Centurion Montfort (v. CapitolI) x Cor de la Bryere

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Centurion Montfort (v. CapitolI) x Cor de la Bryere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 20:45

Ik weet zelf bijzonder weinig van hengsten en afstamming etc af..
Mijn paard heeft de afstamming: Centurion Montfort (v. CapitolI) x Cor de la bryere,, en iedereen is er behoorlijk van onder de indruk..
Daarom ben ik een beetje nieuwsgierig geworden!
Ik zoek eigenlijk iets meer informatie of misschien mensen die ook een paard hebben met deze afstamming?
Stel dat ik er een veulen mee zou willen fokken, wat zou dan echt een goede keuze zijn?
*Ik hou zelf erg van de aparte kleurtjes,, weet dat dit bij een schimmel (dat is mijn paard nl) niet makkelijk te verkrijgen is maar toch...*

Adriana

Re: Centurion Montfort (v. CapitolI) x Cor de la Bryere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:10

Centurion Montfort is interessant gefokt, hij komt uit stam 730B. Het jammere van deze hengst is dat hij sinds 1994 ergens in NL moet staan of inmiddels al is overleden. Ik probeerde voor iemand foto's en informatie te achterhalen van verschillende hengsten uit de Cottage Son lijn die in NL staan of stonden en dat was erg moeilijk. Zo heb ik dus helaas ook geen foto van hem.

Volgend jaar komt een boek uit over de meeste nafok (alles is moeilijk te zeggen) van Cor de la Bryere met foto's en informatie over de nafok van Corde. Ook is er een dvd over Corde de la Bryere. Een goede keuze wat betreft hengst is zo moeilijk te zeggen, dan zou ik graag meer generaties willen weten. En zit er een kwpn papier bij? Die Corde merrie wat staat daarbij een Holsteins nummer?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 22:46

Er zit inderdaad KWPN papier bij.
Ze is geboren in 1997 en in ieder geval moet centurion toen nog in nederland zijn geweest lijkt mij..
De corde merrie? Daarmee bedoel je de moeder van mijn paard neem ik aan? Ik weet niet wat je met een holsteins nummer bedoelt, ik zit absoluut niet in het "fok-gebeuren" om het maar zo te zeggen..
Haar levensnummer (van de moeder dus) is: 21 0151573 en bij stamboek staat: STB, geen idee wat dat wil zeggen? Bij ras staat: KWPN.

Meer generaties (ik neem aan dat je daar de stamboom mee bedoelt?)
Van centurion montfort's kant (de vader)
CapitolI, Capitano en Marlon

Van haar moeders kant (kabi):
Cor de la bryere, rantzau en colombo

Als ik domme antwoorden geef, sorry, maar ik weet (nogmaals) niks van hengsten etc. haha..

In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:54

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:05

De Corde merrie is idd een Holsteiner. Hmm uit paardenfokken wordt ik zo helaas ook niet wijzer.

Ik kan eens navragen of jou merrie nog meer halfbroers en zussen heeft? In prinicipe is er dus niks kwpn aan je merrie. Alles is 100 % Holsteiner. Mooi bloed.

Ik kan er ook achter komen uit welke stam deze merrie komt, altijd interessant. Als je wat wilt weten geef maar een seintje.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 11:22

Wat houdt een stam precies in?
Ik zou het indd erg leuk vinden om te weten of ze (half)broers en zussen heeft!
Ik probeer een beeetje iets te leren over de afstamming enzo!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 11:23

Heb je misschien een site ofzo waar ik dit soort dingen kan lezen? Over hoe het zit met de stam enzo?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:06

http://www.paardenfokken.nl/lists/stamm ... lstein.php

Hier zie je een lijst van Holsteiner stammen die niet compleet is, maar wel een beetje een beeld geeft van hoe en wat.

Zo heb je ook verschillende boeken in het Duits die over Holsteiner merrie stammen gaan. De stam van Centurion Montfort staat er duidelijk in en ook met een verhaaltje. Ik vindt het zelf erg interessant. Ook Colombo zijn merrielijn staat uitgebreidt in dat boek. Plus van Columbo staat ook weer informatie en een foto in het pas verschenen boek over de hengst Cottage Son xx en nafok.

Door die boeken kun je al een beetje een beeld krijgen van hoe het allemaal werkt.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:48

Je merrie komt uit de Holsteiner Stamm 6020, die is nog niet uitgewerkt. Is een leuk kerstcadeau van je ouders Knipoog
De moeder van jou merrie heeft 12 kinderen gebracht waaronder de halfzussen die Okka 532/77 van Landgraf I, Alexa 1640/86 van Rocadero en Gabi II 851/92 van Liostro. De laatste 3 zijn gefokt door Helmut Gerken waarschijnlijk heeft hij jou merrie ook gefokt? Ik zit me nog even te bedenken of hij familie is van Kai Gerken uit dat dorp. Die heeft namelijk Holsteiner hengsten op stal.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:09

Centurion Montfort heette in de wedstrijdsport Centurion.
Dit was de grote schimmelhengst van Jan van Kooten uit Montfoort.
Heeft nationaal gelopen en was toen eigendom van Jan van Kooten.
Later heeft Wout-Jan van der Schans de hengst ook nog nationaal gereden in opdracht van Van Kooten.

Centurion werd uitgebracht door Wout-Jan v.d. Schans in het internationale werk:
- 11e in Derby van La Baulle
- 8e in WK voor dekhengsten
- 1e in 1.40m CH Hoofddorp

De hengst heeft veel eigen merries van Van Kooten gedekt.

Het was een grote, brutale hengst die ik zelf heb meegemaakt. Erg mooie verschijning. En had zeer veel vermogen en een krachtige galop.

Het laatste wat ik heb gehoord is dat hij voor veel geld naar rijke mensen in de USA is verkocht. Daar is hij gecastreerd en loopt als hunterparcourtjes.

Afbeelding

als je kijkt op http://www.tewis.nl ben je op de website van Reinie Tewis en Sjoukje van Kooten. Zij hebben zeker meer informatie over de hengst voor je.

Vader, Capitol I is een internationaal begrip. Bekende nakomelingen zijn: Carthago, Cassini, Calato, Campessino, Campione, Coupon, Carolux, Cento, Crosby, Capriol, Colino en Centurion. Moeder van Centurion Huflattich (stam 730b) bracht de goedgekeurde hengst Sandro v. Silvester. De moederlijn leverde vele sportpaarden zowel in springen als dressuur. In de dressuur o.a. het Olympische paard Venetia van Neckerman. Uit deze moederstam zijn meer als vijf en twintig goedgekeurde hengsten ontstaan o.a. Caletto I, II, III, Cento, Sidney, Coronado, Sandro en Carpaccio (v. Caretino).

Centurion heeft van zijn vader ook het grote vermogen meegekregen. Tijdens zijn verrichtingstest in Duitsland scoorde hij zeer hoge cijfers: vrijspringen 8.5, springaanleg 9, parcourspringen 10.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:36

Ik dacht als partner voor jou merrie aan Loran, Nina. Loran komt ook uit 730B en geeft goede namkomelingen. Uit de weinige dekkingen die hij tot nu toe had zijn er meerdere internationale springpaarden. Mooie hengst om zo te zien die Centurion. Jammer dat ik niet wist waar hij had gestaan anders had hij denk ik ook wel in het boek van Cottage Son gestaan.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 16:07

Wow wat een info! En wat een supermooie hengst zeg, die centurion!
Leuk om te lezen, ik ga er binnenkort eens even goed voor zitten en het is even allemaal bekijken en op internet opzoeken!

@mytens: ik heb nu het paspoort niet bij de hand van mijn paard, ben niet thuis, maar volgensmij is mijn paard ook gefokt door Jan van Kooten.. Ik zal het thuis nog eens even nakijken..

@ adriana: ik kan loran niet vinden op internet, heb je toevallig een site?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:46

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:04

nina88 schreef:

@[***]: ik heb nu het paspoort niet bij de hand van mijn paard, ben niet thuis, maar volgensmij is mijn paard ook gefokt door Jan van Kooten.. Ik zal het thuis nog eens even nakijken..

Oké dan weet Sjoukje je wel meer te vertellen als je mailt. Ook over de moeder. Van Kooten gebruikte goede merries voor Centurion.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:35

Dan is ze nog op een oude leeftijd naar NL gegaan in 1992 heeft ze nog een merrie van Liostro gekregen in Duitsland. Ik denk dat Helmut Gerken de vader of iig familie van Kai Gerken is uit Lasbek, hij heeft Holsteiner hengsten. Is interessant om dat eens op te zoeken via google. Ik denk zelf dat een hengst uit de L lijn goed past zoals Loran, omdat je Corde en Cottage son al dichtbij hebt. En die Helmut Gerken is ongeveer zo'n 10 jaar de eigenaar geweest van Kabi.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:59

Ik ben even druk op zoek geweest op internet, maar over centurion is vrij weinig te vinden.
Wat een prachthengst zeg, die Loran! Geweldig mooi!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:15

Hij kan ook fantastisch lopen, ik heb hem 4 weken terug in een showblok gezien aan de lange lijnen. Iemand begeleidde hem dmv een andere hengst. Echt super!!

http://www.reit-bilder.de/php/index.php ... 9+-+LoOran

De foto's doen eigenlijk een beetje afbreuk aan hoe het eruit zag.

Ladas vindt ik zelf ook erg fijn, hier een paar foto's van dezelfde gala avond. De hengsten over wie hij heen springt zijn Calato en Lancer II!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 12:50

Wat een geweldig paard.. Mooie ruime gangen, voor zover ik dat van de foto's af kan zien..

Volgensmij ben je bij het 2e gedeelte een link vergeten?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:33

Voor mensen die het bloed van Centurion interessant vinden, ik weet dat hij van alle nakomelingen (waarschijnlijk) nog maar een heeft die hengst is.
En Centurion Montfort x Ilmeo (x Jasper x Farn)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(voor meer info kan ik voor een contact zorgen)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:43

PS Nina, zie jij dingen van je merrie in deze hengst?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 11:49

Jaa het hoofd, echt exact hetzelfde haha.. Alleen mijn merrie heeft wat grotere oren =P ..
En verder qua bewegingen kan ik vrij moeilijk zien vanaf een plaatje.. Volgensmij is de draf wel heel ruim, dat heeft mijn merrie ook. Haar draf steekt echt met kop en schouders uit boven haar stap en galop.
Maar mooie hengst zeg!
En wel apart dat er nog maar één hengst als nakomeling is of niet?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:26

nina88 schreef:
Jaa het hoofd, echt exact hetzelfde haha.. Alleen mijn merrie heeft wat grotere oren =P ..
En verder qua bewegingen kan ik vrij moeilijk zien vanaf een plaatje.. Volgensmij is de draf wel heel ruim, dat heeft mijn merrie ook. Haar draf steekt echt met kop en schouders uit boven haar stap en galop.
Maar mooie hengst zeg!
En wel apart dat er nog maar één hengst als nakomeling is of niet?

De draf was wel ruim, maar wat traag. Evenals de galop, maar nu moet ik erbij vertellen dat hij een verwende donder was en gewoon niet voor het been. Is volgens mij nu al stukken beter. Wel een hele ruime galop, met heel veel kracht. Ook heel veel vermogen op de sprong

Afbeelding
NRPS hengstenkeuring 2005

Ik weet het niet zeker, maar het schijnt dat de meeste nakomelingen vanwege karakter gecastreerd zijn. Maar goed, dat is alleen maar van horen zeggen.... Deze wordt nu 6, volgend jaar, dus zal misschien ook een van de laatste nakomelingen zijn geweest...

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:10

Afbeelding

Hier eventjes een fotootje van het hoofd van mijn paard. (Let NIET op mijn hoofd haha)
Lijkt wel aardig he? Ik heb nog niet echt een hele duidelijke foto van haar hoofd.. Ik heb haar nog niet zo lang,, dus nog niet zoveel foto's gemaakt..

Wegens karakter? En mijn paard heeft juist het makkelijkste karakter wat ik me voor kan stellen! Echt super meewerkend en meedenkend paard.
Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van opvoeding..

En over de gangen,, de galop is bij mijn paard ook erg ruim.. En ontzettend veel kracht op de sprong. Ik spring alleen niet zo verschrikkelijk veel.. Ik ben meer van de dressuur Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:08

Jou paard moet ook even goed dressuur kunnen lopen, Cor de la Bryere heeft meerdere internationale dressuurpaarden gebracht Knipoog

En het karakter van de Holsteiners bevalt mij meestal positief Lachen