pony buigt regelmatig de sprong niet..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

pony buigt regelmatig de sprong niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:02

hoi,

daar ben ik weer, heb eerder een topic gehad hierover.

onze pony loopt van achter wijd, en wat opvalt is dat ze op sommige dagen de sprong van het linker achterbeen niet buigt.
ze laat de hoef soms slepen over de grond, of zwaait het been buiten de massa om.

ik heb de fysio erbij gehad, en daarna werd het beter, ze bleek vast te zitten in de rug/lendenen,
is misschien licht atactisch, en heeft waarschijnlijk last van losse kniebanden.

iets na de behandeling werd ze ziek, terwijl ik net begonnen was met trainen voor meer spierontwikkeling (om de losse kniebanden op te vangen, en de rug los te houden).
door haar ziek zijn viel ze af en werd wat zwakker, dus liep ze al snel weer zo wijd.

nu is ze weer beter, komt weer mooi bij qua gewicht..
alleen het loopje, wat na de behandeling van de fysio beter leek, is nu regelmatig weer slecht..
ze is er niet kreupel om, maar het is niet hoe het hoort zegmaar.

ik zeg er gelijk bij, ik ben niet van plan veel met haar te gaan dokteren,
het is een shet die we voor de hobby hebben, als ze hier last van blijft hebben dan houden we het gewoon bij onbelast wandelen en fijn op de wei staan met haar vriendjes, beetje poetsen en knuffelen en spelen met de kids.

mijn vraag hier is, is er iemand die het herkend?
ik ben gewoon benieuwd wat het kan zijn.

groetjes, Marigold.

Elisa2

Re: pony buigt regelmatig de sprong niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:57

Ik ken een paard die ook moeite heeft met de sprong te buigen en deze naar voren te zetten vanuit de knie.Dit dier is er zo handig in geworden door het andere been dan onder de massa te plaatsen en zo te lopen.Maar natuurlijk is dat niet helemaal rad.Dit paard loopt nu goed met gerichte dressuurtraining {echt goed van achter naar voren rijden,beide benen} Maar zodra ze belast word en niet goed gereden is het zo weer mis.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 21:49

hoi,

bedankt voor je reactie!

mijn pony buigt de sprong de laatste dagen meestal wel (niet optimaal, maar hij buigt tenminste!),
maar soms helemaal níet..
bij haar geld ook dat het erger wordt als ze stil staat, of in een mindere conditie verkeerd.

advies van de fysio was idd om de achterhand te trainen, en over de rug te laten lopen, maar het is een shet dus rijden valt af, en plek om haar te longeren is er momenteel niet.
ik loop elke dag een stuk met haar, en wissel stap af met stukjes draven.

wat me vandaag opviel, is dat het lijkt alsof ze vocht vasthoud bij de knie (achter, beide kanten),
ik voelde aan het gewricht, en daar reageerd ze stekelig op (ook beide kanten).
echt trappen en been optrekken, terwijl ze doorgaans niet snel van slag is te brengen.
het voelt wat bobbelig, (lijkt alsof ik 3 schijven voel, boven, midden en onder??)
ik ga eens voelen bij 1 van de andere pony's morgen (de twenter die erbij loopt vind het vast wel goed gok ik haha), om te kijken of er verschil in zit!
van die pony weet ik zeker dat ze goede knieën heeft.

ik dacht vandaag dat onze pony nu wel een stuk beter liep, maar toen liep ik langs wat paarden in de bak, en ging praatje maken met de eigenaar,
en vertelde waarom ik elke dag met de pony loop ( Tong uitsteken )
dus toen we verder liepen ging hij even kijken hoe het loopje dan was en het viel hem meteen op Bloos
ach ja, het zal ook wel een beetje zo blijven, hoort gewoon bij de pony denk ik Lachen

maar ik vind het leuk me erin te verdiepen, om mn kennis te verbreden, en te weten wat ik voor haar kan doen, en wat ik beter kan laten.
al hoop ik wel dat we in de toekomst met haar kunnen mennen, omdat zowel de pony, als ik het leuk vinden om op pad te gaan Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:57

Zoek eens op patella fixatie.
Een paard kan namelijk niet alleen maar de sprong niet buigen, door het zgn 'spanzaagmechanisme' buigen knie en sprong altijd in verhouding met elkaar.
Als de sprong niet buigt, buigt de knie ook niet en meestal zit hem daar het probleem.

En aangezien je aangeeft dat het om een shet gaat, deze pony's hebben vaker last van dit probleem. Dan staat de knie op slot.

Eventuele oplossingen bestaan uit het 'iets binnendoor zetten' door je smid, training van de achterhand, evt. (tijdelijk) speciaal beslag en in ernstige gevallen kan een van de banden van de knie via een operatie doorgesneden worden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:06

Problemen met de knie: helaas een typisch Shetlander probleem. De onze heeft het ook, ziet er soms niet fraai uit, maar ze kan er stokoud mee worden.