Dus 10u oud hier, heel stevig op de benen, sterk, groot en fel! Veearts vroeg of ze 2 weken oud was en we nu pas belden (grapje uiteraard) haha.
Vlotte bevalling ook, erg voorbeeldige moeder al 2 jaar op rij! Daarvoor was het lastiger maar nu, voorbeeldfokmerrie hoor haha, 4 merrieveulens op rij!
Ik las trouwens van de hoefslag een artikel dat er in NL een veulen uit een Everdale merrie en Total US ook dat defect had, dan zou Total ook drager moeten zijn.
Ja. Ik had het ook al gezien en ook gehoord dat cupido waarschijnlijk ook drager is. Ik vrees dat er meerdere gaan volgen. Echt heftig voor de fokkerij.
Ik heb op internet gezocht over cupido en daar is niets te vinden dus ik denk dat gerucht niet klopt.
Bucephalus
Geplaatst: 30-04-18 14:54
Alle nieuwe veuleneigenaren van Everdale: hartelijk gefeliciteerd! Als ze net zo leuk worden als onze 2-jarige, dan ga je er nog veel plezier aan beleven! !
Het is niet juist om te speculeren over een vermeend dragerschap van het WFFS-gen van een hengst en daarnaast doet de merrie er immers ook toe..
Minder leuk maar noodzakelijk:
Wij laten onze Everdale-merrie binnenkort testen op het WFFS-gen, ook de moeder en haar halfzus. Wij willen ook weten of het in onze andere merries zit. Op Fokkerij algemeen lees je er meer over.
Heb je een foto van jouw everdale merrie. Ben erg nieuwsgierig.
Anniique
Geplaatst: 30-04-18 17:32
Vandaag zijn ze hier even in de bak geweest. Helaas is het nog te nat buiten, teveel regen. Hopelijk kunnen ze morgen lekker naar buiten. Hoe ga jij hiermee om stral? Regent het bij jou ook zoveel en heb jij ze al buiten gehad?
Bucephalus
Geplaatst: 30-04-18 19:31
Anniique schreef:
Heb je een foto van jouw everdale merrie. Ben erg nieuwsgierig.
Ik zal er binnenkort eens een paar maken, ik heb alleen een foto toen ze een veulen was.
Mijn vader heeft ze gisteren tussen de buien door al buiten kunnen laten lopen eventjes (altijd goed voor de merrie ook wel als die dagelijks gras gewend is). Ik was er niet bij jammer genoeg, hij zei dat er een goede galop op zat in ieder geval Ik neem 1 van de komende dagen in ieder geval mijn goede camera mee voor betere foto's!
Merrie's laten testen vind ik eigenlijk ook wel interessant, niet alleen onze nu twee Everdale-merries, maar dan vooral de fokmerries inderdaad.
Ik heb het topic min of meer gevolgd, weet nog niet goed hoe mijn standpunt erover is eigenlijk. Ik denk dat het goed is dat er informatie verzameld wordt: testen dus, maar om meteen alle dragers uit te sluiten, dat vind ik straffe uitspraken om te doen als je niet weet hoe groot het probleem werkelijk is denk ik.
Ik heb zaterdag trouwens zelf op de 4-jarige Everdale gezeten! Wat is die braaf Was even wennen want alweer 4 jaar geleden dat de mijne zelf zo jong was (en daar zat ook al meer stuur op toen haha, dus nog veel langer geleden dat ik op echt grasgroen gereden had), goede kop zit er echt wel op.
Bucephalus
Geplaatst: 30-04-18 20:36
Ik hoor veel positieve geluiden over de karakters van de Everdales! Die van ons is heel braaf en toch alert en speels , ze ziet alles!
Nessie
Geplaatst: 30-04-18 20:39
Superleuk filmpje!
Die van mij is ook erg braaf, maar de hoefsmid zei wel dat ik 'geluk had', want hij zag toch veel Everdales met een vervelend karakter. Ben er zelf nog niet veel tegengekomen, maar die ik zag hebben wel een fijn karakter.
Vandaag voelde die zich wel even stoer. Iemand was zijn piaffe en passage aan het oefenen en hij dacht echt wat loopt dat paard me nou te imponeren?! Dan heb je wel direct een grote hengst onder je, maar hij is direct als je vraagt weer bij de les.
Stral
Geplaatst: 30-04-18 20:41
Oh ja hoor, al van veulen is die super wijs. De moeder kon nogal explosief zijn dus destijds heb ik Everdale eigenlijk voorgesteld omdat ik toen al zoveel goeds hoorde over het karakter. Dat lijkt dus wel goed gelukt te zijn. Ze heeft geen voet verkeerd gezet bij het zadelmak maken. Verder is die eigenlijk altijd braaf, hoefsmid en inentingen enzo zijn nooit moeilijk geweest!
We hebben ook al 2 Glamourdales gehad en die waren nog anders, die waren zo braaf en tegelijk oversociaal! De Everdale is ietsje afwachtender in de kudde maar wel lief als je ze 1 op 1 hebt Glamourdales zijn dus wel verkocht als veulen en als jaarling dus geen idee hoe die als ouder dier zouden zijn
Nessie: heb nog nooit gehoord dat er slechte karakters bij zijn eigenlijk!
Nessie
Geplaatst: 30-04-18 20:45
Daarom ook geluk tussen haakjes, want van wat ik zag, zag ik geen vervelende. Maar met Eston kan ik lezen en schrijven.
Op de stal waar ik nu sta zijn ze niet zo weg van everdale. Ze vinden de nakomelingen sensibel en lastig. Zij hebben een aantal lastige gevallen gehad van everdale. Er staat er nog een van 4, die mag ik gaan bijrijden en die moest vervroegd uit de opfok gehaald worden omdat ze alles kort en klein sloeg. En het meisje dat hem heeft ingereden was er uiteindelijk bang vam geworden, toen heeft nog iemand anders haar gereden en daarna de eigenaar zelf en vanaf dat moment liep ze braaf.
Ze is nu een jaar Zadelmak en ik heb er nu nog maar een keer opgezeten maar ik vond haar in de omgang erg lief en fijn en onder het zadel heel werkwillig en leergierig. Ze pakte de oefeningen snel op. Dus ik ben benieuwd hoe ze het verder gaat doen. De eigenaar rijdt alleen lange afstand wedstrijden met haar dus qua dressuur kent ze nog niets.
Mijn twee veulens hadden beide ook wel karakter. Maar ik heb liever een wat nieuwsgierig, brutaal veulen, als een veulen wat voor elke scheet weg vliegt. Beter een beetje pit onder het zadel toch.
Bij mij is van olst ook geweest, ook voor de verkoop als plan, maar niet door gegaan. Maar volgens mij koopt hij er veel goede op, selecteert uiteindelijk de beste voor de hengstenkeuring en verkoopt de rest weer als sportpaard.
Inderdaad, zo werkt hij. Ik vind het een hele aangename man, komt toch overal en zo aanspreekbaar! Wij zijn ook maar hobbyfokkers uit een dorpje in België uiteindelijk hoor Sowieso is de mentaliteit bij jullie anders dan bij ons op dat vlak geloof ik. Ook met Van Uytert hadden we enkele jaren terug een erg goede ervaring.
Jena was altijd heel beleefd, nooit stout. Ze was na enkele jaren niet dekken ook wel weer ons enige veulen van dat jaar en heeft dus altijd bij oudere paarden gelopen. Scheelt ook qua opvoeding hoor Ik denk dat je in grote opfokken waar ze op leeftijd in grote groepen lopen nog snel brutale vrij spel geeft!
Mijn Everdale toont ook een fijn karakter. Voor 3 weken geleden moest hij weer aan het touwtje mee de trailer op nadat hij 2,5 jaar in de opfok heeft gestaan en ondanks dat de merries in de andere wei even kwamen kijken liet hij zich makkelijk geleiden. En nu dat hij terug is in de opfok neem ik hem vaak even apart in een hok en oefen ik aan het halster met volgen, halt, achterwaarts en zijwaarts voor mijn druk en hij doet het allemaal zeer gewillig. Hij wil heel graag voor je 'werken' en is heel gevoelig voor beloning in de vorm van aandacht. Hij is nu 3 jaar maar vind hem nog echt puppy dus mag sowieso tot oktober in de opfok blijven, en misschien pas met 4 jaar zadelmak maken. Met 4 jaar vind ik hem nog steeds jong maar dan heeft ie nog net even iets meer tijd gehad.
Vandaag is Nirell voor het eerst buiten los in de wei geweest, eindelijk zon ipv regen. Ze deden het beide super goed en gingen zelfs nog even in een waterplas spelen