Amor-paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HeldopSokke

Amor-paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:59

Ik heb sinds een jaar een Amor-ruin van 16. Ik heb wat problemen met zijn gedrag sinds ik verhuisd ben naar een andere stal. Hij hangt de bink uit en ik lig er iets te vaak af. Leer dan rijden hoor ik je zeggen...
Wie o wie heeft ervaring met het aanpakken van Amor-paarden? Wat is er nu zo specifiek aan hun karakter?

Lielle

Re: Amor-paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:08

Amors staan bekend om een eigen karakter, en laten zich niet dwingen. Verder heb ik er geen ervaring mee, en veel meer weet ik er ook niet van, maar op basis van paarden met een vergelijkbaar karakter kan ik alleen zeggen dat het de kunst is om duidelijk de baas te zijn, zonder te gaan dwingen. En dat is een lastige balans om te vinden.

Maar wat ik eigenlijk niet snap. Amor is overleden in 1990, en jouw ruin is 16? dan zou hij met diepvriessperma verwekt moeten zijn, of het is geen rechtstreekse Amor zoon.

(en als je op zoek bent naar meer info over Amor nakomelingen, hoort dit topic eigenlijk op een ander forum thuis. Ik meld het wel bij de mods).

HeldopSokke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 16:12

Bedankt voor je antwoord. Tis een FrühlingxAmor. Dan is het z'n opa? Ik heb een complete nieuwkomer op Bokt, dus elke hulp is meegenomen. Mods?? hahah...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:16

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:17

dan is Amor inderdaad zijn opa van moederskant, Fruhling is dan de vader.

Mods zijn moderators, vrijwilligers die het hier in goede banen proberen te leiden. Ze zullen dit wel voor je verplaatsen naar de juiste plaats.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:19

Ik heb een merrie waarvan de moedersvader Amor is, en haar eigen vader is Amethist.
Ze zeggen dat er van Amethist hele moeilijke paarden komen en van Amor ook. Bij mij zou het dus dubbel raak zijn. ;)
Maar nee hoor, ik heb niets te klagen. Mijn paardje is superbraaf en heel rustig, echt een lieve schat.
Maar dat is ze niet bij iedereen, ze is heel eenkennig en bij ieder persoon gedraagt ze zich anders.
Zo is ze bij een vriendin van mij heel onhandelbaar en wild (zoals je overal op internet leest over de nakomelingen van deze hengsten).
Het is bij mij wel een echt dametje en wil netjes behandeld worden, maar verder heb ik er absoluut geen problemen mee. :)

Dus die karakterbeschrijvingen op internet kloppen niet altijd, je hebt er altijd een uitzondering tussen zitten!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:46

Dit is iets voor F-AM.
Daarom van RT-->F-AM.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:52

Ik dacht al: een rechtstreekse Amor??????
Maar het is een Fruhling x Amor dus.

Amor stempelde enorm en gaf zijn karakter zelfs in de 3de generatie nog door.
Ze zijn snel beledigd, zeer sensibel en hebben ook iets dominants waardoor dit extra complex wordt.
Je moet ze met respect behandelen en niet dwingen. Ze lopen op vertrouwen en respect, als dit ontbreekt doen ze het niet voor je.

Edit: De positieve kanten zijn de looplust, ze zijn niet moe te krijgen, het doorzettingsvermogen en de hardheid.

Ik heb meerdere paarden gehad die Amor voerde, vaak ook meerdere malen. Ik heb een Balzflug x Pion x Amor gehad en die voerde dus 2 x Amor, via Pion en via de 3de generatie.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 16-03-10 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:57

Maar voor de verhuizing had je geen problemen met je ruin?
Hoelang zijn jullie verhuisd? Wat is er nu anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:00

Ik kan uit ervaring zeggen dat het wel 6 generaties doorwerkt :+
Maar een Amor karakter heeft ook voordelen hoor! Intelligent, ijverig, macho, dol op aandacht.

HeldopSokke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 17:10

nou, toen ik hem net had, lag ik er ook nogal vaak naast maar op een zeker moment is er dan een soort "band". Nu staat hij op een stal met een binnenbak terwijl hij gewend is in de buitenbak te rijden. In die binnenbak is een enorme deur waar hij niet voorbij wil. Onder dwang (met een professional op z'n rug) gaat het een beetje (op z'n tenen...). Ik ga het niet eens meer proberen omdat hij gigantisch hard draait, bokt en wegrent... (ik lag dus al met een nekkraag op de ehbo...). Hij heeft op die stal een luchtwegprobleempje. Krijgt Ventepulmin. Nu lees ik ook dat Ventepulmin bijwerkingen kan hebben omdat het een anabole steroide is... Hij schrikt en draait overal van terwijl het zo'n coole dude is. Heb als een eerder op een andere stal gestaan en daar was hij binnen 24 uur gewend, op z'n plek en klaar... En nu ineens een draak van een paard...ik begrijp er niks van... alsof hij pepers eet ineens...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:11

[HK] KWPN hengst Amor
Hier zitten wat mensen met Amor afstammelingen. :)
Bij mijn merrie zit Amor vrij ver weg maar als ik dingen lees die bij Amor's passen dan herken ik haar daar echt in :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:14

Jup ik heb er ook eentje met in de 4e generatie Amor, Nicky in mijn profiel. Voor anderen problematisch want hij laat zich niet dwingen, voor mij een gouden paard maar wel met enorme gebruiksaanwijzing. Maar die heb ik nu ongeveer uitgevogeld en we zijn echt dikke maten.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:14

Er is hier een vrij recent topic over. Ik zal het linkje wel voor je opzoeken en hier plaatsen. O, het linkje is hierboven al geplaatst.

Amor nakomelingen hebben inderdaad vaak aparte karakters. Wij hebben altijd gefokt met een Amormerrie en hebben er altijd een heel plezier paard aan gehad. Maar jouw probleem is wel herkenbaar. Het lijkt erop dat je 'm even niet de baas bent. Dat voelen ze heel snel. Misschien ben je er na de verhuizing wat onzekerder opgestapt?!

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:18

Ik heb dezelfde ervaring als [***], hier ook een 6e generatie amor, en hij voldoet precies aan de beschrijving die in dit topic is gegeven. Eigenwijs, sensibel, snel beledigd, eenkennig, verlegen en ook nog dominant. En elke dag heeft hij duidelijk een ander humeur. Af en toe zeer frustrerend, maar met duidelijkheid en geduld kom je er wel. Enige wat ik niet hoef te doen is streng straffen, hij heeft aan een hele kleine correctie genoeg. Corrigeer ik hem te 'heftig' dan kun je hem net zo goed op stal zetten, dan kun je er namelijk de rest van de dag niets meer mee.

Maar.. als hij dan eens lief en braaf is, dan maakt hij je dag ook dubbel goed.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:22

:wave: meld zich :) ik heb ook een kleinzoon van amor.. echt een zeldzaam dier, niet te longeren (tenzij je dood wilt) echt een ontzettend eigengedraaid dier, maar oh wat is ie geweldig :) hij is ontzettend lief en trouw, als je m maar niet beledigt ;) ik volg dit topic even ben benieuwt naar ervaringen van anderen :)

HeldopSokke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 17:26

heerlijk deze verhalen allemaal!! hartstikke leuk dat jullie reageren. Hopelijk helpt het me weer in het zadel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:34

ik heb trouwens een 5e generatie Amor (als ik goed tel :') ) en ook zij, enorme looplust, niet te stoppen, doorzettingsvermogen, sensibel, niet in te schatten (kan van hele gekke dingen een enorm drama maken terwijl dingen waarvan je denkt "hier gaan we dan" daar reageert ze niet op), eigenzinnig, snel beledigt, heel erg op haar eigen mensen gesteld, vreemden moeten niet zomaar denken effe op haar weg te rijden want dan heb je echt een probleem, je laat haar in haar waarde of je kan net zo goed weer afstappen... Maak je een fout dan kan ze daar best heftig op reageren maar aan de andere kant: maakt zij een fout en corrigeer je haar dan is het goed. Maar je moet haar niet corrigeren als ze niets fout gedaan heeft want dan heb je wederom een probleem :')

Heel apart paard, moet vaak weinig van geknuffel en gedoe hebben, soms heeft ze haar momentje, wij noemen dat Pret's "lieve vijf minuten" dan komt ze knuffelen en kroelen enz maar na vijf minuten wordt ze weer haar eigen afstandelijke zelf :')

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:33

Ik heb een dubbele Amor in de 5e generatie, daarbij komen nog Alme en dubbel Fresco.
Paardje met een lekkere looplust!!! Iedereen kan met dit dier rijden.
De moederlijn van de opa en de moeder, komen uit dezelfde moederlijn. Dus lijnenteelt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:55

ik heb een 1e generatie amor gereden, ik was helemaal verliefd op dat paard, wat was dat een leuk paard, maarja het was een handelspaard en voor mij veel te duur dus is op een gegeven moment verkocht.
hij was enorm slim, snel beledigt, dominant, eigenwijs, maar ook erg open en gek op aandacht.
hij kon onwijs goed lopen en heb erg veel van hem geleerd.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:00

F-AM -> FB

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:07

Wij hebben meerdere Amors (indirect, Eros v. Amor) op stal gehad. Paarden met een heerlijk temperament! Eerlijk, macho, temperamentvol, eigen mening, actief, speels, werkwillig, beslist niet gemakkelijk met rijden (heb je ze eenmaal voor zich, dan heb je er wereldpaarden aan die voor je door het vuur gaan) maar o wee, geef ze niet op de kop als ze het niet verdienen, die kun je terug verwachten....en wel direct! :D Soms is het nodig om een compromis te sluiten als ze het ergens totaal niet mee eens zijn.

Zie profiel, geheel onderaan, de 2 vossen. Heb er in totaal 5 gereden (directe Amors en Eros). Fijne paarden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:16

ik had een 3de generatie Amor.. Eerste 2 jaar ontzettend mee in clinch gelegen. Bakranden gesneuveld, jankend erop dat ik niet meer wist wat ik met hem aan moest, 3 lesgevers versleden. Bloed zweet en tranen heeft het me gekost om hem op het goede pad te krijgen en om hem te leren begrijpen en voor te zijn. In het begin ben ik te lief voor hem geweest en kreeg hij duidelijk de overhand. Uiteindelijk heb ik er een wereldpaard aan gekregen, helaas was hij niet meer geschikt voor de sport. Verkocht als recreatie paard en overleden daar...

Of ik het nog eens over zou doen? Nee :) niet meer op deze leeftijd. Er hebben echt linke momenten tussen gezeten, en ik ben echt bang geweest voor hem..Uiteindelijk is het met veel doorzettings vermogen en goede begeleiding helemaal goed gekomen en was het voor mij een wereldpaard ( voor andere nog steeds niet). Zo dominant onder het zadel, zo lief als je naast hem stond! Heel vriendelijk mensgericht dier. Maar het werken had hij niet uitgevonden.. Wel ontzettend slim met een flinke dossis humor :+ & niet te vergeten een springkanon. Ik moet wel zeggen dat hij van vaders kant ook een malloot in de familie had, Alme. Springen als een gek maar verder schijnbaar weinig mee te beginnen.
Citaat:
Eerlijk, macho, temperamentvol, eigen mening, actief, speels, werkwillig, beslist niet gemakkelijk met rijden (heb je ze eenmaal voor zich, dan heb je er wereldpaarden aan die voor je door het vuur gaan) maar o wee, geef ze niet op de kop als ze het niet verdienen, die kun je terug verwachten....en wel direct! Soms is het nodig om een compromis te sluiten als ze het ergens totaal niet mee eens zijn.

Kan ik me helemaal bij aansluiten..
Laatst bijgewerkt door vencedor op 17-03-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:18

Laatst bijgewerkt door Bravura op 17-03-10 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:22

Citaat:
De boertjes spraken vroeger wel van "Het oog van Amor" als het over een Amor nazaat ging. Ze doelden dan op het oogwit wat ze vaak lieten zien en op het temperament.

niet de meest charmante foto maar inderdaad oogwit was vaak te zien, vooral als ze boos zijn.
Afbeelding