NRPS hengst Sultano, iemand nakomeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

NRPS hengst Sultano, iemand nakomeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:11

Laatst was ik bij van Esch op stal en toen kregen we het ook over Sultano. Zijn nakomelingen worden schijnbaar bijna zadelmak geboren!
Zo een karakter zou voor een merrie van me erg fijn zijn.
Wat zijn jullie ervaringen met hem?
Beweging, maat, type, model enz?
Ben benieuwd!

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:27

Heey, ik heb een nakomeling van Sultano, namelijk een Sultano x Havidoff.
Karakter is super. Hij is superbraaf en zal je nooit bewust eraf willen gooien of iets dergelijks. Hij is over het algemeen heel cool in zijn koppie maar het volgende moment kan hij weer ergens van schrikken. (ik geloof wel dat Sörli de enige Sultano-nakomeling is die daar last van heeft ) Maar hoe langer ik hem nu heb (ongeveer 8 maanden) hoe meer hij me vertrouwd en hoe minder het schrikken wordt. Ikzelf vind dat hij super kan lopen, vooral de draf en galop. Zijn stokmaat is 1.66 maar ik vind hem groter tonen. Hij is trouwens een (net) 7-jarige ruin.
Hier een paar foto's van Sörli:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Demini

Re: NRPS hengst Sultano, iemand nakomeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 22:36

Kan wel lopen zo ik van de foto's kan zien! Dat kijkerige wat je noemt komt denk ik vooral van Havidoff af hoor haha, wij hebben er ook een en die is ook zo. Bijna alle Havidoffen hebben gruwelijke streken!

MNMN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:50

Een bekende uit Heesch heeft een Sultano ( echt een hele goede) gereden. Deze was t/m L2 superbraaf maar daarna vond ie werken niet meer zo leuk . Dit was een Sultano X Gabor geloof ik.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 15:11

hmm, wie was dat? Weet je ook wie hem nu rijdt?

Unity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:55

Hmmm... Volgens mij denk ik nu aan het zelfde paard... Maargoed, wie weet is het een uitzondering??

MNMN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:44

Hij is vertrokken naar Amerika, dus wie hem nu rijd weet ik niet.

Unity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:18

Dan hebben we het idd over de zelfde....

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:32

Nou, ik kan niet mee praten over een Sultano, maar wel over het Sultan bloed. Mijn paard heeft Sultan in zijn bloedlijn, en was ook werkelijk zadelmak geboren Was echt opstappen en wegrijden, midden in een weiland omringt door pony's

Nu bijna een jaar later, is hij heel fijn te rijden, Hij is net een dieseltje, begint heel kalm en rustig, en wordt dan steeds heter waarna hij op het minste al heftig kan reageren. Maar goed, dit geldt alleen wanneer je hem echt aan het werk zet

In omgang is het een schat, echt het makkelijkste en meest relaxte paard dat ik ooit heb meegemaakt. Ik doe de gekste dingen met hem, hij vind alles prachtig en is altijd in voor een geintje. En schrikt hij eens wel ergens van? Dan kan hij net zo snel als hij schrok weer helemaal kalm zijn.

Zijn moeder, een Sultan x Realist, heeft ook zo'n fijn karakter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:00

Ik heb een Sultano x Uniform merrie (9 jaar)
Ze heeft een gouden karakter en is vreselijk aanhankelijk. De mensen die haar hebben ingereden konden er idd meteen mee weg rijden. Ze heeft ook in het tuig gelopen. In principe is ze ook nergens bang voor en durf ik iedereen er mee weg te sturen. Helaas doet uniform wel wat af aan het karakter, want ze kan ontezettend door het lint gaan onverwachts en dan kan ze niet meer kalmeren. Ook heeft ze het vennijnige staartzwiepen met rijden van uniform.
Haar grootste probleem is dat ze faalangstig is en daardoor soms met wedstrijden zich afsluit van alles en dan gaat het dus niet goed. Met nieuwe dingen leren kan ze ook helemaal in paniek raken. Daarnaast is ze bang voor soortgenoten. Ze kan fantastisch springen maar heeft helaas een peesblessure gehad en is nu M2 dressuur.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:09

Oh ja, Sultano wordt nu door Robin Beekink gereden (Z2 indoor kampioen) en is nog steeds eigendom van Petra van Esch.
Hier zijn 2 foto's
Afbeelding

Afbeelding

Dit is de text die bij de erste foto hoort:
Weinig paarden hebben een beter karakter dan Sultano. Tijdens het verrichtingsonderzoek viel de eigenschap al op met een kwalificatie 'zeer goed', een score die hij ook behaalde voor de galop en de dressuur. Hendrik van Esch reed de 6-jarige Sultano al naar het NKB-kampioenschap in de Z2. Petra van Esch nam hem daarna over en reed hem als 8-jarige voor het eerst in de lichte toer. Ze won met Sultano o.a. in Eindhoven en werd 2e tijdens Indoor Brabant in de internationale intermediaire II. Inmiddels loopt Sultano met succes in binnen- en buitenland internationaal Grand Prix. Zijn wil om te werken en te leren combineert hij met gemak met zijn dekactiviteiten, waaruit fijne paarden komen die op hun beurt erom bekend staan dat iedereen ze kan rijden. Sultan, Roemer en Doruto zijn de dressuurberoemdheden die samen met de volbloed Xebec xx verklaren waarom Sultano zo gemakkelijk en graag zijn oefeningen op het hoogste niveau uitvoert.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 17:25

Ja weet ik Petra rijdt 2 paarden van ons dus Sultano zelf ken ik ook wel en ze hebben daar ook een paar nakomelingen van hem staan en die zijn wel heel aardig maar ik was erg benieuwd naar meer nakomelingen

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:30

Oh sorry, maar ja misschien heeft een ander er wel wat aan. Weet jij misschien dan of Sultano voos is op z'n benen? Ik wil graag fokken, maar mijn paard is nogal voos en vraag me af van welke tak dat komt.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 17:36

Met wat voor een merrie wil je fokken dan? Met die Sultano merrie of wil je Sultano gebruiken voor een andere merrie? Ik heb nog niet gehoord dat zijn nakomelingen voos beenwerk hebben en gezien zijn afstamming lijkt het me niet dat hij voos beenwerk door zou fokken!

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:56

Met de sultano merrie wil ik fokken (fijn karakter, prima beweging) Misschien komt het beenwerk van uniform dan.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 23:41

Ja waarschijnlijk wel, bij afstammelingenonderzoek werd destijds al opgemerkt dat met name het voorbeen slechts in enkele gevallen sterk was en vaak te weinig ontwikkeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:47

Ik heb hier een recente foto van de keuring van mijn sultano merrie (1e premie).
Afbeelding

sonjastefano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:26

ik heb een sultanoxditmar. echt een super fijn paard. heel licht in de mond en super over 4 benen. foto's volgen later wel. Haha!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 19:47

Ben benieuwd naar de foto's! Ik wilde jullie deze foto van Sultje niet weerhouden haha Knipoog

Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:55

Ik heb ook een Sultano merrie. Sultano x Ravel x Uniform x Variant om precies te zijn. foto in mijn profiel al is die wel van 4 jarige leeftijd en hoogdrachtig toen van Rubiquil. Die Rubiquil x Sultano zijn we nu trouwens aan het inrijden. Mijn Sultano is soms kijkerig maar springt tot nu niet weg op wedstrijden. (is het eerste jaar dat ik wedstrijden met haar rij) Dus redelijk koel in het hoofd al kan ze doordat Ravel x Uniform bloed (ja mams hebben we ook en gereden) ook heel heftig reageren als iets haar niet zint en ze geen zin heeft. Dan kan ze wel serieus in de lucht slaan met de achterbenen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 16:17

Mooi paard ook! Wat is trouwens de afstamming van het veulen uit je onderschrift?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:41

Desire schreef:
Mooi paard ook! Wat is trouwens de afstamming van het veulen uit je onderschrift?

fiderhit x Ravel x Uniform x Variant. Halfzusje dus van die Sultano. Fiderhit is een Fidermark x Sandro Hit x Contender. heeft een 2 jaar gedekt in België voor het BWP stamboek is begin dit jaar verkocht naar Frankrijk aan Particulieren (en dus vermoedelijk hengst af).

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:01

Hihi, moet heel erg lachen om die foto! Daar lijkt ie precies op Sörli, die kan ook zo'n rare bekken trekken!

ivatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:18

Hee..
Ik ben de nieuwe eigenaar van Sultano.
Ik wist niet dat ie ook nakomelingen heeft.
Ik ben echt super blij met Sultano ( Normand Knipoog )

Hij is echt super en staat nu in uden bij Ceres.

-Xxx Maxime

ivatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:32

Maaar, dat is een welshdus we hebben het niet over de zelfde