maar wel een Wobbler jaarling/2 jarige gehad. Mijn PRE hengst had als 1,5 jarige ook het wobbler syndroom en inderdaad mede door zijn groeispurt is dit zo gekomen. Mijn eigen dierenarts adviseerde om hem te laten inslapen > Het zou nooit wat worden. Heb het er natuurlijk niet bij laten zitten en contact gehad met kliniek Wolvega. Hier zijn foto's gemaakt en echo's en er kwam uit dat hij inderdaad halsinstabiliteit had waardoor er telkens een tikje tegen zijn zenuw aankwam. Hebben toen nog die MMEP? test gedaan, met schokjes door het hoofd naar de zenuwen in de benen. Arts daar adviseerde om hem 1 jaar de tijd te geven om te herstellen.
En moet zeggen moeilijk jaar gehad... niet willen opstaan, zwalken en erg slap in de achterbenen. Toch doorgezet.

En nu train ik elke week vol trots met mijn 4,5 jarige bink! Er is niets meer te zien van zijn wobbler en pakt alles erg goed op!

Dus ik zou zeggen bekijk alles per geval.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:07

Hier is mijn Andretti, 2 keer onder het zadel aan de longe.
Neemt alles prima op, geen enkel stress.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:24

So, die Andretti van jou lijkt heel erg op de van mij. Bijna hetzelfde hoofd alleen is die van mij donkerbruin. Maar ook 3 witte voeten en zo'n doorbroken blesje.
Ook herken ik het karakter in die van mij. Super makkelijk in de omgang, wel snel maar tot nu toe echt braaf.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:10

Leuk! Mijne is terug op de wei tot de lente.
Dan zal ik rustig gaan wandelen en rond juli nemen we hem terug op stal en zal hij beginnen werken.
Ben er nog niet opgegaan, ben benieuwd.