Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Maar wat die leverancier is vergeten te vertellen, is dat de hoeven ook slijten door het lopen op de weg als het paard geen ijzers meer heeft. Hoefschoenen zijn ideaal voor lange ritten over asfalt en voor erg gevoelige hoeven, maar voor korte ritten en bosritten kun je de schoenen gewoon uitlaten, en dus blijven de hoeven gewoon wat slijten. Zie je dat de hoeven te lang worden dan ga je gewoon eens een stukje over het asfalt draven zonder schoenen, is alleen maar goed voor de hoeven
Met een botte vijl kan dat bijna niet misgaan, en zo worden de hoeven steeds sterker.
.
).Citaat:Maandag 7 april 2008
Beste meneer Smit,
Jaren geleden ben ik met mijn paard Apollo bij u langs geweest. Het was een hele onderneming om met paard vanuit Leiden in Rijssen te komen, het was voor mij een noodgreep. Ik zat behoorlijk met mijn handen in het haar over de toestand van Apollo's hoeven, nergens leek ik een goed oplossing te kunnen vinden. Ik ben ontzettend blij met de schoenen die Apollo sindsdien heeft.
Hij loopt met zijn achterhoeven inmiddels al een paar jaar blootsvoets, voor draagt hij met buitenritten zijn schoenen. Het gaat super, ik vind de schoenen een uitkomst, en ik ben blij dat de problemen voorbij zijn.
De nieuwe schoenen de vorige week bezorgd zijn, zitten prima en blijven op hun plaats zitten. Het geld heb ik inmiddels overgemaakt, dat zijn ze dubbel en dwars waard.
Meneer Smit, dankuwel!!
Vriendelijke groet,
Isabonny schreef:Hier in Zuid-Limburg hebben we helaas geen zachte zandgronden, alleen maar keiharde landwegen met vervelende stenen, vaak ook split wat er door de Gemeente op gegooid is geworden.
Rijden zonder ijzers of hoefschoenen gaat dus gewoonweg niet. Het lijkt me ook geen optie om dan bijv. het eerste half uur met die hoefschoenen te gaan slepen en ze pas bij het veld aan te doen. Ik weet niet hoe zwaar 4 hoefschoenen zijn, maar het lijkt me niet zo fijn om er mee te moeten slepen.
Isabonny schreef:@ ma_rie_tjes's eertse bericht: Die man zei dat ze voor dat geld echt niet voor elk paard apart een schoen gingen maken. Ik weet het ook niet hoor. Hij riep volgens mij ook maar wat. Wilde misschien zijn eigen producten verkopen

jomaro schreef:Misschien een optie om twee paar te hebben voor als de hoeven net bekapt zijn en als ze al wat langer zijn.
ma_rie_tje schreef:@ jomaro: daarheb je dus neit echt veel aan, als je zelf gewoon de hoeven af en toe wat bijvijlt is dat probleem ook opgelost.
Wil je liever niet zelf (veel) weg vijlen, rij dan gewoon af en toe een stuk asfalt zonder schoenen, en vijl de randjes rond zodat het niet kan gaan "scheuren"/ "brokkelen".
Mijn paard trapt in het land snel de randjes van zn hoeven kapot, dus die vijlen we nu elke dag, losse stukjes even weg snijden en dan gladvijlen zodat het niet verder gaat