Nakomelingen Odermus R

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:01

Pinda_dipje top dat het na de vakantie zo weer op te pakken is. En dat het fijn loopt.
Dat hinniken is herkenbaar en het kroelen ook. Leuk!!

Utopie dat is nou echt waardeloos arme Ut. Dat boxrust een ramp is kan ik me voorstellen, dat zou Bietje ook niet waarderen.
Die hinnikt nu al als ie drie minuten alleen op stal staat.
Is Ut op stal wel rustig dan? Breekt ie dan niet de boel af?
Zou een mini mini paddockje ter grote van een stal op de wei geen oplossing kunnen zijn?

Sterkte joh!!

Yontheke hoi!

Ha gelukkig ik herken 1 ding niet.... Bietje is geen smeerkous op stal... dat was hij wel, maar inmiddels is het echt heel goed verbeterd.

Madelein, ha ook nog een jonkie Odermus. Leuk. ga zo even jouw topic van Ed lezen.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:13

Mooi dat alle Odermus-kinderen zo goed gaan! en de jonkies het rijden allemaal zo goed oppakken! +:)+
...alleen wat balen van Utopie... duim hard voor je dat ie heel snel weer op knapt!
Als er iets vervelend is, is het wel boxrust... is ie op stal wel een beetje rustig dan?

Mijn tutje had vorige winter een aantal hechtingen en mocht niet rennen of rollen, maar die gallopeerd de stal door en breekt 'm af als ze niet naar buiten kan, pijn of geen pijn.
Daar heb ik toen 10 dagen mee aan de hand gestaan in de wei en dan na een uurtje of 5 weer samen met vriendje naar binnen, ach ja... hoe krijg je, je vakantie-uren anders op :+

Hoop dat het bij die van jou heel snel goed gaat!
(en dat ie een beetje voorzichtig met zichzelf is als ie wel weer naar buiten mag).

Volgens mij heeft iemand aandacht gemist toen ik in China was (beetje verwend, m'n vriend had zelfs vrij genomen om meer tijd aan de paarden te besteden toen ik er niet was).
mevrouw is ontzettend aanhankelijk en voorbeeldig met rijden (afkloppen.... ;) )
Ze doet echt d'r best op moment en is heerlijk te rijden :D

Jade

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:21

ik heb een odermus x royal bravour gehad, heel sensibel terughoudend gewillig diertje, ontzettend leuk om te zien en goed lopen. Kan daar zelf goed mee overweg, dus ook weinig problemen mee gehad, helaas omgevallen met transport en atactisch geworden, heb hem in moeten laten slapen toen hij anderhalf was.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:24

@jade; oh, wat zonde om zo je dier kwijt te raken....
Klinkt als een fijn paard!

(edit; spiekte even in je profiel; leuke paarden, de Damiro ziet er ook goed uit. maar begrijp ik goed dat je er geen meer van hebt?)

Ik heb de mijne ook juist gekocht omdat ik van die sensibele, maar welwillende dieren hou (en dan met name merries).

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:05

@ jade jeetje zeg wat een ellendig verhaal... Dat terughoudende en sensibele klinkt bekend!

@jolo: Zo china! Dat klinkt lekker! Kan me voorstellen dat je paardje je dan gemist heeft. Wel super lief van je vriend!!

Heb gister weer wat foto's gemaakt, hieronder de mooiste. Hij doet het zo goed! Mocht gister zonder problemen eindelijk al zijn hoeven krabben. En inmiddels loopt ie super braaf achter me aan :D Lekker leergierig ding! Hij is trouwens een stuk lichter geworden nu ie 24 uur per dag op het land staat. En ik ontdekte gister ineens een aalstreep op zijn rug! :+

Afbeelding

Stukje draven ( dit was overigens vlak voor ie ging stuiteren en ik hem niet meer hield... :o )
Afbeelding

Standfoto ( iets overbouwd...)
Afbeelding

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:08

Zie nu trouwens pas de foto van be honest! Ben er een tijdje tussenuit geweest vanwege ons trouwen en de honeymoon :D
Wat een super beestje zeg! Ik hoop voor jullie dat ie snel naar huis kan!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:39

Jolo schreef:
@jade; oh, wat zonde om zo je dier kwijt te raken....
Klinkt als een fijn paard!

(edit; spiekte even in je profiel; leuke paarden, de Damiro ziet er ook goed uit. maar begrijp ik goed dat je er geen meer van hebt?)

Ik heb de mijne ook juist gekocht omdat ik van die sensibele, maar welwillende dieren hou (en dan met name merries).

klopt :j ik heb overigens ook een voorkeur voor merries, ik ben mede overtuigd om veulentje te kopen omdat ik de mama echt helemaal geweldig vond :o

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:14

Madelein ik vind het super grappig dat ik toch uit Ed een odermuskoppie haal ondanks dat het geen schimmel is.
Vind hem echt leuk.

Gisteren hadden we bezoek van onze oude instructeur uit Nederland. Superleuk we hebben dus beiden gereden. Zoonlief op Be Honest en ik op mijn oude vertrouwde Tuiger Monaco.
Heerlijk les gehad.
Leuk was iedereen zo enthousiast was over Bietje. Een echt sportpaard!
Gaaf.

Jade wat een triest verhaal.

Jolo top dat ze nu fijn te rijden is en dat ze je gemist heeft.
Aanhankelijk is leuk.

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:52

Marjolein in jouw paardje zie ik veel overeenkomsten met Utopie op die leeftijd. Ik vind het in ieder geval een erg leuk paardje *D

Ben vandaag met Utopie bij de dierenarts geweest. Hij heeft een ontsteking in zijn rug en wordt hiervoor behandeld. We hebben zes weken boxrust voorgeschreven gekregen. En ook Ut zal hier niet happy mee zijn. We hebben overwogen om een stukje wei af te zetten, maar hij mag absoluut geen piekbelasting hebben en ik ben erg bang dat hij zijn stukje wei uitspringt en met zijn vriendjes gaat spelen. Dus het wordt gewoon zes weken vier keer per dag lopen. Ach ja, zal mijn baas blij mee zijn :o regelmatig een paar uurtjes verlof opnemen ;)

Leuk om te lezen dat het met de rest wel allemaal goed gaat.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:05

@ kao: ( sorry kort je naam even af ;)) Dank je wel! Ben ook voor zijn koppie gevallen, je leest het karakter er zo van af :D. Herken inderdaad ook heel veel van hem in de andere paarden, ook de schimmels. Ook het 'model' en de bouw zie ik terug. Wat slanker, maar pezig en gespierd. Bloedige paardjes!

Wauw dus je paardje staat nu al weer thuis? Geweldig zeg!

@ Utoptie: Gatver... Wat een gedoe zeg. Arme dier 6 weken rust. En arme baas... Ik hoop dat het daarna snel overgaat. En dat jullie snel weer lekker aan het werk kunnen.
Grappig dat je overeenkomsten ziet. Ik herken ook heel veel van jullie paarden in mijn Eduardus :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:29

Oh bah Utopie das niet fijn. Zeker met dit warme weer boxrust arm paardje.
Een ontsteking in de rug. Dat is dan wel goed te behandelen??
6 weken duurt lang ik wens je veel succes met lopen.
Als (ex)Tukker zou ik heel graag willen zeggen ... Kump Good!! Sterkte.

Toen wij onze merrie hebben laten dekken door Odermus wist ik nog niet veel van zijn karakter af.
Zijn puur afgegaan op zijn veelzijdige mogelijkheden. Goed in de dressuur en springen.
Karakter wist ik niks van.
Ons 1e veulen van die merrie was precies de mama.
Bietje dus het tegenovergestelde...en dus een typische Odermus.
Daarom vind ik het geweldig om hier zoveel te herkennen. Leuk.

Morgen gaan zoon voor het eerst alleen in de bak aan het werk. Ik heb les en wil met deze hitte geen twee keer op een dag.
Ben heel benieuwd of het gaat lukken.
Hij blérde tot nu toe aardig als ie alleen was....

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:41

spannend zeg! Hou ons even op de hoogte hoe het gegaan is?!
Ik wist ook weinig van het karakter, behalve dat Odermus eigenzinnig en werkwillig was. Daarbij is edje zijn mama een dochter uit Murano, wat ik echt een geweldig paard vind ( bijna alle Burggraaf afstammelingen trouwens). Die combi en het geweldige koppie hebben mij voor eduardus doen vallen.
Leuk om te lezen dat niet iedereen eerst een hele studie maakt van de karakters van de hengsten :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:30

Na ja dat ik dat niet gedaan heb, was misschien een beetje dom...
Mijn merrie was zo vreselijk braaf, voor mij een hondje ipv een paard, dat ik er eenvoudig weg niet bij heb stilgestaan.
Bietjes oudere halfbroer was precies zijn mama ook zo'n volgzaam rustig bedaard paard.

Vanochtend hebben we niks kunnen doen, het was zo allemachtig warm al om 7 uur dat de dazen in colonnes op ons afkwamen.
Allen dus razensnel op stal en niet kunnen rijden.

Ik zal blij zijn als die rotkrengen weer weg zijn...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:33

Ja ach, heeft ook wel wat toch? Zo'n eigenwijsje erbij :D

Pff inderdaad! Bij ons niet zoveel dazen gelukkig, maar wel heeeeeel veel vliegen. Bah..

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:29

Ja, de rug is wel goed te behandelen, maar wel weer een lange weg voordat we weer aan het werk kunnen. Utopie is gelukkig nog niet chagerijnig, maar dat zal denk ik niet meer lang duren. Hij wordt nu al met de dag drukker en het zal dan ook niet lang meer duren dat ik met ketting moet gaan lopen. Doe dit puur voor hemzelf, zodat hij ook echt de rust pakt die hij nodig heeft. Van het weekend zal ik eens lekker een tijdje met hem in de wei gaat staan, zodat hij lekker kan grazen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:54

Ach arme Utopie is ook niet niks zo lang boxrust. :(:)
Lekker als ie even mag grazen in de wei.... lijkt me inderdaad een goede dit met ketting te doen, als ie dan even gek wil doen kun je m nog bij de les houden.

Ik heb vanavond Bietje aan de hand gewerkt.
Heb daarin sinds kort les en vind het hartstikke leuk dus nu voor het eerst met hem.
Geweldig leuk met zo'n gevoelig paardje. Hij kent het al wel, is tijdens het zadelmak maken veel op deze manier getraind.
Heb er een combinatie van longeren, vrijwerken en aan de hand werken van gemaakt. Zo kon ik met gemak 25 minuutjes volkrijgen.
Tuurlijk was het geen hoogstandje wat we gepresteerd hebben maar het smaakt echt naar meer.
Ik heb minimaal 1x in de week les hierin dus gaat vast nog wat worden.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:51

Heel veel succes Utopie! hoop dat ie zich netjes gedraagt zodat het zo snel mogelijk weer over is!

Mooi dat het met bietje zo goed gaat! (mogen wij ook Bietje zeggen? ;-) )
Combinatie van aan de hand werken, longeren, vrijspringen etc. doe ik met die van mij ook. Juist omdat het zo'n gevoelig dier is merk ik dat ze er erg goed op reageert en gehoorzamer van wordt.

Mooie foto's Madelein; hij groeit hard!
(China was erg leuk! maar zag van jou ook ergens leuke vakantie-foto's voorbij komen ;-) Mooie tijd gehad samen?)

Ik wist de afstamming van mijn merrie voordat ik bij d'r ging kijken; Odermus x Wahtamin.... kende het karakter van allebei wel wat (vooral Wahtamin eigenlijk) en was heel benieuwd naar dit paard. Had wel een felle dondersteen verwacht eigenlijk. heb 'r na een keer op het eerste gezicht gekocht. Maar leuke is dat ze ook ontzettend lief en aanhankelijk is.
Maar moet toegeven, dat als ik m'n handen er aan vol heb, heb ik ook wel eens verzucht; waarom moet ik altijd dit soort paarden uitzoeken!!!???
Volgens m'n vriend verandert dat toch niet ;-)
Ach, 99% vd tijd wil ze het graag goed doen voor je, en dan geeft ze ook meer dan de paarden met minder pit.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:01

Viel me zo even op....
Zijn de Twentenaren speciale Odermus liefhebbers???

In dit topic zitten er al tig met woonplaats ergens in Twente en ik ben er van oorsprong ook een.

Tuurlijk mag iedereen Bietje zeggen!
Net zoals mijn boktnaam afkorten... :D. En op Petra reageer ik ook!

Mijn eigen rijpaard is er eentje die nou niet echt het vuur uit de sloffen loopt. Geweldig lief paard maar zonder pit. (zie mijn profiel).

Dan is Bietje wel even heeeeeel wat anders. Gezien mijn gezondheid zal ik zoals hij nu is er never nooit niet op stappen, maar ik moet eerlijk bekennen dat het wel heel leuk is om er mee te werken.
Er komt tenminste reactie. }> Oké soms een beetje teveel. Maar daar leer je zelf ook weer veel van.
Kleinere hulpen geven bv.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:20

kaotictjinta: ik kom van oorsprong uit het westen, evenals mijn odermus :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:21

onze odermus komt uit Coevorden, bij de fokker/eigenaar van samber vandaan. Ze is ook uit een Samber merrie gefokt.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:22

Odermus komt van stal Roelofs, dus denk wel dat ie in Twente relatief veel gedekt heeft en dat met combinatie dat er hier zoveel gesprongen wordt, z'n nakomelingen relatief veel op concours te zien zijn.
Ik kom oorspronkelijk uit Noord-Limburg en toen gingen we ook wel eens naar een hengstenshow verder weg, maar relatief veel merries werden gedekt bij een hengstenstation binnen een straal van 100 km.
Daar ken ik de lijnen van Wahtamin, Uniform etc ook van ( toentertijd stal 't vierspan) en de enige die op de meteen op de moederlijn van mijn merrie regaeerde was Lielle; uit brabant als ik me niet vergis.
Denk dat de meeste hengsten toch voor een groot deel merries uit hun regio dekken (uitzonderingen van super-populaire hengsten daargelaten natuurlijk).

Begrijp ik goed dat je zoon Bietje gaat rijden, Petra?
leuk om zo z'n ontwikkeling te kunnen blijven volgen, ook al kruip je er zelf niet (vaak) op.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:44

kaotictjinta schreef:
Viel me zo even op....
Zijn de Twentenaren speciale Odermus liefhebbers???

In dit topic zitten er al tig met woonplaats ergens in Twente en ik ben er van oorsprong ook een.

Tuurlijk mag iedereen Bietje zeggen!
Net zoals mijn boktnaam afkorten... :D. En op Petra reageer ik ook!

Mijn eigen rijpaard is er eentje die nou niet echt het vuur uit de sloffen loopt. Geweldig lief paard maar zonder pit. (zie mijn profiel).

Dan is Bietje wel even heeeeeel wat anders. Gezien mijn gezondheid zal ik zoals hij nu is er never nooit niet op stappen, maar ik moet eerlijk bekennen dat het wel heel leuk is om er mee te werken.
Er komt tenminste reactie. }> Oké soms een beetje teveel. Maar daar leer je zelf ook weer veel van.
Kleinere hulpen geven bv.

Ik kom uit Noord holland, dus geen twentenaar :D Wel odermus liefhebber!
Inderdaad leuk zo'n felle, ik kan niet zo goed tegen laconieke paarden.... :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:51

Jolo schreef:
Heel veel succes Utopie! hoop dat ie zich netjes gedraagt zodat het zo snel mogelijk weer over is!

Mooi dat het met bietje zo goed gaat! (mogen wij ook Bietje zeggen? ;-) )
Combinatie van aan de hand werken, longeren, vrijspringen etc. doe ik met die van mij ook. Juist omdat het zo'n gevoelig dier is merk ik dat ze er erg goed op reageert en gehoorzamer van wordt.

Mooie foto's Madelein; hij groeit hard!
(China was erg leuk! maar zag van jou ook ergens leuke vakantie-foto's voorbij komen ;-) Mooie tijd gehad samen?)

Ik wist de afstamming van mijn merrie voordat ik bij d'r ging kijken; Odermus x Wahtamin.... kende het karakter van allebei wel wat (vooral Wahtamin eigenlijk) en was heel benieuwd naar dit paard. Had wel een felle dondersteen verwacht eigenlijk. heb 'r na een keer op het eerste gezicht gekocht. Maar leuke is dat ze ook ontzettend lief en aanhankelijk is.
Maar moet toegeven, dat als ik m'n handen er aan vol heb, heb ik ook wel eens verzucht; waarom moet ik altijd dit soort paarden uitzoeken!!!???
Volgens m'n vriend verandert dat toch niet ;-)
Ach, 99% vd tijd wil ze het graag goed doen voor je, en dan geeft ze ook meer dan de paarden met minder pit.

Ja hij groeit inderdaad hard! Het wordt nu een echte lekkere slungel :D
Ja we hebben een geweldige bruiloft gehad, en een heerlijke reis. Maleisie is prachtig!

Succes utopie met je paardje, ik hoop dat het snel over is!

Ik vind vaak wel dat paarden met dit karakter het meer waard zijn om tijd en moeite in te stoppen als een paard die alles zomaar in 1 keer doet. Is wel makkelijk, maar hou wel van een beetje uitdaging! En ze geven inderdaad vaak dat beetje meer inderdaad, wat een ander paard misschien weer mist.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:18

Madelein wat je van ver haalt is lekker toch :9
enne heb ik foto's gemist van Maleisie?

Ach nee viel me gewoon op, tig van jullie hebben twente als woonplaats, 1 enschede.
Grappig.

Wij hadden onze merrie in Vroomshoop ter dekking staan. Ech dicht bij de hengstenhouder. Zijn zelfs nog bij Stal Roelofs geweest voor sperma. Merrie was lastig drachtig te krijgen en we hebben vers sperma toen gekregen.

Vandaag was Bietje weer heerlijk dwars. De uitgang van de rijbak zeer aantrekkelijk.
Lorenz (zo heet mijn jongste zoon (16)) had er zijn handen meer dan vol aan. Zonder trekken proberen te sturen met een dwars paard dat naar de uitgang wil mmmmm niet lekker.
Maar hij heeft gewonnen.
Ik heb met verbazing gekeken. Samen met hulp van een ervaren instructrice heeft hij louter op zijn zit en met zijn benen een volte kunnen draaien terwijl Bietje eigenlijk de andere kant op wilde.
Lorenz hing zo scheef in de richting die hij op wilde dat het een dom gezicht was. Maar het functioneerde prima.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:26

Haha inderdaad :D nee je hebt geen foto's gemist denk ik. Jolo heb ik bij m'n Hyves staan, denk dat ze die bedoelde. Als er liefhbbers zijn zal ik er een paar plaatsen haha!

Wauw wat super van je zoon! Klinkt goed zeg! Toekomstig sportpaar hihi! Knap hoor hoop dat ze allebei zo door kunnen blijven gaan. Hou ons op de hoogte!