Diarado, droomhengst of droom verder...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna

Re: Diarado, droomhengst of droom verder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:32

van een foto van een uurtje net uit de moeder kan je nog niet spreken van dat alles meteen in proporties staat... dat bedoelde ik er meer mee te zeggen. Op de laatst geplaatste foto's kan je daar nu beter een oordeel over geven of deze lang of kort is. Ik vind het tekort in de rug zelf persoonlijk nog wel mee vallen. Met de drie maanden bedoel ik dat de veulens dan op hun mooist zijn en je het veulen het beste kan beoordelen qua exterieur...
Zijn er ondertussen nog meer veulentjes geboren van Diarado?

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:41

Knap veulentje PrimaDonna! Ik vond de veulens bij van Uytert op de show ook zo zelfbewust en niet bang.

Hier had veulen er al kunnen zijn, maar ze laat ons nog wachten...

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:01

was onderandere commentaar op m'n eigen veulen ook ;)

wat me wel opvalt is dat ze hoofdzakelijk hengstjes zijn :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:46

En nog geen zwarte hè? :D
Wij gaan weer nachtje waken.

Esmeeappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:34

Diarado zelf is een fantastische hengst met zeer veel uitstraling , alleen het is nog maar de vraag of zijn nakomelingen het ook goed gaan doen in de sport/fokkerij etc. Zelf zou ik nog niet met deze hengst fokken, omdat er dus nog weinig bekend is, pas als de eerste jaargang naar de keuring is geweest kun je eigenlijk zeggen of de nakomelingen ook zo goed presteren als hun vader..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:07

Esmeeappie schreef:
Diarado zelf is een fantastische hengst met zeer veel uitstraling , alleen het is nog maar de vraag of zijn nakomelingen het ook goed gaan doen in de sport/fokkerij etc. Zelf zou ik nog niet met deze hengst fokken, omdat er dus nog weinig bekend is, pas als de eerste jaargang naar de keuring is geweest kun je eigenlijk zeggen of de nakomelingen ook zo goed presteren als hun vader..

Tja, dat heb je met elke 3 jarige hengst.
gelukkig zijn er ook fokkers die ze wel durven te gebruiken, want anders kregen we geen 3 jarigen op de keuring :-)
maar vind wel dat 1800 euro dekgeld voor een 4 jarige erg prijzig is.

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:09

Bedankt Karina...spannend hoor...ben ook erg benieuwd naar die van jou! Volgens mij houden de Diarado veulens gewoon de spanning er liever nog even er in!
Esmeeappie; ik denk dat je dan zelfs nog beter 3 jaar kan wachten betreft de zelfde prestaties van de nakomelingen... de mijne zal in ieder geval de eerste 3 jaar nog niet door de baan gaan om over het hout te gaan zoals zijn vader nu doet! ;-)

Toch geloof ik wel dat onder het veulen haar van die van mij toch een donker kleurtje onder schuilt...wil niet zeggen zwart maar ik vermoed wel dat hijeen stuk donkerder wordt als dat hij nu is.

Vandaag is Elando voor het eerst naar buiten geweest voor een half uurtje.... erg leuk om te zien hoe brutaal hij de wereld in stapt qua karakter is hij in ieder geval erg nieuwsgierig van aart.
Hou je ons op de hoogte Karina???!!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:09

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar is dit de hengst met een 10 op vrijspringen en een 9.5 voor onder de man?

De oom van mijn vriend laat zijn Kojak merrie dit jaar dekken door deze hengst (als ik de goede voor ogen heb tenminste)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:49

PrimaDonna schreef:
Bedankt Karina...spannend hoor...ben ook erg benieuwd naar die van jou! Volgens mij houden de Diarado veulens gewoon de spanning er liever nog even er in!

Ze overdrijven het wel een beetje met de spanning er in houden..... we zitten nog steeds te wachten :( .

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:54

Ik volg het topic pas net, maar wij verwachten ook een Diarado veulen uit een Numero Uno merrie. Ze was 2 paasdag uitgeteld maar is meestal over tijd, hopelijk hebben we in het weekend een Diarado veulen. Dan zal ik gelijk foto's plaatsen..

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:13

Hier is het veulen geboren! Het is een donker bruine merrie, 2 witte voetjes en een paar witte haartjes op het hoofdje. Ze is echt heel groot! Helemaal niet bang, heel nieuwsgierig..

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:52

Gefeliciteerd Suprice, uit wat voor merrie was dat?

Ik ben benieuwd of die van ons gaat proberen het record van Elando te verbreken... nu 10 dagen over.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:01

Uit een ircolando merrie.. (mv, wolfgang). Het is zo'n schatje! Ben benieuwd wat er bij de rest allemaal uitkomt!

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:31

Super mooie hengst hij heeft mooie gangen vind ik !!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:33

Zijn er ook al fokkers die terugdekken met Diarado ?
Daar ben ik heel benieuwd naar.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:40

YES! We hebben een paar uurtjes geleden een mooi sterk merrieveulen gekregen uit onze Ullkenney, elite-sport v.Chellano Z x Beaujolais. Foto's moeten wachten tot morgen met licht. Klein is ze zeker niet! Lijkt donkerbruin nu, maar mamma is schimmel. Morgen zien of ze daar al wat van vertoont. Ik ben gek op schimmel dus van mij mag ze.
We waren op een of andere manier vol uitgegaan van een hengst, dus een naam heeft ze nog niet :D

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:06

Hier is ze dan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:52

Flink veulen hoor gefeliciteerd. Leuk koppie erop.
Reken maar op schimmel :D

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:39

Gefeliciteerd!!!! Wat een mooi stevig veulen zeg!!! Ik vind je merrie ook erg mooi moet ik zeggen, ze ziet er erg goed uit!
Toch lijken de veulens wel op elkaar...waar zou die kol vandaan komen vraag ik me af.
Ik moet wel bekennen dat ik dit jaar niet voor Diarado gekozen heb. Ondanks dat ik wel erg tevreden ben over zijn fokproduct heb ik dit jaar een andere jonge dressuur hengst er op gezet. ( Ampere). Maar wie weet dat ik volgend jaar het toch weer overweeg om met Diarado te dekken.

gr. Primadonna

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:59

Zo'n hengst is altijd controversieel. Ik snap soms sommige reacties niet hoor : beknopt, klein enz... Net zoals hier iemand schreef is de rek en het gebruik van de rug misschien wel veel belangrijker en die hengst doet het prima vind ik. De veulens zijn allemaal mooi en mocht het zo makkelijk zijn om zo'n pasgeboren veulen te beoordelen, dan hebben vele op dit forum hun "roeping" gemist... Wie kan er nu van een pasgeboren veulen al zeggen dat het top is enz... Ik zit al meer dan 30 jaar in de paarden maar ik durf dat niet. Je kunt natuurlijk wel wat zien maar heel weinig, volgens mij.
Te klein ? Zo'n hengst kan makkelijk nog 4cm groeien. Een vriend van mij had een driejarige verkocht omdat hij te klein was (1.61cm). Nu is hij er vijf en 1.68cm ! Bovendien : if they are good enough, they are big enough.
Je mag mij die hengst altijd brengen hoor. Ik vind het een juweeltje ! Zijn karakter valt mij overigens best mee als ik zo de videootjes zie. Ik dacht dat hij moeilijker ging zijn.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:04

just2see schreef:
Zo'n hengst is altijd controversieel. Ik snap soms sommige reacties niet hoor : beknopt, klein enz... Net zoals hier iemand schreef is de rek en het gebruik van de rug misschien wel veel belangrijker en die hengst doet het prima vind ik. De veulens zijn allemaal mooi en mocht het zo makkelijk zijn om zo'n pasgeboren veulen te beoordelen, dan hebben vele op dit forum hun "roeping" gemist... Wie kan er nu van een pasgeboren veulen al zeggen dat het top is enz... Ik zit al meer dan 30 jaar in de paarden maar ik durf dat niet. Je kunt natuurlijk wel wat zien maar heel weinig, volgens mij.
Te klein ? Zo'n hengst kan makkelijk nog 4cm groeien. Een vriend van mij had een driejarige verkocht omdat hij te klein was (1.61cm). Nu is hij er vijf en 1.68cm ! Bovendien : if they are good enough, they are big enough.
Je mag mij die hengst altijd brengen hoor. Ik vind het een juweeltje ! Zijn karakter valt mij overigens best mee als ik zo de videootjes zie. Ik dacht dat hij moeilijker ging zijn.

Volgens mij is de benaming "te klein " voor zijn veulens bedoeld en niet voor de hengst zelf....
Ik heb er nu een stuk of 6 gezien en maar 1 die de maat had die de andere veulens ook hadden.
Wat niet wil zeggen dat ze als 3 jarigen te klein zijn, maar het risico is groot.
vandaar mijn vraag of er mensen terugdekken met Diarado, want dat doe je eerder als je tevreden bent.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:16

PrimaDonna schreef:
Gefeliciteerd!!!! Wat een mooi stevig veulen zeg!!! Ik vind je merrie ook erg mooi moet ik zeggen, ze ziet er erg goed uit!
Toch lijken de veulens wel op elkaar...waar zou die kol vandaan komen vraag ik me af.
Ik moet wel bekennen dat ik dit jaar niet voor Diarado gekozen heb. Ondanks dat ik wel erg tevreden ben over zijn fokproduct heb ik dit jaar een andere jonge dressuur hengst er op gezet. ( Ampere). Maar wie weet dat ik volgend jaar het toch weer overweeg om met Diarado te dekken.

gr. Primadonna

hehe, mijn merrie is nu ook gedekt van ampere, blijkbaar hebben we dezelfde smaak :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:25

Ons veulen is dus echt juist heel flink, kun je ook wel zien op de foto's (merrie is ca. 1.70m), daar is ze dus nog maar een halve dag oud!
En het is ook nog eens haar eerste veulen.
Wij zijn er echt heel wijs mee. Ze wordt trouwens tot op heden alleen nog maar donkerder, kan nog geen schimmelhaartje ontdekken. Ben benieuwd. Nog geen definitieve beslissing hier over door wie de merrie nu gedekt word, maar wanneer we voor een jonge hengst gekozen hebben zullen we zelden direct terugdekken. Bovendien eerlijk gezegd ook niet van plan om dat bedrag normaal te gaan vinden :o .

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:50

Ulestro dat is inderdaad wel heel toevallig ja! Mijn merrie heeft wat vlakke bewegingen en mocht wat meer wat vanuit de schouder beter ontwikkeld zijn. Ampere vind ik wat dat te gaat een goede aanvulling voor haar. De extra expressie wat hij in zijn beweging heeft daar viel mijn mond wel van open. Ik heb mijn merrie wel met het springen vorig jaar met de keuring voor gebracht omdat daar haar kwaliteiten meer in ligt dan dressuur vandaar vorig jaar Diarado ook. Het veelzijdige wat Diarado heeft leek mij een mooie aanvulling en als ik dan de beweging zo'n beetje bekijk van Elando heeft dat wel aardig uitgepakt. Hij loopt ook met elastieke beentjes het land door maar het blijft afwachten hoe dit verder ontwikkeld. Toch moet ik zeggen dat ik alleen maar goede reacties krijg op Elando. Ook de buurman Jan van kooten was erg te spreken over hem en vond het een mooi veulen. Voor mezelf is dat alleen maar een bevestiging dat het dekgeld wel waard was en ik als hobbyfokker het niet verkeerd heb gedaan.... maar het blijft een hoop geld! Ik zelf ben een dressuur amazonne vandaar dit jaar mijn keus voor een dressuur hengst maar die ook op de sprong het nog leuk kan doen. Heb het dit jaar dus omgekeerd.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:57

haha ik kan je volledig vinden :)
het jaar voor we met diarado dekten hebben we m'n dressuurmerrie eventjes in de springsport gestopt, en dit bleek niet zo onverdienstelijk, van niets spring ze op 6 maanden al parcour 1m15 rond met capaciteiten voor hoger, maar nog geen ervaring...
Ik wilde haar bewegingen niet teniet doen om dan zomaar een springhengst erop te plaatsen en had al de zomer ervoor zitten kijken, maar was wat aan de late kant, plots in de winter kwam er een zwarte vershijning naar boven :) en daar was mijn oplossing Diarado

Maar bij mij ligt mijn liefde meer bij dressuurrijden, dus dit jaar hebben we gekeken hoe haar bewegingen verbeterd konden worden en na lang en veel twijfelen, heb ik terug de gok gewaagd van een jonge hengst, die hopelijk in de fokerij ook wat zal kunnen verbeteren ondanks de vele pos. als neg. reacties :)
Dus nu voor de 2de maal een gok.

haha en nu afwachten wat onze keuze volgend jaar is :p