Wat naar van de bloedworm kitbits, hopelijk geen grote schade veroorzaakt.
Bij ons naast de wei net 3 dagen kermis, met minstens 1x per dag de harmony optocht, paarden waren onrustig, niet in paniek hoor, hebben veel gelopen en zijn wat kilootjes kwijt. Van de week even de weides langs de weg checken of er geen rommel in gegooid is, dan kunnen ze de kilo's er weer bij eten met vers gras.
Nann__
Geplaatst: 19-11-15 15:22
Wat leuk dat er een topic is van deze hengst!
Ik ben sinds kort eigenaar van deze knappe 6 jarige ruin van Chello III x Indorado
Hij heeft een heel rustig karakter, echt een ontzettend braaf paard. Alles is goed, alles kan en alles mag. Als hij iets eng vindt is hij ook makkelijk over te halen. Dat vind ik echt een positief puntje. Hij is heel mens gericht. Zijn die van jullie dat ook?
Bocus
Geplaatst: 05-12-15 22:57
Ja zeker herkenbaar
tienus63
Geplaatst: 15-04-16 13:20
Onze Chello is sinds begin februari weer consequent onder het zadel. Na het afspenen van haar veulen is ze in november 2 weken gereden geweest, totdat haar amazone last kreeg van een hernia. Kwam ze weer stil te staan. Via via een andere ruiter erop, die is dus in februari aan de slag gegaan.
Het gaat goed, het blijft een sensibel, prinses-op-de-erwt beestje. Regelmatig is mij de spreuk:
"You tell a gelding, ask a stud, discuss it with a mare and if it's a pony you pray to god almighty."
Door het hoofd gegaan. Als ze iets moeilijk vindt wordt ze of heel loperig of ze bouwt zoveel spanning in haar lijf op dat ze totale tactverlies heeft.
Inmiddels heeft ze haar eerste bosritten erop zitten. De amazone die afgelopen november met haar begonnen is, is er na 5 maanden opgestapt en meteen bosrit gemaakt. Drie dagen later heeft haar ruiter dit gedaan.
Springen kan ze wel, looplust ook. Maar ze is zo sensibel, daar moet je mee om kunnen gaan.
luxje
Geplaatst: 15-04-16 14:30
Gaaf filmpje, fijn dat ze het zo goed doet, ondanks dat ze zo sensibel is!
Ik heb afgelopen najaar een paar keer op mijn merrie gezeten, met hulp van mijn zus, niet verder dan rondjes stappen aan de longeerlijn. Daarna heeft ze stil gestaan, ik heb in mijn wei geen elektriciteit en mijn zus kan overdag niet. Paar weken geleden op een mooie zondag het zadel opgegooid, paar rondjes longeren en zo weer op en af kunnen stappen. Ik was alleen, dus niet verder gegaan. Mijn zus weer 3x geholpen, laatste keer ook gedraafd aan de longe, super braaf. Afgelopen zondag en woensdag weer alleen opgestapt en durfde ik het zondag nog niet aan, woensdag heb ik ook stukjes gedraafd. Mijn merrie is zo nuchter en braaf, gelukkig maar, want ik ben echt een angsthaas, maar wil dit wel graag zelf doen
tienus63
Geplaatst: 15-04-16 17:10
Klinkt goed!
Dat opstappen ging bij de onze ook goed, ook na dat ze sinds eind september '15 tot november '16 niets had gedaan, behalve drachtig zijn en veulen opvoeden. Ik heb alles eens terug gekeken en voordat ze haar veulen kreeg, is ze maar vier maanden gereden. Van eind mei tot eind september.
Op zich is ze ook wel heel nuchter, niet bang voor verkeer, niet bang voor groot landbouwverkeer. In het bos liet ze zich ook braaf rijden, ze zag alles wel, maar ging er wel langs. Als het heel spannend vond, dan ging ik met de fiets voorop. Haar ergens toe dwingen leidt toch nergens toe.
We hebben haar bewust gust gelaten, omdat we haar toch wel graag in de sport willen hebben. Kww...........Ik beleef van de zijlijn in ieder geval veel plezier van en met haar.
tienus63
Geplaatst: 22-04-16 09:46
Chello zelf is blijkbaar nog wel uitgebracht in de sport dit jaar. Hij is dit jaar door Valérie Simon verschillende keren uitgebracht in het 1.30-1.40 mtr. http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/267172
Kop is eraf voor onze 6 jr. Haar eerste parcours achter de hoeven. Het was weliswaar maar BB 90 cm, maar drukke entourage en goed aangekleed terrein. Ze bleef heerlijk relaxed, 2 balkjes. Maar netjes rustig en beheerst rondje gemaakt. Super tevreden, op naar echte parcoursen.
Nann__
Geplaatst: 06-07-16 18:47
Wat goed om te lezen Tienus! Fijn dat ze zo relaxt blijft. Die van mij is met alles behalve springen ook echt relaxt. Maar door mijn zenuwen/angst met springen neemt hij me heel erg in de maling..
luxje
Geplaatst: 06-07-16 21:37
Wat super inderdaad Tienus! Hier wat pech gehad, ben er eind april afgevallen na een vrij banketstaaf bokje die ik niet aan voelde komen, de volgende ochtend toch maar even naar de huisarts, die doorstuurde naar het ziekenhuis. Waar ik gips kreeg voor 4 weken, maar de klachten bleven.. Om een lang verhaal kort te maken, begin juni bleek, na een mri, dat ik mijn radius had gebroken en gekneusd, waarmee ik nu nog aan het revalideren ben. Vosje wordt nu 2x per week door een kennis gereden, doet het goed, maar probeert wel uit, zo heeft ze een poos achterwaarts geprobeerd om er onderuit te komen en nu meent ze steeds eerst een paar keer te moeten bokken Verder doet ze het prima, loopt super fijn onder het zadel, maar die streken moeten er nog wel even uit.
tienus63
Geplaatst: 07-07-16 15:09
Beterschap Luxje.
Maar goed dat ik jullie ervaringen Nann__ en luxje pas nu lees; ben er dinsdag zelf maar opgekropen. Ruiter had haar eerst gereden hoor. Maar ik wilde toch wel heel graag voelen en ervaren hoe het is om op je eigen gefokte dier te rijden. Twee jaar geleden voor het laatst op haar moeder gereden.
Conclusie voor herhaling vatbaar.
Ze wordt sinds de dazen actief zijn gereden met een vliegenrijdeken, zowel in het bos als buiten in de training. Maakt haar allemaal niets uit. Als het een schimmel zou zijn, zou ze met haar ruiter mee kunnen doen aan de Sinterklaasoptocht. Nergens bang voor.