Slecht uitziende hoeven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chessiej

Slecht uitziende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 09:18

Hallo,

Sinds ik mijn paard heb, loopt hij al op ijzers. Regelmatig vallen er wel is 1 of 2 af, vooral met dit natte weer. Zijn hoeven gaan dan heel erg scheuren en brokkelen.
Nu zijn dus alle 4 zijn hoefijzers eraf en die hoefsmid kan pas maandag komen maar zijn hoeven zien er niet uit!
Maar nu is mijn vraag, hoe kan ik zijn hoeven sterker maken, zodat de ijzers ook langer blijven zitten en als er weer 1 afvalt ze dan niet gaan brokkelen en scheuren.

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk staat het hier goed!

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 05-09-08 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verplaatst naar MD

Oakland1990

Re: Slecht uitziende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:22

Helemaal geen ijzers meer, zijn hoeven zijn niet "goed" genoeg om ze er onder te hebben, in het begin zal hij wat gevoeliger lopen, maar dat gaat over. Voor over de weg kun je hoefschoenen aan doen, is veel goedkoper en gezonder.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 09:24

Ik zo'n +/- 2 jaar hem zonder ijzers laten lopen toen hij kreupel was. Maar helaas bleef hij er slecht mee lopen en elk steentje wat hij erin kreeg deed pijn. Daarom heb ik hem toch weer op ijzers gezet.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:30

Oakland1990 schreef:
Helemaal geen ijzers meer, zijn hoeven zijn niet "goed" genoeg om ze er onder te hebben, in het begin zal hij wat gevoeliger lopen, maar dat gaat over. Voor over de weg kun je hoefschoenen aan doen, is veel goedkoper en gezonder.

Mijn paard heeft jaren zonder ijzers gelopen, met een smit die weinig van de zool afhaalde en rekening hield met bekappen. Toch heeft is de gevoeligheid nooit weg gegaan. Ze bleef gevoelig lopen. In zand geen probleem, maar op het harde en op wegen met steentjes wel.

On topic: Lastig probleem. Biotine voeren met MSM helpt om de hoeven sterker te maken (duurt wel lang). Ook zijn er homeopatische druppels voor te krijgen (daar weet mazzeltje hier op bokt alles van). Met de hoefsmid overleggen over andere ijzers, of mss kunststof beslag.
Sommige paarden hebben nou eenmaal wat slechtere hoeven dan anderen. Erg vervelend.
Laatst bijgewerkt door Prinnie op 05-09-08 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 09:31

Prinnie schreef:
Oakland1990 schreef:

Mijn paard heeft jaren zonder ijzers gelopen, met een smit die weinig van de zool afhaalde en rekening hield met bekappen. Toch heeft is de gevoeligheid nooit weg gegaan. Ze bleef gevoelig lopen. In zand geen probleem, maar op het harde en op wegen met steentjes wel.

Dat heb ik dus ook en het nadeel is dat we op mijn stal geen bak hebben, dus ik moet altijd wel naar buiten en als het lekker weer is in het land.
En voordat ik in het "bos" ben, moet ik over een stuk weg en dat vind hij niet fijn zonder ijzers

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:38

Had nog ff aangepast en ook nog geschreven wat ik er van weet (ben geen hoefexpert helaas).

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 09:42

Oke bedankt! Zal het maandag is vragen aan de hoefsmid en ik kan het altijd proberen met Biotine natuurlijk!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:17

Door de nagelgaten gaan de hoeven inderdaad brokkelen als je de hoefijzers er onder vandaan haalt. En doordat de straal geen contact maakt met de grond, groeien de hoeven ook bijna niet. Ik denk eerder dat de slechte doorbloeding van de hoef+niet optijd bekappen zorgt voor afbrokkelen? Ik heb alleen paarden meegemaakt waarvan de hoeven gingen brokkelen als ze echt droog waren. In de zomer maak ik de hoeven daarom regelmatig nat maar met vochtig weer is het echt niet nodig.

Wat zorgt voor gezonde/sterke hoeven uit mijn eigen ervaring:
-Regelmatige afslijting van de hoef (liefst dagelijks)
-Hoef moet vocht krijgen
-Hoef moet goede doorbloeding krijgen, dus paard moet zoveel mogelijk bewegen
-Goede schokdemping (zorgt de straal als het goed is voor!)
-Juiste manier van bekappen

En niet 1 of ander supplement, kijk naar het hele paard als er iets mis is met de hoeven.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:27

ER wordt bij mij naar het hele paard gekeken. Achter staat mijn paard zonder ijzers en ook daar brokkelen ze. De hoefwand en het draaggedeelte wordt heel snel broos.
Ze groeien idd niet snel, maar ze staat 24/7 in de wei, en ik rijd endurance, dus aan afslijting en doorbloeding zal het ook wel niet ontbreken.
De wei heeft (zeker nu) voldoende vochtige plekken, droge hoeven heeft ze zeker niet.
Haar achterhoeven staan zonder ijzers, straal maakt contact met de grond dus daar is iig voldoende schokdemping.
Toch blijven haar hoeven niet echt goed. Ook haar achterhoeven brokkelen met een beetje pech (net verkeerd op een steentje en ja hoor daar gaan we weer). Voor hoeven brokkelen erger als de ijzers daar afgaan, idd door nagelgaten, maar zonder loopt ze gewoon echt niet (jaren geprobeerd). En ik ga mijn paard geen pijn aandoen.

Dus je kan mij nog meer vertellen, maar voor sommige paarden kan je alles proberen, natuurlijk of niet natuurlijk. Soms heeft een paard gewoon slechte hoeven en soms werkt een suplementje net even ondersteunend (juist omdat dit bijvoorbeeld de doorbloeding verbeterd).

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:33

Ik zeg ook niet dat jij het verkeerd doet? Alleen jij vraagt om tips. En aangezien je wat je nu zegt niet eerder gezegd hebt, draag ik tips aan.

Ik vind het interessant om te weten als bijv. die supplementen helpen. Dit ook omdat ik al heel wat paarden gereden heb en ze allemaal zonder ijzers konden, en er nu 14 paarden en pony's op het land staan waarmee we erg fanatiek buitenrijden. Geen een heeft er ijzers.

Wat doe jij verder nog met de hoeven? Invetten, teren?

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:38

Nee vetten doe ik niet, sluit de hoef vaak alleen maar af van het vocht dat je er juist in wil hebben.
Teren van de zool heb ik ooit wel eens gedaan. Leverde niet echt resultaten op.
Heb nu wel een soort van creme, die de hoef vochtiger zou moeten maken. Net mee begonnen, maar ben bang dat het ook weggegooid geld is eerlijk gezegd, maar je probeerd wat. Nat maken van de hoef is eigenlijk het beste, maar nu ook niet echt nodig met de natte weides.

Ik ken ook erg veel paarden die altijd zonder ijzers staan en daarmee ook rustig buiten kunnen lopen. Alleen die van mij kan het dus niet. Helaas.
(bij endurance zijn het er trouwens sowieso weinig, het slijten gaat dan gewoon harder als het aangroeien bij die afstanden).
Laatst bijgewerkt door Prinnie op 05-09-08 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:39

is een lastig probleem hoor!....kan begrijpen dat je je paard geen pijn wil aan doen...maar ik denk wel dat eerst de hoefwand weer heel moet zijn voordat je kan gaan beginnen aan hoefijzers...mmmm...en dan met hoefschoenen gaan rijden???...

..maar nu wil ik niet je hoefsmid afkraken hoor...maar slaat ie ze er wel goed onder??..misschien eens een second opion vragen?...en misschien heeft die wel oplossingen??
Laatst bijgewerkt door Jasmijn76 op 05-09-08 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:47

Hm, als jij zegt dat de hoeven zo broos zijn en snel brokkelen, mijn eerste gedachte was eigenlijk: teren!
De zool teren, daar wordt het harder van. Bij mijn pony waren o.a. de hoefranden ook heel broos, dit werd beter door eenmalig twee keer teren in 1week.
De buitenkant hoef je niks aan te doen, die kan je evt zo nu en dan even insmeren met hoevenvet/-olie. Naar mijn weten sluit dit de hoef niet af voor vocht, maar werkt het juist verzorgend. Je moet het natuurlijk niet elke dag doen, maar 1keer in de week zou volgens mij juist goed zijn!
Over ijzers kan ik je niet echt advies geven, behalve dan dat het idee van kunststof ijzers wel goed klinkt.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:56

Teren heb ik iig wel gedaan, maar leverde ook niks op.
TS kan het natuurlijk altijd proberen. Wie weet werkt het bij haar paard wel.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:36

Ga het teren is proberen dan! Kan altijd proberen natuurlijk Knipoog

Dit is al een andere hoefsmid en deze vallen er dus ook af bij hem. Mijn pony is de enige op stal die de ijzers verliest van deze hoefsmid.
Ik heb mijn pony al eens een poos zonder ijzers gezet maar is gewoon niet te doen, het doet zo'n pijn bij hem. Maar dit is alweer paar jaar geleden.
Hij staat trouwens 24/7 buiten. Ik ga maandag is even overleggen met mijn hoefsmid en kijken wat hij ervan vind.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:37

Zorg met teren (en vetten trouwens) wel dat de hoeven goed schoon zijn he! Dat weet je trouwens vast wel, maar altijd handig om het erbij te vermelden voor het geval dat Lachen
Succes, ik hoop dat het helpt!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 07:07

--> BEH