karakter nakomelingen Samber

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nuka

Re: karakter nakomelingen Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:16

valt me wel op dat er in veel bonte paarden Rossini in zit, ook bij die van mij, aan vaders kant, al is het wel een aantal generaties terug.
waar heeft hij ter dekking gestaan?
vaak zie je toch dat in bepaalde regio's, bepaalde hengsten vrij vaak terug komen.

nu denk ik dus als ik dit zo lees, dat hij in het noorden van het land heeft gestaan, waar ook de meeste bonte vandaan komen.
als dit niet zo is, dan slaat mijn theorie in dit geval weer nergens op :P

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:35

nuka schreef:
valt me wel op dat er in veel bonte paarden Rossini in zit, ook bij die van mij, aan vaders kant, al is het wel een aantal generaties terug.
waar heeft hij ter dekking gestaan?
vaak zie je toch dat in bepaalde regio's, bepaalde hengsten vrij vaak terug komen.

nu denk ik dus als ik dit zo lees, dat hij in het noorden van het land heeft gestaan, waar ook de meeste bonte vandaan komen.
als dit niet zo is, dan slaat mijn theorie in dit geval weer nergens op :P

Ik denk dat de fam. Smilda, met zowel Samber als de hele bonte fokfamilie van Samber een hele dikke stempel op de bonte paarden heeft in Nl. Zij zijn op een gegeven moment met Rossini gaan fokken uit de volle zus van Samber en daardoor zit er veel Rossini achter de bontvererving van de fokfamilie van Samber. Kijk maar eens op hun site. (2 kinderen van Smilda, 2 verschillende sites, zelfde bloedlijnen).

http://www.paardenfokkerij-smilda.nl/ Zoon
http://paarden.dusseljee-smilda.nl/ Dochter

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 10:54

En zo leer ik ook steeds meer over de afstamming van mijn peerd.
Grappig om hier te concluderen daar er veel Rossini/Samber combi´s voorkomen.
Rossini heeft idd in het noorden ter dekking gestaan. De vader van mijn paard staat ook nog steeds bij een hengstenhouder in het noorden.....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:02

Ronnie Smilda, de zoon heeft de fokkerij van zijn ouders overgenomen, zijn zus heeft alleen nog Jasmijn uit die lijn.

Het klopt dat ze bij de familie veel gebruik hebben gemaakt van Rossini en met goed resultaat,
de bekendste is Iwan onder Niesette Haringsma, een Rossini zoon uit de volle zus van Samber (zie mijn profiel).
Overigens zijn er niet zoveel bonte paarden te bespeuren in zijn fokkerij, doel van hen is ook 1. kwaliteit, 2. goed karakter 3. allround bloed.
De bonte kleur vinden ze mooi, maar komt niet op de eerste plaats, overigens gaf Samber zelf ook weinig bont...
volgens mij maar 30 tot 40% van zijn nafok was bont.

De reden waarom Samber en Rossini veel voorkomt is omdat ze beide in het noorden stonden,
+ veel nazaten daarvan die ook gedekt hebben (zonder GGK te zijn) dus uit het noorden komen de meeste vandaan!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 11:17

Listiglistje, ken je heel toevallig ook de merrie Dilly (ook bont), is een dochter van Samber en Silly?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:21

OKHannes schreef:
Listiglistje, ken je heel toevallig ook de merrie Dilly (ook bont), is een dochter van Samber en Silly?

je bedoeld deze http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=32794

Nee helaas.... ik ken alleen alle paarden + nafok van de familie Smilda, Silly is er geen uit de stam van Smilda.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 11:24

Jammer, dacht doe een gooi ;-)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:19

listiglistje schreef:
Ronnie Smilda, de zoon heeft de fokkerij van zijn ouders overgenomen, zijn zus heeft alleen nog Jasmijn uit die lijn.

Het klopt dat ze bij de familie veel gebruik hebben gemaakt van Rossini en met goed resultaat,
de bekendste is Iwan onder Niesette Haringsma, een Rossini zoon uit de volle zus van Samber (zie mijn profiel).
Overigens zijn er niet zoveel bonte paarden te bespeuren in zijn fokkerij, doel van hen is ook 1. kwaliteit, 2. goed karakter 3. allround bloed.
De bonte kleur vinden ze mooi, maar komt niet op de eerste plaats, overigens gaf Samber zelf ook weinig bont...
volgens mij maar 30 tot 40% van zijn nafok was bont.

De reden waarom Samber en Rossini veel voorkomt is omdat ze beide in het noorden stonden,
+ veel nazaten daarvan die ook gedekt hebben (zonder GGK te zijn) dus uit het noorden komen de meeste vandaan!

Ja, klopt :j In Peize hebben ze nu weer een heeeel leuk merrieveulen voor de fokkerij uit die lijn!

Dat hij weinig bont doorfokt is niet helemaal waar.... Hij geeft gewoon 50% kans dat er een bont veulen uit komt als hij de tobiano factor doorgeeft. Dan is het gewoon een kwestie van toeval en kansrekening dat je op 30-40 procent uitkomt...wat ik overigens betwijfel als je de laatste 5 jaargangen meepakt, maar dat terzijde. Hoe groter de sample, hoe groter de kans dat 1 op 2 gewoon bont is.

Uit onze Samber merrie (ook heterozygoot dus) hebben we 4 van de 7 veulens bont gehad met effen vaders (oo seven en Lord Leatherdale) dus dan kun je toch ook niet zeggen dat zij bijna 60% bont doorfokt? Toeval!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:30

Nien in theorie klopt het 50% verhaal, echter heb ik dit (praktijk)percentage van Smilda zelf,
hij zei dat Samber niet zoveel bont gaf. Dit misschien in combinatie met niet bonte moeders?
Zijn eigen bonte merries geven overigens ook niet veel bonte veulens.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:43

listiglistje schreef:
Nien in theorie klopt het 50% verhaal, echter heb ik dit (praktijk)percentage van Smilda zelf,
hij zei dat Samber niet zoveel bont gaf. Dit misschien in combinatie met niet bonte moeders?
Zijn eigen bonte merries geven overigens ook niet veel bonte veulens.

Ja, dat snap ik... maar Samber stond al jaaaaaaaaaaaren niet meer bij Smilda. Hij was van Dhr Vrieling zoals je waarschijnlijk wel weet en daar kwam ik regelmatig.

Maar het verhaal is niet dat Samber niet zoveel bont geeft... maar dat het lot heeft bepaald dat er in de tijd dat Samber dekte niet 50% bonte veulens uitkwamen :D Elke fokker had per dekking 50% kans op een bont veulen.... dat er toevallig meer effen zijn geworden heeft verder niets met zijn sperma-genen-doorgeef-moeder- of wat dan ook te maken, das puur toeval.

Als Samber met een wél bonte moeder in zee zou gaan dan is de kans op de tobiano factor en dus een bont veulen 0,5 x 1,5= 0,75 Dus 75% en dan nog heb je kans op een effen veulen dus terwijl beide ouders bont zijn. Tenzij één van de 2 homozygoot is, dan krijg je altijd een bont veulen.

Merlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:39

Ik rijd nu anderhalfjaar een kleinzoon van Samber [z'n ouders precies weet k niet, heb een keerjte zijn stamboom gezien].

Hij is heel laat berleerd en heeft veel verschillende mensen op zijn rug, maar bij loopt vaak heel erg te klieren bij mij. Heb bokbuien gehad. De ene week loopt hij heerlijk, terwijl het de volgende een ramp is. Nu ehb ik met mijn 7 jaar ook niet extreem veel ervaring, zeker niet met een redelijk groen paard.

Echter is hij een schatje als je ernaast staat. Een echte knuffel. Als je hem losgooit in de bak volgt hij je overal, hoe hard je ook loopt. Ook springt hij vrolijk achter je aan als je over een hindernis heen springt. Buiten is hij zo mak als een lammetje, hij geniet ervan ^^.

[Heb nu rijles met hem -> ben weg]

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:59

Je kan die van mij alles laten doen, al is het enger dan eng. Met geduld krijg je ALLES voor elkaar.
Hij is wel erg eenkennig en soms zelfs gemeen naar anderen. Naar mij is hij echt goudeerlijk. Hele fijne werkinstelling ook, alleen wel een zeikerd als hij een pijntje heeft. Zowel braafste als stoutste paard dat er is, puur afhankelijk van hoe de ruiter zich voelt.
Heel sociaal met kuddegenoten, weershard. Als ik mijn dag niet heb, kan ik beter niet opstappen.
Absoluut geen paard voor iedereen, maargoed dat zijn bloedpaarden nooit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:06

Wij hebben ook een veulen van Samber.

Een kruising ruin, tussen een FjordXtuiger en Samber.

Het is een enorm makkelijke ruin met echte humor. Nergens bang voor en doet niet moeilijk.
Hij is nu 1.5 jaar jong en 1.56 hoog. Hij word 1.60 ofzo.

Eigenlijk oogt hij als een enorme sukkel

Afbeelding
Afbeelding

Toen we m kochten zag hij er vreselijk uit. Had wormen, mager, niet goed in zijn vacht.
Nu een half jaar later ziet hij er echt lekker uit.

Daar heb ik nog geen foto's van