Sinds dat ik Souv heb (1 jaar ong) staat ze al op ijzers voor. Ik heb haar gekocht van de handelaar en die had er ijzers onder laten zetten. Bij de vorige eigenaar stond ze alleen in de zomer op ijzers vanwege buitenritten. Nu wilde ik gewoon netjes doorgaan met ijzers, maar ze liggen er iedere keer onder uit. en haar hoeven gaan gigantisch achteruit. Kortom het gaat me teveel geld kosten. Nu wil ik gaan proberen om het zonder ijzers te proberen, het volgende probleem waar ik dan tegenaan loop is dat ze aan haar linkerhoef een klein bokhoefje heeft. Zou ik het toch proberen om zonder ijzers door te gaan?
Ik zou het overleggen met je hoefsmid. Hij kent de voeten van je paard het beste en kan je een goed advies daarin geven. Het lijkt mij zeker de moeite van het proberen waard. Waarom ijzers als je het niet nodig hebt.
Je rookt al je hele leven.... en je bent nu 51 heeft het nog zin om te stoppen?
Stoppen met roken heeft altijd zin .
Wat ik lees heeft ze al afwisselend met en zonder ijzers gestaan dus dan is de overgang niet zo heel graag. Wel rustig aan doen in het begin en zorgen voor een goede stand.
Waardeloos dat je smid geen advies geeft zou andere zoeken.
Ik zou idd zonder ijzers proberen, maar wel elke 4 weken de smid langs laten komen ivm het bokhoefje. Zeker in het begin.. Liever te vaak langs laten komen voor niets of slechts een vijl er langs, dan te lang wachten en dat dan de stand teveel veranderd..
Ik zou het ook gewoon proberen Waarschijnlijk zal het weinig problemen geven, aangezien je paard een paar jaar geleden ook elke winter zonder ijzers liep.
mijn paard stond zijn hele leven op ijzers,daar wij hiervoor in r'dam woonde en veel buiten reden op de straat,hier heb ik ze eraf laten halen,maar paard veranderde zo in beweging,dacht eerst dat het kwam omdat hij ouder werd,toen ik weer meer hier buiten ging rijden,heb ik er weer ijzers onder laten zetten,en had meteen weer zoveel meer beweging terug bij mij peerd,die blijft dus gewoon lekker op ijzers staan...
Gewoon proberen inderdaad! Mijn pony stond (waarschijnlijk) al haar "hele" leven op ijzers. In elk geval minstens 8 jaar, maar aangezien ze vroeger aangespannen werd gereden vermoedelijk veel langer. We hebben ze er op haar 18e onder vandaan proberen te halen, maar na 3 maanden alleen maar weidegang zijn ze er voor weer onder gegaan.. het ging helaas echt niet. Volgens de hoefsmid gaat het meestal wel goed.
Kimmie, je bedoelt dat je paard hoger opgooit? Dat komt doordat de ijzers zwaar zijn. Bij friezen laten ze zelfs voor de keuringen extra dikke, zware ijzers eronder zetten voor meer knieactie..
MysticTinker ,nee was meteen weer zoveel meer ruimer,hij was echt heel kort gaan lopen...aangezien hij 18 is,en hij wat last van artrose heeft dacht ik dat het daardoor kwam,tot hij weer ijzers onder kreeg,hij iep meteen weer als normaal