Waar zijn de klonen van Jazz??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:10

Was ook wel vreemd, 2 was op zich nog best leuk. Al had die het meeste talent en daardoor een streepje voor. 3 was echt een draak, sterker nog, dankzij die bok belande ik in het ziekenhuis en mocht dik een jaar gaan revalideren :')

Ze kregen daarna, i.i.g. vanuit mij, toch andere namen :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:14

Zo ben je meer materiaal dan een levend wezen...

Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan doen, blijft een bizar iets!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:42

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:13

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben en wat ik eigenlijk nog nergens heb gelezen Moet een kloon van een goedgekeurde dekhengst, in dit geval Jazz, ook het hele traject van hengstenkeuring afleggen of wordt de kloon, als producent van hetzelfde erfelijke materiaal, automatisch goedgekeurd als dekhengst en worden de nakomelingen in het stamboek opgenomen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:17

oji schreef:
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben en wat ik eigenlijk nog nergens heb gelezen Moet een kloon van een goedgekeurde dekhengst, in dit geval Jazz, ook het hele traject van hengstenkeuring afleggen of wordt de kloon, als producent van hetzelfde erfelijke materiaal, automatisch goedgekeurd als dekhengst en worden de nakomelingen in het stamboek opgenomen?
Lol, goede vraag. Het KWPM is nogal van de afstamming en predicaten en kijkt net wat minder naar het dier voor hun neus.

Ik zou er geen uitspraken over durven doen.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:28

Wat wel enigzins apart is: Volgens de kwpn database is een kloon D-OC en bij de andere 2 staan het er niet bij.
Niet getest? Of eentje testen omdat ze toch allemaal hetzelfde genetisch materiaal hebben?
Vroeg ik me gewoon even af.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:30

Ik dacht dat er niet mocht worden gefokt met klonen, maar weet het niet zeker meer.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:31

Volgens mij moeten ze gewoon gekeurd worden, maar genetisch gezien zou het geen verschil moeten maken en wordt er hetzelfde doorgegeven dan wanneer Jazz zelf dekt.

Weet iemand eigenlijk hoe het zit met het mitochondriaal DNA? Ze zullen het niet vererven, komt van de moeder, maar hoe zit dat hij deze klonen zelf?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:35

Quir schreef:
Volgens mij moeten ze gewoon gekeurd worden, maar genetisch gezien zou het geen verschil moeten maken en wordt er hetzelfde doorgegeven dan wanneer Jazz zelf dekt.

Weet iemand eigenlijk hoe het zit met het mitochondriaal DNA? Ze zullen het niet vererven, komt van de moeder, maar hoe zit dat hij deze klonen zelf?

Zie mijn eerste post op de vorige pagina voor een uitgebreider antwoord ;) mDNA komt van de 'donor' van de eicel dus is inderdaad anders dan de originele Jazz. Maar dat geven de hengsten toch niet door aan de nakomelingen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:39

Ik lees net op Horses dat Patrick vd Meer ze beiden rijdt en in de Lichte Tour gaat uitbrengen. Ze lijken wel echt op elkaar. Toch zijn ze verschillend gaf Patrick aan in het stukje.
Lijkt me wel heel bijzonder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:42

Ik snap nog steeds niet waarom Jazz gekloond moest worden. Het is niet dat ie ondervertegenwoordigd is in de fokkerij.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 00:01

Suzanne F. schreef:
Ik lees net op Horses dat Patrick vd Meer ze beiden rijdt en in de Lichte Tour gaat uitbrengen. Ze lijken wel echt op elkaar. Toch zijn ze verschillend gaf Patrick aan in het stukje.
Lijkt me wel heel bijzonder.

Heb ze net in het echt gezien, maar ze lijken echt veel op jazz en oo elkaar natuurlijk. Maar toch hele subtiele verschillen. Heel grappig om te zien. Ben benieuwd hoe ze het ohz gaan doen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 00:05

Ailill schreef:
swartbeessie schreef:
Waarom geen roepnamen? Komt haast over alsof hun hele leven een experiment is...
Dat is het dan ook :j

Ik reed ooit voor een springstal, merrie (I love you) had sowieso 3 zonen op stal staan, I love you 1/2/3. Waren de meest afschuwelijke paarden die ik ooit heb gereden, dat terzijde :P

Die I love you 2 vind ik nog wel grappig :))

Wat interessant allemaal. Ik zie hier wat vragen voorbij komen waarop ik het antwoord ook wel zou willen weten. Benieuwd of ze onder Patrick iets kunnen laten zien en vooral wat voor meerwaarde dit allemaal heeft gehad.

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:02

Weet er toevallig iemand of de klonen vruchtbaar zijn?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:26

Ik begrijp niet hoe het kan dat de witte voetjes anders zijn?

Edit :laat maar. Heb antwoord al uit het nieuwsbericht.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:31

julie0307 schreef:
Weet er toevallig iemand of de klonen vruchtbaar zijn?

Ze zijn vruchtbaar, of nou ja niet meer of minder dan gewoon een niet gekloond paard. :)

ClauH schreef:
Ik begrijp niet hoe het kan dat de witte voetjes anders zijn?
Het zijn toch de 2 klonen die op de foto staan in dat stukje van Patrick van der Meer?

In de genen staat (in dit geval) hoeveel wit ze ongeveer krijgen, niet hoe en waar het precies tot uiting komt. Een 1 eiige tweeling ziet er ook niet exact hetzelfde uit, maar is genetisch ook gelijk.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:34

Weet iemand eigenlijk de oorzaak van het overlijden van 1 van de klonen?

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:29

Ondanks dat er een reden gegeven is voor het klonen van jazz, meer vers sperma, snap ik niet waarom je het zou willen. Er is al zoveel jazz op de markt dat meer niet persé bete is. Daarbij willen ze meer bloedspreiding, dus waarom klonen? Verder vind ik het ook best akelig dat je voor een prijskaartje iets kunt klonen

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:33

Ben wel benieuwd naar de prijs van zoiets... een kloon van m'n eigen paardje....<3 <3 (droomt verder :z )
Jazz is wel flink vertegenwoordigd dus qua keuze snap ik dat ook niet om er nog 2 jazzen bij te hebben, als het dan toch een bekende hengst moet zijn zou ik eerder Vivaldi klonen...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 01:56

Jazz werd natuurlijk oud en misschien gewoon als nieuwe toppaard voor de sport? En als experiment natuurlijk. Misschien dat als het nu werd gedaan dat ze bijv totilas hadden gekozen, of valegro

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 06:26

Bij het kwpn mag het kloonsperma volgens mij nog niet gebruikt worden, dus dat zal mogelijk een tegenvaller geweest zijn.

Ik kan mij nog voorstellen om klonen op andere werelddelen neer te zetten zodat ook daar vers sperma beschikbaar is van de betreffende hengst.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 07:51

Zidore schreef:
Ben wel benieuwd naar de prijs van zoiets... een kloon van m'n eigen paardje....<3 <3 (droomt verder :z )
Jazz is wel flink vertegenwoordigd dus qua keuze snap ik dat ook niet om er nog 2 jazzen bij te hebben, als het dan toch een bekende hengst moet zijn zou ik eerder Vivaldi klonen...

Het kost ongeveer een ton

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:01

Van calvaro V van willi melliger is toch ook een kloon gemaakt,
Net als E.T. van hugo simon?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:50

Nies_ schreef:
Zidore schreef:

:$ haha! Dat is heel veel... ach als je het vergelijkt met het bedrag wat ooit voor een hengst betaald is.. (noemt geen namen :x ) dan is het een koopje.. kunnen ze die trouwens ook niet klonen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:09

Zidore schreef:
Nies_ schreef:

:$ haha! Dat is heel veel... ach als je het vergelijkt met het bedrag wat ooit voor een hengst betaald is.. (noemt geen namen :x ) dan is het een koopje.. kunnen ze die trouwens ook niet klonen?

Je wil niet weten hoe gigantisch veel paarden voor meer dan een ton verkocht worden. ;)