karakter nakomelingen Samber

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nomorebokt

karakter nakomelingen Samber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 10:24

Hallo,

Ik had laatst een discussie met iemand over het karakter van Samber nakomelingen.
Ik weet niet beter dan dat het paarden zijn met een gouden karakter (lieve, betrouwbare), die zeer graag en hard voor je werken.
Hij kwam had andere ervaringen om zich heen gehoord. Het zouden paarden zijn met een lastig karakter
Ik heb naar aanleiding van deze discussie nog eens zitten grasduinen hier op bokt, maar doe toch een poging met een eigen onderwerp.

Dus: Ik ben benieuwd naar ervaringen van mede lotgenoten als het gaat om het karakter van Samber nakomelingen

Ik heb zelf een bonte KWPN kruising met Samber bloed.
Dat wil zeggen zijn moeder is een haflinger en zijn vader is een Rossini x Samber.
Hij is lief, humoristisch, gezellig en misschien wel een beetje eenkennig.Maar soms ook stronteigenwijs met een eigen wil.
Hij werkt echt heel graag en is heel liergierig. Maar als hij vindt dat hij onterecht wordt aangepakt, dan zal je het weten ook (bok)
Nu heeft hij veel van zijn moeder, inclusief de eetlust van een haflinger. Maar nu wordt dat ook van Samber nakomelingen ook gezegd. Maar ook dat ze sensibel en temperamentvol kunnen zijn.
hij zal het 'best'van beide hebben, denk ik dan maar..... :D

Afbeelding

Flevolander

Re: karakter nakomelingen Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:58

Na mijn weten geeft Samber juist wel hele fijne paarden. Wellicht heeft de gene met wie je hebt gediscussieerd ervaring met Sambers uit een moederlijn waar veel karakter in zit?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:00

De Samber merrie die ik ken was een verschrikkelijk lief paard :j

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:12

Ik ben sinds kort in het bezig van een Vivaldi x Samber (moeder is van Samber) En ben tot nu toe erg blij met zijn karakter. Hij werkt graag en is leergierig. Probeert af en toe zijn grenzen te verleggen, maar accepteert het direct als ik hem daarbij corrigeer en aangeef dat hij iets niet mag (mij voorbij lopen bijvoorbeeld). Het is een engel met andere paarden, vindt eigenlijk iedereen leuk en lief. En dit geldt ook voor mensen.
Staat geduldig op de poetsplaats en de trailer. Blijft relaxt staan met bekappen en warm beslaan.
Ik kan alleen met hem op de weg wandelen, hij zal af en toe wel even kijken als hij iets ziet of hoort, maar daar blijft het dan ook bij. Ik heb er nu een paar keer opgezeten (stap en draf aan de longeerlijn) en ook dat doet hij super braaf. Hij pakt de hulpen heel goed op. Heb er 2 keer naastgelegen door onstuimigheid van zijn kant, is absoluut niet om gemeen te zijn. Maar dit kwam doordat hij mee ging doen met andere paarden die gek deden. Hij gaf dan een paar bokken en draaide zich vervolgens vliegensvlug om. En tja, als je dat niet verwacht lig je er naast. Maar ik kon vervolgens gewoon weer opstappen alsof er niets gebeurd was, geen greintje spanning van zijn kant!

Ik heb al van verschillende kanten (bereden politie, koninklijke marechaussee, hoefsmeden) gehoord wat een super paard het is, niet alleen qua gangen, maar zeker ook vanwege zijn karakter.

Kortom: ik ben super blij met het karakter van onze 'kleine' Casper!
http://i49.photobucket.com/albums/f256/ ... MG2731.jpg

Afbeelding

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:16

Goh grappig Pcl.. Die Vivaldi x Samber herken ik nog van Sporthorses een klein tijdje geleden :)

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:20

Samber nakomelingen zijn top!

Heb een merrie van Samber gehad dit jaar, super gangen en karakter top! Vertrouwde haar volledig. Haar zoon is een Haico,
die heb ik nog. Ook een schatje.
Daarnaast heb ik een Manhattan x Samber. Ook zo'n super paard. Heel relaxed, super lief en fijn te rijden. Kan soms een slome zijn maar heeft ook buien dat ie erg pittig is.
Als ik ooit weer voor een nieuw/ ander paard ga? Ga ik zeker voor een paard met Samber bloed <3
Alleen liever geen bonte :o

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 11:32

Leuk om de reacties te lezen. Ik ben ook heel blij met mijn clowntje. Kan me ook niet voorstellen dat er zulke draken uit Samber komen. Maar toen ik naar hannes ging kijken liep daar ook een Samber die een paar keer goed ontplofte......
Vond het wel grappig te lezen dat de Sambers soms toch ook wel een eigen willetje hebben en grenzen verleggen. Maar zich goed laten corrigeren en snel door hebben wanneer het serieus is.
Hij is koel in het hoofd en is niet snel van iets onder de indruk. Groot verkeer geen probleem. Maar bos en bakkabouters.....die vermommen zich in enge dingen.
Kwam de bereden politie met een buitenrit tegen (hebben stal vlak bij ons) en die wilden m zo hebben. ...ze krijgen m niet, echt nie
Ik hadafgelopen winter buiten even wat moeite ... andere stal, heeel koud, wienign naar buiten, wat puberen en grenzen verleggen en ik daar alles toch wat onzekerder.....lag er dus paar maal naast. Toch doorgezxet en gaa tnu best goed. Kan best zijn dat als het kouder wordt dat hij nog wle paar maal afgaat.....Maar er zit gene kwaad in dit paard, hij heeft soms alleen het idee dat ie onterecht even wordt anagepakt als ie stout is of niet wil opletten.
Hij kan soms wat narrig naar andere paarden doen ... heeft ie van moeders meegekregen.

Leuk paard popcornlover. veel plezier ermee.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:41

Ik heb ook een Samber (papa van mijn paard). Het is een eenkennig paard maar wel ontzettend lief als je haar voor je hebt gewonnen. Met personen moet ze een 'klik' hebben, anders hoeft ze niets van je. Ze heeft echt haar humeurtjes, vrolijk, knuffelig maar ze kan op sommige dagen ook ontzettend arrogant en afstandelijk doen. Ze zal nooit gemeen zijn naar mensen, bij DA en hoefsmid etc. heel rustig. Onder het zadel een lief maar sensibel paard. Ben ik nerveus, neemt ze dat snel over (mooie spiegel, erg leerzaam :D ). Maar heel loyaal, ondanks een schrikreactie zorgt ze er voor de een of andere manier altijd voor dat ik met gemak in het zadel blijft zitten.
Buiten is ze met (groot) verkeer erg braaf maar struiken en andere kleine dingen kunnen levensgevaarlijk zijn (net wat jij zegt OKHannes).
Verder heeft ze een enorme eetlust, wat dat betreft net een haflinger haha. Maar 'gemeen' of 'vervelend' komen niet in haar woordenboek voor (eigenwijs zeker wel). De streken die ze heeft kunnen best irritant zijn maar er zit altijd een vlaag humor bij.
Als ik weer een paard zoek, zou ik zo voor een Samber gaan! :D

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:50

Ik heb een merrie van Samber. En ze is super lief en betrouwbaar. Ze zou je geen enkele schop verkopen en zou niks fout doen. Ze is erg werkwillig en ik ga er volgend jaar een veulentje uithalen... Omdat ze zo'n lief en goed karakter heeft en goede bouw natuurlijk.
Ja vrachtwagens kunnen er langs komen met wapperend plastic, maar dat paaltje wat er al jaren staat, dat is toch verschrikkelijk eng...

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:53

Afbeelding
mijn manhattan x samber

en de merrie die ik ook had, een samber x faram

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door farahmunda op 12-10-10 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:53

@OKHannes: Samber nakomelingen staan er juist om bekend om het zachtaardige, brave karakter!
Samber zelf had ook een 10 voor karakter, onderweg naar wedstrijden deed hij 2 tot 3 natuurlijke dekkingen en won dan nog een GP proef!

Ik heb veel contact met de fokker van Samber, mijn paard komt daar ook vandaan!
Familie Smilda aan de Sandebuursedijk in Roderwolde, dus ik weet alles van de stam van Samber, merrielijn 007 ;-)
Mijn paard is ook zo braaf en werkwillig!
Allle paarden uit deze stam zijn braaf en presteren goed in de sport, het karakter speelt hierbij een belangrijke rol.

Mijn paard is een: Tango x Rossini x Zilverster x Pericless xx x Ordonnans
ofwel:
Moeder: Iquita, zij bracht 3 x een pavocupfinalist en diverse goede keurings-en sportpaarden, op haar eerste 3 nakomelingen was ze al pref prest.
Grootmoeder: Evita (nakomeling van de volle zus van Samber), zij bracht 2 pref prest merries en 1 merrie loopt GP in Duitsland.
Overgrootmoeder: Wanda de bekende volle zus van Samber, ze bracht heel veel succesvolle nakomelingen. Ze leeft nog en loopt nog steeds fief in de wei *D
Betovergrootmoeder: Tina D de legendarische merrie, de moeder van Samber en vele andere goede keur, pref pres merries en internationale sportpaarden!

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:00

Erg leuk om terug te lezen dat het karakter van Samber nakomelingen zo overeenkomt. Ben benieuwd hoe die van mij verder uitgroeit als hij over een tijdje wat verder doorgereden is. En vooral of hij dan ook last krijgt van bakkabouters!

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:07

Een vriendin van mij heeft ook een Samber (geen bonte). Merrie is erg eerlijk en werklustig! Ze rijdt zowel dresuur, springen, als cross met hem en buitenrijden is ook geen probleem. Echt een leuke veelzijdige merrie, wel heel erg voorwaarts, maar dat is alleen maar een voordeel!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:11

Ik heb een samber (niet bont), het is een verschrikkelijk lief paard, heeft hele mooie gangen, is flexibel, maar is ook erg sensibel en daardoor niet geschikt voor ruige (trekken/wild rijden) mensen of echte beginners.
Hij leert ook erg snel.
Ik zie wel in hem dat hij vreselijk lastig zou kunnen worden bij de verkeerde persoon.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:22

Ik heb ook een Samber, verschrikkelijk lief paard! Echt zeer sociaal naar mens en dier (honden, paarden, maakt niet uit).

Hij wil ook echt heel erg graag werken, maar wordt wel snel heet onder je. Ook als je fouten maakt, moet je het fatsoenlijk met hem oplossen en vooral niet kwaad worden! Dus ook erg sensibel.
Het is echt een grapjas!
Ik vind het een heerlijk en geweldig paard! Beter paard kan ik me niet wensen.

Nog een topic van hem!
[RT-HAW] Bont paard @ work (Grannus x Samber)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:35

Leuk paard zeg.. Hij lijkt wel een btje op mijn bonte jaarling met ze lange manen zo :D

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:11

Leuk om te lezen hoeveel ze toch best met elkaar gemeen hebben. Ik dacht dat er veel van mams kant (haf) kwam maar als ik het zo lees ook van de samber kant. Eigenlijk heeft ie zijn nukken echt van mams als ik het zo lees.
Het enige wat Hannes niet heel erg heeft, is het heet worden wat ik ik ook vaker ben tegengekomen. Hij gaat eerder als hij iets spannend of heel leuk vind piepen en met een beetje pech wat wegspringen en zoeken naar dingen om van te schrikken.

Leuke paarden voorbij zien komen.
Kunnen die van jullie ook zo enorm aandacht trekken?

Amazone4Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:15

Hoi, ik heb ook een soort van Samber afstamming.

Samber is namelijk zijn opa.
Paps was een helaas niet goedgekeurde afstammeling van Samber en mams een kruising tussen een haf en een quarter.
Is een hele leuke vos uitgekomen

Paardje heeft echt een gouden karakter.
Doet alles voor je, vertouwd de ruiter blindelings.
Echt tis mijn schatje.

Net als jij kan ik mee in het snel heet worden ook mijn paardje niet herkennen. Misschien dat het haf gedeelte dat dan weer te niet doet?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:18

popcornlover schreef:
Ik ben sinds kort in het bezig van een Vivaldi x Samber (moeder is van Samber) En ben tot nu toe erg blij met zijn karakter. Hij werkt graag en is leergierig. Probeert af en toe zijn grenzen te verleggen, maar accepteert het direct als ik hem daarbij corrigeer en aangeef dat hij iets niet mag (mij voorbij lopen bijvoorbeeld). Het is een engel met andere paarden, vindt eigenlijk iedereen leuk en lief. En dit geldt ook voor mensen.
Staat geduldig op de poetsplaats en de trailer. Blijft relaxt staan met bekappen en warm beslaan.
Ik kan alleen met hem op de weg wandelen, hij zal af en toe wel even kijken als hij iets ziet of hoort, maar daar blijft het dan ook bij. Ik heb er nu een paar keer opgezeten (stap en draf aan de longeerlijn) en ook dat doet hij super braaf. Hij pakt de hulpen heel goed op. Heb er 2 keer naastgelegen door onstuimigheid van zijn kant, is absoluut niet om gemeen te zijn. Maar dit kwam doordat hij mee ging doen met andere paarden die gek deden. Hij gaf dan een paar bokken en draaide zich vervolgens vliegensvlug om. En tja, als je dat niet verwacht lig je er naast. Maar ik kon vervolgens gewoon weer opstappen alsof er niets gebeurd was, geen greintje spanning van zijn kant!

Ik heb al van verschillende kanten (bereden politie, koninklijke marechaussee, hoefsmeden) gehoord wat een super paard het is, niet alleen qua gangen, maar zeker ook vanwege zijn karakter.

Afbeelding

Hé, die is van mijn schoonzus geweest :)
Caspar :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:18

@amazone4fun: He, een soort van zelfde geval als bij mijn bolle. Alles was mams volle haflinger.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:22

Zo even dit topic volgen, bij TS zit Samber ook ' ver weg' lees ik, ik heb een veulen merrie gekocht, met Samber als opa :j
Ben erg benieuwd wat er van mijn merrie'tje komt. Ze staat in mijn onderschrift, vind d'r mooi getekend :j

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:30

Wat een parmantige dame! Mooie aftekeningen, en dat bruine hoofdje...Dat gaat wel poetsen worden later.
Er staan hierboven al wat meer tweedelijns Sambers. Er zijn toch best wat Samber karakteristieken terug te herkennen.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 12-10-10 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:32

ProudJustify schreef:
popcornlover schreef:

Afbeelding

Hé, die is van mijn schoonzus geweest :)
Caspar :)

Wat leuk om te horen. Zij zit ook op Bokt toch? Dan heb ik namelijk al contact met haar gehad!

@S_uus: wat een leukerd zeg, dat wordt poetsen straks met al dat wit!
Laatst bijgewerkt door popcornlover op 12-10-10 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:32

Ja klopt :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:37

OKHannes schreef:
Wat een parmantige dame! Mooie aftekeningen, en dat bruine hoofdje...Dat gaat wel poetsen worden later.
Er staan hierboven al wat meer tweedelijns Sambers. Er zijn toch best wat Samber karakteristieken terug te herkennen.

_O- that's right! Fokker gaf me al een hyves bericht dat ze helemaal gek is van modder plassen :\