Spierverlies bij rustperiode??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

db1

Spierverlies bij rustperiode??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 12:54

Ik weet niet of dit hier goed staat, zo niet, dan vraag ik een modje om het topic te verplaatsen.

Ik ga in oktober 3 weken op vakantie, ik heb 2 (sport)paarden en weet niet zo goed wat ik daar mee zal doen. Zal ik ze in training afbouwen en rust geven, dus dagelijks de wei op. Of zal ik ze laten longeren of iemand anders laten rijden. Mijn voorkeur heeft om de paarden rust te geven, alleen ben ik erg bang voor spierverlies, want daar zit ik nl niet op de wachten. Hoe lang duurt het voor dat de spieren bij een paard minder worden als ze niet meer in training zijn? En heeft het zin de paarden in die rustperiode een spiersupplement te geven zodat de spieren minder snel afbreken.

Mungbean

Re: Spierverlies bij rustperiode??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:56

In 3 weken weidegang breken de spieren amper af als je zorgt voor fatsoenlijke afbouw. Het gaat er pas af als de conditie begint af te nemen en dat duurt wel wat langer bij paarden die zichzelf kunnen onderhouden op de wei.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:58

de spieren worden in principe als je niet traint minder. Maar in de 2 weken zal het verlies niet dramatisch groot zijn. Spiersupplement als ze niet aan het werk zijn, lijkt mij onnodig. Ik zou ze 3x per week lekker wat aan de longe laten lopen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:15

De conditie zal ong. 2 weken hetzelfde blijven. Daarna beginnen de spieren en conditie af te breken.

Breng de paarden maar naar mij toe, dan heb ik eindelijk ook iets om te rijden Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:54

In die paar weken zullen ze, als ze nu in goede conditie zijn, geen of weinig spieren verliezen.

Mijn merrie heeft vorig jaar een paar maanden weinig tot niks gedaan en was toen ook niet in orde (luchtweginfectie), de spieren namen toen heel snel af en opbouwen duurde lang...

Deze zomer heeft ze 6 weken rust gehad vanwege een blessure, ik was dus erg bang dat ze weer zo af zou nemen in bespiering.
Maar ondanks dat ze praktisch geen krachtvoer heeft gehad en alleen aan de hand mocht stappen is ze in die 6 weken nauwelijks terug gevallen en ziet ze er nog super uit!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:02

Het ene paard loopt Z2 dressuur en de ander M1, deze is 5 jaar en mag ivm leeftijd nog niet naar het Z, maar loopt thuis ook op Z1 nivo. Beide paarden lopen overdag in de wei en worden 5 keer per week gereden, de ene dag intensief, de andere dag basis, net hoe het uitkomt en hoe de paarden aanvoelen. Van de andere twee dagen is er 1 een rustdag en de ander longeren of buitenritje of springen. Paarden zijn kerngezond en super in conditie, als ik ze nu 2 weken langzaam afbouw en het krachtvoer wat minder, dan kunnen ze daarna imo wel 3 weken de wei op qua lichaam en geest.

Ik kan wel iemand vragen om beide paarden 2x per week met een simpel touwtje laag over de rug te longeren, mss is dat dan wel goed om de spieren een beetje op peil te houden?

Ennuh Scum, ik je profiel bekeken, je bent van harte welkom hoor Haha! Knipoog

Nouvel, dat klingt heel fijn van jou merrie, geeft mij weer hoop!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:10

mijn paard heeft nogal wat blessure leed geleden en kon na haast een maand op de wei ook eigenlijk meteen weer een normale M2 proef lopen. De laatste keer merke ik pas na 2 maanden dat de bespiering afnam. Bij stalrust ging het uiteraard wel erg snel.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:14

Na 2 maanden (en niet 2 weken Knipoog ) zal een paard beginnen om zijn conditie verliezen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 06:55

Hoi Merijn, Je weet dat Nadina na haar blessure niet zoveel tijd nodig had om weer op niveau te komen, ze liep eigenlijk nog fijner dan ervoor. Dat ging om 4/5 maanden, die paar weken zullen volgens mij niet zoveel uitmaken. Sterker nog, af en toe eens vakantie doet ze m.i. alleen maar goed. Groetjes!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:23

Dat lijkt me stug scoxx. Als ik mijn paard 2 weken niet zou rijden zou die echt geen M cross meer kunnen lopen. Dat zou hij qua conditie echt niet volhouden.
Ik heb het ook gemerkt bij mijn merrie. Die kon ik niet meer rijden wegens een blessure. En na 2 weken zag ik duidelijk de spieren afnemen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:39

@ Scum... blessure is wat anders natuurlijk. Pijn/ongemak kan een "magerder" paardje opleveren.
Maar, indien een gezond paard 2 maanden stil staat, kan deze gewoon nog presteren zoals 2 maanden geleden hoor... qua conditie.

Zelf een aantal keren al meegemaakt. Twee maanden stil vanwege mokproblemen in 2007. En voorts loopt betreffend paardje op haar dooie akkertje na 2 maanden een 65 km in hoog tempo uit.
Betreft overigens niet alleen mijn mening hoor Knipoog Ook de mening/ervaring van meerdere endurance-ruiters, maar ook DA's, fysiotherapeuten en inspanningsfysiologen: geen/weinig conditie-verlies in de eerste 2 maanden.

Maar goed, een mens verliest inderdaad zijn (opgebouwde) conditie + zijn daarbij benodigde spieren binnen 2 weken rust. Een paard doet daar 2 maanden over.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:06

Ffkes nagezocht in mijn aantekeningen en logboek Knipoog Conditieverlies begint na 4 tot 6 weken aldus de inspanningsfysioloog.
In deze kleine 6 weken blijft conditie gelijk.
Betreffend paardje met mokproblemen in zomer 2007, getraind voor de 100 km half oktober.... liep na 13 weken volledige weiderust (meer dan 3 maanden!) met een kleine 15 km/u de 56km uit.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:50

Het schijnt ook zo te zijn dat een paard wat altijd goed in conditie is geweest, weer heel snel terug is op dat niveau. Terwijl een jong paard (nog niet in conditie) veel langer nodig heeft om in conditie te komen.
En spierafbraak heb je niet binnen 2 weken. Mijn ervaring is ook dat paarden het heel goed doen met een paar weekjes vakantie.