Brokkelhoeven na ijzer verwijdering

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VantLis

Brokkelhoeven na ijzer verwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 16:58

Heej ,,

ik heb een maand geleden mijn voorijzers laten verwijderen omdat ze hoeven best lang werden vond ik het niet meer nodig nu zijn ze weer heel kort en ze brokkelen heel erg. Weet iemand wat ik er aan kan doen dat ze minder gaan brokkelen

GR Lisa

Tooske

Re: Brokkelhoeven na ijzer verwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:00

Ze gaan vast brokkelen op de nagelgaten vaak kan je daar in het begin niks aan doen.
In het begin vaak even de onderkant laten vijlen zodat het niet door brokkelt wil vaak weleens helpen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:03

De stukken onder de nagelgaten gaan breken, ze groeien vanzelf wel bij, een tijdje langer wachten met kappen zodat ze "lang" staan en de gaten in een keer mee weg kunnen, dan wordt het al een stuk minder.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:04

Silicea D12 voeren. Dit verbetert de hoornkwaliteit en maakt de hoef sterker. Dit kun je bij elke drogist die Dr. Vogel producten verkoopt krijgen, is een heel algemeen middel.
Werkt beter dan bijv. Biotine... Biotine zorgt voor een snellere hoornaangroei, maar niet voor een betere kwaliteit. Silicea doet dat wel.
Verder kun je de hoeven soepel houden door ze vochtig te houden of in te smeren. Goeie hoefcreme (werkt véél beter dan invetten of wat ook) is de Echinacea hand en body creme met Aloë Vera, die grote witte potten die je bij De Tuinen en ik geloof ook Kruidvat e.d. kunt kopen. Dit spul is het zelfde gebleken als hele dure hoefcréme van Espree die ik ooit es van een leverancier op proef kreeg. Werkt nét zo goed maar véél goedkoper (7 euro voor een pot ofzo).
Je voelt echt dat het in de hoef trekt en zelfs na 2 dagen ziet de hoef er nog 'vochtig' uit...

Met deze behandeling heb ik jaren terug mijn paard met RAMP-hoeven van de ijzers gekregen en ze heeft na die tijd nooit meer hoefproblemen gehad, nu ook bij haar nieuwe eigenaar niet, die al lang geen Silciea meer geeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:53

brokkelen is meestal een teken dat de hoefwand te lang is. Door simpel de hoefwand regelmatig bij te werken, voorkom je brokkelen.