Nakomelingen Don Primaire

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abrahams

Nakomelingen Don Primaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:54

Er was wel in het verleden een topic over nakomelingen van Don Primaire maar deze kan ik niet meer terugvinden (is langzaamaan beetje weggezakt geloof ik Knipoog ). Hierbij open ik dus maar even een nieuwe in de hoop dat er meer Bokkers zijn met een Don Primaire nakomeling (en in de hoop dat het niet direct wordt gewist).

Ik heb zelf dus een 5 jarige Don Primaire x Astronaut (zie mijn profiel voor de foto's). Hij meet nu 1.75m (of misschien wel al iets meer inmiddels). Het is een echte laatbloeier. Hij is daarom ook nog niet supersterk in z'n lijf (mede door zijn grootte en de groeispurt die hij heeft doorgemaakt). Zijn bewegingen zijn ruim, hij mag een iets flitsender achterbeen hebben wat mij betreft. Qua model wel echt een dressuurtype. Verder qua karakter superbraaf en eerlijk, zou wat mij betreft zelfs iets wakkerder mogen zijn (meneer is liever lui dan moe, maakt zich ook nergens druk om Clown ).

Ik kom zelf weinig Don Primaire nakomelingen tegen. Heb dus niet echt vergelijkingsmateriaal. Ben dus erg benieuwd hoe de andere Donnies zijn qua beweging, karakter en type en hoop dat er hier op Bokt een aantal Don Primaire bezitters zijn.

VValar

Re: Nakomelingen Don Primaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:46

Ik ken ook een Don Primaire, stalgenootje van mij. Die voldoet precies aan jouw beschrijving, grappig!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:07

VValar schreef:
Ik ken ook een Don Primaire, stalgenootje van mij. Die voldoet precies aan jouw beschrijving, grappig!

Dat is toeval! Denk dat dit nog de enige laatste overgebleven Don Primaire is. Uitstervend ras he... Haha!

Is er dan verder helemaal niiiiieeeeemand met een Don Primaire?????

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:28

Nou ik heb er 1 waarbij het aan moedersvader kant zit,telt dat ook?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 03:31

Van Don Primaire zijn er zulke fijne karakterpaarden gekomen dat diezelfde paarden nogal eens, jammer genoeg, bij "gewonere amazones/ruiters" terecht zijn gekomen waardoor er erg weinig nakomelinegn zichtbaar worden.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 09:42

Heb jij er zelf een of een gehad Krackertje?

krackertje schreef:
Van Don Primaire zijn er zulke fijne karakterpaarden gekomen dat diezelfde paarden nogal eens, jammer genoeg, bij "gewonere amazones/ruiters" terecht zijn gekomen waardoor er erg weinig nakomelinegn zichtbaar worden.

Dat heb je natuurlijk met zoveel andere nakomlingen ook. Grotendeels van de nafok van welke hengst dan ook verdwijnt naar de 'gewone' ruiter. Ik heb begrepen dat hier in Nederland Don Primaire niet ontzettend veel is gebruikt (als je het vergelijkt met hoeveel Kracks, Flemminghs, Gribaldi's, Jazzen je tegenkomt op de 'gewone' wedstrijden) en daardoor zul je de nakomelingen dus niet heel vaak tegenkomen. In Groot Brittanie schijnen zijn nakomelingen wel erg geliefd te zijn, maar ook vanuit daar hoor je er hier niet veel van.

Elisa2 schreef:
Nou ik heb er 1 waarbij het aan moedersvader kant zit,telt dat ook?

Ken je de moeder van jouw paard (misschien een keer gezien)?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:28

Nee, ik heb zelf geen Don Primaire gehad en klopt hij heeft veel minder gedekt dan de gemiddelde hengst dat doet.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:08

Wel als grootvader hebben wij hem, wij hebben een Val D'isere x Don Primaire en een vriendin heeft uit
dezelfde merrie een Dutch Boy x Don Primaire. Vingers aflikken

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:10

En hoe zijn deze nakomelingen?

Weinig mensen met een directe Don Primaire nakomeling jammer genoeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:21

Hij heeft niet veel gedekt hier nee,al stond er laatst een hele mooie op sporthorses.
Ik heb alleen een foto van de moeder van mijn paard,lijkt erg op de mijne alleen kleiner.
Zijn jullie paarden ook zo lichtvoetig?

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:05

Ik heb op internet wel eens een paar voorbij zien komen. Een aantal mooie maar ook wel een aantal die me qua exterieur niet echt konden bekoren (maar ja, dat kom je van elke hengst wel tegen natuurlijk, ze hebben ook nog een moeder uiteraard Haha! ). De Don Primaires die ik heb gezien waren alleen niet zo heel erg groot, dat in tegenstelling tot de mijne (dik 1.75m).

Wonder is wel lichtvoetig in zijn beweging (nu even niet want meneer ligt in de lappenmand Boos! ).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:13

Dat is wel aardig groot ja,ik ken er ook niet zo veel.Mijne is ook ontzettend lichtvoetig en er is mij verteld dat dat bij Don Primaire wegkomt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:51

Zaterdag had ik wedstrijd in de L1 {met een ander paard} en het paard wat won met 215 punten,was de volle zus van de moeder van mijn paard.Helaas heb ik haar niet zo heel goed kunnen bekijken,maar het moet een ontzettend goed paard geweest zijn.Een Don primaire X Candy Boy dus.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:21

Er is idd weinig met DP gefokt en dat is erg jammer. Ik had hem graag dit jaar willen gebruiken, maar zoals jullie weten is hij verkocht naar Engeland. Daar wordt hij uitsluitend in de sport gebruikt, dekt hij niet meer. Ook de hengstenhouder die Don Primiare had heeft geen sperma meer. Helaas kan er dus op het moment niet met hem gedekt worden, anders was er volgend jaar ééntje bij mij op stal geboren Lachen.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:25

Die heeft het dus wel goed gedaan Elisa2. Jammer dat je daar niets van hebt (foto of iets). Ben wel benieuwd.

@sandradeboer: inderdaad jammer dat hij niet meer wordt gebruikt voor het dekken. Sowieso ook jammer dat je er vrij weinig van hoort en ziet hier in Nederland.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:22

Nou hij gaat naar de kringkampioenschappen {en ik heel mischien ook} als ik ga dan ga ik het paard opzoeken.En anders denk ik dat ze ook wel naar de gelderse kampioenschappen mag.Want die heeft samen met een andere continu eerste of 2de gestaan bij de selectiewedstrijden.Ik ga proberen er meer info over te krijgen.

Ik vind het ook jammer dat hij verkocht is,want hiervoor reed een ex-collega van mij hem,en ik had altijd nog in m'n hoofd om hem daar op te gaan zoeken.Maarja hij was vrij snel verkocht helaas.

Je hoort trouwens wel best veel van Don primaire's,volle broer Don primero uit zweden.Daar staan veel beste nakomelingen van.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 21:39

OKee die doet het dus goed. Meer info is altijd welkom Knipoog

Bedoel je Nars?

Don Primero is ook een goede hengst. Heb er een drietal nakomelingen van gezien. Een hele gave bij Johan Hamminga. Was helemaal m'n type, jammer genoeg beetje aan de kleine kant gebleven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:51

Ja dat hoor je vaker volgens mij bij die hengst.Ja ik bedoelde Nars,die reed hem even he.

Ik zal het dier in de gaten houden,wil ze zelf ook graag volgen.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:18

Heey!

Ik heb wel een Don Primaire nakomelling!
Een nu 4 jarige donkerbruine merrie.
Moeder Cesorry
Vader Don Primaire
Zanora is ook vrij klein gebleven, al was haar moeder ook niet zo groot. Ze meet nu 1.65 ongeveer.
Verder heeft ze een super super karakter zo'n ontzettend lief paard dat altijd in is voor knuffelen. Onder het zadel is het nu wat minder ze is verschrikkelijk aan het puberen, maar blijft wel altijd eerlijk. Verder zijn we erachter gekomen dat ze ontzettend goed kan springen. Al gaat de dressuur en haar bewegingen ook ontzettend fijn.
Verder is ze ongveer alles behalve lui, het is echt een super fris dier, die altijd vrolijk is.
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Didi

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:29

hallo ik heb een 7 jarige don primaire merrie.M1.
qua uiterlijk niet zo echt heel mooi,maar met bewegen echt super.zeer sterk achterbeen/achterhand.maar echt een kippenhalsje erop.
erg voorwaartse merrie,en ik kan er absoluut niet op doorzitten.haha.maar wel een heel erg lief karakter.

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:54

ik heb een 2-jarige Don Primaire x Darlington. Zelf gefokt.
Ze staat nu in de opfok, even afwachten dus wat het gaat worden, maar het lijkt erg goed.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 17:57

Hee, wat leuk! Ik had de hoop al bijna opgegeven maar er zijn dus nog meer Don Primaire bezitters! Shadowtjuh: zo te lezen is jouw merrie het omgekeerde van mijn ruin haha. Die is liever lui dan moe! Heb je ook rijfoto's of foto's op stand?

Pauline1 en Vora: foto's??

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:03

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 09:47

Zo, heb even op je hyves gekeken. Leuke merrie Pauline! Ook al zo'n grote witte bles net als mijn DP. Hoe is ze verder onder het zadel en qua karakter?

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:01

thnx! ze is echt mega heet onder het zadel,moet iedere dag cker 15 min longeren voor ik erop ga..maar kan wel echt mega lopen.wil volgend jaar ofzo wel een veulentje ervan,maar weet nog niet welke hengst.