Ervaringen losse knieschijf?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Ervaringen losse knieschijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 07:58

Hallo,

Ik vroeg me af of hier mensen waren die ervaringen hebben met paarden met een losse knieschijf.

Een paar weken terug merkte ik dat onze Friese merrie, Tinie, niet lekker liep. Eerst hoef onderzocht op een hoefzweer, steentje of wat dan ook. Maar niks te vinden.

Toen hebben we de DA erbij gehaald en hij heeft met haar wat buigproeven enzo gedaan, zijn conclussie was dat het kreupelheid vanuit het kniegewricht was. En we moesten een afspraak maken op de kliniek om meerdere testen te doen.

Zo gezegd zo gedaan. Maar een dag of twee voor de afspraak liep mevrouw weer helemaal rad, niet gevoelig niks. Dus wij gebeld met de kliniek en die hadden ook zoiets van dan zal het wel een verstapping ofzo geweest zijn.

Twee dagen na de afspraak liep ze weer heel slecht, dus zijn we toch weer heen gegaan.
Toen hebben ze wederom buigproeven gedaan en foto's gemaakt. Daar uit bleek dus dat haar knieschijf volledig los in het been zit. Je ziet nu de laatste dagen ook dat haar knieschijf niet op de correcte plek zit, maar een stuk daar onder.

Ik zal vanavond even kijken of ik wat foto's kan maken.

Nu is ze aan de pijnstillers en ik merk aan haar zelf niks. Ze is nog steeds even opgewekt enzo als voorheen. Gelukkig.

Mijn vraag is, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Alvast bedankt!

Edit. Ze moet volgende week woensdag onder scanner door, want op de universiteit wisten ze ook niet zeker hoe of wat omdat de foto te onduidelijk was.

Het gaat vanaf de voorkant gezien om het rechterachterbeen!
Laatst bijgewerkt door Nanne op 16-09-08 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepelJarig

Re: Ervaringen losse knieschijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:04

ik heb een merrie gehad met een losse knieschijf.
dit was gebeurd naar aanleiding van een steigerpartij waarbij ze achterover gevallen was.

ik moest het paard veel laten stappen om de spieren rondom de schijf sterker te maken.
ook heeft de hoefsmid de stand van de achterhoeven iets aangepast zodat er minder druk op de knie kam te staan.
binnendoor zetten noemen ze dat geloof ik, dan is de binnenkant van de hoef iets lager dan de buitenkant.

je zag heel af en toe dat het been een fractie van een seconde bleef hangen, maar verder merkte je er niks van.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:06

bedoel je nou voor of achter been?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:08

bij mijn paard was het achter,ik dacht dat problemen aan het voorbeen niet zo veel voorkwamen?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 08:08

Hoi Ellepel.

Wij weten dus niet wat de aanleiding is geweest. De plek is niet dik of warm geweest, geen wondjes te zien. En deze merrie is zo kalm, die gaat echt niet zomaar een sprintje trekken ofzo. Daar kan je nog wel eens moe van worden.. Knipoog

Zij is wel echt kreupel en ontlast het been ook constant. Ze staat nu in de inloop stal aangrenzend aan de stenen paddock. Want de DA had gezegd dat ze op stal moest, maar daar werd ze alleen maar stijver van. Nu kan ze lekker dr eigen ding doen en zelf bepalen of ze een stukje loopt of niet.

Ze hebben het er over gehad om het weer proberen vast te zetten of om het er uit te halen.

@ Marigold het is aan het achterbeen. Vanaf de voorkant gezien RA.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:16

is wel een veel ernstiger geval dus dan wat de mijne had, die heeft toen een spierversteker gehad en later moest ik dus veel stappen.
heeft toen wel enige tijd geduurd voor het beter werd

beter dat ze wel buiten kan, denk toch dat dat ook beter is vanwege de afleiding.
is het zeker dat de knieschijf er uit moet of vastgezet moet worden?

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:19

Ik heb ook een paard gehad waar af en toe de knieschijf blokkeerde of eraf schoot, ze kon van het ene op het andere moment heel kreupel zijn, en na een paar uur weer goed.
Ze was al heel lang onder behandeling bij een dierenarts met vage kreupelheidsklachten. Ik ben toen naar Eric Laarakker gegaan die kon het eerst ook niet vinden. Dit beeld van het plotseling heel kreupel zijn kwam later pas. Zelf heb ik toen video opname gemaakt, want als ze bij de dierenarts kwam liep ze alweer goed. Ze is daar toen behandeld, natuurlijk met alternatieve medicijnen, ik was inmiddels ten einde raad.
Doormiddel van fysiotherapie en het versterken van het achterbeen is ze weer goed geworden, en heel veel tijd en geduld. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en ze hobbelt nog steeds rond. Wel is het altijd een wat zwakker achterbeen.
Ik hoop dat je dit wat moet geeft, maar bij jouw paard klink het wel iets ernstiger, omdat je ook ziet dat de knieschijf ernaast staat.

Succes en sterkte ermee!!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 08:25

Dat weten ze dus niet. Ze hadden op de kliniek nog nooit zoiets gezien. Hij zit gewoon compleet los.. Afgebroken..

Die twee opties hebben ze gegeven, maar ze weten niet of het mogelijk is.

Ik denk zelf dat het wel oplosbaar is omdat ze zich niet "slecht" voelt. Ze is totaal niet veranderdt qua humeur ofzo.

Ik ben gewoon erg benieuwd wat er volgende week uit gaat komen..

En dat het niet risicovol gaat worden aangezien Tinie ook drachtig is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:32

Ik heb een pony waarbij de knie vast schiet. Door hem dan achteruit te laten stappen schiet hij er weer in.Bij deze pony is het aangeboren ( is bij mij geboren en heeft het altijd al gehad)
Sinds kort staat er ook een shet die het heeft. Bij die zie je bijna elke stap een soort knik omdat de knie weer op z'n plek schiet. Onder het rijden hebben ze er vreemd genoeg geen last van.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:59

MD-->BEH

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:04

Tinie is net onder de scan door geweest....

Het is dr meniscus.. Hij is helemaal kapot en kan er niet uit gehaald worden oid...

Ze is nu drachtig en dit veulen laten we nog komen, maar hierna kunnen we geen veulens meer met haar fokken.

Ze kan ook niet meer rennen.. En we hebben de keuze gehad om haar na dit veulen in te laten slapen.

Maar dat gaan we eerst maar eens even aan kijken want Tinie is al niet actief en harder als stap gaat ze toch niet. En ik heb gemerkt dat als ze dr eigen tempo aan houdt ze precies weet hoe ze wel en niet kan bewegen.

Maar dat wil niet zeggen dat dit geen onwijs poedersuiker is... Maar t eerste wat mn pa zei was, ze wordt niet ingeslapen!

Dus we kijken hoe het gaat lopen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:05

oei, das niet mooi...

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 11:07

Nope..

We krijgen aan het eind van deze week het definitieve advies van de DA..

Tot die tijd afwachten en duimen.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:18

Mijn paard heeft onlangs zijn knieschijf ernaast gehad maar die is terug gezet en hij loopt weer helemaal normaal. Wel foto's voor de zekerheid laten maken maar niks kapot gelukkig.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:58

ach jeetje zeg,nou dat is wel heel slecht nieuws...