Wie heeft er dit jaar met Zjengis Khan gedekt? of volgend ja

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

Re: Wie heeft er dit jaar met Zjengis Khan gedekt? of volgend ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:22

800 euro excl.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:40

Hoe gaat het met jou merrie Suzy-Q? Begint haar uier al weer te groeien?

Eskalando begint echt een boefje te worden. Heel lief en speels, maar hij kan ook bokken als de beste en meestal mag moeders de klappen opvangen :(:)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 15:06

Ben ook heel benieuwd na de jouwe, susy_q!! Hoe meer zktjes hoe beter, gaan we eens even kijken of we allemaal een goede keus hebben gemaakt.

Zou er trouwens ook een nakomelingkeuring komen voor ZK?

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:47

Gefeliciteerd Zsazsa! Echt ook weer zo'n knapperd! De baby van mijn merrie is over een maandje uitgerekend, dus ben benieuwd. Ben ook benieuwd naar jou veulen Susy_Q! Hoe staat je merrie er nu bij?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:14

Ik neem aan van wel dat er een afstammelingenkeuring komt. Als er 90 dekkingen geweest zijn, moeten er toch voldoende veulens geboren worden om een afstammelingenkeuring te houden over de eerste jaargang.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:32

Mijn zafiraatje gaat jullie merries hoogst waarschijnlijk mooi na doen en enkele weken over tijd het veulen werpen. De uier groeit wel iets maar nog niet noemenswaardig. Verder zijn de banden nog lang niet slap genoeg voor een veulentje en is ze nog veel te vrolijk en voorwaarts tijdens onze stapritjes.. of stiekum draf/galop.. Nog even wachten dus.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:40

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:34

Nou.. ik heb nu nachtdienst en ga straks ff stiekum langs huis om in de stal te kijken...
Want wellicht komt het vanavond. Ze druppelt niet maar de banden bij de billen zijn erg slap.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:27

Spannend zeg. Is er vannacht al iets geboren? Paillet haar banden waren zeker een week van te voren al heel erg slap

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:33

ja want idd bij mij is er nog niets.
ze stond vanmorgen te trappelen dat ze naar buiten wilde...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:24

En? Susy_q hoe zit het bij jou?? Ben nou toch wel benieuwd hoor!

Exclusive bijt er momenteel op los, dus die word even wat strenger aangepakt. Hij bijt mams, maar mij ook! Velletjes pakkert. Echt een eigenwijs ding, en als je in de stal gaat zitten komt hij zo dicht bij je staan dat hij gewoon boven op je komt staan. Fijn paard :+

Raiza, hoe is het met eskalando?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:50

Haha, ja, het zijn wel boefjes :D

Eskalando doet het super. Is ook een boef aan het worden, maar ook wel heel erg lief. Het vorige veulen was een merrie en ik zie zulke grote verschillen qua karakter en streken tussen beide.

Eskalando vind kroelen en borstelen heerlijk. Voetjes geven ed gaat ook al zonder problemen. Van de week zijn kont gewassen omdat hij aan de diarree was, was ook geen probleem, bleef keurig stilstaan alsof hij dat al 100x gedaan had :+
Mijn man "aait" altijd de veulens met plastic en papieren zakken zodat ze wennen aan het geluid. Vind hij ook al niks aan, hij pakt de zakken in zijn mond en gaat er dan mee rondrennen en rondzwieren :D (tot schrik van zijn moeder). Hij is heel rustig in de hand en heel mensgericht, terwijl buiten in de wei en rijbak is hij regelmatig sprintjes aan het trekken en moeders aan het klieren.
Hij wordt ook wel happerig, moet alles in zijn mond hebben.
Vandaag komt de hoefsmid mams even nieuwe ijzers geven en de hoefsmid doet de veulens ook altijd even nakijken en indien nodig wat bijkappen, dus ben benieuwd wat hij ervan vindt als een vreemde aan zijn voeten zit, maar verwacht dat hij dat ook allemaal prima vind.
Als het een beetje weer wordt dit weekend zal ik eens wat nieuwe foto's maken.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:25

Ons veulen doet het het ook goed. Is een echte durfal, kunnen er ook alles mee. Borstelen, voetjes geven, vind hij helemaal niet erg. Hij wordt wel erg groot....
Wat vonden jullie van de advertentie van Zjengis Khan in de IDS? Hij staat ook op de website van http://www.sjoert.com. Tevens mooie foto's op de website van http://www.zjengiskhan.nl
Ons veulen staat linksboven bij de advertentie, en zijn de laatste 6 op de site van zjengis khan.
Voor andere foto's moet ik eerst eens rustig kijken hoe je die op internet en op deze site krijgt. Dat heb ik nog nooit gedaan.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:21

Nou, Zafiraatje heeft er nog niet veel zin in.
Haar uier is iedere dag aan het groeien maar ze loopt nog veel te fit door de weide.
Heb nu een camera op haar stal zodat ik s'nachts niet mijn bed meer uit hoef.
Nu wordt ik wakker om de 2 uur en kijk ff op een schermpje. toch gek wat slaap met je kan doen, want ik denk iedere keer dat ik een veulentje zie :+)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:11

Dat had ik ook, ieder hoopje stro leek s'nachts op een veulentje :D

Mooie foto's fokkertje, maar dat kan je ook wel aan sjoert overlaten :D

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:26

Misschien leuk voor de mensen die zjengis khan (willen) volgen in de sport, hij start (regelmatig, niet alles) op de wedstrijd in kring eindhoven.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 00:10

Heel misschien wordt er dit jaar een merrie van ons gedekt met zjengis khan.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:22

vandaag nog steeds geen zin in een veulen.
Haar buik is nog steeds aan het groeien.
Net als de uier maar geen harsjes, druppels of maar iets wat voorspelt dat er een veulentje aan komt. Slapeloze nachten en ze is nog maar 1 week over tijd..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 00:43

Tja susy_Q ik denk dat de ZKtjes een beetje te lekker allemaal in mams buik blijven hangen.
Ik ga duimen voor je dat ze hem gaat uitpoepen. Ben heel erg beniewd.
Wat voor bloed zit er nog meer achter de merrie?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:53

Ik denk dat het niet alleen aan ZK ligt, bijna alle veulens hier in de omgeving komen 1 tot zelfs 3,5 week te laat. Heb nog van niemand gehoord dat hij "op tijd" was of eerder, en wat wel eerder kwam, was niet goed (dood of nog niet compleet)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:54

Alles nog goed met alle kleine ZK-jtes?
Eskalando groeit als kool. Ik heb gisteren voor de 2e keer mams weer gereden en na het rijden mocht Eskalando even meelopen met het uitstappen. Hij vond het maar raar dat ik op zijn moeder zat, probeerde me er aan mijn broekspijpen af te trekken

Suzy Q: Nog steeds niks bij Zafira?

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:17

Is je merrie wel braaf met rijden als Eskalando op stal staat? Hou je 'm op stal of staat 'ie dan in de wei? Mijn merrie gaat vanaf morgen naar de dierenarts om daar te bevallen, nu nog 3 weekje dus word echt spannend.

De DA was er deze week nog om te enten en zei dat 't de kans groter was dat 't eerder komt dan later gezien d'r conditie. Ik durf er zelf alleen niet op te hopen, zeker niet omdat alle andere dikkere merries hier ook wel wat op zich laten wachten..

Suzy Q; ben ook nieuwsgierig!!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:14

Verwacht je moeilijkheden met de bevalling Landra? of laten jullie de merrie altijd bij de dierenarts bevallen?

Paillet is heel braaf met rijden, maakt haar niet uit dat ze dan van haar veulen gescheiden wordt.
Eskalando staat dan altijd op stal, durf hem niet in de wei te laten want dan komt hij er waarschijnlijk wel uit :D
Eskalando is het 2e veulen dat Paillet bij ons gekregen heeft en vorig jaar hebben we het op dezelfde manier gedaan. Vanaf de 2e dag beginnen we weer met longeren, eerst 5 minuutjes en dan dagelijks iets opbouwen. We zetten ze samen op de poetsplaats en als Paillet gepoetst en gezadeld is gaat het veulen terug op stal en Paillet mee naar de rijbak. De eerste 2 dagen roept ze wel naar het veulen en is ze wat ongedurig, maar daarna is het geen probleem meer. Mijn man blijft dan in de stal bij het veulen en poetst hem, voetjes optillen etc zodat het veulen ook wat afleiding heeft. Eskalando is nu 3 weken oud en de laatste dagen hebben we hem met het poetsen naast moeders vastgebonden zodat hij ook leert om vast te staan zonder stress want moeders staat dan naast hem. Ik heb er nu 2x opgezeten, de eerste keer heb ik Paillet weer mee naar binnen genomen na het rijden, de 2e keer heeft mijn man Eskalando mee naar buiten gebracht. Paillet kent dat precies. Zolang ik aan het rijden ben is ze stil en let ze (redelijk goed) op mij. Zodra ik de teugels losgooi en ze hoort de schuif van haar stal opgaan dan gaat ze heel hard hinniken. Mijn man heeft dan ze poort naar de rijbak al opgezet en kan Eskalando zo vanuit de stal de rijbak inlopen (hij weet de weg want ze gaan vaak ook via de rijbak de wei in). Paillet hinnikt wel toch hij bij haar is, maar blijft verder gewoon rustig doorstappen, wel met oren en ogen op de staldeur gericht. Het maakt haar ook niet uit dat het veulen meeloopt, als hij voor haar voeten loopt gaat ze wel stilstaan, maar verder blijft ze wel rustig. Als het veulen wat ouder is laat ik die ook regelmatig zo'n 10-15 minuten meelopen als ik aan het rijden ben.
Paillet is met zulke dingen heel relaxed, ze kan wel zeikerig zijn op andere dingen rond de rijbak, bv als iets verplaatst is :+

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:23

nog steeds niets hier. maar "slechts"bijna 2 weken over tijd dus heb jullie record nog niet verbroken. Gisternacht kwam ik thuis en toen lag ze, wat ze anders dus nooit doet. Ik dacht dus Bingo want ze kreunde ook iets. Ik ben in de slaapkamer achter het beeldscherm gaan zitten om het paard verder met rust te laten (bij nood sta ik binnen 10 sec in de stal) Maar na 15 minuten niets werd ik wel wat moe. Ben toen maar gaan slapen met mijn wekker om 3 uur, 4 uur en half 6. Toen er om half 6 nog niets was en zafira gewoon lekker weer stond vond ik het wel best. Moest er om 8 uur weer uit voor concours maar madam had er dus nog geen zin in gehad haar veulentje te wereld te brengen. Haar uiers zijn best groot en stevig, de achterzijde is aardig slap maar nog geen kegeltjes of harsjes dus we wachten weer rustig af..(wellicht de 31ste dan het het veulen eenendertig..of toch nie :+

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:06

ZK maakt ze erg mooi hoor. Interessante hengst voor veel merries. Zal met name goed passen bij de Jazz populatie. Denk, gezien de prachtige veulens van dit jaar, hij veel dekkingen gaat krijgen en dat is terecht!