white lines disease (seedy toes)! Wie weet meer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horse4fun

white lines disease (seedy toes)! Wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 06:54

Mijn verzorgpaard (19 jaar) is altijd door een gewone hoefsmid bekapt. Zij heeft altijd brokkelende hoeven en loopt overgevoelig over steentjes, straat ed. De gewone hoefsmid zegt dat ze 'gewoon' gevoelige hoeven heeft. Ook haar hoefzool is zacht. Met een visiteertang kun je zonder al te veel druk daar beweging in krijgen Ach gut.
Ik had de eigenaar voorgesteld om een natuurlijk bekapper de hoeven 's te laten bekijken. Via een vriendin ken ik er een die al een aantal jaar haar merrie met succes bekapt. De man was geschokt door wat hij zag. Alle 4 de hoeven zijn volgens hem aangetast door een schimmelinfectie onder de hoefwand (zgn. seedy toes). Hierdoor komt de hoefwand los te liggen van de binnenkant van de hoef. Als hier niets aan gedaan wordt kan uiteindelijk de gehele hoefwand losraken met alle gevolgen van dien. Mij, als berijder, is aangeraden direct te stoppen met rijden en longeren en het paard een half jaar niet te gebruiken Huilen zodat de hoef weer gezond kan aangroeien. De hoeven moeten gedurende 1 maand regelmatig gespoeld worden om de schimmel te doden. Daarna moet de schimmel worden weggefreesd.
De eigenaar is het niet eens met deze bevindingen en liet de reguliere hoefsmid komen om te controleren. Deze vond alles wel meevallen. De schimmel was idd aanwezig maar normale hoefverzorging, goed krabben en een schone stal zijn volgens hem voldoende. Verder heeft het paard zijn inziens 'gewoon slechte hoeven' (!?!). Door deze constatering wil de eigenaar wil het paard niet laten behandelen door een natuurlijk bekapper.
Ik ben overtuigd van de deskundigheid van de nat. bekapper en weet nu niet meer wat ik moet doen. Rijden durf ik niet meer en ik maak me zorgen over het welzijn van het paard.

Wie o wie kan meer vertellen over de zgn. seedy toes (white lines disease) en de behandeling ervan?
Wordt er te makkelijk over gedaan en is de kwaal ernstiger dan hij op het oog lijkt?

Help!

nickyu

Re: white lines disease (seedy toes)! Wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:14

google eens op white line desease
als dat het echt is ben je niet blij
als het nu beginnende is kan je met de olie van
eco protecta het nog stoppen (losse wand gaat er niet vast van zitten maar het dood de schimmel wel en verzorgd de hoeven) hoefsmid op texel heeft dit middel getest op paar paarden met wld en is er zeer over te spreken
verder is er buiten al het verkeerde weghaleb weinig zinnigs wat je doen kan
maar probeer die olie eens (zal eens opzoek gaan naar de naam van die smid ,.als het goed is heb ik m nog ergens )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:19

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:21

Er is zeker wel iets heel simpels te doen aan White line desease. Ik ben zelf niet van de natuurlijk bekappen enzo. Maar wel van de natuurlijke middelen.
Je kunt hele dure middelen gaan halen om dit te behandelen Lachen maar je kan er ook gewoon honing op smeren. Super en werkt altijd.

succes ermee.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:36

Dat van de honing klopt wel, alleen moet je wel onbewerkte koudgeslagen honing gebruiken. En honing alleen is geen wondermiddel. Eerst moet het paard goed worden bekapt zodat de witte lijn weer helemaal mooi wit is. Pas daarna kun je overal goed bij met de honing. Ik ga zelf vanuit Noord Holland naar de hoefsmid van http://www.hoofcare.nl helemaal in Oud Gastel. Het is een eind rijden, maar echt de moeite waard.

Het is alleen lastig wanneer het niet je eigen paard is en de eigenaar het allemaal niet serieus neemt. Misschien kun je laten zien wat er op hoofcare staat? Heel veel succes in ieder geval.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:35

Het beste is om te spoelen met Clean Trax

Een vriendin van me had hetzelfde probleem met haar paard. De smid heeft het paard op ijzers gezet. Aan de schimmel is dus niks gedaan. De schimmel is ondertussen voortgewoekerd en toen viel de halve hoefwand eraf! Dat kan dus wel degelijk gebeuren.

Hier kun je er meer over lezen: http://www.hoefschoenen.be/dap/wld.htm

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:45

Als ik jou was zou ik meteen actie ondernemen. White Line Disease is echt geen pretje, ik ben al een jaar bezig met het bestrijden, heb verschillende medicijnen uitgeprobeerd zoals Imaverol, CTC, honing, jodium maar ook verschillende pillen en drankjes voor het versterken van de hoeven. Sowieso raad ik je aan om Mariandl te gaan gebruiken. Dit zijn capsules waarvan je er vijf per dag geeft. Deze zorgen ervoor dat de hoef weer hard wordt, heeft bij mijn pony erg goed geholpen! Na 2 a 3 maand waren zijn hoefjes weer goed hard. Verder consequent elke dag de hoeven inspuiten/insmeren (ligt eraan wat je gaat gebruiken). Bij mijn pony was het halverwege de hoeven toen het ontdekt werd, enkele maanden geleden was het bijna weg maar nu helaas weer halverwege. We hebben nu wéér een ander medicijn maar mocht dit niet lukken, gaan we over op medical boots en andere producten.
Succes ermee! Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:44

kreeg de volgende tip vd smid

het schijnt een combi te zijn tussen een schimmel en een bacterie , deze hebben elkaar nodig
als de een dood is , gaat de ander ook

de schimmel schijnt dactarin niet lekker te vinden

succes

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:38

klinkt misschien raar, maar ik werk op de kinderboerderij/hertenkamp bij ons in de buurt. Daar staan ook 2 pony's die hebben dat ook gehad.
De eigenaresse vertelde mij over de behandeling.
Ze krabte de hoefjes héél goed uit. Dan deed ze op de witte lijn honing. Je kan ook een medicijn kopen waar honing verwerkt in is maar dat werkt even goed zij ze. Daarna goed in pakken die hoeven en een nachtje laten zitten. Dan het er weer afhalen en de hoeven voorzichtig afspuiten. En (klinkt raar) niet bij ezels in de buurt zetten want die zijn er heel erg vatbaar voor. Die behandeling een paarkeer herhalen en je bent er vanaf. Oja. proberen tijdens de nazomer/herfst niet bij ezels zetten want dan is de kans groot dat je paard het ook krijgt

alstuu Haha!