Hoeflandingsfilmpje traditioneel bekapt, toonlanden (III)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Hoeflandingsfilmpje traditioneel bekapt, toonlanden (III)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 23:05

Een arabier, traditioneel bekapt.
Met het blote oog viel het me op dat hij toonlandde en vroeg of ik hem mocht filmen.

Dit is het resultaat:

http://www.youtube.com/watch?v=bIU8Y90KYOo

Ter vergelijking, mijn arabje, ongeveer zelfde leeftijd, vergelijkbare bouw:

http://www.youtube.com/watch?v=WoSNHB4AXos

Toonlanden:

Het landen op de voorkant van de hoef heeft een aantal nare gevolgen:

* Hoefmechanisme werkt gebrekkig
* Slechte schokabsorptie
* Te weinig slijtage aan de achterkant van de hoef
* Schokdempende werking van de straal wordt niet benut
* Hoge belasting van het hoefkatrolgewricht

Hiellanden:
Bijna alles aan de hoeven en benen van het paard werkt het beste als het paard landt op de hielen van de hoeven:

* Hoefmechanisme werkt optimaal
* Goede schokabsorptie door de hoefwand
* Evenwichtige slijtageverhouding voor/achter
* Straal wordt als schokdemper gebruikt
* Lage belasting van het hoefkatrolgewricht

Een aantal vooraanstaande veterinaire artsen (Dr. Robert Bowker, Dr. Rooney) hebben onderzoek gedaan naar de gevolgen en oorzaken van het landen op de toon versus landen op de hiel. Met "landen" wordt bedoeld waar de hoef vanuit het zweefmoment het eerst de grond raakt.

Uit in vitro onderzoeken is gebleken dat toonlanden HKO veroorzaakt. Het vanuit zweefmoment landen op de toon in plaats van op de hiel geeft iedere keer een stevige ruk aan de diepe buigpees. Daarbij komt dat het been van een boogvorm naar een holle vorm moet gaan waarbij er een dood punt moet worden gepasseerd. Tijdens het passeren van dat dode punt moet de pees heel kortstondig uitrekken waarbij er enorme piekkrachten ontstaan. Er ontstaat wrijving op de plaats waar de diepe buigpees over het straalbeen loopt, en herhaalde wrijving veroorzaakt slijtage.

Waarom landen sommige paarden op de toon? Hiervoor is een aantal oorzaken die afzonderlijk maar nog beter gezamenlijk tot dit resultaat kunnen leiden:

* Verkeerde bekapping
Een te lange toon vertraagt het afwikkelen van de hoef waardoor het paard aan het einde van de pas tijd te kort komt om de hoef op te klappen. Bovendien zorgt een lange toon voor een grotere hefboomwerking waardoor de krachten op het hoefkatrolgewricht zowiezo al toenemen. Bij de traditionele bekapping wordt bijna altijd de toon te lang gelaten en wordt verzuimd een mustangroll aan te brengen.

* Pijnlijke hielen
Ook dit is doorgaans een gevolg van een verkeerde bekapping. Hielen worden doorgaans te hoog gelaten (zie ook hoge hielen), hoge hielen zijn niet alleen slecht voor de hoeven maar zorgen ook voor gevoelige hielen. En een paard met gevoelige hielen zal deze trachten te ontlasten en gaat dus op de toon landen. Ook dragende steunsels kunnen gevoelige hielen tot gevolg hebben.

* Met lage voorwaartse snelheid springen
Als paarden in de natuur springen (ze rennen overigens liever om een obstakel heen) dan doen ze dat met behoorlijke voorwaartse snelheid. "Springpaarden" worden doorgaans echter geleerd om met weinig voorwaartse snelheid te springen en ze landen daardoor veel te steil. Ze kunnen daarbij niet anders dan op de toon landen.

* Oververmoeidheid
Oververmoeide paarden (en dan hebben we het over urenlang rijden) kunnen op de toon gaan landen. Gebeurt dit veelvuldig, en dan ook nog eens op harde ondergrond, dan kan dit tot hoefkatrolontsteking leiden.

* Weinig schokabsorptie
Vooral de combinatie toonlanden / hoefijzers / harde ondergrond is schadelijk. Praktisch altijd is een harde ondergrond zeer heilzaam voor de hoeven, maar gecombineerd met toonlanden en hoefijzers zorgt het voor schadelijke vibraties (zie ook onze pagina over schokabsorptie).

Hierboven staan redenen waarom paarden op de toon kunnen landen en de krachten op het hoefkatrol te hoog worden.

Meer info op: Toon of hiellanden? en www.hoefkatrol.nl

Arabesk

Re: Hoeflandingsfilmpje traditioneel bekapt, toonlanden (III)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 23:07

zo en nu tijd voor nachtrust Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:28

Als ik zo kijk vind ik jouw paard juist weer wat teveel met de toon omhoog landen. Dat betekent o.m. dat de buigpees strak staat op het moment van landing en dan is deze dus op z'n kwetsbaarst. Maar ja, als jij er blij mee bent, dan is dat natuurlijk prima Lachen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:04

Bij het 2e filmpje vind ik de hoeven wel erg kort en onderuit gezakt, aan de achterkant is nog amper hoef, lijkt mij niet echt goed voor de pezen, het staat teveel achterover. Dit stoort mij meer dan het eerste filmpje waar het paard iets meer richting toon landt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:31

Het eerste paardje heeft ook wel redelijk lange tenen dus dat die wat meer op zijn toon land is niet zo gek. Maar dit paard heeft dan weer geen tactfout zoals je eigen arabje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 07:34

Ik had ook niet anders verwacht dan dat bokt het beter zou weten dan prof. Bowker en prof. Rooney bijelkaar. Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:50

Arabesk schreef:
Ik had ook niet anders verwacht dan dat bokt het beter zou weten dan prof. Bowker en prof. Rooney bijelkaar. Knipoog

niet gelijk zo reageren Lachen
accepteer de mening van anderen.

vind dit erg interessant om te zien, maar kan er zelf geen oordeel over geven want ik zit @ school.
ik zal er vanmiddag thuis even de tijd voor nemen alles door te lezen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:01

Ik heb nog maar één keer gekeken en ga dat nog eens doen later..met meer tijd. Maar toch al twee bemerkingen. Ten eerst, wat een leuk initiatief, maakt niet uit dat het niet-wetenschappelijk is in opzet, het is wel echt interessant. OK dan!
Maak aub een BERG van dit soort filmpjes, als de hoop groot genoeg wordt gaat er wat uit te leren zijn Lachen

En ten tweede, ik denk dat ik op beide filmpjes hetzelfde zie. Bij de toonlander denk ik te zien dat het gewicht van de landing er net zoals bij de tweede pas op komt als de hiel horizontaal met de bodem is. Het verschil tussen beide zou dan zijn dat die eerste een andere manier van teen-bewegen heeft, maar mogelijk is dat niet anders als een danser die voor zijn voeten neer te zetten met de teen over de grond glijdt. Beetje moeilijke vergelijking misschien, maar kan het niet dat het eerste paard lijkt op de toon te landen omdat het een soort sluipbeweging met de toon over de grond maakt en pas héél laat de hoef horizontaal zet om te landen?

Als je die twee nu eens gefilmd op zo'n electronisch drukmatje kon laten landen.. Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:09