holsteiner Dayano

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:24

Ja Leonie87, daar heb je gelijk in, maar ik heb door mijn drukke baan en mijn reuma (en de rest) al moeite om Bridie regelmatig te blijven rijden/longeren. Ik ga Gilly zeker missen want ze is zooooo ontzettend lief. Als ze me op het erf hoort of in de bak hoort praten tegen Bridie of stalgenoten, is ze gelijk 2 meter hoog en staat ze te kijken. Die 6 maanden narigheid hebben de band tussen ons wel hecht gemaakt, want daarvoor was ze niet echt op mensen. En nu is het net een hele grote hond. In de paddock loopt ze achter me aan. Van de week haar eerste hoofdstel besteld en een eigen halster en touw, het gaat toch zo langzamerhand beginnen.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:09

Aah wat schattig!! Ik hoop ook altijd dat Cuba dat doet, maar die is vaak zo nieuwschierig en geïnteresseerd in de omgeving dat hij mij gewoon vergeet!!

Ik kom net met Cuba bij de dierenarts vandaan. Hij hoeste affentoe zo, en ik hoorde hem ademen het zat me gewoon niet lekker. Dus toch maar even checken.

Z'n strottenhoofd is deels ontstoken en verdikt en daardoor blijft de troep in z'n luchtpijp zitten en kan hij dat niet ophoesten omdat het niet erlangs kan!

Nu medicijnen en over 3 weken weer terug. En hopelijk is die verdikking dan weg, anders moeten we een stap verder! En dat willen we niet.

Mag wel gewoon "therapeutisch" rijden stap draf galop en lang en laag (net wat hij zo moeilijk vind haha)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:44

Oei collendoorn, zo zie je maar, je gevoel is vaak toch wel kloppend!

Diane, dat is heel herkenbaar! Hoewel ik Emp pas sinds zijn 2de heb, is het ook net een grote hond. Hij staat altijd overal bovenop en is nergens bang voor! Hij wil alleen maar weten wat er te zien valt. Super leuk dat hij zo op mij gericht is! Mijn nieuwe paardje is ook wel zo dus als ik nu door de wei loop word ik achtervolgd door 2 grote honden en 1 echte hond die dikke vrienden is met allebei :P

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:01

Super schattig!! Het enige wat ik herken is het nieuwschierige haha!!

Jaa idd.... Ik had zo het gevoel maar iedereen dacht van het valt wel mee! Beetje hoesten is niet erg!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:32

Oei Collendoorn, dat heb ik bij mijn vorige merrie ook eens gedacht. Had ze dus wel een longontsteking!! Ik denk daar nu dus zeker niet meer zo licht over. Goed dat je het hebt laten uitzoeken!

Leuk zeg Leonie! Dan is het kennelijk toch wel een Dayano-eigenschap. Bang is Gilly sowieso niet, maar dat is Bridie ook niet. Maar dat aanhankelijke heeft Bridie ook, dus ik dacht eigenlijk dat het daarvandaan kwam (en 6 maanden op veulenleeftijd in quarantaine uiteraard). Maar toch leuk te zien dat ander Dayano's dat toch ook hebben.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:18

Ik wou dat Cay is niet zo bang was. Hij schrikt er zelfs van als ik mijn handschoen af doe, dan schrikt hij van dat klittenband geluid .. :x

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:27

Meen je niet!! Hahaha watje.....

Ik heb met Cuba zelfs is de mestbak meegenomen te paard en vol weer mee terug. Scheppen lukte dan weer niet dat was te hoog haha

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:31

Hij rent niet weg hoor, maar er gaat dan altijd een schok door zijn lichaam. En buiten kan hij helemaal door draaien van een bankje met een prullenbak ernaast waar hij al 100x is langs geweest.

Of als, wij hebben 4 gekleurde springblokken naast de baan staan in de hoek, en als die gebruikt zijn en in een andere volgorde van kleur zijn. Moet ik banketstaaf als brugman om hem die hoek in te krijgen. Wat vaak na 2 dagen pas lukt .......

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:45

Ik wil je zeker niet aanvallen rochelle, zie het als een mogelijkheid.
Ik heb ferro's en jazz paarden gereden die ook zo waren, maar doordat ik zelf heel nuchter ben en gewoon doe werden deze allemaal super braaf! Waar ze eerst schrokken van hun eigen schaduw en een zandkorrel bij hun eigen eigenaar, kon ik er in me eentje met een los teugeltje mee het bos in. Heb je wel eens overwogen dat je zelf wellicht wat gespannen bent?

Empaier word nu bijna 5 maar toen hij 3 was heb ik al eens met hem een rondje buiten gemaakt zonder zadel. Hij springt wel eens ooit weg, ik zie hem nog gaan voor een koe hahaha, maar over het algemeen vind hij alles best. Maar zo was hij niet toen ik hem kreeg! Dat nieuwsgierige heeft hij wel van nature natuurlijk en hij heeft gewoon een vrij nuchter karakter, maar ik denk dat je dit deels ook zelf vormt.

Dus zeker geen aanval maar wat doet hij als er iemand anders op zit? Ben je zelf wel eens onzeker? Of heb je schrik? Denk je van te voren nou zal ie wel? Zulke dingen?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:05

Cuba heeft ook wel is angst van dat soort dingen hoor! Maar is vrij snel te overtuigen. Alleen in de baan is het soms een ramp met geluiden! En dan is hij niet te harden!! Rent ie alle kanten op....

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:24

Oh nee hoor, ik ben zo nuchter als ik maar nuchter kan zijn en ik wordt er ook niet boos om. Gewoon doorrijden als of er niks aan de hand is. En hij doet het bij iedereen en ook als hij los staat en er komt iets voorbij wat hem niet aan staat.

Ik kan ook prima alleen naar buiten hoor, geen probleem. Het is echt aanstellerij, en als hij eenmaal hard aan het werk is is er niks meer aan de hand. Het is vaak bij het losrijden om dan iets te zoeken om onder het werk uit te komen. En hij rent niet weg, of hij doet een stap opzij met overdreven kijken of hij gaat op de rem. Maar met een beetje dwingen gaat hij er wel langs.

Buiten ook, 3x miepen en dan loopt hij gewoon door :')

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:26

En Cay wordt pas sinds anderhalf jaar echt serieus gereden door mij. Hiervoor werd hij alleen aan de longe gereden door iemand anders, die wel erg onzeker was. Dus daardoor is dit gedrag ontstaan denk ik. Het is al heel veel minder als in het begin hoor. Het komt allemaal wel goed :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:17

Ow dan komt het wel goed rochelle! Gewoon idd doorpakken dan! Zolang je geen schrik hebt, is het goed :D

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:45

Nee hoor, heb zoveel doorgedraaide paarden mee gemaakt dat ik voor vrij weinig bang ben! Gaat helemaal goed komen, met een hoop engelen geduld. Zit ook dikke kans in dat hij zo is op wedstrijd, maar dan gaan we gewoon lekker kilometers maken. We hebben nog jaren voor ons! Dit jaar ook maar is beginnen met cross lessen, vind hij ook wel leuk denk ik.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:15

Ik wordt zo gek van dat slechte weer he.. Ik heb alleen maandag iets met Cay kunnen doen, de dagen ervoor was de baan drijfnat. En gisteren was het ook bagger slecht.. Nu is het prachtig weer buiten en heb ik cursus tot 6.. Vanavond schijnt het te gaan stormen met windstoten van 100km per uur aan de kust. Dus vanavond wordt het ook weer niks denk ik zo -O-

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:41

Dan zijn we met twee Rochelle, alleen valt het weer hier nog redelijk mee en is het terrein waar wij op rijden redelijk waterbestendig, zondag ook gaan rijden terwijl je bijna van je paard waait, maar I-jana heeft haar beweging nodig of het wordt een bommetje :) en deze maand trainen we elke woensdag avond in een binnenpiste dus die dag hebben we altijd.
Al was dat vorige week ook niet zo top, door de hevige wind was het soms net of het dak ging loskomen.... hou je paard dan maar eens rustig :D

jojopaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:32

Ik wil me hier ook graag melden. Ik ben sinds december in het bezit van een Dayano (x Ramiro). Ben superblij met haar, maar heb ook mijn handen vol aan haar. Ze is heel sensitief en ze vergeeft me niet snel als ik een foutje maak.
Heb er inmiddels ook al een keer afgelegen, omdat ze zo hoog steigerde en ik achter het zadel terechtkwam, waardoor ze nog en keer omhoog kwam. Is die sensitiviteit ook echt een kenmerk van Dayano? Ik lees hier toch veel dat het zulke gevoelige beestjes zijn.
Als ik haar dan eindelijk lekker aan het lopen heb, dan loopt ze super.... Maar voor die tijd is ze tegen mijn been en begint ze eerst flink te sputteren. Gelukkig is dit na 5 minuten over, maar toch....
Uiteraard moeten we elkaar nog leren kennen en elkaar leren vertrouwen maar ik denk dat dat wel goed komt.
hebben jullie dit ook gehad in het begn en hoe hebben jullie dit opgelosd?

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:31

Welkom Jojopaardje, hier in het begin toch wel wat problemen gehad met i-jana, maar ik kwam ook van een droompaardje (de moeder van i-jana). Ondertussen beginnen we elkaar te begrijpen en gaat alles steeds beter.
Wel gisterenavond een ongelukje gehad, wou ze in stal zetten en ze verschoot van iets, mijn tenen onder haar hoef, resultaat.... gebroken teen en dat doet verschrikkelijk veel pijn :(

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:58

Auwch leenbeestje ben je mooi klaar mee! Is het getaped of echt gips??

En welkom jojoopaardje... Ik heb die problemen niet gehad met Cuba! Maar z'n vorige eigenaresse heeft hem dan ook prima beleerd. Wel merk ik dat ze te snel willen soms idd sensitief! Te snel meedenken (en dan dus verkeerd doen en dan boos worden)

Maar hopelijk plukken we hier wel de vruchten van!!

Cuba had gister na het rijden een mega plek op z'n keel (onderop) van z'n neusriem! Zo raar ik leg altijd z'n vel goed maar toch helemaal stuk.... Hij heeft ook zo een dun huidje. Nu vandaag maar even zonder neusriem, het leek wel een westernpaard! Haha ik ga ff kijken of ik de foto erop kan zetten

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:27

Afbeelding

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:10

Getaped Collendoorn, inderdaad best wel grappig zo zonder neusriem :D maar hij heeft wel mooi de oortjes naar voor, zo krijg ik i-jana nooit op foto :P

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:52

Dan kan je gelukkig nog wel iets doen! Al doet t gruwelijk zeer.... Sterkte!!

Ja wel hè!! Oohh maar dit is precies met wat ik bedoel met z'n nieuwschierigheid, en totaal geen aandacht voor mij! Haha hij hoorde iets in de molen..... Maar gelukkig krijg je er wel mooie foto's van :) haha

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:57

Welkom jojopaardje.
Ik heb echt een relaxt en nuchter paard eigenlijk. Nu heb ik hem al wel vanaf 2 jaar oud en ben toen al vanalles gaan doen en er zit holland achter wat ook wel kan meehelpen denk ik :P

Auw leenbeestje. Pijnlijk.

Haha collendoorn, ik rijd ook zo buiten. Vind dat dat gewoon lekker ontspannen moet zijn.

Empaier heeft denk ik een ontsteking zijn voet ofzo, hij loopt iig niet heel lekker. Vanmorgen was er nog aan te zien en been is gewoon egaal. Even aankijken want hij loopt ook weer niet op 3 benen... AKn zijn dat hij nog door moet komen.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:42

Welkom jojopaardje!

@leonie87: Oh, nou dat moet je maar goed in de gaten houden.. Hoop niet dat het iets ernstigs is..

Ja Cay is wel een beetje zo, inderdaad met een fout maken wordt niet snel vergeven.

Ik heb eindelijk sinds een week weer kunnen rijden en het ging echt heel goed! Super gevoel kan dat je geven he.. Ik ben nu bezig om mijn startkaart aan te vragen, spannend!!! *\o/* *\o/*

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:46

Oepsie, lang niet op bokt geweest, sorry Y;(

Welkom jojopaardje, dat steigeren is dus ook een probleem bij Cay, zodra het moeilijk wordt, pakt hij vast, rent naar de hoek en dan kan ze niks meer, niet naar links, niet naar rechts, alleen maar hopen dat hij de hoek uit gaat, want alles wat ze doet is reden om recht overeind te gaan staan, niet grappig dus {:)-:( .
Op de stal zeggen ze nu ook, het is een sympathiek paard, maar zodra hij echt aan de bak moet, zet hij zijn kont in de krib, daar moet hij even doorheen. Ik haal hem dus ook pas naar huis als hij daardoor is, ik wil mijn dochter er niet aan riskeren, die is niet bang hoor, maar was er gewoon klaar mee, die wil gewoon lekker rijden en dan mogen ze best stout zijn, maar als je niks mag van hem, dan is de lol er zo af.
Cay is verder geen bang paard, lijkt sensibel, maar eigenlijk ook weer niet, het is echt een rare :+ , maar oohhh zo lief verder.

Rochellex, lekker gaan starten, heerlijk dat het zo goed gaat.

Leenbeestje, balen van je teen, hopelijk gaat het al beter :(:)

Collendoorn, hoe gaat het nu met je paard? Ik heb vorig jaar zo drie maanden met onze pony gesukkeld, heel wat kuurtjes zijn erin gegaan, maar het is gelukkig wel over gegaan.