dries schreef:Die van mij staat ook in de opfok op de stal waar ik zondags werk. Dat is een dressuur/africhtings stal maar fokken elk jaar een klein groepje hengst veulens op. Hij staat daar echt super en kan lekker spelen met zijn leeftijdgenoten. Heerlijk gezicht om het clubje (6 veulens) bij elkaar te zien.
ik vind het juist heel belangrijk dat ze opgroeien in een groep met leeftijdsgenoten zo voeden ze elkaar op. Maar mijne is een hengst natuurlijk een merrie is iets makkelijker die kun je ooknthuis in een gemende kudde houden eventueel. Maar zou er wel een leeftijdgenootje bij zetten zodat ze wel kunnen spelen.
Ja ik bedoel dan ook een kudde met meerdere jonge dieren, maar ook een oudere merrie en bijvoorbeeld een ruin erbij.
Wij hebben nog een hengstveulen staan, en dat is een heel ander veulen dan Luna. Luna wil niet echt met hem spelen en is niet zo heel vrij in de omgang met andere paarden. Aangezien haar moeder ook best een baasje is, zou het beter zijn als zij in de kudde niet de baas zou zijn.
Ik vind het heel leuk dat ze in een opfok gezellig samen staan, maar het nadeel vind ik dat ze zo ver van huis staan, je hebt er geen zicht op, daarnaast geef je je papier ook nog af. Ik heb daar toch wel moeite mee. Maar ik zie ook wel de voordelen ervan, dus het is zeker een overweging waard en denk er ook wel over om gewoon bij eentje langs te gaan om te gaan kijken.