Rafeltjes hoeven zelf afvijlen ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rafeltjes hoeven zelf bijvijlen ja of nee

Nee, nooit zelf aan de hoeven gaan vijlen.
1 (1%)
Ja, rafeltjes kun je gerust zelf af/bijvijlen.
54 (87%)
Bij ieder rafeltje/scheurtje de smid bellen.
Geen stemmen
Gewoon zo laten en iedere 10 tot 12 weken laten bekappen.
4 (6%)
Geen van boven genoemde, namelijk anders..............
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 62

Woody2015

Rafeltjes hoeven zelf afvijlen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:10

Hallo allemaal,

mijn haflingertje van 3 heeft nogal snel rafeltjes aan de zijkant van zijn hoef als we buiten hebben gereden, dit komt omdat ik natuurlijk niet overal in de berm kan rijden Bloos en hij best broze voetjes heeft!
Nu ben ik me aan het afvragen of het een idee is om deze scheurtjes/rafeltjes zelf af te vijlen, zodat ze niet zo snel verder scheuren of erger, stukken eruit.
Om hier nu iedere keer de smid voor te laten komen is mij wat duur Bloos
Normaal gesproken word hij om de 10 tot 12 weken gekapt, ligt een beetje aan de staat van de hoeven en hoe snel ze groeien Knipoog
Verder heeft hij geen hele gekke standen of dergelijke aan zijn voeten Haha!

Goed bedoelde adviezen over ijzers zijn niet nodig, het is een 3 jarige die 2 x in de week word gereden en nog geen ijzers nodig heeft.

Denken jullie dat dit goed is om te doen of niet, en waarom dan niet of wel?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Rafeltjes hoeven zelf afvijlen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:13

ik denk dat je het aan je hoefsmid moet vragen en hem moet vragen hoe je dat het beste kan doen, kan hij het je gelijk leren! Denk dat het zeker goed is om zelf wat onderhoud te doen, mits je dit eerst onder begeleiding doet!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:14

Ja eventjes aan de hoefsmid vragen of hij je dat wil leren, misschien heeft ie zelfs nog een oude vijl voor je.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:16

heb het ook aan mijn hoefsmid gevraagd en kleine rafeltjes mag ik best zelf bijvijlen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:17

Wanneer jij je paard onbeslagen wilt houden, volg je een cursus zelf bekappen, weet je precies wat je van de hoef nu wel en wat je zeker niet moet wegvijlen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:20

Ja daar heb ik zelf ook al aan gedacht.
Ik heb op mijn tijd in Deurne op school ook enkele keren een hoef geraspt en bekapt, dit was dan wel een niet levende brrrr....
Hiermee bedoel ik zeker niet dat ik het kan, nee hoor, maar wel dat ik nog wel een beetje weet wat wel en niet mag.

Ik zal eens gaan informeren naar een cursen natuurlijk bekappen ofzo, als iemand hier nog tips over heeft kom maa op Haha!
In de regio Limburg/Venlo.

Ik zal in ieder geval tot dat de smid komt extraproberen goede routes uit te kiezen met berm en dan zal ik het eens aankaarten, de smid is helaas net 3 weken geleden geweest.

Verder weet ik nog niet of ik hem echt onbeslegen wil houden.
Voorlopig in ieder geval wel, omdat het in de winter kwa rijden toch minder word en hij op dit moment meestal in de bak thuis word gereden, en om dan direct voor die enkele keer buiten ijzers onder te doen Knipoog snap je.
Natuurlijk zal ik als ik volgend jaar fanatieker ga rijden en vaker in de week buiten ook ijzers eronder laten zetten.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 11-09-08 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:22

Gewoon zelf eraf vijlen. Zolang je geen radicale veranderingen aanbrengt is dat geen probleem. Uiteindelijk ook veel beter voor de hoeven.
En inderdaad, als je bij de hoefsmid even erna vraagt krijg je vaak wel een oude stompere vijl, hiermee kan je bijna geen kwaad doen.

Moet wel zeggen, 10-12 weken en dan weer bekappen? Dat is best lang, de mijne moet eigenlijk al na 6 weken komen, helemaal als ze buiten staan...

Edit, je hoeft echt niet minder over de weg te lopen hoor. Zker als die pas tussen de 10 en 12 weken hoeft te komen, dan is eens extra over de weg geen probleem. Nadehand netjes de 'lipjes' eraf vijlen en gewoon de vorm van de hoef aanhouden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:23

RianneH mijn pony wordt maar 1 a 2 x in het jaar bekapt maar wordt wel ongeveer elke 10-12 weken gecheckt. Bij veel paarden is het niet eens nodig om elke 8 weken de smid erbij te halen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:25

Ja ik vind de tijd ertussen ook erg lang, maar aangezien zijn hoefjes nooit zo hard groeien kan dat.
In het verleden kwam hij om de 8 weken en dan werd er vaak bijna niks afgehaald en kwam hij zelfs snel te kort te staan.

Dus die ''lipjes'' eraf vijlen is geen probleem, want ik merk ook vaak dat de hoef zo scherp is als hij over de weg heeft gelopen, dan kan ik die ook mooi even meenemen met de vorm van de hoef zadat die niet meer zo scherp is.
Werkt het eigenlijke net een beetje als bij de nagels van je hond, die hebben ook minder onderhoud nodig als ze geregeld over de harde weg lopen, want dan slijten de nageltjes beter Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:33

Sappos schreef:
RianneH mijn pony wordt maar 1 a 2 x in het jaar bekapt maar wordt wel ongeveer elke 10-12 weken gecheckt. Bij veel paarden is het niet eens nodig om elke 8 weken de smid erbij te halen.

Dan heb jij een perfecte economische pony Haha!

Mijnen worden nu bijna twee jaar natuurlijk bekapt en we rijden erg veel over de weg. Maar zeker in de zomermaanden kan ik het niet langer uitstellen dan 8 weken. De hoeven zijn keihard, maar er moet een behoorlijk stuk afgevijld worden. En dat geld voor all vijf de paarden.
Merk wel dat in de winterperiode, wanneer ze meer binnen staan en de hoeven in het algemeen langzamer groeien dat ik het kan uitstellen tot 10 weken.

Misschien dat de vele paarden die jij bedoeld of heel veel over het harde lopen of minder op het land staan? Want alle paarden waarvan ik de 'bekapcyclus' ken om het zo maar te zeggen moeten in de zomerperiode echt eerder dan 8 weken.

@Pre, het is misschien ook verstandig die scherpe randen eraf te vijlen, zo kan die zichzelf of een ander tijdens het spelen ook niet open halen Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:35

Haha ja hij is wel goedkoop zo maar dat maakt me niks uit laat wel de smid elke keer naar hem kijken want mn jaarling moet wel elke 10-12 weken naar de smid. Die andere heeft gewoon een perfecte balans gevonden tussen het slijten en het groeien...ideaal!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:35

pre schreef:
Ik zal eens gaan informeren naar een cursen natuurlijk bekappen ofzo, als iemand hier nog tips over heeft kom maa op Haha!
In de regio Limburg/Venlo.

http://www.spirithorses.be zit het dichtst bij jou in de buurt Ja

net onder maastricht, zij geven dezelfde cursus als wij Haha!

Edit, ik zie dat hun cursusdata volgeboekt zijn, dan is de dichtstbijzijden: www.pietloof.nl

ook dezelfde cursus
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 11-09-08 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:36

Je kan natuurlijk ook gewoon een cursus traditioneel bekappen doen Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:41

Nou ik zal eens gaan informeren naar die cursussen, wel de moeite waard.

Ja ik merk namelijk ook vaker dat hij zijn vriendje in de wei wat gesneden heeft op de rug endergelijke en dat komt naar mijn idee van zijn scherpere randjes.

Cursussen over de traditionele manier van bekappen zijn ook welkom.

Wat zijn de ongevere kosten eigenlijk van zon cursus, kan er niet echt iets over terug vinden?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:55

Natuurlijk kun je zelf de randjes van de hoeven zelf even vijlen.
Daardoor blijven ze netjes.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:52

Ik hou het liever zelf bij tussen de bekappingen door, dan dat hij happen uit znhoeven mist

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:56

Ik zou het overleggen met je smid heb ik ook gedaan wat je wel kan en niet kan doen en waar je bij de hoeven op moet letten specifiek van jou paard

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:13

In Kerkrade (of was t Brunssum?) zit de Biomentor, die geeft ook cursussen. Heb ik verder geen ervaring mee. Hij heeft wel een website trouwens.

De hoef rond vijlen kan geen kwaad Lachen Ik doe het zelf ook al jaren. Brokkels vijl ik weg, en ik probeer de hoef altijd een beetje in vorm te houden en rond te vijlen, en de smid komt 1 keer in de 3 tot 4 maanden.
Hoe meer je op het asfalt gaat lopen, hoe sterker de hoeven worden, dus grote kans dat je volgend jaar helemaal geen ijzers nodig hebt Lachen
Ik moet zelfs regelmatig stukken over het asfalt draven om de hoeven een beetje kort te houden Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:24

Ik zou het gewoon doen, en om te zorgen dat ze minder snel rafelen/scheuren gewoon 1 keer in de week of 1 keer per 2 weken de randen rond veilen, dan komen er veel mindersnel scheurtjes in

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 08:42

@mytictinker, is dt echt zo ja, dat ze hardere hoeven krijgen door over asfalt te stappen en draven?
Dat zou wel mooi zijn, dan ga ik dat oefenen en voorlopig ga ik dus gewoon lekker die randen alvast bijvijlen en rond houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:10

Ja dat is echt waar Lachen Je moet het wel langzaam opbouwen natuurlijk, maar langzaamaan gaan de hoeven zich aanpassen aan de ondergrond waar ze op lopen. En de hoeven gaan sneller groeien als je meer over het asfalt loopt.
Je moet wel opletten dat de straal de grond raakt, daardoor krijgt de hoef dat 'seintje' dat ze harder moeten gaan groeien Lachen De meeste smeden letten daar sowieso op, maar er zijn ook sommige smeden die de straal een stuk wegsnijden, das niet zo goed.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:32

ok, dan zal ik eens naar zijn hoeven gaan kijken.
Ik weet dat de straal linksachter de grond niet zal raken omdat hij daar een onsteking had die er de laatste keer is uitgesneden.
De andere hoeven zou ik eens moeten bekijke.
De manier waarop jij het uitlegt komt overeen met het natuurlijk bekappen daar zij het erover hebben dat wilde paarden super hoeven hebben omdat ze wisselend over harde en zachte ondergrond lopen, erg intressant.
Voorlopig ga ik 1 x in de week een bosrit maken met stukken asfalt en daarlangs rij ik nog 1 keer in de week fftjes in de bak en ga ik dan een ronde over de weg uitstappen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:43

Dat natuurlijk bekappen heeft inderdaad best wel wat goede dingen, maar ik vind persoonlijk dat de meeste NB'ers niet goed genoeg naar het type paard kijken, en overal dezelfde hoef proberen te vijlen, terwijl tinkers en belgen bijvoorbeeld anders op hun hoeven horen te staan dan de mustangs.. Mijn eigen smid is een traditionele smid, maar toch zorgt hij dat de straal de grond blijft raken, en dat de hoeven netjes afgerond zijn, zo kan het dus ook, van allebei een beetje Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:47

MysticTinker schreef:
Dat natuurlijk bekappen heeft inderdaad best wel wat goede dingen, maar ik vind persoonlijk dat de meeste NB'ers niet goed genoeg naar het type paard kijken, en overal dezelfde hoef proberen te vijlen, terwijl tinkers en belgen bijvoorbeeld anders op hun hoeven horen te staan dan de mustangs.. Mijn eigen smid is een traditionele smid, maar toch zorgt hij dat de straal de grond blijft raken, en dat de hoeven netjes afgerond zijn, zo kan het dus ook, van allebei een beetje Haha!

dat is helemaal niet zo

er is niet een standaard van bekappen. Per paard verschilt waar de zool zit en de zool geeft aan waar het hoefbeen zit, de zool en daarmee de positie van het hoefbeen wordt gerespecteerd. De zool is je referentiepunt die je aanhoudt met een bekapping. Dat kan bij het ene paard resulteren in een andere hoefvorm dan de andere. Daarom kan een paard met NB evengoed hoge hielen hebben. Als de zool aangeeft dat de hielen zo hoog moeten zijn, moet je dat respecteren.

Dus NB houdt wel degelijk rekening met individuele verschillen en de bekapping is dus per paard anders.

Als je de cursus had gedaan, had je dat geweten Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:01

Ik heb de cursus niet gedaan, maar tóch wist ik dat al Clown
De zool volgen vind ik ook prima hoor Lachen
Maar NB'ers kijken altijd naar 'de natuurlijke hoef', en dat is steeds weer dat zelfde plaatje van die mustang.
Ik heb pas geleden in het NB-topic gevraagd of er ooit iemand onderzoek heeft gedaan, of foto's heeft van ándere rassen in het wild.. tinkers, ijslanders, prezwalski's.. Maar niemand wist daar iets van. Nu weet ik dat wilde tinkers veel bredere en plattere voeten hebben dan de mustangs, mét steunsels, zónder kwartierboogjes en zónder mustangrol..
Dus ja, van de ene kant wordt dan gezegd 'we willen de hoef zo bekappen zoals ie in de natuur ook zou zijn, de ideale hoefvorm', maar een pagina verderop hoor je dan weer 'een wilde hoef heeft geen (of weinig) steunsels, een wilde hoef heeft een mustangrol, een wilde hoef heeft kwartierboogjes..'
Kijk, ik vind het heel goed dat er zoveel wordt nagedacht en onderzocht mbt de hoeven, maar persoonlijk denk ik toch dat er nog wat meer onderzoek moet komen, en nog niet alles klopt.
Ik ben trouwens ook niet echt fan van het traditioneel bekappen, en ijzers wil ik echt nooit onder mn paard. Al dat snijden in de zool en straal en de hielen die te hoog worden gelaten, dat vind ik ook maar niks..
Ik blijf er dus liever een beetje tussenin hangen, en mijn smid gelukkig ook Haha!