Paarden uit de Karla stam!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chilly

Paarden uit de Karla stam!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 22:49

De topic die bestond over de Karla (de echte Karla stam!!) is al verouderd dus hier een nieuwe oproep voor mensen die ook een paard uit de Karla stam hebben.
Ik heb een 3,5 jarige Tygo x Dutchboy x Purioso. De moeder is Judith Karla. Groot paard met voldoende front, iets minder beenwerk.
Lief knuffelpaard, wil best werken. Hoe zijn de andere paarden uit de stam, wie kan er meer over vertellen?

Finn_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:39

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:17

Ik heb jaren geleden een paard uit de Karla stam gereden, deze heette Carla :o .

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=17182

Mooi paard, niet altijd makkelijk onder het zadel. Behoorlijk kijkerig en snel afgeleid. Echter zelden bokken of dat soort ongein.
Tikje dominant in omgang. Als ze wist wat ze aan je had was er geen vuiltje aan de lucht maar dat werd wel even uitgeprobeerd!
Erg merrie achtig in ieder geval. Ik was helemaal weg van dit paard.
Ben haar door omstandigheden helemaal uit het oog verloren, heb wel nog eens over haar dochter gelezen, Gerda. (bij de link even doorklikken naar afstammelingen)
Dit is de moeder/grootmoeder van verschillende de la Fazenda paarden.
Wel gaaf om zo weer iets van je paardje terug te vinden.

Chilly

Re: Paarden uit de Karla stam!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 00:59

Merensje: wat leuk zeg, inderdaad leuk om zoiets terug te vinden. Heb zelf een merrie gehad die haar nakomeling kom ik ook nog weleens tegen met foto's e.d. Erg leuk! Die van mij is ook erg om mij gericht, kwestie van vertrouwen bij die van mij. Af en toe ook iets dominant. Die van mij is een Judith Karla- Fukarla-Wekarla-Ekarla

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:25

Ik heb een ruin uit de Karla stam. Zijn moeder is Zocarla, een Marinier x Nimmerdor merrie. De zus van mijn paard en dochter van zijn moeder is Mocarla, een Iroko merrie...

Mijn ruin was de eerste jaren niet een van de makkelijkste, maar inmiddels, nu hij wat meer volwassen is, is hij een vreselijk goed werkbaar paard wat werkelijk waar over een subliem springvermogen beschikt. Dressuurmatig is hij inmiddels ook stukken fijner. Ik wil hem dit jaar ZI dressuur gaan starten en hopelijk ook Z springen. Ik rij ook SGW met hem... VReselijk allround paard dus...

Maar eerlijk is eerlijk... ik zou er niet 10 van hetzelfde soort op stal willen hebben ;) doe er dan maar 3 Jazzen bij ;) er zit wel een koppie op! Heb mijn handen echt vol aan hem gehad :D

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 10:55

Herkenbaar!! Die van mij is ook erg slim. Ziet vaak de 'bui' al hangen en probeer haar dan nog maar eens 'over te halen'. In bepaalde dingen heel makkelijk (ze komt net uit de kudde dus moet alles nog leren) loopt zo overal voorbij, vreemde 'enge' dingen met gemak getrotseerd. Ik moet echter wel geduld hebben hoor...de voorbenen aanraken was eerst ook niet te doen. Met veel geduld kan ik de hoeven krabben en peesjes om doen. Maar die lange achterbenen van haar,draaaama. De smid MOEST gister komen, had een hoefzweer. Met 2 kalrmeringspasta's en praam en 4 (!!) man toch gelukt. Dekje op weer geen probleem. Vaststaan prima. Kar op ook goed. Wil wel graag werken (behalve nu met de hoefzweer). Die van mij heeft een geweldig front en mooie beweging.

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:44

Wat een herkenbare dingen! Ik heb een afstamming van EnricoX x Ekarla (Zuidhorn) gehad die ook ongelooflijk slim was! Helaas heb ik hem in 2005 in moeten laten slapen nadat ik ermee ben verongelukt en het arme beest hoefkatrol bleek te hebben. Maar het was een goude paardje waar ik alles mee kon doen en waarvan ik heeeeel veel geleerd heb!

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:06

Leuk om te lezen.
Ik heb Carla een paar jaar gereden. En ze verzon steeds wat nieuws.
Lag er een deken over de bakrand.... HELLUP!!
Was de deken weer weg..... nog veel meer HELLUP!
Mijn instructrice zei wel eens dat dit paard het gras langs de bak hoorde groeien.
Maar heel veel mee gedaan, paard leerde zo snel. Helaas niet op wedstrijd uit mogen brengen.
Maar oh, oh, wat een draak kon het zijn. (maar wel een leuke :D )

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:22

Ik heb mijn merrie een paar jaar terug verkocht naar een bekende springruiter. Nu loopt zij in Duitsland. Uit deze merrie heb ik nog een ruin van Cavalier. Een heerlijke laatbloeier van 9 jaar oud en 1.75m. Paard heeft enorm veel springvermogen en vind een L parc te makkelijk. Hoop hem binnenkort M1 en M spr te starten. SGW kan hij ook maar daar start ik hem niet in hij is zeg maar iets te moedig.
Verder goudeerlijk maar een boefje. Hij zal je er nooit afgooien maar heeft af en toe zijn buien. Hopelijk wordt hij nog een volwassen :o
Nog iedere dag spijt dat ik de merrie heb verkocht maar ja een goed bod is ook leuk..

Herkenbare verhalen.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 21:47

Mijn paard is ook een echte laatbloeirer. Wordt in Maart 2010 4 jaar. Doe nu nog niet zoveel, beetje longeren en opvoeden!!! Wel nodig hoor! Ze is niet gemeen maar als je even je hoofd er niet bij hebt kan ze je wel een steekje leveren! Zijn toch wel vaak veelzijdige paarden dus??

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:50

Heb er net nog 1 op sporthorses zien staan. :) Mooi beestje was het. Stond ook aardig wat info bij over hoe het paard zelf is

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:52

Ik had een ruin uit de Karla stam, www.carlos is zijn naam. nakomeling van Jokarla. Zijn vader is Carnute en hij springt nu in Engeland onder Emily Davies in het 1.20 onder de naam King Carnute.

Echt een super paard! Filmpjes en foto's in mijn profiel.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 11:21

Jee leuk paard Abercrombie! Hoe doet hij het daar in Engeland? Hoe was zijn karakter?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:27

Hij doet het erg goed, ze zijn erg blij met hem. Zijn karakter was van goud, sprong altijd en op stal ook echt een super lief dier.
Ik ging er ook graag mee naar het strand of het bos, deed nooit een pas verkeerd.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:57

Hmm...hopen dat die van mij ook zo doet!!!!!!!

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 02:22

Chilly schreef:
De topic die bestond over de Karla (de echte Karla stam!!) is al verouderd dus hier een nieuwe oproep voor mensen die ook een paard uit de Karla stam hebben.
Ik heb een 3,5 jarige Tygo x Dutchboy x Purioso. De moeder is Judith Karla. Groot paard met voldoende front, iets minder beenwerk.
Lief knuffelpaard, wil best werken. Hoe zijn de andere paarden uit de stam, wie kan er meer over vertellen?

De voor het leven goedgekeurde dekhengst Jupilot (Epilot x Triton, stal Groenewoud) is een uitmuntende nakomeling uit de Karla-lijn. Bijzonder fraai exterieur, goed aan de maat, veel vermogen en werklust, voorzichtig maar niet schrikachtig, absoluut eerlijk karakter. Ik heb hem persoonlijk gekend, maar toen hij naar het buitenland vertrok ben ik hem uit het oog verloren. Inmiddels is hij weer terug in NL, ik hoop dat hij nog even onder ons mag blijven, dat heeft hij echt verdiend.
De Karla-stam brengt (o.a.) een goede maat en veel springvermogen voort. Superbloed!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 07:13

Emski schreef:
Chilly schreef:

De voor het leven goedgekeurde dekhengst Jupilot (Epilot x Triton, stal Groenewoud) is een uitmuntende nakomeling uit de Karla-lijn. Bijzonder fraai exterieur, goed aan de maat, veel vermogen en werklust, voorzichtig maar niet schrikachtig, absoluut eerlijk karakter. Ik heb hem persoonlijk gekend, maar toen hij naar het buitenland vertrok ben ik hem uit het oog verloren. Inmiddels is hij weer terug in NL, ik hoop dat hij nog even onder ons mag blijven, dat heeft hij echt verdiend.
De Karla-stam brengt (o.a.) een goede maat en veel springvermogen voort. Superbloed!

Die van mij is klein, zijn zus (Mocarla) is klein, zijn moeder (Zocarla) is klein, dus wat betreft de maat gaat het niet altijd op... Ik heb meer kleintjes uit de Karla stam gezien overigens...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:43

Carlos was 1.65 ofzo toen ik hem kreeg maar ging met bijna 1.70 naar zijn nieuwe eigenaar

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:16

"Mijn" Carla was, bijna 20 jaar geleden, 1.67.

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:33

De Karla-stam brengt (o.a.) een goede maat en veel springvermogen voort. Superbloed![/quote]

Die van mij is klein, zijn zus (Mocarla) is klein, zijn moeder (Zocarla) is klein, dus wat betreft de maat gaat het niet altijd op... Ik heb meer kleintjes uit de Karla stam gezien overigens...[/quote]

Karla was zelf een grote merrie. Vergeet niet dat we jaren teruggaan in de tijd. 20 jaar geleden was 1.65 een mooie maat, nu wordt dat "klein" genoemd. Tegenwoordig wil men ook in de springsport van die kastelen van liefst 1.75. Helemaal geen garantie voor een goed springpaard, want wie herinnert zich niet die kleine duvel Ratina Z (stond toen nog op Zangersheide)? Piet Raaymakers kon zo ongeveer met z'n voeten bij de grond, ik denk dat ze krap 1.60 was. Maar wel goud op de Olympics. Tenslotte: denk aan cumulaties die id loop van de jaren ontstaan. Soms is een vader of moeder uit een bepaalde stam (Karla in dit geval) minder dominant en krijg je een fokprodukt wat anders uitvalt dan verwacht.............Gr Emski

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:37

Bij de Karla-stam moet je zeker wel rekening houden met een hengst die niet verkleint! Goede stam, beste paarden.

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:29

Henkjan schreef:
Bij de Karla-stam moet je zeker wel rekening houden met een hengst die niet verkleint! Goede stam, beste paarden.

En bekijk ook de volledige stambomen, van vaders en moeders. Dus niet Pietje x Jantje X Klaasje (V, MV, MMV), maar bekijk ook eens de lijn van de vader, daar gaan veel mensen aan voorbij, er komen veel verrassingen uit voort!

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:34

Emski schreef:
Henkjan schreef:

En bekijk ook de volledige stambomen, van vaders en moeders. Dus niet Pietje x Jantje X Klaasje (V, MV, MMV), maar bekijk ook eens de lijn van de vader, daar gaan veel mensen aan voorbij, er komen veel verrassingen uit voort!

Link naar: www.stalgroenewoud.nl/julipot , mooie Karla-nakomeling, met wat meer info.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:59

1.65 halen ze niet eens :D Zocarla was een krappe 1.60 Mocarla ook en die van mij 1.63.. Met een hengst die vergroot heeft Mocarla wel een maat veulen gegeven, meen ik...

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 12:14

Ik heb dus een staan van 1,75 en is 3,5 jarige! Uitzondersgevalletje...??

Emski: kan het kloppen dat het linkje niet werkt...? Was wel benieuwd namelijk