Nu is Cay geen probleempaard alleen heb ik erg veel moeite om hem recht te krijgen..
Alle paarden zijn zeer gebaat bij onze trainingsmethode omdat onze methode van paarden ruggangers maakt (paarden die hun rug loslaten en hun buikspieren gebruiken) ipv schenkelgangers (paarden die niet schwungvol door de rug bewegen).
Onze methode is er in de eerste plaats op gericht om het evenwicht te herstellen door het paard recht te richten waarbij zijn gewicht over alle vier de benen wordt verdeeld. Van het herstelde natuurlijk evenwicht kan de ruiter naar het rijkunstig evenwicht toewerken, waarbij 3/5 van het gewicht van het paard door zijn achterhand wordt gedragen.
Onze trainingsmethode is gebaseerd op vijf elementen:
1. Ontspanning
2. Aanleuning
3. Recht richten
4. Verzamelen
5. Oprichten
Zoals beschreven in dit stukje, laat Cay bijvoorbeeld niet zijn rug los en loopt vaak met veel spanning. Hij mist ook een hoop spieren ondanks dat hij intensief gereden wordt en gelongeerd. Evenwicht is ook een probleem omdat hij vaak over de buitenschouder valt.
De les ging erg goed, en Brigitte komt zaterdag weer. Voorlopig even zo blijven lessen ipv op de 'normale' manier. Hopen dat ik zo leer los te laten en Cay meer op zijn eigen benen te laten lopen!
De zadelmaker moet helaas ook weer terug komen, het zadel ligt toch nog niet zoals ik het hebben wil.
Ook heeft Cay gister zijn dure Kieffer neusriem gesloopt....
. Maar als ze net zo braaf is als de Dayano van Nexxys, dan rijd ik er zo mee weg.
Ze is alweer een hele poos niet mee geweest! Nog een klein stukje film van vorige week. Probeer in de training wat af te wisselen in houding. Soms wordt ze nog wat strak en stug als ik haar meer opricht, dus wissel ik dat wat af. Belangrijkste vind ik dat ze los blijft. Vind dat ze nog net wat meer oprichting mag hebben en nog wat actiever eronder mag van achteren. Ik vind het zelf moeilijk om haar wat meer op druk te rijden omdat ze dan soms wat heftig wordt.. hihi!
Maar als ik iedereen moet geloven moet ik het nu tot de L2 redden met mijn ogen dicht als hij net zo loopt als thuis.