holsteiner Dayano

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

collendoorn

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:00

Leuke foto! Klinkt heerlijk :)

En gelukkig kosta ook een positief punt! Nou de drive onder controle houden en dan is het scoren!!

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:30

Kosta schreef:
Wat een leuke foto's, super mooi paard bij de clinic en een reuze baby van Dayano, heerlijk hoor.

Die van ons bleek niet zonder reden te puberen, die had zijn mondhoek kapot, dus die staat nu al een paar dagen op rust en wij maar smeren. Het is inmiddels dicht en we willen hem dinsdag weer op gaan pakken. Ik wil alleen een ander bit, want dit lijkt gewoon te dik voor hem, na wat gegoogle denk ik dat we voor een myler gaan, heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Ik ben super fan van Myler, en tot zover iedereen die het kent er mee rijdt ook ;)
Normaal kan je ze 'testen' in de winkels waar ze die verkopen gedurende een dag of 10. ideaal vond ik dat :)

Myler is iets dunner, maar voor een paard als de mijne (met weinig 'ruimte' in haar mond: ideaal). De afzonderlijke draaiingen van het bit, maken het voor haar veel duidelijker. ook durft ze eindelijk lengte maken in haar hals, ontspant ze, loopt ze niet meer te drammen en genieten we weer volop van het rijden :) Dus zeker het proberen waard ;)

Elk paard is anders, dus probeer het eerst te testen, want ze zijn niet goedkoop. Maar ik acht de kans groot dat je er blij mee zult zijn :)

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:26

Super Kosta! Erg fijn dat er weer een stijgende lijn in zit.

Ik had vandaag even een grote dip met mijzelf.. Heb denk ik te veel druk op mezelf gezet, met de 2 wedstrijden komende 2 weken, en heb echt ongelofelijke last van mijn arm. Zit nu 3 maal daags aan de diclofenac met paracetamol, dus vul zelf maar in haha.

Wil caramba ook even niet door andere laten rijden dan mijn instructrice, dus rijd hem zelf door tot en met 21 december en daarna besteed ik hem even uit.

Hij doet het echt heel goed als ik niet met mezelf in de knoop zit dus dat is erg fijn! Heb alleen wat probleempjes met de rechter stelling, jullie daar wat tips voor?

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:57

Balen Renate!! :( Ik heb momenteel ook wat moeite met de lengtebuiging, vooral links, fijn voor elkaar te krijgen. Ik zorg bij het losrijden dat ze eerst helemaal op 2 teugels loslaat en vervolgens ga ik slangenvoltes rijden in stap en draf. Ook hierbij zorg ik dat ze wel op 2 teugels blijft en wissel ik ook af met contrastelling. Bij het oppakken pak ik veel voltes mee, sluiten beetje travers achtig en het openen dmv wijken. Snap je hem nog? :P En ook gewoon eens door durven vragen in die stelling, dat ze daar ook echt loslaten.. :) Misschien heb je er wat aan :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:16

Sorry dat ik hier zomaar even kom binnen vallen. Ik lees steeds meer over Dayano, en kom ook regelmatig nakomelingen van deze hengst tegen in de diverse advertenties. Kunnen jullie wat meer vertellen over zijn karakter, gedrag, bewerkbaarheid ed, en hoe zijn nakomelingen zijn? Ik weet dat ik dit topic helemaal zou moeten lezen dan, maar dat is wel een heleboel pagina's...

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 07:25

Mijn Dayano nakomeling is een schat eerste klas met een top karakter, dag karakter zit bij elke nakomeling echt wel goed! Heel lief en zachtaardig, nooit met opzet iemand kwaad doen.

Met rijden is hij af en toe wat heet als we iets nieuws oefenen of als hij het moeilijk wordt, in het begin heel erg met het drammen gezeten. Nu weer erg fijn te rijden!

Ik kan niet anders zeggen dat ik het echt een toppaard vind, niet altijd even makkelijk naar altijd op te vertrouwen! Ik denk dat de mede bokkers ook zo over denken!

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:38

@annutjuuh: leuke foto's van haar, ze ziet er goed uit!

@collendoorn: hoe gaat het met die van jou?

@kosta: hopelijk krijgt Kim snel haar zenuwen onder controle, is wel lastig allemaal. Maar wel positief dat hij niet vast pakte!

@rochelle: lekker buiten gereden, heerlijk hoor!

@renatee: oei dat klinkt niet lekker! doe maar even rustig aan dan!

@leonie: hoe gaat het met die van jou?

@kleinvosje: wat ons betreft is onze Dayano echt een schot in de roos. Echt zo'n fijn paard! Heerlijk makkelijk in de omgang (scheren, hoefsmid alles is eigenlijk prima) en onder het zadel wordt ze heet in het echte werk, maar als je haar braaf rijdt blijft ze ook braaf. Ze is heel koel in de kop, loopt ook op ander terrein overal zo langs. Ze is gewoon totaal niet kijkerig en als ze iets ziet is het even kijken en dan weer lekker aan het werk. Gewoon een heel fijn paard wat elke oefening tot nu toe heel makkelijk oppakt!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:47

Bedankt voor jullie reacties! Is dat hete in het werk maar dat koele in de kop iets specifiek holsteins, of toevallig zo bij deze afstammelingen?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:36

Hoi kleinvosje, welkom. Ik denk dat het echte karakterpaarden zijn en als ik het topic zo bekijk, hebben ze dat allemaal wel gemeen. Die van mij is pas 2,5, heeft als veulen een behoorlijk trauma opgelopen waardoor ik haar een half jaar intensief in de hand heb gehad. Ik kan dus alles met haar en het is inmiddels een kasteel van een paard aan het worden. Maar: vlak de inbreng van de moeders niet uit. De moeder van mijn Dayano is hetzelfde, koel in de kop, in het werk zo heet te maken, maar als je zelf ontspannen rijdt, blijft Bridie ook heerlijk relaxed. Kijkt ook vrijwel nergens van op. Ik verwacht dat Gilly-Gail (de Dayano) wel heftiger zal reageren als ze iets niet snapt als ze onder het zadel is. Ik lees hier nl dat ze wel vrij makkelijk omhoog komen en dat deed Gilly ook wel in het begin toen ik met haar moest stappen. Na een week streng toespreken niet meer, maar ik kan me voorstellen dat ze deze reactie geeft onder het zadel. Kwestie van geduld, ontspannen blijven, maar wel grenzen aangeven.
Holsteiners zijn typisch Duits gefokte sportpaarden. Duitsers eisen van hun paarden ook volledige gehoorzaamheid en bewerkbaarheid. Dat zit er toch ook ergens ingefokt.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:54

@linda_hans
Gaat stukken beter, hij heeft nog wel last van z'n spieren, maar dit had hij voor de osteopaat ook al. En de ene dag loopt hij lekkerder dan de andere dag. Maar kwestie van de spiertjes weer trainen!
Wel wil ik binnenkort een bloedonderzoek doen, om te kijken of er iets uitkomt waardoor hij meer last kan hebben van z'n spieren.
Iemand dit eerder gedaan?

Even een karakterschrijving van de mijne, en wat al eerder gezegd is alles heeft echt wel wat van elkaar weg.
Meneer is lief en gek op aandacht soms wat om het lompe af, maar in de omgang ook heel erg op de mens gericht (vind ook iedereen leuk) met rijden opzich heel koel en makkelijk heet te maken! Als hij "stout" is, is het over het algemeen vergeleken met sommige andere nog braaf! Haha
Buiten vind hij alles interessant en is niet bang aangelegd. Eerder nieuwschierig en moet er naartoe om te kijken (natuurlijk soms een uitzondering)

Kort samengevat een lief sociaal makkelijk paard in de omgang en met rijden.

Qua uiterlijk heeft de mijne veel front en is echt dressuurgebouwd met een lange rug.

Leuk ding trouwens! Vorige week met 1e parcourtje geoefend haha met een vriendin, de hindernissen van de les stonden er nog dus alles omlaag en daar gingen we. Eerst wat losse sprongetjes super braaf! Kijkt nergens naar, tot ik de "plank" nam rood en wit gestreept...... We kwamen aan in draf, meneer stopt met z'n hoofd omlaag > kijkt!! (Ik denk we blijven stoppen) en neemt een mega sprong!!! Ik vloog haha, om de 2e keer keurig erover heen te gaan. Heerlijk paard!!! Haha

Helaas is het filmpje die we hadden gemaakt niet gelukt, dat werd een zwart vierkantje met een vraagteken.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:34

Even snel korte reactie op Collendoorn: Weleens magnesiumpoeder geprobeerd??

Reageer straks even wat uitgebreider ;)

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:41

annutjuuh schreef:
Even snel korte reactie op Collendoorn: Weleens magnesiumpoeder geprobeerd??

Reageer straks even wat uitgebreider ;)

Jaa toevallig geef ik dat nu 3 weken denk ik, nadat de osteopaat is geweest. Dit scheelt wel wat!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:42

Wat fijn dat jullie je ervaringen met mij willen delen. Diane, wat bedoel je met makkelijk omhoog komen? Uit het niets of als je ze meer aan het werk zet en het wat moeilijker wordt?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:49

Kleinvosje, met mijn 2,5 jarige heb ik een half jaar moeten stappen vanaf dat ze een half jaar oud was. Toen ze geen pijn meer had in het 'kapotte' been werd ze uiteraard een stuk vrolijker en liep dan vrij regelmatig op 2 benen naast me. En ik lees hier in het topic dat er meer zijn die vrij makkelijk stijgeren (dus: omhoog komen). Misschien dat Gilly het onder het zadel niet gaat doen omdat ik het aan de hand heb afgeleerd, maar dat moet ik nog afwachten. Ik denk zelf dat ze het doen omdat een oefening ineens moeilijker is dan daarvoor. Bridie, de moeder van Gilly, wil dan wel eens op de plaats een beetje huppen met haar voorbenen of boos worden, maar verder niet. Het is een fase. Ik lees niet in het topic dat ze structureel dit gedrag hebben, maar dat het vooral meewerkende paarden zijn.

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:55

Caramba heeft daar totaal geen last van, het stijgeren dan. Hij is jnderdaad erg snel heet, maar wel te rijden. Totaal niet kijkerig, inderdaad eerder nieuwsgierig

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:08

Cuba heeft maar 2 keer echt gestijgerd, en dit was echt stout op dat moment en een beetje verlatingsangst van hem! Haha

Als hij "stout" is wil hij wel eens huppen op z'n achterbenen, maar dat noem ik niet echt stijgeren. Wel als hij speelt met andere !!! Kaarsrecht haha mafkees.

Vanavond echt heerlijk gereden hij liet lekker los heerlijk over z'n rug. Super fijn gevoel op echt gedragen te worden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:24

Ik blijf even meelezen als dat ok is!

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:02

I-Jana heeft alleen gesteigerd tijdens het zadelmak maken, de eerste keren was ze super braaf, maar na twee drie keer vond ze het nie zo leuk meer. Na een paar keer vond ze het zelfs nodig om zich achterover te gooien, NIET leuk.
Nu maakt ze 'vreugdesprongen', maar vooral als we met het serieuzere werk bezig zijn of als ze een beetje fris zit.
Om maar een voorbeeld te geven, vorige week was het terug de eerste keer trainen in binnenpiste, in het begin zat ze frisjes, eventjes gestapt en gedraafd een rustig galopje. Toen moest ik ze wat omhooghalen van men lesgeefster en ineens uit het niets BAM, ik zag de grond dichtbij komen, maar op het laatste nippertje vond ik mijn evenwicht terug :P heb ze dan gecorrigeerd en de rest van de les heeft ze weer braaf gedaan wat er van haar gevraagd werd.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:32

Precies, wat hierboven staat is wat mij is opgevallen. Sommige jonge paarden zijn eerder geneigd eens vrolijk of heel vervelend te gaan bokken, anderen laten het op een andere manier zien. Wat opvalt is dat ze met ouder worden dit soort gedrag niet meer vertonen, dus laten we het gewoon houden op puber-gedrag. Paarden zijn pas rond 7 jaar echt volwassen tussen de oren en tot die tijd kunnen ze (alle paarden dus) raar uit de hoek komen als het ze te veel wordt. Mijn vorige merrie (heel aantal jaren terug) liet zich ook gerust vallen als ze vond dat er te veel druk op werd gezet. Ze heeft dat gelukkig slechts een paar keer gedaan, bokte ook vrij frequent en schoot ervan door in de bak. Dat soort gedrag is hartstikke vervelend en dat lees ik echt niet in dit topic. Dus Kleinvosje, mocht je een leuke Dayano te koop zien staan, laat je je niet tegenhouden door wat ik heb geschreven, dat zijn incidenten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:21

Tegenhouden door wat een ander schrijft over zijn of haar paard doe ik gelukkig niet hoor, het is meer ter inventarisatie. Stel nu dat ALLE afstammingen zo'n beetje hetzelfde zouden doen, dan zou je aan een karaktertrekje kunnen denken en dan is het wat anders natuurlijk!

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:26

Hier ook geen steigeraar, ze heeft het alleen in het begin even gedaan, maar later bleek dat aan het zadel te liggen! (die lag echt heel beroerd en de boom bleek scheef!) Daarna echt nooit meer, bokken kent ze ook niet echt. Als ze stout is gaat ze gewoon hard of gaat ze stil staan. Maar goed, echt stout is ze ook eigenlijk nooit! Dat kunnen we echt op 1 hand tellen sinds we haar hebben (al bijna 2 jaar).

@collendoorn: wel fijn dat het wat beter gaat! ik heb er verder geen ervaring mee

Hier gaat het momenteel erg fijn. We trainen gewoon lekker door, vooral in de basis. De oefeningen kent ze wel van het M2 en al van het Z1 dus het is echt een kwestie van sterker worden en de basis goed onderhouden en dat gaat het echt heel erg goed. Is voor mijn zusje echt elke keer genieten om haar te rijden!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:28

Die van mij is vanaf het begin heel betrouwbaar geweest maar heeft ook wel zo af en toe een puberperiode. Hij blijft wel eerlijk gelukkig.

Hij maakt het goed, hij was gewoon echt toe aan een break in alles en die heeft hij dus gekregen. Ik heb het idee dat hij er nu weer wat meer zin in heeft en weer echt voor me wil werken. Dus rustig aan weer bouwen en dan eens zien waar we staan.

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:15

Zo vanavond de laatste keer trainen voor de wedstrijd morgen in Oude-Tonge.
Ben er helemaal klaar voor haha, hij is veel beter gaan lopen in de draf ( waar nog wel wat een gesleuteld aan mag worden). De galop doet hij super.

Nog meer mensen die starten?

Juliette_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:59

@renateeee Ik doe zelf niet mee maar kom wel even kijken s middags! :)

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:39

Nou die van mij was een ramp vandaag! Voor het eerst sinds een half jaar weer. In de al "moeilijke" hal, daar hoort hij van alles! En uiteindelijk reed ik alleen, nou laf er echt bijna naast. Ik maakte ineens een looping met 360 beugel kwijt blablaa, was echt een ramp werd steeds erger, weg ontspanning en alles!

Pffff. Op dit soort dagen ken ik m wel wat!!! Haha