[HK]Voor de paardengenealogen , foto's.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:05

flyfly schreef:
Wil je een foto of info of allebei??

.... als je het tegen mij had O:)
beide graag! :)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:50

Afbeelding
3-jaar.

Afbeelding
Tijdens het verrichtingsonderzoek.

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 1985
Evenwichtig, vriendelijk, gehoorzaam. Intelligent, eerlijk, goed humeur. Bij begin onderzoek nog groen. Eerste periode van het onderzoek gebruikt hij zijn achterhand te weinig en heeft hij matig ruggebruik. In die tijd wil hij zich door zijn ruiter slecht aan laten spannen en verzet zich dan in de mond. Heeft zich later aanzienlijk verbeterd. Tijdens losrijden tamelijk stug. Daarna fijn te rijden, doet zijn werk heen consciëntieus. Bewegingen zijn weinig elegant.
Stap voldoende ruim met tamelijk recht achterbeen. Draf nog niet erg gesloten en voor enigszins zoekend. Draf voldoende ruim. Galop sterk maar zou meer souplesse mogen hebben. Bij springen onder het zadel presteert hij zeer goed, basculeert goed, veel vermogen. Bij vrij springen zeer goede sprongen, soms slordig. Pakt in terreinhindernissen goed aan. Komt souplesse tekort. In terrein soms kijkerig. Zeer veel bereidheid om te werken. Ervaart werk als licht. Zeer veel aanleg als springpaard, ruim voldoende aanleg als dressuur- en terreinpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde is gebleven. Kreeg meer voer dan normaal.
Goed stalgedrag.
Op 20-03 linksachter onregelmatig. Blijkt bovendien oude kaakfractuur te hebben. Wegens onregelmatigheid nader onderzocht in de Faculteit voor Diergeneeskunde in Utrecht. Uit dit onderzoek bleek dat rechterkniegewricht afwijkend functioneert. Heeft hiervan in de training geen hinder ondervonden.
Rapportage afgesloten op 03-06.

Verrichtingscijfers
Stap 7
Draf 7
Galop 7.5
Rijproef 7.1
Springen vrij 9
Springen ohz 8
Terreinproef 6.5
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 79.10
Max punten 100
Plaatsing 7e van 24 (18)
Jaar verrichting 1985
Plaats verrichting Ermelo

Fokregistratie
aantal dekkingen 2006 0
aantal veulens 2006 0

Voortschrijdend totaal tot en met 2006
dekkingen 218
veulens 152

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1987 (veulens)
Voldoende tot goed ontwikkelde veulens werden onder barre omstandigheden getoond. Ze zijn voldoende rijtypisch gebouwd - enkele zijn iets beknopt - en vormden een vrij uniforme collectie.
Het hoofd is goed gevormd en de veulens vertoonden een heldere uitkijk. De hals is goed van vorm en lengtre met een goede nek, enkele veulens lieten wat onderhals zien. De schoft was bij de geprikte veulens iets aan de korte kant, bij de uitgezochte veulens goed. Ook de schouder was nog wel eens iets wisselend; meermalen was er geen bemerking op, maar ook een wat korte, minder schuin liggende schouder is gesignaleerd. De verbindingen in de bovenbouw zijn nog wel eens matig sterk, echter wel elastisch, hetgeen met name in draf goed tot uiting kwam. De wat minder geprononceerde aansluitingen in de bovenlijn werken ook de indruk in de hand dat de veulens wat evenrediger gebouwd zouden kunnen zijn; op dat punt zijn de oudere veulens beter. De croupe is goed van vorm met doorgaans voldoende lengte, ook in de broekspieren. Het voorbeen is goed gebouwd en goed gesteld. Het achterbeen is veelal lang en vertoont nog wel eens een even scherpe insteek van de pijp in het overigens voldoende ontwikkelde spronggewricht.
De stap was bij de geprikte veulens maar matig, bij de groep uitgezochte, jongere veulens beter en bij de tweede groep uitgezochte, oudere veulens veelal goed. De draf was zonder meer goed, ruim, elastisch met goed ruggebruik en een goed functionerende, dragende achterhand. De veulens wilden ook vanaf de eerste drafpas aantreden.

Kort samengevat: voldoende rijtypisch gebouwde veulens, die evenrediger gebouwd zouden kunnen zijn. De draf is ruim en elastisch.
Getoond: 20 veulens uit 73 dekkingen.

Sportindex
Jaar berekening 2007
Aantal veulens stationsverrichting 3
Aantal veulens springindex 37
Betrouwbaarheid springindex 76
Springindex 111
Aantal veulens dressuurindex 44
Betrouwbaarheid dressuurindex 77
Dressuurindex 128

Status
1990 niet meer ter dekking (sport); 1995 overleden

Overige informatie
Exterieuromschrijving 1985
Goed hengstenmodel met rijke voorhand en voldoende kwaliteit. De hengst kon in de verbindingen sterker zijn. Het model zal nog uit moeten zwaren.

1990 niet ter dekking gesteld (sport), vervolgens export naar België

1991 (24-02) goedgekeurd voor Demi-Sang Belge te Rhode St Genese; dekstation R. Helsen, 2200 Herentals

1995 overleden

Moederrapport
Moederrapport 1985
Een ruimgelijnde moderne merrie met opvallend goede verbindingen. De schoft zou nog iets uitgesprokener kunnen zijn. De schouderligging is goed. Het beenwerk toont kwaliteit.
Stap en draf zijn ruim en krachtig met een goed gebruik van het achterbeen.
Stokmaat: 166.0 cm.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:56

Wij hebben sinds kort de merrie Ofarose, uit de Denderose stam. Ik heb al veel foto's van haar voorvaderen opgezocht, maar zijn er toevallig ook foto's van de Gelderse merries:
Wenderose
Denderose
Torose
Korose
En de Gelderse hengsten:
Osiris
Eugenius
Diedrich
Carlos
Osiris
Rotan?
Al vindt je er maar een paar............................

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:08

Geinig topic, nooit eerder gezien :P !

Even iets proberen....... mijn vroegere wedstrijdpaard heette Erianne (KWPN, geb. 1986), vader Uriant en moeder Loes. Verder weet ik niets meer....

En nog veel langer geleden een Gelderse tuigpaard-merrie dat Klavertje heette (of Klaartje, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit de stamboeknaam was), vos met 4 witte benen. Moet geboren zijn eind 60'er jaren van de vorige eeuw. Ik was nog een jong meisje maar was erg gek van dit paard!

Kun je nog iets vinden van deze paarden?

driebergen

Re: [HK]Voor de paardengenealogen , foto's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:30

@flyfly: super bedankt!!!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:20

gem schreef:

Even iets proberen....... mijn vroegere wedstrijdpaard heette Erianne (KWPN, geb. 1986), vader Uriant en moeder Loes. Verder weet ik niets meer....

En nog veel langer geleden een Gelderse tuigpaard-merrie dat Klavertje heette (of Klaartje, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit de stamboeknaam was), vos met 4 witte benen. Moet geboren zijn eind 60'er jaren van de vorige eeuw. Ik was nog een jong meisje maar was erg gek van dit paard!

Als je geen nummers hebt of precieze afstamming kun je weinig beginnen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:48

Ik ga 't nog een keer proberen. O:)
Puera schreef:
Heb je toevallig ook informatie over de merrie Dorina 85.4020 (Irco Polo x Farn)? Of van Irco Polo of Farn? :)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:11

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:01

Fly fly, hartsikke bedankt voor de info! Super!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:11

Wat leuk dat je dit doet!

Weet je toevallig ook iets van Engelsvolbloeden? De hengst Le Prince xx?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:49

Ik weet hier niets over, maar misschien iemand anders wel.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 01:55

Ik kijk hier niet zo vaak, maar geweldig! Bedankt voor de foto's van Jotham en Oleander.
Heb je misschien ook info/een foto van de hengst Statuur?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 08:33

Afbeelding

Verrichting Ermelo 1979
Brutale, intelligente hengst, die attent, moedig, eigenzinnig en ongehoorzaam is.
Maakt bij begin onderzoek de indruk, dat al eerder pogingen waren ondernomen om hem te betuigen. Probeert elke keer zijn rijder uit of hij zelf de baas kan spelen. Stelt zowel aan rijder als aan tuig kwalitatief hoge eisen. Gewillig voor de slede. Geeft veel problemen en probeert zich uit te spannen als hij niet zwaar genoeg heeft gewerkt voordat hij voor sulky of concourswagen wordt gespannen. Heeft wegens ongehoorzaamheid extra arbeid voor de slede verricht, is voor de sulky gereden met ingevlochten en aan sulky vastgebonden staart. Is later onder de man gereden. Vanzelfsprekend slagriem gebruikt. Door dit alles is slaan veel minder geworden. Heeft veel uithoudingsvermogen en vechtlust. Stap zeer ruim en vlot. Draf veel balans, zeer ruim en krachtig. Trekt zeer goed, vooral zwaardere last. Bij trekken onvermoeibaar. Toont voor showwagen zeer goede, krachtige bewegingen. Voldoende bereidheid om te werken, ervaart werk als zeer licht.
Trekproef: goede stap, goede trekhouding, mooi orenspel, scheve staartdracht.
Menproef: onvoldoende buiging, ruime stap, goede draf.
Showwagenproef: weinig stelling, wordt te lang, wel goede bewegingen.
Zeer veel aanleg als tuigpaard.
De voedingstoestand is goed als hij in het trainingscentrum aankomt (gewicht 571 kg). Tijdens de trainingsperiode is dit niet veranderd.
Stalgedrag rustig. Heeft tijdens optuigen en op stal nooit geslagen. Lastig bij optuigen wanneer borsttuig over zijn hoofd wordt gehaald.
De hengst heeeft een gevoelige huid. Rechtsvoor bij percussie van sesambeenderen gevoelig. Kan ondervoeten van voorbenen maar weinig buigen. Lagen bij het eerste inspannen beschadigd, later duidelijk verbeterd.
Rapportage afgesloten op 05-06.

Verrichtingscijfers
Showproef x 6 7
Menproef x 5 7
Trekproef x 1 8.5
Karakter x 3 5
Trainingsrapport x 5 7
Puntentotaal 135.50
Max punten 200
Plaatsing 7e van 8 (7)
Jaar verrichting 1979
Plaats verrichting Ermelo

Fokregistratie
aantal dekkingen 2006 0
aantal veulens 2006 0

Voortschrijdend totaal tot en met 2006
dekkingen 218
veulens 133

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1981 (veulens)
De tuigpaardallures van de veulens bleken de tekortkomingen goed te moeten maken die werden waargenomen bij het opgesteld staan. De ontwikkeling was voldoende. Het type was ondanks een reeks bemerkingen vrij goed.
De hoofden konden over het algemeen fraaier zijn. Indien de moeder een correct hoofd had, schoot ook het veulen op dat punt niet tekort. De halzen stonden er goed op en hadden voldoende lengte. De schouders waren dikwijls iets kort en recht, het middenstuk gezonken. In enkele gevallen viel de korte croupe op. De stand van het voorbeen was meermalen steil tot hol, vooral bij de geprikte veulens. Het achterbeen was bijna zonder uitzondering lang en sterk gehoekt.
De stap was voldoende, maar ook niet meer. In draf maakten de veulens zich mooi met veel allure, een goed front, fraaie stelling en houding en ze draafden dan ruim en goed in balans.
Getoond: 11 veulens uit 32 dekkingen.

Afstammelingen 1984 (3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Statuur wordt één jaar uitgesteld vanwege minder dan 10 te beoordelen nakomelingen.

Afstammelingen 1985 (3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Statuur voor de WPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 1985 (nadere toelichting)
De hengstenkeuringscommissie meent dat voor wat betreft de tuigpaardfokkerij blijvend gestreefd moet worden naar het handhaven en/of introduceren van hardheid, adel en kwaliteit in de tuigpaardfokkerij.
De commissie zal, gezien dit uitgangspunt, de komende tijd kritisch en met enige zorg de nafok van Statuur volgen. Hoewel hij met name wat de beweging betreft - aan zekere eisen voldoet, meent de commissie toch dat Statuur, wat de exterieurvererving betreft, beperkt voldoet aan de productie van moderne tuigpaarden. Hij blijft niettemin voor de fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 1991 (25-09)
De hengstenkeuringscommissie heeft besloten de hengst Statuur volgend jaar opnieuw aan een kritische beoordeling te onderwerpen. Met name zal worden nagegaan hoe het staat met zijn prestatievererving. Op de tuigpaardenindex komt zijn naam nog steeds niet voor.

Afkeuring 1993 (januari)
De hengst Statuur is al jaren achtereen in bespreking geweest. Steeds heeft de commissie deze hengst het recht van de twijfel gegund, maar zij achtte nu geen termen aanwezig om de hengst langer te handhaven. In de sport lopen slechts drie producten van hem, terwijl dat er 87 hadden kunnen zijn.

Sportindex
Jaar berekening 2007
Betrouwbaarheid index 55
Tuigpaardindex 97

Goedgekeurde KWPN-zonen
ZWEVER 81.2070 Stb

Goedgekeurde KWPN kleinzonen
GASTON 88.456 Stb

Status
1993 afgekeurd op afstammelingen

Overige informatie
Uitgesproken tuigtypisch model met fraai front en veel statuur. De hengst heeft ras. De bewegingsvorm schraagt zijn kwaliteiten. Het achterbeen is iets lang en het voorbeen neigt naar een holle stand.

Moederrapport
Moederrapport 1979
Typische tuigpaardfokmerrie met veel klasse die in iets royale conditie werd getoond.
Het hoofd is aan de lange kant. De hals staat er fraai op. Op de schoft is ze iets breed en de schoft kon ook meer doorlopen. De rug is goed gespierd. Het kruis is wat recht en kort. Het voorbeen is iets ingesnoerd. Het achterbeen is goed gesteld met een brede schenkel en een platte pijp. De voeten zijn goed, maar vertonen iets weinig verzenen.
De stap is voldoende, de draf is best met veel stuwing.
Stokmaat: 161.0 cm.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:39

Bedankt weer voor de foto/info over Statuur.
Dan nog maar een: Geoloog.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:37

Ik ben op zoek naar foto's van:
-de merrie Morgenster, 1949. Gabriel x Lorentin.
-haar dochter, de merrie Milea, Verdi x Gabriel x Lorentin

bedankt!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:29

Afbeelding

Afbeelding

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:32

heb je info over de newforest hengst Carlo de Ridderslag(vader Furzey Lodge Golden Wonder)
of Roy(vader Carlo de ridderslag, moeder Tanja)

en heb je ook info over de arabische hengst Condor Ox?
ik zoek foto's en info! een van de 2 is ook goed!!!!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:55

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht ook een foto te hebben van Milea maar dat bleek de merrie Pilea te zijn, helaas.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:03

Ik heb alleen een foto van Condor ox. Ik doe verder niks met en van pony's. Zie de 1e pagina van dit topic.

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:51

O Leuk ik zie op deze laatste pagina weer veel paarden voorbij komen die ik bij mijn paard ook in de afstamming heb.

verenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:09

hej,
ik ben erg nieuwsgierig naar de stamboom van mijn paard.. wie heeft info en of fotos???
dit zijn de paarden waar het om gaat:
* hattrick 89.3102
* Irenia 90.309
* Ahorn 82.9
* Bijloma 83.6845
* Conveyer 84.2486
* Dariena 85.1604
* Nimmerdor 147STB-H
* M.Hyazinthe 16825STB-M
* L.Ronald 318STB-H
* Sjaloma 22470STB-M
* Ulft 325 STB-H
* Trianthe 24081STB-M
* Samber 266STB-H
* Warenia 80.2330
* Farn
* Ramonaa
* ladykiller
* alpenblume H 3583 Hols
* G. Ramiro Z 294 STB
* Adrette H 210350503
* Lucky boy
* eloma
* le mexico
* Pia
* onyx
* nireina
* pericles
* tina D
* wagner
* arenia

je kunt me ook altijd persoonlijk een mail sturen: liza1992@live.nl

flyfly schreef:
Wie erg geinteresseerd is in het uitpluizen van stambomen en erg nieuwsgierig is naar foto's , ik heb oude boeken met veel foto's van hengsten en ook ( maar minder ) merries.
Roept U maar!!!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:35

de meesten van jouw lijstje zijn ook op te zoeken met google ;) of via; www.allbreedpedigrees.com maar met google moet het ook al behoorlijk lukken, zijn recente hengsten ;)

verenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:35

Casca schreef:
de meesten van jouw lijstje zijn ook op te zoeken met google ;) of via; http://www.allbreedpedigrees.com maar met google moet het ook al behoorlijk lukken, zijn recente hengsten ;)

heb er inmiddels al wat gevonden maar sommigen vind ik zelf echt niks over ;(
kan iemand me misschien nog helpen met de volgende:

* Irenia 90.309
* Bijloma 83.6845
* Conveyer 84.2486
* Dariena 85.1604
* m. hyazinthe 16825STB-M
* Warenia 80.2330
* Ramonaa
* alpenblume H 3583 Hols
* Adrette H 210350503
* eloma
* onyx
* pericles
* wagner
* arenia

je kunt me ook altijd persoonlijk een mail sturen: liza1992@live.nl

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:03

flyfly schreef:
gem schreef:

Als je geen nummers hebt of precieze afstamming kun je weinig beginnen.

Van Erianne heb ik inmiddels het veulenboeknummer: 86*2978 vb. Misschien kun je hier iets mee?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:39

Het is een veulenboek merrie. Daarvan is niks terug te vinden in de bladen. Af en toe worden ze als veulentje beschreven maar dan later zeker weer als volwassen merrie. Helaas.