Miting = "kreupel"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lysanne

Miting = "kreupel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 18:17

Sinds het voorjaar (mei) vind ik dat miting niet lekker loopt.. Ik merkte als ik naar het duin ging dat hij op de verharde weg en op de dijk (wat redelijk hobbelig is en wat steentjes liggen) in stap kort liep met zijn rechter voorbeen. Echter was hij pas naar de fysio geweest en een week later nog naar de hoefsmid, dus ik dacht dat het daar misschien nog mee te maken had.
Ik merkte al snel dat hij dit iedere keer deed zodra ik naar het duin ging. Het vreemde is alleen zodra ik ga draven loopt hij goed. Ook in de bak en aan de longeerlijn loopt hij prima.
In juli merkte ik dat hij ook met heuvels af in het duin in stap erg veel moeite had, hij ging steeds korter lopen. Het rare is nog steeds dat hij alleen in stap zo kort loopt.

Na dit heb ik hem 1,5 week rust gegegeven en toen weer rustig opgepakt aan de longeerlijn, dit ging prima! In de bak gereden, ook dit ging goed. Totdat ik er weer op ging naar buiten, precies hetzelfde verhaaltje als voorheen.

Zo'n anderhalve week geleden, merkte ik dat hij nu ook in de bak kort liep. Rug nagekeken, maar hij is nergens gevoelig. Aan het been is niets te zien. Ook gekeken naar hoe hij op een kleine cirkel op het harde loopt, helaas was dit niet heel positief. Hij loopt in stap op beide kanten niet zuiver en in draf rechtsom echt kreupel.

Kort samengevat:
Zodra ik erop ga zitten, ongeacht met welk zadel (heb er 2) of zelfs zonder zadel loopt hij alleen in stap kreupel.
Aan de longeerlijn en in de draf/gallop loopt hij als een zonnetje, maar op een kleine cirkel op het harde weer kreupel..

Kent iemand toevallig nog een soort gelijk verhaal of heeft iemand nog tips waar ik vast naar kan kijken? Ik ga in ieder geval morgen ochtend de dierenarts bellen om advies te vragen.

Aukelizzy

Re: Miting = "kreupel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:09

Ik zou zeker even de veearts laten kijken want hij loopt dus op het harde kreupel op de kleine volte maar ook in zwaar zand bij langdurige belasting.En dit is dus al in mei begonnen
We kunnen hier wel vreselijke diagnoses over de tafel gooien (HKO, pezen etc.)maar ik denk dat je er beter even naar kunt laten kijken.Heel veel succes.

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:17

Hij heeft toen hij net 4 was een peesklap gehad, zou daar dus inderdaad wel mee te maken kunnen hebben. En uiteraard HKO is ook langs gekomen in mijn hoofd, maar dat hoop ik niet..
Maar even een vraag, is het niet zo met HKO dat ze ook in draf kreupel zouden lopen onder zadel? Dat doet hij namelijk niet, in de bak niet en in het duin niet. Alleen op die kleine harde cirkel..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:03

Het verradelijke van HKO is juist de wisselende kreupelheid.
Pas op het laatst zijn ze continu kreupel.
Laat hem in een kliniek maar eens door de mangel halen,daar hebben ze de faciliteiten om een goede diagnose te stellen.
Dan heb je echt duidelijkheid en weet je zeker waar je aan toe bent.Succes, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:30

Niet gelijk aan HKO denken 95van de kreupelheden is geen HKO! Eerst maar even naar de kliniek en laten uitverdoven en een diagnose laten stellen voor je je druk gaat maken om ernstige dingen als HKO

greetz

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:57

Romy18 schreef:
Niet gelijk aan HKO denken 95van de kreupelheden is geen HKO! Eerst maar even naar de kliniek en laten uitverdoven en een diagnose laten stellen voor je je druk gaat maken om ernstige dingen als HKO

greetz

Natuurlijk hoeft dat ook helemaal niet maar ik zou idd wel naar een kliniek gaan om een gedegen kreupelheids onderzoek.
Had je al contact gehad met je veearts?

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 10:19

Had gister de DA gebelt en die wil inderdaad dat ik langskom voor wat onderzoeken. Heb vanmorgen mijn afspraak bevestigd, want moest eerst nog even een trailer enzo regelen.
Ik ga maandag middag naar een kliniek in Zwaanshoek om hem te laten onderzoeken.

Is er iemand bekend met deze kliniek?

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 10:42

Niemand?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:08

Nee sorry, ik ken die kliniek niet.
Maar ik ben wel benieuwd wat ze je te melden hebben.
Succes morgen OK dan!

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:01

Thnx, ga er over 3 uurtjes heen. Spannend..

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:07

Sorry maar wat is HKO, geen actrose neem ik aan? Bloos Bloos

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:16

Hoef Katrol ontsteking Koe heb het even opgezocht

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:23

Heel veel succes vandaag.
We zullen duimen OK dan!

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:06

Ben na een lange dag terug van de kliniek. Er zijn eigenlijk 2 problemen naar voren gekomen. Hij liet daar op de harde cirkel en op de zand volte niet veel zien. Pas na de buigproef werd het zichtbaar. De buigproef op links liep hij prima, niet 1 stap kreupel. Op rechts liep hij behoorlijk kreupel. Naar aanleiding daarvan foto's laten maken en nog naar z'n rug gekeken.

Problemen:
1. Mijn zadel ligt te ver over z'n schouder waardoor hij tijdens het rijden belemmerd wordt. Hij loopt dan niet echt kreupel. Ik moet in ieder geval opzoek naar een goed passend zadel, wat niet makkelijk gaat worden omdat hij zo'n korte rug heeft.

2. In het rechter voorbeen is artrose geconstateerd graad 2-3. De DA verwacht niet dat hij daarvan kreupel loopt, omdat hij aan de longe en dergelijke gewoon goed loopt. Als ik een goed passend zadel heb zal pas duidelijk worden of hij ook van de artrose last heeft..

Was een lang dagje zo..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:39

Er is gelukkig wel een duidelijke diagnose uit gekomen waar je wat mee kunt. Het zijn idd. lange spannende dagen als je naar de kliniek moet.
Mijn paard heeft ook lichte artrose in de kogel en loopt hier ook niet kreupel op dus dat hoeft idd. niet.
Succes met zoeken naar een zadel.