Wie heeft er een afstammeling van de hengst onze fons.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindaJ

Re: Wie heeft er een afstammeling van de hengst onze fons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:32

Argh, die van mij wil de laatste tijd ook niet in de trailer! Inderdaad ook stil gaan staan, als je vriendelijk blijft en bv gaat lokken met voer gaat ze zich helemaal afsluiten, en blijft ze zo eindeloos staan. Als je er druk op zet gaat ze steigeren.

Maar met rijden gaat ze superfijn de laatste tijd, haar galop wordt nu ook zo lekker! We gaan eind deze maand starten, is voor mij en haar de eerste keer, afgezien van een wedstrijd op eigen terrein vorig jaar Nagelbijten / Gniffelen

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:05

Zo even wat meer tijd gehad om het topic door te nemen.
Even een omschrijving van mijn knollie.

Ik kocht hem 2 jaar geleden en hij was toen heel erg ingevallen en mager, maar dat was toen niet e zien door zijn enorme berenwintervacht.
Naar mate hij zijn vacht kwijt raakte en meer voer kreeg en dus ook meer conditie kreeg werd hij eigenwijzer en feller. Daarvoor was hij, tijdens zijn eerste weken dat hij bij mij was, heel erg braaf en erg sloom. Hij kwam dus beter in zijn vel te zitten en ging ook beter lopen, maar omdat hij eerst veel met de slof werd gereden bij zijn vorige eigenaar ging hij in de staak. Zijn lijf zat vast en hij was niet meer te rijden.
Na een poging tot herstel bleef hij bokken en durfde ik niet meer te rijden op hem.
Iemand anders is hem voor mij gaan rijden en heeft het eruit gereden voor me. Hij was toen net 5 jaar. Daarna ben ik hem weer gaan rijden en nog als hij zijn zin niet krijgt gaat ie rare fratsen uithalen.

Hij peert hem wel eens en ziet zogenaamde bakkabouters enzo.
Hij steigert niet maar af en toe een bokje kan je wel verwachten. Maar zodra je hem steeds op zijn donder geeft is hij heel braaf en doet hij alles voor je.

Kortom hij heeft een consequente ruiter nodig die boven hem staat en hem goed aan het werk houdt. Nu ik hem sinds 1 1/2 jaar meer de baas ben gaat het ook steeds beter.
Maar helaas sinds vorig jaar heb ik een ongeluk gehad en kon ik hem niet rijden.
Iemand die hem toen voor me reed heeft hem toen te snel gereden. Te snel hoogin gereden enzo. terwijl meneer daar eigenlijk niet aan toe was.
Hij is echt een diesel die tijd nodig heeft om warm te worden. Daarna als ie loslaat is hij op 2 pinken te rijden. En doet hij echt alles voor me.

Ook is het geen dooie met trailer laden. Ik heb er 2 jaar (!!!!) over gedaan om hem alleen te kunnen laden. Met veel geduld, snoepjes, voer etc etc....is het me uiteindelijk gelukt met iemand hier van bokt. Sindsdien gaat het goed en kan ik het alleen. het is een kwestie van boven hem staan en hem begeleiden in plaats van dat hij met mij ervan door gaat.
Met springen is hij in het begin erg heet maar naar mate hij de sprong vaker neemt wordt ie wat mat. Ik heb wel foto van hem tijdens het losspringen maar die moet ik nog even uploaden.

Verder loopt hij nu L2 in de dressuur en ik heb hem helaas nog nooit uitgebracht in het springen omdat ik het kortweg gewoon niet durf.

Hij is verkeersmak en is braaf op het strand en bos.

Lees nu verder in het topic en herken de mijne ook in het volgende.
Nique pikt ook een heleboel maar als je te ver gaat krijg je het weer terug.
Hij leert ook erg snel, zou zo een Z proef kunnen lopen (bij de vorige eigenaren kon hij dat al) alleen dan niet in de ontspanning.

Ik ben sindskort weer begonnen met de basis om zijn lijf optimaal te houden.
Hij is erg gevoelig in zijn rug en op zijn benen keihard.

Is toch een langer verhaalt geworden dan ik in gedachte had Clown

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:52

Carly,

Allure krijgt het nog moeilijk om je band met Wp te evenaren. Klinkt alsof jullie erg dik waren met elkaar. Het verhaal van Wp lijkt op 1 van mijn vorige paarden, een toen nog jonge Sultan. Toen ik die met 4 jaar kocht, mocht hij al M2 starten. Maar dat was hem toch iets teveel geweest en hij zette zijn kont tegen de krib. Staken dus. Met gratis bokken erbij. En dat bleef hij doen, op het moment dat hij teveel gepusht werd of onterechte schoppen of rukken kreeg. Daar heb ik dus echt netjes op leren zitten en eerlijk rijden, want anders deed hij niets meer. Je krijgt toch een aparte band met zo'n speciale. Ben benieuwd of Allure snel door de bocht gaat komen. Uup was in het begin ook tamelijk lomp, maar dat gaat nu stukken beter.

Mynique,
Wat een fraai exemplaar, jouw Onze Fons. Daar heb je echt heel wat mee te stellen gehad. Dat zie ik niet terug in mijn schimmel. Die heb ik gekocht omdat ze zo door en door braaf is. En ook nog willen werken. Alleen wel wat lomp soms, ze liep eerst dwars door de hulpen heen. En enorm strak in het lijf. Dat is met gericht werk en fysiotherapie veel verbeterd.

Linda,
Je hebt inderdaad wat gemist. Uup is in oktober begonnen met blessures. Eerst spieren in de schouder, toen een pees licht geraakt. En drie weken geleden weer de schouder. Alleen nu zijn de spieren ok. En de botten ook. Maar stokkreupel bij elke verkeerde beweging. En ze kan wel goed op het been staan, maar het is juist het buigen wat niet lukt. Vrijdag kreupelheidsonderzoek gehad. Het zit echt in de schouder. Waarschijnlijk een peesaanhechting beschadigd. Elke keer in de paddock blesseert ze zich weer, dus ze moet nu 2 maanden echt op stal staan. Hooguit aan de hand lopen, als ze zich gedraagt. En ik had nog wel in november de startkaart aangevraagd. Ze liep zooo leker! Maar ja, gelukkig mag ze voor het weideseizoen de stal weer uit. Dan moet het goed zijn.

Helga,
Bedankt voor de tips. Ik heb een bal te leen gekregen. Zo te zien doet ze er wel iets mee want hij ligt telkens ergens anders.

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 22:08

myniqeu
Haha een heel verhaal maar is juist leuk om te horen hoe de andere onze fonsjes zijn.
Trailer laden doet walzer wel maar sosm heeft hij soiets van ik ga voor de klep staan en loop er in als ik tijd heb.
Maar 1 keer m,n pa erachter en hij loopt.
Ik ga de eerste wedstrijd 19 en 20 april starten.
Moet L1 straten dus heb er de tijd voor genomen.

psvonv
Geen dank ik hoop dat het bij jou ook helpt.
Walzer houd er in ieder geval van om te spelen.
Als er niets in zijn stal ligt maar er wel voor en hij kan erbij dan pakt tie het.
Ongeacht wat het is hoor haha
En walzer is ook lomp maar wel erg lief en nuchter.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:09

Mynique:

Handig paard dan Tong uitsteken haha! Maar wel mooi dat je zoveel geduld hebt Knipoog

Helga1969:
Veel succes in de L1!! Gaat het wel goed??

Allure krijgt het inderdaad moeilijk om die band te evenaren!! Denk dat dat niet kan! Die was best speciaal.. maar ja, ze zal wel een eind in de richting komen Knipoog

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:04

carly
Dank je wel.
Heb er al zin in.
Ja hij doet het goed linker wijken moet ik hem even flink omduwen en dan gaat tie goed.
Zoals hij nu loopt moet hij met gemak een L1 proef kunnen lopen zeggen ze.
Vandaag was hij knap heet wat hij normaal nooit is.
Niet schrikken ofzo want dat kent hij niet.
Maar op een lange lijn even doorlopen en zijn kant op gaan.
In de galop er even het gas op.
Maar na 10 minuten gaf hij het op ben even op de volte gegaan en vergroten en verkleinen.
Daarna liep hij weer heerlijk.
En die band krijg je wel hoor met allure alleen duurt het wat langer.
Tenminste als ik kijk naar mezelf.
M,n andere paard waar ik Z2 mee reed was ik helemaal aan verknocht.
Kon lezen en schrijven met hem.
Hadden we ook zelf gefokt.
Heb hem 13 jaar gehad en heel veel plezier gehad met hem.
Mis hem nu nog steeds hoor maar ben nu ook net zo gek met walzer als toen met bresco.
Dus niet de hoop opgeven wie weet komt het vanzelf.

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:09

Hoi,

Ik heb een Onze Fons x Casanova. Ze is bijna vijf nu. Foto´s zijn van december, de buitenfoto´s van afgelopen zomer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:47

yochurt
He dat is de kleur die de mijne ook heeft.
Bruinschimmel toch?
Welkom trouwens leuk om er nog een onze fons bij te hebben.
Mijn onze fons is ook bijna 5 jaar nu en van afgelopen zomer onder het zadel.
Rijd je al wedtrijden en hoe is het karakter?
Vertel eens wat meer.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:07

Wat een leuke, Yoghurt! Is dat ook de naam van je paard trouwens? Clown

Met Ultra mijn fonsje gaat het rijden heel lekker de laatste paar weken, ze is nu echt op eigen benen aan het lopen en in balans, en dan gaat alles haar ineens zo makkelijk af! Heerlijk hoor.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:43

leuk paard Yoghurt!! Knipoog Lachen

Ik heb nog echt veel last van mn rug met rijden! Wel balen want ik wil westpoint morgen echt wel rijden!! Denk dat ik maar een diclofinac neem Knipoog

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:32

Vervelend! Zijn het nou alleen stijve spieren wat je hebt? Lichte hersenschudding heb je geen last meer van?

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:43

hersenschudding heb ik geen last meer van!
ik weet niet wat het is! Als ik zo met dagelijkswerk bezig ben heb ik nergens last van, zodra ik weer op t paard zit heb ik weer pijn :S grr.. zoooo vervelend!!! Maargoed.. komt wel goed.. hoop ik!! Knipoog

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:10

Ja is zeker vervelend carly.
Maar zou het toch even goed in de gaten houden en anders even terug naar de huisarts.
Veel plezier vandaag ik hoop dat je nog even lekker kunt rijden met westpoint

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:57

zo ik ben weer terug van westpoint Haha!

T was zooo heerlijk weer Knipoog Ik schrok me wel rot toen ik m zag! Die dikke vette speknek is helemaal weg! Hij heeft onderhals Verdrietig en zn lekkere dikke kont is ook helemaal weg!!! hij heeft echt een zielig kontje nu.. Verdrietig Maar goed, hun gebruiken misschien wel andere spieren enz.. dat t daarom weg is! We hebben lekker n buitenrit gemaakt.. Loes op 1 van de schimmels.. en Henk en Rob met t 2-span! In het begin was wes SUPER taai.. wilde totaal niet afbuigen.. ma na 10 min werken had ik m weer redelijk goed.. Zat me eigen wel kapot te drijven!! haha.. maar toen ging ie weer vrij goed.. nog f n sprintje getrokken.. wooow wat kan ie hard!! haha.. en keii hard door de plassen heen.. dat heeft ie daar geleerd want dat deed ie bij mij niet! hihi.. en heb nog even gesprongen.. dat was hij ook niet verleerd Knipoog haha!
Die man (Henk) vroeg of ik elke week 1 keer (betaald) wilde komen rijden! Westpoint doet het in het span niet zo heel goed, ze krijgen hem er niet doorheen.. wes krijgt nog n half jaar te tijd om zich te bewijzen.. maar ja, ik wil wel graag dat hij een eerlijke kans krijgt!! als ik er niet op ga rijden krijgt hij dat niet! Hij heeft echt die ene keer in de week rijden nodig! Voor alles, voor zn spieren enz.. Maar goed, ik heb ook niet zoveel tijd.. school, werk, stage, sjannel, marcel en over n half jaar Allure! Dus moet er nog even over na denken! Op dit moment zou t kunnen.. over een half jaar weet ik dat niet meer zo zeker Knipoog

op westpoint had ik trouwens totaal GEEN last van mn rug!! echt helemaal niet! ook niet in draf Haha! maar die heeft een heeele lekkere draf.. (veel schwung in) gaat heel soepel Lachen

paar fototjes van vandaag Knipoog heb dr maar 4.. helaas Knipoog

zo zag zn nek er bij mij uit...

Afbeelding
(zn nek is voor de helft weg.. en zn kont ook Verdrietig )

Afbeelding
(weg speknek Knipoog )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:25

Wooooh, dat is wel een metamorfose. Zonde zeg. Wat een leuk paard!

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 23:01

Nou hij was zeker veel mooier als hij nu is.
Niet dat hij er slecht uit ziet maar echt veel miner hals.
Ik men zelf ook maar ook op een hals kun je spieren kweken.
Ook in tuig.
Maar ligt er ook an hoe vaak hij in tuig staat.
Waar ik mee in tuig rij lopen ook onder het zadel.
Het scheelt wel hoor.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:04

ja dat gebeurd dus nooit! er wordt nooit mee gereden.. altijd alleen in tuig! Daarom vroeg hij of ik het wilde doen.. denk dat ik het wel doe...

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 23:45

Het zou alleen maar ten goede zijn hoor
Als je er op zit kun je ze makkelijker rond door de rug rijden.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:48

ja daarom.. en dat weten hun ook.. maar goed.. voor mij is t wel n half uur heen en n half uur terug..! en iedere keer met zadel en hoofdstel zeulen.. Ik zou t heel graag willen doen.. t is een schat van n paard.. super fijn te rijden.. ze hebben er 4 daar.. Maar t is een eindje weg.. en in dat uur wat ik reis.. had ik er thuis al 1 kunnen doen Knipoog maar goed.. denk dat ik morgen maar opbel dat ik het doe Lachen

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:19

Jammer om je paard toch achteruit te zien gaan!

Ik heb ook een half jaar m'n paard op een half uur reistijd gehad, ik vond het wel te doen. Ik had er maar een te rijden hoor. Het kost je natuurlijk ook veel brandstof (al valt dat nog wel mee als je 1x in de week gaat, ik ging 4 tot 5 keer). Tenzij je een leasebak hebt, dat had ik toen wel.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:17

ja vind ik ook echt jammer.. het is zo'n lekker paardje.. maar ja.. ik zie wel Knipoog

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:31

Mijn knollie schijnt ook ingespannen te zijn geweest bij de vorige eigenaar.
Maar ik kan niet mennen dus al die tijd heeft ie niet meer voor de kar gestaan.

Ik heb overigens een nieuwe instructrice gevonden en sindsdien benik weer helemaal happy.
Ik had hiervoor iemand die hem graag op kracht reed en dus hem sterk maakte.
Maar aangezien mijn nek (heb whiplash) dat niet trekt en ik dat dus niet volhield heb ik met mijn in mijn hart mijn oude instructrice opgezegd.
Sinds vorige week dus iemand anders geprobeerd en ik moet zeggen WAUW!!! wat een verschil.
Geen last meer van zijn rug, heerlijk op 4 vingers te rijden (beide teugel 2 Tong uitsteken )
En meer gericht op het rechtrichten van mijn knollie.

Weten jullie trouwens hoe de moeder van je paard eruit zag?
De moeder van mijn paard was een vos, geen manen en geen staart (zo geboren) en papa natuurlijk schimmel.
Er kwam dus een geheel bruine ruin uit.

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 09:52

mynique
Nou dat klinkt heel enthausiast over je nieuwe instructie.
Maara lleen maar fijn dat je zelf nu lekker kunt rijden met ontspanning.

De moeder van walzer hebben we zelf.
Ze is zwart met een wit kolletje.
Ze is zelf een metall afstammeling.
vader van moeder was de hengst symphonie.
Ja en walzer is als voskleur geboren maar is nu bruinschimmel.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:52

Fijn dat het goed gaat met de nieuwe instructrice! Ik ben ook pas geswitcht (de vorige ging een eind weg wonen) en rij ook sindsdien heerlijk, hoewel zij op zich niet verschilt van mijn vorige instructeur. Alleen al het feit dat je wisselt werkt volgens mij meestal al positief, omdat die persoon weer een frisse blik heeft en dingen op een andere manier uitlegt.

De moeder van Ultra is bruin, ik heb haar nooit zelf gezien, ook geen foto's kunnen bemachtigen nog helaas. Het is een Landwind II x Pele.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:26

leuk dat het zo goed gaat!!! Knipoog

De moeder van allure die rijdt ik M1.. bijna M2 Lachen En das een vos Knipoog