Nakomelingen van Jazz

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Winola

Re: Nakomelingen van Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:11

Ik heb geen schema gekregen om het weer op te pakken. Ze heeft alleen gezegt dat ik tot zondag niks mocht doen. Zondag longeren en maandag longeren en laag en rond rijden. Zo moest ik het langzaam weer opbouwen. Heb voor mijzelf wel een planning gemaakt met rijden en longeren om de dag en zo langzaam kijken of we wat meer kunnen gaan doen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:18

ja ik heb nog nooit zo vaak braaf en goedzo gezegd ben als een pauw zo trots :D

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:21

Het is idd te merken dat het weer weer wat minder is.. ;)

Afbeelding
Nog een fotootje van mijn toppertje op de onderlinge wedstrijd laatst.. Ik weet t, we zijn er nog lang niet, maar ben al super trots op dr!!..

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 10:30

:wave:
@Mienetje: Zo!! Dat ziet er goed uit. Probeer alleen neusje eruit te rijden :)

Gisteren de hengst weer gereden. Wat korter gelongeerd en daarna erop gesprongen. :D
Was een stuk actiever en reageerde sneller op me hulpen. Had wel een ander bit in dus was wat rommelig in de aanleuning maar werd op het einde beter. Schrok 1 keer maar had hem snel weer onder controle. Je merkt wel in kleine bochtjes/voltes dat hij last heeft van zijn achterhoeven. Hij had gisteren de smid gebeld dus gelukkig komt die deze week. Toen een ander paard van hem gelongeerd, een Rhodium. Is een zéér goed paard, beter dan de Krack C hengst, maar heeft onder het zadel ontzettend veel spanning waardoor je niet aan rijden komt. Dus daar moet eerst met heel veel geduld aan gesleuteld worden.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:48

Leuk paard mienetje ziet er goed uit.
Fijn voor je saskia dat je een aantal leuke paarden erbij hebt om te rijden en rhodium staan er om bekent goed te kunnen lopen maar niet de makkelijkste zijn met rijden maar dat gaat wel goed komen.
Ik heb het met die Jazz x Balzflug merrie ook, in het begin veel spanning maar als ik eenmaal aan het rijden ben wordt het minder maar blijft altijd heel alert, ze is in ieder geval nooit saai met rijden.
Jazzbest ik geef mijn merrie na het afspenen altijd twee weken alleen hooi geen krachtvoer en veel laten bewegen zodat de uier dun wordt ze gaat dan ook het land niet op want door het gras blijft de melkproductie door gaan.
Na twee weken is de uier bij haar weer dun en dan krijgt ze weer wat krachtvoer.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:50

Wij hebben ook een nakomeling van Jazz. Hij is nu 3,5 jaar en zijn moeder is Roxane, die we altijd Miss Groningen noemen, omdat ze als 3 jarige kampioen werd bij de stermerries, in Groningen.
Davinci aka Vinni aka Vince aka the Itallion Stallion, is nu 3,5 jaar oud. Hij is een heel bijzonder paard. HIj heeft een enorme spirit, een playdrive van hier tot Tokio, en is behoorlijk eenkennig. Ik speel alleen nog maar met hem (grondwerk, Parelli) want hij is nog een echte pup.

Afbeelding

Afbeelding

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:34

Hallo allemaal,

Leuke plaatjes zie ik weer voorbij komen!!!

Ik ben helaas zelf even uit de running... Zondag is mijn knie uit de kom gegaan (voor de 3e keer) dus ben weer even uitgereden...

Gelukkig zijn er een hoop lieve mensen op stal die voor Tim willen zorgen en mijn instructeur gaat hem voorlopig trainen! Maar balen is het wel...

JazzBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:10

Hey Deeva, bedankt voor de tip. Over 2 weken breng ik het veulen weg naar de opfok en dan heb ik nog 2 weken voor ik de merrie weg breng om zadelmak te laten maken. Ik zal haar zeker niet meer op het land zetten en ben nu de brok al aan het afbouwen. Ik wil haar wel wat intensiever (3 a 4x in de week) gaan longeren de laatste 2 weken. Is helemaal brok dan niet te weinig...?
Heb je een leuke foto van de Jaz x Balzflug?

Jeetje 1978 dat is wel heel vervelend van je knie! Wel super dat je het zo kunt oplossen met je paard.

Mooie grote vos Eiber! Hij is wel al aardig aan de maat voor een pup *D

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:34

JazzBest schreef:
Mooie grote vos Eiber! Hij is wel al aardig aan de maat voor een pup *D

Ja, dat is-ie! <3 Hij gaat zijn moeder wel voorbij denk ik. (Zij was op 3 jarige leeftijd 1.69 m.)
Maar dat puppie-achtige zit hem vooral in zijn karakter. Hij heeft maar een hele korte attention-span. Dat, gecombineert met zijn speelse karakter maakt dat ik nog niet erg "serieus" met hem bezig ben. Hoewel.....hij kan al heeel veel: keurig aan een los touw lopen, at liberty om je heen draven en galopperen (met zijn neus op de grond!), de trailer in - en uit op een handbeweging en op een blok staan met 4 benen. Niet gek toch voor zo'n kleuter? :D

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:47

Leuk paard eiber zier er goed uit voor zo'n pup.
Jazzbest ze mogen wel veel hooi maar brok zorgt voor melk productie dus dat geef ik zelf dan niet maar wel veel hooi.Hoe oud is je merrie omdat ze nog niet zadelmak is? het zal wel even wennen zijn voor die kleine zo zonder je moeder, maar hij krijgt er vast vriendjes voor terug.

JazzBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:17

Nou eiber, voor een pup kan hij al een hele hoop! Super dat je dit op de grond al allemaal met hem kunt.
Ha, en op een blok staan met 4 benen? Echt cool!

Ok deeva dan haal ik haar vanaf 19/9 van de brok af en geef ik haar alleen hooi.
Heb ik ruim 2 weken de tijd voor ik haar weg breng. Hopelijk is de uier dan mooi geslonken...

Mijn kleine Jazz man staat nu 's nachts al in zijn eigen box. Overdag mag hij nog gezellig bij mama <3
Ik zal proberen eerdaags nog wat foto's van hem te maken.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:40

JazzBest schreef:
Nou eiber, voor een pup kan hij al een hele hoop! Super dat je dit op de grond al allemaal met hem kunt.
Ha, en op een blok staan met 4 benen? Echt cool!
.

Ja, ik ben heel trots op hem. Misschien is het vreemd in de ogen van anderen, maar ik vind het voor ons de beste manier om hem eerst op de grond helemaal voorelkaar te hebben. Hij is b.v. panisch voor geluiden en dingen die plotseling bewegen. Hij is dan in staat om helemaal te flippen. Dan wil je er echt niet opzitten. Natuurlijk kan ik een "handige ruiter" vragen en die kan dan de chaos wel gaan managen maar daar schieten D. en ik helemaal niets mee op. Het is een uitdaging om hem die dingen te leren die hem moediger en relaxter maken, zodat het hele proces van zadelmak maken en rijden straks meer "vanzelf" gaat.
Nu genieten we heel veel, hij komt altijd in draf of galop uit de kudde op me af rennen en is altijd "in" voor iets.
Ik ben overigens wel heel nieuwsgierig naar zijn bewegingen onder het zadel, hoor, want zo in vrijheid belooft dat heel wat!

Succes met spenen!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:05

wat leuk eiber wat je allemaal al met je Jazz kan! Krijg je een goede band van en dat komt je straks met rijden alleen maar ten goede.

Ik ben vandaag met m'n Jazzy naar de tandarts geweest (Jan Broeze). Ze had op zich een mooi gebit, maar behoorlijke haken en vooral op de achterste kiezen. Daar kwam ook het morsen met de brokken vandaag. Ook had ze de kiezen trapsgewijs, daardoor kantelde ze met het hoofd met rijden (wat ze ook vaak deed).
Alles weer netjes in orde gemaakt. Vanavond bij het brokken voeren kon ik het verschil al zien. Ze at een stuk rustiger en ze sopte er niet meer mee. En straks met rijden hoop ik ook een groot verschil te zien :j

Ik denk dat ik haar morgen maar weer eens ga longeren. Afgelopen maandag is de osteo geweest. Na die tijd heeft ze alleen maar in de wei gestaan. Morgen wordt het mooi weer, dus eens kijken hoe ze nu beweegt. :D

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:19

Jij kan er voorlopig weer tegen aan :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:58

Dat hoop ik ook Iris. Heb echt zin om er weer op te klimmen! Zal vandaag m'n zadel er eens op leggen om te kijken hoe die ligt. Kan ik die ook gelijk nog na laten kijken en evt aan laten passen. En dan zijn we er (in theorie :o ) helemaal klaar voor
Nu de praktijk nog..... :')

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:00

Je hebt wel heel veel uitgesloten, dus dan zou je een goed begin moeten kunnen maken ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:05

ja dat klopt. Daar ga ik ook vanuit. Hoop dat Jazzy daar ook zo over denkt. :+

Maar ik moet mezelf ook niet teveel aanpraten. Straks gewoon doen. En anders neem ik wat voor de zenuwen :P

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:11

Is het zo erg dan?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:09

de één na laatste keer dat ik er op zat heeft ze me er met een serie bokken vanaf gegooid. Dat had ze nog nooit gedaan. (en ik reed haar al 8 jaar) Ze steigerde wel eens, maar dan kon ik haar altijd weer goed uitkrijgen.

Ik heb er daarna nog 1 x opgezeten, maar verder dan stappen en 3 meter draven durfde ik niet meer. Erg he. ;(
Toen ben ik ook gestopt en heb ik haar laten dekken.
Maar dat bokken deed ze natuurlijk niet zomaar. Dus ik hoop ook dat ik dat met de osteo en de tandarts een beetje verholpen heb.

Ik heb haar net nog gelongeerd en moet zeggen dat ze toch wel fijn loopt. Ze gaat ook goed van het veulen af. Die staat dan te schreeuwen in de stal en zij kijkt niet op of om. Da's ook wel prettig. :j
Ik heb thuis een enorme bak van ongeveer 55 x 55, dus ik denk dat ik voor de eerste keer rijden een binnenbak ga opzoeken :+ Lijkt me iets veiliger :=

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:19

Als je het echt eng vindt kun je je merrie ook iets kalmerends geven voor de eerste keer. Mijn merrie bouwt vaak wat stress op op wedstrijd en ik geef haar dan Primeval stressles, dat werkt goed en is gewoon in de ruitersportzaak te koop. Het is gewoon een soort wormenspuit en het spul haalt de scherpe randjes van de spanning af maar ze worden er niet sloom van.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:24

daar heb ik ook al wel aan zitten denken. Moet het vertrouwen even terug krijgen.
Vroeger reed ik wel eens 2 weken niet en nam ik haar dan mee naar het bos. Tuurlijk was ze dan heet, maar ik vertrouwde haar wel. Bokken deed ze nooit (ja een vreugdebokje), dus toen die serie vanuit het niets kwam, was ik compleet overdonderd.
Zal eens kijken naar die Primeval Stressles. (kan zelf ook wel een shot gebruiken, hahaha)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 00:58

Die Stresless heb ik ook goede ervaringen mee, heb dt wel eens op wedstrijd gebruikt. Ben nu bezig met back bloesem, iets goedkoper en kan jezelf ook gebruiken :D

Kan me voorstellen dat ze je vertrouwen een goede deuk heeft laten oplopen!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:23

Hallo, volgens mij mezelf wel eens voorgesteld in dit topic, maar nog altijd geen foto geplaatst van onze 2-jarige jazz x monaco merrie, Etoile du Soirette.
Afgelopen zaterdag haar even losgelaten in de buitenbak. De puf was er aardig uit, het was nogal benauwd weer en ze had de hele dag al met haar vriendinnen op de wei gespeeld. Toch nog wat fotootjes om aan jullie te laten zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JazzBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:44

Dat ziet er uit als een hele pittige dame eva }> Een een mooi koppie erop!
Fasten your seatbelts :D

Setteli, ook wij geven de jonge paarden (als ze best nog wat heet/pittig zijn) ook vaak iets om rustig van te worden.
Zeker met beleren wil je toch wel graag blijven zitten :j Het help vaak goed en als je dan redelijk het vertrouwen hebt
kun je er rustig mee stoppen.

Mijn merrie Dance gaat morgen voor de PROK keuring. Spannend!
En dan nog 1 weekje en dan gaat mijn kleine Jazz man naar de opfok. Ik ga hem nu al missen ;(
Maar hopelijk zal hij een leuke tijd krijgen met zijn gabbertjes!

En deeva, heb kontakt met Karin Schaap op facebook. Old memories, echt heel leuk! We hadden het ook
over onze oude goede tijd op manege Spaarnwoude. En jou ook niet te vergeten natuurlijk!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:26

Wat een echte Jazz kop zit er op die 2 jarige merrie :D ben benieuwd hoe ze uit gaat groeien!

Zeker spannend morgen voor JazzBest, hoeland moet je op de uitslag wachten?