holsteiner Dayano

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ROCHELLEx

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:29

Niet perse met je handen hoog, dat is alleen in het begin stadium als je net begint met deze methode. Ik heb hiervoor ook een probleempaard gereden op deze manier.

Nu is Cay geen probleempaard alleen heb ik erg veel moeite om hem recht te krijgen..

Alle paarden zijn zeer gebaat bij onze trainingsmethode omdat onze methode van paarden ruggangers maakt (paarden die hun rug loslaten en hun buikspieren gebruiken) ipv schenkelgangers (paarden die niet schwungvol door de rug bewegen).

Onze methode is er in de eerste plaats op gericht om het evenwicht te herstellen door het paard recht te richten waarbij zijn gewicht over alle vier de benen wordt verdeeld. Van het herstelde natuurlijk evenwicht kan de ruiter naar het rijkunstig evenwicht toewerken, waarbij 3/5 van het gewicht van het paard door zijn achterhand wordt gedragen.

Onze trainingsmethode is gebaseerd op vijf elementen:

1. Ontspanning
2. Aanleuning
3. Recht richten
4. Verzamelen
5. Oprichten

Zoals beschreven in dit stukje, laat Cay bijvoorbeeld niet zijn rug los en loopt vaak met veel spanning. Hij mist ook een hoop spieren ondanks dat hij intensief gereden wordt en gelongeerd. Evenwicht is ook een probleem omdat hij vaak over de buitenschouder valt.

De les ging erg goed, en Brigitte komt zaterdag weer. Voorlopig even zo blijven lessen ipv op de 'normale' manier. Hopen dat ik zo leer los te laten en Cay meer op zijn eigen benen te laten lopen!
De zadelmaker moet helaas ook weer terug komen, het zadel ligt toch nog niet zoals ik het hebben wil.

Ook heeft Cay gister zijn dure Kieffer neusriem gesloopt.... |o

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:56

@renate wat vervelend zeg! Hopelijk vind de dierenarts wat vind! (Liever niet natuurlijk maar dan word t duidelijk)

Ahaa!! Klinkt wel heel positief opzich die manier, maar eigenlijk zijn die punten toch altijd de aandachts punten?!! Haha voor mij in ieder geval!! Al heeft Cuba rechtsom ook altijd problemen, met over de schouder weg vallen en loslaten in z'n kaak.

Maar super toch dat cay hier goed op reageerd, doen wat het beste werkt.

Aahhhww zonde!! Lekker stuk geschuurd? :(

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:01

Dank jullie wel Renate en Collendoorn. Ze liep gisteren voor het eerst iets te marcheren in de paddock, zweefdrafje hoor! Ze slaat even de beentjes eruit en zweeft over de grond. De kleine paddocks zijn echt te klein om iets te laten zien. Ik hoop van de week wat materiaal in beweging te krijgen. Ze wordt ook steeds mooier. Er is nog 1 geinteresseerde via een wat beter medium, maar als die voor 30 maart afhaakt, gaat Gilly op zeker 2 maanden naar een professionele stal om te worden ingereden. Die doen ook aan verkoopbemiddeling, maar als dat te lang duurt komt ze naar huis en zal ik het haasje zijn, ben ik bang. Gelukkig heb ik nog een bodyprotector in de kast ;-). Maar als ze net zo braaf is als de Dayano van Nexxys, dan rijd ik er zo mee weg.

Wel lastig wat ik hier over de rijtechnische problemen lees. Vervelend is ook dat er zoveel wegen naar Rome leiden. Ik merk zelf aan mijn merrie Bridie, moeder van Gilly, dat ze erg gebaat is aan een 'springgerichte' manier van rijden. Dus niet aan het hoofd, wel contact en vooral tempo rijden en met zit sturen. Na een minuut of 20 zakt ze dan zelf in de hand en dan kan het tempo lager en de teugels wat meer erbij en meer richten op rechtmaken maar met behoud van impuls. 100 paarden, 100 methoden. Het moet maar net klikken.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:08

Nee collendoorn, we hebben een zadelsteun aan stal en alles is buiten bij ons. Er kwam een auto aan met een klapperende aanhanger die zo'n 100x per dag langs komt. Maar nu schrok hij ervan en ik had zijn neusriem al los gemaakt. Op het moment dat hij schrok kwam hij met zn neus langs die zadelsteun en trok hem zo stuk.

Maar wel zo stuk getrokken dat de zadelmaker hem waarschijnlijk nog wel maken kan, hoop ik ..

Leuk he die zweefdrafjes Diane! Heerlijk om altijd naar te kijken. Ik ben benieuwd naar de filmpjes als dat lukt. Ik hoop ook dat deze weg ons naar Rome brengt.

Ik twijfel zo om mijn startkaart aan te vragen, ik heb nu mijn set compleet. Cay aangemeld bij de KNHS maar ik twijfel zo verschrikkelijk omdat ik zo kritisch ben over mezelf.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:36

Hopelijk kan dat idd! Met m'n vorige vzfries heb ik het ook is gehad, precies bovenop van bij die sperriem! Dat heb ik toen weer laten vastzetten! Was anders dan zoals ik hem kocht maar wel weer bruikbaar!

Ik zou het gewoon doen... Wat heb je te verliezen?? Juist goed allemaal beetje ervaring enz opdoen!

Update van Cuba!
We moeten maandag heen foto's laten maken en weer een scopie en die gaan ze dan met een team bekijken, want de internist had ook geen idee zoals mijn da her beschreef wat het kon zijn... Kortom speciaal gevalletje ben ik bang! Hopelijk valt alles mee...

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:15

Oei Collendoorn, hopelijk vinden ze de oorzaak en valt het mee. Wel goed dat ze het nu helemaal gaan uitpluizen. Sterkte!!

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:21

Collendoorn, hopelijk vinden ze snel wat en kunnen ze gericht gaan behandelen. Ik weet hoe het is, vorig jaar ook maanden gesukkeld met onze pony door een hoestje, maar is uiteindelijk helemaal goed gekomen.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:32

Ja dat vind ik zeker fijn! Zeker weten of het iets ergs is of totaal niet!

Kosta wat was dat uiteindelijk??

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:51

Eindelijk Gilly-Gail kunnen filmen, zon schijnt, dat maakt het altijd weer mooier.

Jonika (staleigenaresse) heeft mevrouwtje eerst even recht moeten trekken voordat ze de longeerpaddock in kon, iets te lang in een groep met andere pubermerries gestaan (zo'n 2 jaar).

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:53

Diane, zo wat een draf!! Ze is echt heel gaaf, als ik een plekke over had wist ik het wel hoor!

DA is vandaag geweest, Hij zit vast in z'n lendenen en daardoor gaat z'n achterbeen slecht mee, hij heeft pijnstillers gehad en moet 2 weken longeren en wandelen en dan komt hij weer terug.
Als het dan nog noet goed gaat, moet hij mee naar de kliniek

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:26

Mooi hoor Diane!! Lange voorbeentjes

Gaat lekker met onze dayanootjes renateee_ !! Maar hopelijk knapt hij op en hoef je geen kliniek!!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:45

Jeetje Renateee, dat is een tegenvaller! Hopelijk is het wel over twee weken over en gaat het dan wel goed. Laten wel maar positief blijven!

Dank je wel ook Renateee en Collendoorn voor de complimenten. Valt jullie een lelijk been of iets kreupels op? Mij in elk geval niet ;-). Ze kan lekker marcheren. Mooi los vanuit de schouder en al een klein beetje dragen van achter. Mooier kan haast niet. Ze is qua karakter wat heftiger dan mams. Per 1 mei gaat ze naar iemand die haar gaat inrijden en aan hem laat ik ook de verkoop over als ze voor die tijd nog niet weg is. Ik hoop echt dat ze de sport in gaat want daar is ze voor gemaakt ;-).

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:50

Ik blijf zeker positief, bamba is een knappe doorzetter, en is nog altijd z'n vrolijke blij zelf :D

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:52

Mooi Diane, echt een paardje voor de sport.

Hoop voor jou dat alles in orde is na die weken renate.

Hier gaat alles zijn gangetje, we zijn aan het trainen voor de wedstrijden jonge paarden en de ene dag zit ze vol stress door die nieuwe oefeningen en soms heb je van die dagen (zoals vandaag) dat alles precies vanzelf gaat :D

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:31

Fijn dat het zo goed gaat Leenbeesje!

Pfoe, wat is Caramba druk zeg! Niet te houden haha.. Hij houdt er niet van om niet aan t werk te mogen geloof ik.

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:34

Klein wedstrijdje gehad vandaag, voormiddag was ik niet helemaal tevreden, nog te veel kleine foutjes, maar een mooie tweede plaats.
Namiddag waren de foutjes veel minder maar moest ik als tweede binnen bij een jury die geen punten durfde geven volgens mij... 8ste :(

I-jana in wedstrijdoutfit
Afbeelding

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:41

Wat waren je punten leenbeestje??
Leuke foto! Een plaatje :)
Heb je ook nog rijfoto's??

renateeee_ pittig is dat hè!! Merk je idd gelijk als je dan ff "niks" mag

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:46

Het wijken mag nog beter. Naar het halthouden echt toe rijden ipv wat aan te modderen (in voormiddag zette ze een pasje bij, namiddag direct perfect vierkant en stil) denk dat dat de twee belangrijkste punten waren vandaag.
Rijfoto's zijn er niet gemaakt, wel gefilmd, maar dat ligt bij de ouders thuis.. is misschien iets voor de volgende dagen.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:59

Leuk ding hoor Diane!! Dat gaat een leuke worden voor de sport! Ik zie geen onregelmatigheid ofzo hoor :) Zul je ook wel gaan merken als ze meer aan de slag moet, mocht ze er nog iets aan over gehouden hebben zul je dat dan wel zien...

Renate, wat balen zeg! Zit hij zo vast dan? Is er geen behandeling die dit kan verbeteren?

Ze ziet er goed uit Leenbeestje!! :D Heb je L2 gestart? Ben wel benieuwd naar het beeld onder het zadel. Wel jammer van je plaatsing in de middag.. dat heb je nou eenmaal met jury's :( Ik rij meestal in eerste instantie voor mijn eigen gevoel/doel. ;)

Ik heb zojuist onze eerste wedstrijd in het M2 opgegeven, op 12 april. Spannend hoor! :P Ze is alweer een hele poos niet mee geweest! Nog een klein stukje film van vorige week. Probeer in de training wat af te wisselen in houding. Soms wordt ze nog wat strak en stug als ik haar meer opricht, dus wissel ik dat wat af. Belangrijkste vind ik dat ze los blijft. Vind dat ze nog net wat meer oprichting mag hebben en nog wat actiever eronder mag van achteren. Ik vind het zelf moeilijk om haar wat meer op druk te rijden omdat ze dan soms wat heftig wordt.. hihi! :P

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:57

Spannend annutjuh! Eens komt de eerste keer!!

Ziet er leuk uit het filmpje vind ik altijd leuk om te bekijken. Heel beheerst allemaal, mooie ruime gangen, voor in je proef mag ze nog hoger ingesteld maar voor je training vind ik dit een heel fijn beeld.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:11

Leuk om iedereen zijn filmpjes te zien!
Ik vind het ook een fijn beeld om naar te kijken, succes met je M2!

Voor ons is het 13 april zo ver, ons wedstrijd debuut in de B.
Gelijk outdoor dus ik heb alweer de zenuwen :x Maar als ik iedereen moet geloven moet ik het nu tot de L2 redden met mijn ogen dicht als hij net zo loopt als thuis.

Thuis zoekt hij veel dingen om van te schrikken en op vreemd terrein kan hij ontzettend showen, dus we gaan het zien. Ik hou jullie op de hoogte.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:57

Leuk rochelle!! Ik ben benieuwd, onze eerste wedstrijd is altijd spannend maar als je er niks van verwacht kan je alleen maar goeds doen :)

Net foto's gemaakt en filmpje van de scoop..... Ziet er niet zo best uit. De verdikking "kraag" bij z'n strottenhoofd word dus groter dus het word waarschijnlijk wel naar Utrecht een biopte maken en vanuit daar kijken wat ze ermee aan moeten. Het krijgt dus nog een staartje.....

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:36

Sterkte Collendoorn, dit klinkt niet best zo. Hopelijk valt het alles mee en kunnen ze er in Utrecht iets aan doen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:34

Owjeej Collendoorn. Wanneer ga je naar utrecht? Ik ga er woensdag met een vriendin en haar paardje heen.

Ziet er goed uit anne! Jullie groeien wel mooi door de klasses heen hoor.

Ik vind outdoor altijd veel fijner rochelle!

Leenbeestje ziet er goed uit! Knap dier.

Wauw wat is Gilly mooi geworden. Toch wel apart hoor om dat zo allemaal mee te krijgen!

Ik ben eindelijk weer echt aan het trainen. Door omstandigheden was het niet mogelijk maar nu zijn we weer aan de gang. In mei hoop ik weer op wedstrijd te gaan :D.

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:08

Ik hoop echt dat alles snel in orde komt collendoorn.
Ja anne L2 en als ik dat filmpje zie dan komt bij jou alles dik in orde :D
Rochelle, gaat allemaal goed komen ;)