Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayaki

Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 16:19

Ik heb geen idee of het hier goed staat, en ik kon er via de zoekfunctie niet veel duidelijke informatie over vinden. Knipoog

Ik ben van plan om mijn pony natuurlijk te laten bekappen, omdat hij er al gauw last van heeft als je iets te diep snijdt, of iets scheef staat etc.
Bij natuurlijk hoefbekappen kijken ze helemaal naar de bouw van het paard, hoe ze lopen etc.
Nou leek me dat wel wat. Maar zijn er hier ook mensen op Bokt die er ervaring mee hebben? Of redenen waarom wel, of waarom ik diet juist níet zou moeten doen?

marleen_usar

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:21

Ik heb een paar keer meegemaakt dat een pony scheef op de hoeven is gezet,daar zijn ze kreupel door gaan lopen.Ik hou het liever bij de ouderwetse manier, daar heb ik nooit problemen mee gehad.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:29

Na de eerste natuurlijke bekapping is mijn bijrijd paard meteen beter en ruimer gaan lopen, dus dat is zeker een plus. Statischtisch gezien hebben NB paarden minder snel hoefkatrol en slijtage. Ook een plus.

Soms wordt je op keuringen er toch wel een beetje op afgerekend. Vooral als je een ras hebt waarbij het modeplaatje hoge hielen is. En je paard kan dan zomaar ineens een centimeter, misschien zelfs twee centimeter kleiner zijn! Als je daar waarde aan hecht is het ook een minpunt. Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:58

Gebruik de zoekfunktie van bokt maar eens goed(natuurlijk bekappen) en je wordt overspoeld met discussies over natuurlijk bekappen.
Het is een hot item hier op bokt, felle voor en tegenstanders maar daar kom je nog wel achter. Haha! Knipoog

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 17:32

belangrijk is om een gekwalificeerd iemand te nemen. Kijk op www.natuurlijkbekapper.nl voor bekappers die professioneel werken

succes
Hans Arendse

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:21

Anna14 schreef:
Ik heb geen idee of het hier goed staat, en ik kon er via de zoekfunctie niet veel duidelijke informatie over vinden. Knipoog

Ik ben van plan om mijn pony natuurlijk te laten bekappen, omdat hij er al gauw last van heeft als je iets te diep snijdt, of iets scheef staat etc.
Bij natuurlijk hoefbekappen kijken ze helemaal naar de bouw van het paard, hoe ze lopen etc.
Nou leek me dat wel wat. Maar zijn er hier ook mensen op Bokt die er ervaring mee hebben? Of redenen waarom wel, of waarom ik diet juist níet zou moeten doen?

Wij hebben zo onze eigen mening omtrent natuurlijk bekappen. Teveel om op te noemen, houd onze site (hoeftnietnatuurlijk.nl) maar een beetje in gaten.

Succes

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:24

Anna14 schreef:

Daar kijkt elke fatsoenlijke hoefsmid naar, anders is 't geen goede hoefsmid of hij nou "natuurlijk" of "traditioneel" werkt.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:44

Ik neem aan dat je dé site al bekeken hebt?

http://www.hoefnatuurlijk.nl

Ik rij zelf al jaren naar volle tevredenheid op een natuurlijk bekapt paard. Hij is nooit beslagen geweest en ik heb hem vanaf het begin zelf bekapt Ja

We rijden veel over asfalt, geen enkel probleem. Hij is nog nooit kreupel geweest en heeft nog nooit hoef en beenproblemen gehad.

In mijn profiel staat ook het eea, het is een beetje een troepje geworden, moet het eens knap indelen, maar ja, het belangrijkste staat er Clown

Dit is een filmpje van een paard dat beslagen is: http://www.naturhov.dk/prod/Clips/Hovne ... beslag.mpg

Dit is een filmpje van een paard dat onbeslagen is en natuurlijk bekapt wordt: http://www.naturhov.dk/prod/Clips/hovne ... beslag.mpg

ik zou zeggen kijk en vergelijk en trek je eigen conclusie

[BEH] Schadelijke effecten hoefijzers al ontdekt rond 1800
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-09-08 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:49

mijn paard is 2 keer natuurlijk bekapt en is dus heel scheeft op dr hoeven gezet! 't heeft een half jaar geduurt voor ze weer recht stond dankzij de gewone hoefsmid!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:22

Anna14 schreef:

Nou leek me dat wel wat.

Het hangt er heel erg van af wie er natuurlijk bekapt.
Er zijn zat bekappers die alleen maar naar de ondervoet en hoef kijken en het juist helemaal niet belangrijk vinden hoe het paard erboven staat qua voetas, lichaamsbouw, hoe ze lopen enz.
Dit wordt vooral benoemd door cursusgevers die uitsluitend op dode paardenhoeven de lessen verzorgen.
Ik heb er op Bokt in het verleden menig discussie over gehad.

Dus als je een bekapper neemt, neem dan in elk geval iemand die inderdaad naar het hele paard kijkt.
Ik stuur je zo nog wel even een pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:28

Anna14 schreef:

Een goede hoefsmid kijkt hier ook naar hoor!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:31

MLoeser schreef:
Na de eerste natuurlijke bekapping is mijn bijrijd paard meteen beter en ruimer gaan lopen, dus dat is zeker een plus. Statischtisch gezien hebben NB paarden minder snel hoefkatrol en slijtage. Ook een plus

omdat de meeste nh paardjes recreatie paardjes zijn waar einig van verlangd wordt,als deze de sport ingingen zouden ze evenveel last hebben.
de doorsnee da is niet blij met nh bekappen ,maar tja het is een rage.

Ideaal is zoals de nh bekapper die bij mijn vriendin komt,hij was eerst gewone hoefsmid (gediplomeerd ) en heeft verschillende cursussen van nh gevolgd en gebruikt nu bij het paard wat hij daarbij het beste vind,dan vind ik het ok.
Maar de meeste nh bekappers zijn charlatans die zonder diploma van hoefsmidschool op een dag of weekcursus hu nstiel leren,zie arabesk

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:39

savath schreef:

Ideaal is zoals de nh bekapper die bij mijn vriendin komt,hij was eerst gewone hoefsmid (gediplomeerd ) en heeft verschillende cursussen van nh gevolgd en gebruikt nu bij het paard wat hij daarbij het beste vind,dan vind ik het ok.
Maar de meeste nh bekappers zijn charlatans die zonder diploma van hoefsmidschool op een dag of weekcursus hu nstiel leren,zie arabesk

Savath ik ben het roerend met je eens. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:41

henny_w schreef:
savath schreef:

Savath ik ben het roerend met je eens. OK dan!

Hier sluit ik me bij aan!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:10

Een traditionele hoefsmid zal ook kijken naar het paard, de ruiter en het gebruik van het paard. Daarop zal hij baseren hoe hij een paard zal beslaan c.q. bekappen.
Naar mijn mening zijn er zowel bij het NB als het TB slechte en goede smids aanwezig.
Je moet voor je paardje kijken wat het beste bij jou past en samen met een kenner een goede smid uitzoeken. Mijn paard en de vorige ook zijn altijd traditioneel bekapt en beslagen. Dit bevalt mij prima en ik zou niet weten waarom ik iets wat goed gaat zou moeten veranderen. Mijn smid heeft een meerjarige opleiding gedaan en geen 2-daagse cursus en daar hecht ik persoonlijk ook veel waarde aan. Door aanpassing van bekappen en ijzers heeft hij er mede voor gezorgd dat mijn paard met artrose weer vrij en blij in het land rond rent.
Toch zijn er mensen hier op Bokt die constant het NB op een extreme manier over proberen te brengen bij de andere bokkers. Jammer en onnodig, want als NB zo geweldig zou zijn dan zou er al lang geen TB meer aan het werk zijn op dit moment.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:55

Ik ben voorstander van zelf bekappen, na het volgen van een cursus. Ik kijk helemaal niet naar de bouw van mijn paard en toch loopt ze sindsdien beter dan ooit. Mijn paard heeft bijvoorbeeld scheve achterhoeven, de buitenkant wordt minder belast door speling in haar gewrichten, maar door het zelf regelmatig bij te werken (en dit niet proberen te corrigeren), worden ze niet zo scheef dat ze elkaar strijken. Je zult dus moeten investeren in een cursus en gereedschap, maar dan kun je erna wel de rest van z'n leven je paard z'n individuele hoefverzorging geven. Qua tijd en inspanning is het veel makkelijker het uit te besteden aan een derde, maar dat wil je dan niet meer. Mijn paard heeft wel een halfjaarlijkse 24/7 weideperiode, bij een jaarlijks stalpaard hoef je er niet aan te beginnen. Ben je tevreden met je hoefsmid/bekapper, besteedt het uit, ben je niet tevreden, doe het zelf.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:01

Ik zou het niet doen. Natuurlijk bekappen is een mooi streven in een gebied waar de bodem nog natuurlijk is. Knipoog
Nl is een totaal gecultiveerd land waartegen de voeten van een paard niet bestand zijn.
Kennisen van mij hebben maanden lang problemen gehad met NB en rijden in combi, arme paarden. Wij hebben nij ons thuis op stal ook een pensionklant gehad met een NB paard, het stond achterover, te lange tonen, verzenen weg, het dier was al zo ver heen qua stand dat de nieuwe smid zijn zorgen uitte en zei:"Dit kun je niet meer volledig herstellen, dit paard beslast pezen, banden etc en het hoefmechanisme is door de stand contact belast.

TS, ik zou als ik jou was verschillende paardenartsen bellen, vragen naar hun mening, mocht je toch NB willen toe passen, vraag hen naar de goede namen van correcte smeden, want er lopen heel wat prutsers rond. Boos!

Je kunt jezelf nl al NB noemen als je een cursusje hebt gevolgd. Clown

Dat gaat ten koste van je viervoeter. Sterkte! Ach gut

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:15

detour schreef:
Ik zou het niet doen. Natuurlijk bekappen is een mooi streven in een gebied waar de bodem nog natuurlijk is. Knipoog
Nl is een totaal gecultiveerd land waartegen de voeten van een paard niet bestand zijn.Je kunt jezelf nl al NB noemen als je een cursusje hebt gevolgd. Clown

Dit is dus voor mij ook de reden waarom ik niet voor natuurlijk bekappen kies. Mijn paard is geen mustang en loopt ook niet in Amerika rond. Want daarop is het natuurlijk bekappen gebaseerd. Het is prima dat er naar alternatieven voor het reguliere wordt gekeken, maar ik denk dat type paard en omgeving niet mogen worden uitgevlakt.

detour schreef:
Je kunt jezelf nl al NB noemen als je een cursusje hebt gevolgd. Clown

Hoefsmid is volgens mij ook geen beschermd beroep. Neemt niet weg dat het volgens mij inderdaad niet mogelijk is om zelf te bekappen als je slechts een korte cursus hebt gevolgd. Je kan dan hooguit het onderhoud tussen 2 bezoeken van de smid doen.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:32

Opvallend dat vooral de mensen die géén cursus hebben gedaan vinden dat het niet mogelijk is om het zelf te leren om je eigen paard te onderhouden.

Cool

Mensen die niet weten waar ze over praten:

Citaat:
nh bekapper

zijn weer de grootste tegenstanders Knipoog

(Het is NB, NH = natural horsemanship en beide staan los van elkaar.)

Vrijwel alle cursisten doen zelf naar volle tevredenheid het onderhoud van hun eigen paard zelf en laten hun werk controleren door een ervaren bekapper.

Nog geen enkele keer hebben we meegemaakt dat iemand ná het volgen van de cursus het niet zag zitten om zelf onderhoud te plegen.

Dat we hier geen rocky mountains hebben is JUIST een reden om zelf onderhoud te plegen. In de rocky mountains slijten de hoeven wél genoeg, hier niet, dus moet je dat op één of andere manier compenseren:

1. een rotsweiland aanleggen
óf
2. regelmatig de hoeven onderhouden waarmee je de natuurlijke slijtage nabootst
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 07-09-08 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:36

savath schreef:
omdat de meeste nh paardjes recreatie paardjes zijn waar einig van verlangd wordt,als deze de sport ingingen zouden ze evenveel last hebben.

Afgod Helemaal mee eens. Een boel mooie verhalen en uit hun verband getrokken eigen conclusies. Daarnaast leer je op zo'n 1 daagse bekapcursus kappen op een dooie paardenpoot en is de bouw en alles wat TS in haar openingspost aangeeft niet van belang. Ze "leren" je zelfs hoe je van een bokhoef "abracadabra" zo even een normale voet kan maken. Ik zou zeggen; bezint eer ge begint!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:38

Arabesk schreef:
Opvallend dat vooral de mensen die géén cursus hebben gedaan vinden dat het niet mogelijk is om het zelf te leren om je eigen paard te onderhouden.

Onzin, er zit nog een hele wereld tussen je paarden goed bijhouden en zelf maar een beetje gaan snijden na 1 dagje cursus.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:38

Kymalin schreef:
Afgod Helemaal mee eens. Een boel mooie verhalen en uit hun verband getrokken eigen conclusies.

Volgens miij doen je precies hetzelfde:

Citaat:
Daarnaast leer je op zo'n 1 daagse bekapcursus kappen op een dooie paardenpoot en is de bouw en alles wat TS in haar openingspost aangeeft niet van belang. Ze "leren" je zelfs hoe je van een bokhoef "abracadabra" zo even een normale voet kan maken. Ik zou zeggen; bezint eer ge begint!

dat is destijds DUIDELIJK uitgelegd, ik wil het best nog een keer uitleggen, maar je kan beter even de zoekfunctie gebruiken Knipoog

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:39

Kymalin schreef:
Onzin, er zit nog een hele wereld tussen je paarden goed bijhouden en zelf maar een beetje gaan snijden na 1 dagje cursus.

je weet niet waarover je praat

dit wordt weer welles nietes

Iedereen kan zélf op de eerder genoegmde site de onderbouwde argumenten lezen en daar z'n eigen conclusies uit trekken. ( Dan hoef ik mezelf of de site niet te herhalen Pling )

Lijkt me een stuk verstandiger dan hier alle berichten te gaan lezen van mensen die zelf géén cursus hebben gedaan, zelf niet bekappen en niets afweten van natuurlijk bekappen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 07-09-08 12:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:41

Echt wel, weet jij wel waarover je praat frau Theorieboek? Knipoog

En HOE zou het toch komen dat het steeds weer welles/nietes wordt?

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:52

skippy1 schreef:
Anna14 schreef:

Een goede hoefsmid kijkt hier ook naar hoor!

Dan hebben wij geen goede hoefsmid gehad...