Nakomelingen van Orame(v. Indoctro)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nilan

Re: Nakomelingen van Orame(v. Indoctro)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:48

Ook van mijn kant even 'n update...

Om 'n lang verhaal kort te maken ben ik in februari van dit jaar bij de kliniek in Bodegraven geweest nadat mijn paard in (letterlijk!) blinde paniek in volle galop frontaal tegen 'n stappende fjord z'n boeg is gerend (met mij erop wel te verstaan!). Daar kreeg ik - nadat m'n paard helemaal was doorgelicht, rontgenfoto's van rug, benen en hoeven - te horen dat hij ribben had die uit de kom waren door de klap (voor diegene die niet geloven dat ribben in 'n kom zitten: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/images/skelet.jpg een rib bestaat uit 2 delen en dat zit in 'n kom) en kreeg ik te horen dat hij een onstoken wervel in z'n rug had, hetgeen hij met rijden uitte in vluchten!
Na enkele behandelingen en speciale training is hij weer helemaal bovenop. Hij ging als stuiterbal door de bak als hij los mocht en rolt soepel om.
Het rijden gaat steeds beter, merk wel dat er 'n bepaald rijgedrag in is geslopen, maar daar moeten we nog even doorheen.
Mijn Oramé is niet bepaald 'n durfal, maar van de week ging hij netjes voorop de duinen in (waar we nog maar 'n enkele keer hebben gereden) omdat 't paard van m'n stalgenootje die slechts 12 jaar oud is niet voorop durfde! Tong uitsteken Leuk dat 't op foto is vastgelegd, hihi.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien is mijn Oramé ook erg slank. Hij heeft denk ik 'n snelle stofwisseling. Ik moet 'm echt bijvoeren ookal staat hij dag-en-nacht op 't land en wordt hij elke 3 a 4 weken verweid naar 'n "vetter" land Knipoog
Oh ja, hij knabbelt ook graag aan van alles en nog wat, haha!
Verder wel 'n heel lief paard, alleen liever lui dan moe. Heeft trouwens wel 'n heerlijke voorwaartse draf en kan echt "swingen". Werd laatst nog voor ballerina uitgemaakt, haha! Nagelbijten / Gniffelen
Van de week wil ik 't springen gaan oppakken nu z'n rug goed is, ik ben benieuwd.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:53

Wat balen joh van al die toestand! Goed dat hij er weer helemaal bovenop is gekomen. Lachen
Hij lijkt zo erg op die van mij, dat koppie, die ogen, de uitstraling. Die van mij heeft trouwens ook een erg swingende draf.
Grappig joh dat er zoveel overeenkomsten zijn tussen mijn paard en andere paarden hier, vooral qua gedrag ook.
Die van mij moet ook ALLES in zijn mond hebben en overal ff aan knabbelen. Vork

Hebben jullie Oramé's ook van die kleine oortjes?

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:18

UpToDance schreef:
Wat balen joh van al die toestand! Goed dat hij er weer helemaal bovenop is gekomen. Lachen
Hij lijkt zo erg op die van mij, dat koppie, die ogen, de uitstraling. Die van mij heeft trouwens ook een erg swingende draf.
Grappig joh dat er zoveel overeenkomsten zijn tussen mijn paard en andere paarden hier, vooral qua gedrag ook.
Die van mij moet ook ALLES in zijn mond hebben en overal ff aan knabbelen. Vork

Hebben jullie Oramé's ook van die kleine oortjes?

Ja, was echt 'n gedoe! Heb ook wel overwogen om 'm te verkopen omdat ik dacht dat hij niet helemaal spoorde (en dan met name na die "crash") Bloos
Maar goed, nu gaat 't goed, krijgen we steeds meer wederzijds begrip en respect. Go jij! Go jij!
Grappig iid dat die paarden toch best wel veel overeenkomsten hebben, haha.
Die van mij heeft ook van die lieve kleine oortjes. Sowieso heeft hij niet zo'n groot hoofd. Meestal is full te groot en past hij dan wel maat cob alleen is de keelriem dan soms weer net iets te strak. Dat vind ik wel lastig, kan je niet zo makkelijk iets kopen zonder eerst te passen. Hebben jullie dat ook?

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 18:07

Ja mijn paard heeft ook maat cob, soms past hij ook een full die klein valt. Maar cob zit hem veel beter! Hij heeft ook helemaal geen groot hoofd, lijkt af en toe zo omdat hij van die kleine oortjes heeft en dat niet klopt in verhouding. Maar staat heel schattig! Keelriem past bij mij eigenlijk altijd wel..

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:17

Jeetje wat een verhaal Nilan!

Die van mij heeft ook een klein hoofdje ja, altijd maat cob Haha!
(Wel handig, want mijn pony's kunnen ook gewoon alles aan Vork ).

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:49

Die van mij heeft ook een minnie hoofdje Tong uitsteken
Ze hoeft nog geen hoofdstel in, maar ik weet wel bijna zeker dat ze een cob maatje heeft
had haar moeder ook...

Vanmorgen weer met erg veel genot naar ons Orame vosje gekeken Pling ze word steeds mooier

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 10:17

Deze foto van Orame vind ik net op de site van Sjoert! Wat een pracht is het toch ook. Lovers
Ook zon mooi klein koppie en kleine oortjes!

Afbeelding

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:29

Ja, hij is zeker mooi! Mooie actie foto zeg.
Wat 'n goede smaak hebben wij toch, haha! Tong uitsteken

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 23:43

mijn paard is ook erg cool.
van hoofdstel heb ik nog steeds het hoofdstel wat ik voor mijn E pony gebruikte wel met een ander tussenstukje maar het is minimaal. dus eigenlijk ook cob.

Heb vandaag na 2 weken er weer opgezeten en ze was zo rustig. Er kan bij die van mij ook een bom ontploffen.

@nilan: mm flink aan het kwakkelen geweest. Had dus een oorzaak dat je paard vluchte.

Poney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:31

Hahahaha echt grappig om al de verhalen over jullie Orame's te lezen. Ik heb ook een 7-jarige, vanaf zijn 4e. Ik vind het een heerlijk paard. Hij knabbelt zoals er hier meer doen aan echt alles wat los en vast zit, soms om gek van te worden. Hij heeft zelfs al eens een heel stuk blauw afdekzeil zijn eigen wei in gesleept. Hij is dus ook zoals meerdere hier heel nuchter en bijna nergens bang voor. Ik ben nu met hem B+16 en B+17 dus helemaal allround.
Wat betreft dat steigeren....dat ken ik wel een beetje. Die van mij had daar in het begin ook wel een beetje een handje van, maar met genoeg been is dat altijd wel te verhelpen. Wat mijn paard wel heeft zijn van die ontploffingen om niets. In eens uit het niets zo met 4 benen de lucht in...en daarna is ie gelijk weer cool.
Er staan wel een aantal foto's in mijn profiel, die zijn wel van vorig jaar.

Poney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:33

Haha en oja....mijn is wel behoorlijk fors, nouja in ieder geval niet smal. En hij heeft ook helemaal geen klein hoofd Tong uitsteken

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:41

Hoi,

ik heb ook een orame staan.
net geruind 3 jaar en nog niet zadelmak (komt dit na jaar)

Hij is super in de omgang, heel lief en aanhankelijk ook toen hij nog hengst was.
Hij kan af en toe wel een beetje lomp zijn en zijn zin door drammen, maar dat is hem gelukkig nog nooit gelukt Pling
Hij is nu 1.67 m
Het is een Orame x Jasper x Nabuur.

springen doet hij super is all de vraag of we het met hem gaan doen hij is namelijk vorig jaar geopereerd aan OCD. Hij heeft nog maar weinig kraak been over.
Maar als ik zijn bewegingen zo kijk moet hij het makkelijk redden in de dressuur.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 05:10

Heb gisteren buitenrit gedaan met Verona. Vergeleken met de dag ervoor was ze weer echt vreselijk. Dramde ontzettend. trok me steeds uit zadel en wat niet te hanteren. Tenminste ik had had 1000000 kg in mijn handen. Na even op plaats zetten ging het beter maar ooh ooh wat kan ze vreselijk zijn ook weer. Werd er even aan herinnert.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:24

ons orametje had gister een frontale botsing met een hek Bloos!
ze werd opeens helemaal gek, zwart voor de ogen en boem met een rotgang, mijn vader had gelukkig net op tijd het touw van het hek los gedaan, zodat het open sloeg toen ze er tegen aan kwam... beste smak heeft ze gemaakt maar ze heeft gelukkig alleen wat schrammetjes en niet kreupel Lachen
was wel ff goed schrikken

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:36

Das idd schrikken Marijkeeee, gelukkig heeft ze er niets ernstigs aan over gehouden.

Vorige week met Wolf een onderling wedstrijdje gereden. Hij was braaf en ik was tevreden.. Nog even wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft nu alleen mok aan z'n beide achterbenen en wordt steeds erger. Hij krijg al wel mokpillen, maar het is helemaal open en gister liep ie zelfs wat kreupel en had ie 1 dik been. Zo weer even kijken of het al wat beter is. Dus als iemand nog een wondermiddeltje kent.. Ik hou me aanbevolen Lachen

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:41

Leuke foto's! Prachtig paard, die voorpluk! Kwijl
Gewoon mokzalf, werkt dat echt niet bij je paard? Bij mijn vorige paard werkte dat altijd super.

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:13

Wolf heeft ook 'n erg leuk en mooi koppie zeg! Vingers aflikken
Misschien zwavelolie? Dat is van de groene os... Knipoog
Bij m'n vorige paard werkte dat super! Mijn Oramé-tje heeft gelukkig (nog) geen last van mok, dus heb ik 't de laatste 3,5 jaar niet meer gebruikt!

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:48

We hebben al met mokzalf gesmeerd, maar het is tot nu toe alleen maar erger geworden.
Ik kijk het nog even aan, maar anders moet de DA er maar eens even naar kijken.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:00

vandaag voor de 3e keer op de orame gezeten. Pff valt niet mee....hij wil niet lopen...ik ben meer moe dan hij van de paar rondjes die ik probeer te stappen en draven. Hij is niet vooruit te branden! Waren jullie Orame's ook zo?

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 02:47

Die van mij wilde in het begin nogal eens stilstaan en niet meer lopen. Meer staken eigenlijk. Dit is nu eigenlijk al een heel stuk minder. Doet het nog wel.

@linnie: leuk koppie van Wolf. Hoeveel punten had je gereden? Wel balen van de Mok hoor hopen dat het snel minder wordt.

Verona heeft ook last van mok maar reageert goed op de mokzalf. Die is gemaakt door de dierenarts zelf. Geen idee wat erin zit ruikt naar nivea

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:44

Victor is ook niet zo'n loper van zichzelf, maar nu na 5 maanden intensief trainen is dat stukken beter geworden, het staken, lees, overeind komen doet hij nu bijna niet meer!!

Links lijkt hij wat vast te zitten, volgende week komt de fysiotherapeut. Van mok heeft hij nog nooit last gehad, dikke benen wel, na het eten van vers voordrooghooi (veel eiwitten)

Wat een mooi dier die Wolf zeg Kwijl

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:16

lucas03 schreef:
vandaag voor de 3e keer op de orame gezeten. Pff valt niet mee....hij wil niet lopen...ik ben meer moe dan hij van de paar rondjes die ik probeer te stappen en draven. Hij is niet vooruit te branden! Waren jullie Orame's ook zo?

Ja, dat had die van mij ook!
En nog steeds wel eigenlijk... Als we bijv. naar de duinen gaan en meneer vindt iets eng dan gaat hij stil staan om vervolgens niet meer door te gaan lopen. Dan kan ik aandrijven als 'n beginner, tikje met de zweep, niets lijkt te helpen, als 'n standbeeld blijft hij roerloos stilstaan. Soms als ik m'n stem erg verhef lukt 't me wel, anders moet ik afstijgen of diegene met wie ik samen ben moet dan voorop.

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:24

Wolf was met zadelmak maken wel erg braaf en rustig, maar niet sloom. Je kon 'm wel zo een week laten staan en er zonder longeren weer opstappen(heb ik vernomen, niet zelf gedaan). Nog steeds is ie niet heel druk, voorwaarts. Hij krijgt nu ook prestatiebrok ipv balans om te kijken of ie daar wat meer energie van krijgt.

@Tyke - 181 punten, 1e keer L1

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:40

ok netjes hoor Linnie

Dat staken met stilstaan doet die van mij ook.
Met buitenrit is in principe Verona nergens bang voor maar ze is erg aanstellerig soms en neemt veel over van andere paarden en gaat communiceren. Merk je gelijk aan haar en als dat paard stopt stopt verona ook en moet eerst dat ander paard eerst door daar wordt ik soms knetter van. Dan helpt ook helemaal niets.
Later op de rit dan gaat het beter dan loopt ze vaak wel voorop en is het geklier vaak klaar

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:49

dit is mijn orame,

Afbeelding

groetjes