nakomelingen karandasj

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:30

Ik heb afgelopen week voor het eerst gesprongen, ik kan nog niet zeggen dat hij een Okidoki is :D .
Hij is absoluut niet bang voor hout. Ik had veel moeite hem kort te houden en actief te houden zodat ik nog een mogelijkheid had om te schakelen voor de hindernis.

Ik heb zelf al jarennnnn geen springles meer gehad. Dus ik deed het op gevoel en dat ging best aardig. Voor m'n gevoel ging ik boven mijn kunnen, maar het ging wel goed. Ik moet eerst weer ritme en vertrouwen krijgen. Voorlopig blijven we 1 keer in de twee weken lessen en dan kijk ik wel of ik het leuk blijf vinden.

Liek_Volan

Re: nakomelingen karandasj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:12

Leuk dat je voor het eerst gesprongen het Morris! Die van mij is ook niet echt fantastisch qua springen door haar onervarenheid. Ben benieuwd hoe het gaat als je gaat lessen!

Ik heb vandaag mijn eerste wedstrijd gehad met Mien.. Jammer genoeg niet zo uitgepakt als ik wilde. Ze liep onzuiver en had dat voor de proef niet zo goed door. Ze liep wel wat kort in de galop, maar ik dacht dat dat door de bodem kwam. Tijdens de proeven liep ze ook zo kort en maakte ze haar passen niet mooi af. De jury heeft overigens niets opgemerkt over onregelmatigheid of iets dergelijks. Maar wel een 4 gegeven voor stap omdat haar achterbeen niet goed ondertreedde. Nou de rede weet ik dus: het linkerachterbeen is dik. Toen ik eraf stapte ontlastte ze het meteen. Ik voel me wel schuldig nu.. aangezien ze vanochtend ook al tekenen gaf.. en ik dacht dat ze gewoon in slaapstand stond.

Mijn punten waren 175 en 177. Valt opzich dus nog niet tegen voor een kreupel paard + het was mijn allereerste wedstrijd ooit. Het belangrijkste vind ik dat ze braaf was (buiten een keer wegspringen voor een stekkerdoos). Volgende keer beter hoop ik dan maar!

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:32

O heerlijk dit! Ik dacht dat ik de enige was die zo dweepte met mijn Karandasj, maar ik zie dat er hier wel meer verliefden zijn :). Ik heb een Karandasj uit 2006 (vm:Mistral) en ben er helemaal weg van. Ik was al jaren gestopt met paardrijden, wilde er ook eigenlijk niks meer mee te maken hebben na aantal vervelende ervaringen (qua sport hoor, drie paarden op rij gehad die niet goed bleken te zijn, eentje moest afgemaakt worden, eentje wordt recreatief gebruikt en eentje loopt als fokmerrie in de wei). Tot mijn moeder dus een driejarige groene Karandasj kocht, eraf viel en met vier gebroken ribben en klaplong zes weken niet kon rijden. Omdat ik het haar niet wilde aandoen erna weer op zo'n druk beest te stappen, heb ik toch maar de rijbroek aangetrokken.

Ik rijd hem nu 2,5 jaar en ben supergelukkig met 'm! Sterker nog, we rijden zelfs wedstrijden en ik ben op een hoger niveau dan ik ooit geweest ben. We hebben net ons M1-debuut gehad, nog geen winstpunt gehaald (terecht), maar hij deed het wel supergoed! En omdat het dus een springpaard is, heb ik zelfs springles genomen, terwijl we het allebei moesten leren. Thuis sprong ik nooit hoger dan 60cm, maar dat veranderde driekwart jaar terug toen ik tijdens de KNHS Instructieweek in Ermelo een keer crossles kreeg. Ik wil zó graag SGW rijden, dat ik vond dat ik me maar over die springangst heen moest zetten. Afgelopen oktober hebben we indoor ons debuut gehad en we hadden de eerste keer meteen een winstpunt in het B-springen. Hij kéék niet eens naar die gekke witte hekken of de muur. Volgens mijn instructeur heeft hij superveel talent en aanleg. Maar aangezien ik geen wereldruiter ben - noch een held, doen we het gewoon rustig aan.

Derde crossles
Afbeelding

Indoor springwedstrijd, B-springen
Afbeelding

Op deze foto rijd ik nog L1-dressuur en ben ik dus aan het lichtrijden, ik heb maar weinig dressuurfoto's, deze is al 1,5 jaar oud
Afbeelding

Wel herken ik wat hier geschreven word; soms ineens iets eng vinden thuis en dat maanden volhouden. Oja, en hij is ook niet echt fan van water. Ik heb nu een paar crosslessen gehad en uiteindelijk doet'ie het wel. Als hij er eenmaal in is geweest, dan vindt hij het echt heel leuk. Maar als we de eerste keer een nieuwe waterbak in moeten, dan lijkt hij er van overtuigd dat er dertig krokodillen onder de oppervlakte zwemmen :D. Op de één of andere manier is de mijne wel echt een Karandasj, kennelijk aan z'n oogopslag te zien ofzo. Zeker met springwedstrijden zijn er al een paar keer mensen naar me toe gekomen of het een nakomer van Karandasj is. Dus er is een behoorlijke schare fans volgens mij!

Afbeelding

Overigens rijd ik hem nog steeds samen met mijn moeder. Die is er na haar lancering gewoon weer opgestapt, en dat is heel leuk! Ik had niet verwacht ooit nog paard te rijden. Maar nu beheerst hij mijn hele wereld. Zelfs nu ik bijvoorbeeld op mijn werk misschien eruit vlieg ivm bezuinigingsronde, hoef ik alleen maar aan hem te denken en dan ben ik alweer blij. Ik ga nu de regiotraining hier in de buurt met hem doen en ik heb dit jaar de eerste crosswedstrijden opgegeven, superveel zin in!

Goed, *dweepmodus uit*, nu maar weer aan de bak.
Laatst bijgewerkt door MissBay op 18-02-13 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:34

P.S. Morris: die van mij sprong bij de eerste springles als een kangaroe! Hij landde op z'n achterbenen na de hindernis. Ook wel een leuk effect, maar aangezien ik zelf niet kon springen daarvoor vond ik het allemaal nogal spannend :D. Gelukkig begreep hij heel snel wat de bedoeling was!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:43

Wat leuk dat je gaat crossen en wat een leuk verhaal + foto's! Welke crossen ga je rijden?
Morris, goed dat je gesprongen hebt :D Bij mij duurde de eerste springles 2 uur omdat meneer alleen maar hysterisch op zijn achterbenen stond :roll: Er is nog hoop hihi.

Ik heb mijn eerste cross ook weer opgegeven, over 2 weken de eerste crossles (als het weer meezit). Maar ik ga eerst a.s. zaterdag voor het allereerst helemaal alleen op concours en ben nu dus druk bezig 2 Z2proeven uit mijn hoofd te leren waaaah. Verder ga ik in april tijdens Texelweekend een kür op muziek rijden, daar moet ik nu ook ECHT aan beginnen......

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:48

Wauw MissBay, wat een verhaal. Wat gaaf dat het zo goed gaat.

Haha, springen als een kangaroo!!

Volgende week gaan we weer springen. En ik heb weer wedstrijdjes opgegeven, M2, het moet er maar eens van komen.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:54

Dank! Het rijtje is hopelijk: Tripalon Gorssel, Markelo Potdijk (opgegeven en bevestigd), Renswoude (opgegeven), Markelo Snorrewind, Ermelo, Renswoude, Norg, Heino, Hattem.

Ik weet niet of ik ze allemaal kan rijden hoor, want ik ben best wel een mieperd als het gaat om een slechte bodem. B. is een keer drie dagen kreupel geweest van een hele zompige dressuurwedstrijd, sindsdien zeg ik af als het te nat is. Maar de wedstrijden zitten voor mijn gevoel vrij snel vol, vandaar dat ik er maar veel opgeef en later nog ga kijken wat ik rijd, en hoe goed het gaat.

Noor, ik snap niet dat mensen proeven uit hun hoofd kunnen leren. Zeker geen twee. Eentje gaat nog wel, maar met twee ga ik ze echt door elkaar halen. Respect dus!

En Morris, gewoon doorgaan, als het goed is zijn ze snel best wel handig met springen. Die van mij in ieder geval wel.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:05

We hebben nu nog maar 1 keer gesprongen, dus ik kan er verder nog niet veel van zeggen. Voorlopig gaan we lekker door.

Die van mij heeft wel gevoelige voeten. Ahoewel ze er erg degelijk uitzien.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:10

Gevoelige voeten heeft die van mij ook :j
Missbay, leuk rijtje. Ik doe ook mee in Gorssel, met een groepje in de B :) Rustig inkomen en dan in Westerbork weer M.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:11

Hij hoeft maar iets sneeuw in z'n voeten te hebben, en hij loopt op eieren of nog erger gewoon kreupel. Arm dier. Nu krijgt hij elk jaar goed sneeuwbeslag, dus heeft hij geen last van zijn voeten.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:05

zijn die van jullie ook zo bang in vreemde binnenbakken? B vindt het allemaal prima als we ergens gaan springen (dan is niks eng), maar ik had dit weekend een dressuurwedstrijd, en het was echt mijn slechtste proef ooit. en dan reken ik ook die B-proefjes mee van toen hij nog een baby van vier jaar oud was. Ik reed heel lekker in de losrijhal, maar zodra ik de ring (in andere binnenbak) binnenkwam was hij echt bang. En aangezien het M1 is, mocht ik van de jury niet eerst nog een rondje rijden, maar moest ik meteen beginnen.
mijn instructrice was mee en die zei dat ik de komende twee weken toch nog een of twee keer op concours moet om hem erdoor te loodsen, aangezien ik dus voorheen alleen nog maar outdoor dressuur heb gereden (of in de binnenbak van een stal waar we vrij lang hebben gestaan). hoe dan ook, ik zat door ongevraagde galopwissels, diverse malen wegstormen, aangaloperen wanneer niet gevraagd, en niet willen stilstaan, tegen een verliespunt aan, maar had 'm gelukkig net niet... _/-\o_ (ik had dat namelijk best begrepen... :D )

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:42

Wat stout van B dat hij ineens grapjes ging uithalen in de proef! Maar ik snap het wel, buiten is het ook veel leuker :P

Wat leuk dat hier weer wat activiteit is :)

Missbay misschien zie ik jou en B nog wel dit cross seizoen. Ik wil ook beginnen met beide Markelo's.

Heb eergisteren een filmpje gemaakt van mijn kleine Karandasj, zal zo eens uploaden.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:45

wat leuk! ik ben benieuwd!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:35

MissBay: de mijne is ook zo bang in een vreemde binnenbak.. Vooral wanneer ze alleen is. Dan gaat ze heel hard hinniken, overdreven reageren op been, gek doen, etc. In de losrijbak niets aan de hand met andere paarden erbij, maar zodra ik naar de ring moet.. Toch vervelend, want dan kun je toch niet lekker rijden.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:13

ha Liek, de mijne heeft het dus alleen met dressuur. met springen is het allemaal peanuts, gek genoeg. stom he? ik ga er aan werken, hoop dat het vanzelf een keer routine voor 'm wordt, want tot nu toe was de enige strategie: indoor dressuurwedstrijden mijden... ;)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:53

Die van mij is wel wat kijkerig, maar inmiddels redelijk ervaren :) Gewoon lekker veel starten!

Leuk dat dit topic wat actiever is!

Ik ben zondag bezig geweest met het knutselen van een kür op muziek. Wat een klus!! Paard was op een gegeven moment wel erg moe, zat ik er al 1,5 uur op! En hij moest behoorlijk aan de bak natuurlijk.. Gisteravond in de dressuurles liep hij wel fijn. Van veel arbeid wordt hij gewoon beter, hebben die van jullie dat ook?
Verder heb ik a.s. zaterdag mijn eerste crosstraining! Zin in!!

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:16

Absoluut Noor! Die van mij moet ik bijvoorbeeld ook nooit een dag voor een wedstrijd een rustdag geven. Natuurlijk krijgt hij een of twee dagen in de week wel rust (want hij is pas 6, hoewel hij nu nauwelijks naar buiten kan dus dan rijden we hem iedere dag, maar straks als hij weer in de wei kan dan zeker een rustdag), maar hij wordt echt beter naarmate je vaker achter elkaar rijdt.

wij hebben zondag ook de eerste crosstraining weer in Ede, bij Jan Oortveld, vind het zó spannend! nu 5 lessen gehad, 1x in Ermelo en 4x in Biddinghuizen dus ik denk dat ik wel een beetje weet wat komen gaat. ik kijk er echt naar uit. zag alleen al google'end (verder niet nieuwsgierig) dat ik in groep ben ingedeeld met allemaal behoorlijk ervaren mensen die ook op CIC-niveau rijden. hoop maar dat ze allemaal een jong paard mee hebben en dat dit de reden van de indeling is... maar ze zullen ons vast niet over ons niveau jagen toch? alles tot 1m10 spring ik nog wel mee, maar erna vind ik het nog echt te hoog. ik moet er langzaam ingroeien hoor, want er was een lange tijd dat ik mezelf niet eens B zag springen en zo'n parcours vind ik nu goed te doen. merk dat het went.
maar goed, mijn ervaring met Alice en meisje dat ons bij KNHS lesgaf, was dat ze je echt geen dingen laten doen waar je nog niet aan toe bent of die te hoog gegrepen zijn, ook omdat het leuk moet blijven. en ik heb heel veel zin om les van Jan Oortveld te krijgen, die staat hoog op mijn verlanglijstje omdat hij ook fervent aanhanger is van Ernest van Loon.

verder ben ik weer mijn cardio aan het oppakken in de sportschool. heb wel de hele winter doorgereden en ben naar yoga geweest, maar mag wel wat meer conditie weer opbouwen als ik straks ook nog die cross moet gaan lopen e.d. ;). hoop dus dat mijn paardje heel blijft en we een mooi cross-seizoen kunnen starten. heb wel knetterdure beschermers gekocht vorig jaar, inmiddels een airjacket aangeschat. maar er is nog zoveel te kopen, van een rugnummerhouder tot een stopwatch nog. man, je bent al blut nog voor je gestart bent :D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:20

Ik ken Jan Oortveld niet, maar ze jagen je vast niet over dingen heen waar je nog niet aan toe bent. En anders: niet doen! Vertrouwen is het aller belangrijkst in de cross. En in de cross ga je sowieso niet zomaar over een hindernis van 1.10 hoor (een haag misschien wel). M is uit mijn hoofd 1 meter.. ;)

Ja het kost wel wat allemaal, goed de aanbiedingen in de gaten houden :D
Ik ga zaterdag ook naar Ede, mooi terrein!!

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:27

leuk! en wanneer ga je je kür rijden?

ik vind het qua "durf" nogal moeilijk. want eerste keer een trakhenertje springen vond ik ook erg eng (gelukkig sprong hij hem meteen en moest hij bij de andere paarden zelfs voorop, om ze even aan te moedigen), maar daar moest ik even doorheen. ach ja, zolang het niet hoger is dan een meter, vind ik alles best :). dus het zal wel meevallen. zat bij KNHS ook in lesgroepje met meisje dat al M was en die van een behoorlijke wal af ging, waarbij ze tegen mij zeiden: 'Doe jij dat nog maar niet' (precies mijn idee ;))

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:22

MissBay, wat leuk dat je ook mee doet met de regiotrainingen! Ik heb zondagochtend les om 10 uur :) zin in!!
Ben je ook bij de informatieavond in Markelo geweest? Het is mijn eerste jaar bij de regio trainingen maar ik kreeg op de info avond het idee dat ze goed indelen op niveau en je echt niet gaan overvragen tijdens de trainingen.
Mijn vorige Karandasj was niet bang in andere maneges maar ik kon altijd wel goed een verschil voelen van overgang voorterrein en dan de ring in. Dan leek ze op het voor terrein haast iets lui, echt super braaf, en als ze dan de ring in kwam was ze ineens veel alerter. Maar voor een springparcours vind ik dat altijd wel fijn, net dat beetje extra go.

Noor ook weer aan de crosstraining, fijn dat het seizoen weer kan beginnen, en de weersvoorspellingen tot nu lijken redelijk goed. Knap hoor dat je al aan een kür op muziek toe bent, ik hoop me ooit nog op dressuur gebied ook meer te ontwikkelen, niet mijn sterkste punt :o

Hieronder nog een kort filmpje van de G jaargang merries, de zwarte met sneb is mijn Karandasj merrie.
Ze staan er een beetje druilerig bij en hadden geen zin om te lopen door de modder, nou ja ze komen iig elke dag buiten :P
http://www.youtube.com/watch?v=bY8V0KM27eo

Van het voorjaar zijn er vast weer mooiere plaatjes te maken.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:35

Ik ga de kur over 2 maandjes rijden, tijdens het Texelweekend en dan wellicht nog tijdens de kampioenschappen in de zomer :)
En een paar jaar geleden zei ik over L/M hindernissen: dat ga ik NOOIT doen hihi, je groeit erin :)

MizzM: ik kan je filmpje niet kijken op werk, doe ik thuis ff :)

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:04

wat een leukerd MizzMontana! en ik zie meteen gelijkenissen met mijn eigen paardje. zou er eigenlijk stiekem nog wel eentje bij willen hebben, maar het is nu al zo duur.

en Noor, dank voor het hart onder de riem. ik zal er vast wel ingroeien... :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:10

Vind net een video van de moeder van Grappa op concours, oei wat is die vlug! Ziet er nog niet zo makkelijk uit onder het zadel maar ze wil er wel graag over heen.

Voor de liefhebbers hieronder de link, leuk om over een jaar anderhalf te vergelijken met Grappa :)
http://www.youtube.com/watch?v=1MUibBzkAXo

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:09

Leuk MizzMontana, ben benieuwd hoe dat zal gaan straks. Want mijn Karandasj is ook behoorlijk heet in het parcours, alleen is dat in de B nog niet zo handig voor je stijlpunten ;)

Hier ben ik vandaag met die van mij naar een meertje en nog twee andere waterplekken geweest. Hij heeft wel honderd angsten moeten overwinnen, dus ik ben nog niet helemaal gerust op mijn SGW-debuut. Maar ja, gewoon dom doorgaan, denk ik maar, hopelijk wordt het dan vanzelf normaal voor hem om te doen... *wishful thinking*

<3
Afbeelding

(hier dus het water in...)
Afbeelding

(en hier nog een keertje in het bos...)
Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:44

Gaaf MissBay! Dat ziet er allemaal erg dapper uit hoor! En dat zonder ander paard als voorbeeld? Vind het wel knap, komt vast goed met jullie. Vooral de tweede foto is een erg mooie actie foto!
Waar is dit meertje? Ergens in het twentse land?